✍️ نویسنده: 4

مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود:خوب است که انسان با رفیقش حساب و کتاب نداشته باشد. اگر با او بی‌حساب باشید خیلی خوب است. مالتان را بدهیدØŒ وقتتان را بدهیدØŒ اصلاÙ‹ هم انتظار نداشته باشید او جبران کند. این خیلی خوب است. آن وقت او می‌داند چه کند.

سایت نودیها :  مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: انسان باید خودکار باشد. اگر نمازی می‌خواند ذکری می گوید همینطور بی حساب بگوید. نه اینکه مرتÙ‘باÙ‹ حساب کند که مثلا اگر اینطور بگوید ثواب داردØŒ آن طور بگوید ثواب بیشتری دارد. خدا هم بی‌حساب رفتار می کند. ابتدا با حساب کارکرد دید که بی‌حساب بهتر است. مرتب کار خوب انجام می‌داد او هم تلافی کرد. آخرش گفت من چرا حواسم به کارهای خوب اوست! همین که کار خوب می کنم خودش پاداش است. چه کار دارم به کار خوب او. بدون حساب کار کرد. اول با حساب کار کردØŒ حاسِبُوا Ø£نفُسÙŽکُم قÙŽبلÙŽ Ø£ن تُحاسِبُوا (وسائل الشیعه جلد Û±Û¶ صفحه Û¹Û¹) یعنی دقیق باشیدØŒ مالتان حساب دارد. بدنتان حساب دارد. راه رفتنØŒ زن‌داریØŒ بچه‌داریØŒ در هر چیزی حدودی گذاشته‌اند. این بنده‌ی خدا هم با حساب کار کرد بعد دید که خدا بدون حساب به او چشم دادهØŒ گوش دادهØŒ نعمت‌های بسیاری داده است بدون اینکه کوچکترین نفعی داشته باشد. چطور من چشم طمع بدوزم به پاداش اعمالمØŸ کم کم او هم بدون حساب کار کرد. خوب است که انسان با رفیقش حساب و کتاب نداشته باشد. اگر با او بی‌حساب باشید خیلی خوب است. مالتان را بدهیدØŒ وقتتان را بدهیدØŒ اصلاÙ‹ هم انتظار نداشته باشید او جبران کند. این خیلی خوب است. آن وقت او می‌داند با آن بنده چه کند. فرمود هر کس  با خدا بی‌حساب باشدØŒ روزه بگیرد نماز بخواندØŒ اما نقشه نکشد و بدون حساب فقط برای خدا کار کند خدا هم بدون حساب با او معامله می کند. همانطور که بنده با او بی‌حساب کار کردØŒ او هم بی‌حساب عطا می‌کند. رفیق خوبØŒ پدر خوب مادر خوبØŒ برادر خوبØŒ زن و زندگی خوب. پیامبر(ص) فرمود: هر کس برای خدا بی‌حساب کار کندØŒ خدا هم بی‌حساب به او جزا خواهد داد و روز قیامت او را بی‌حساب به بهشت می‌برد و اعمال او را روی ترازو نمی‌برد. پس حساب باز کنید که اینها را ببینیدØŒ حساب باز کن که ببینی چه می‌دهی و چه می‌گیری. از امروز هم حساب باز کن هم حساب را ببیند. یعنی بی حساب کار کن. خا اول مدرک نگرفت و ما را خلق کرد. ابتدا خلق کردØŒ بعد پرسید آیا من پروردگار شما نیستمØŸ گفتیم بله. کسی که خود را بشناسد خدا را شناخته است. کسی که خود را پیدا کند خالقش را پیدا کرده است. انبیاØ¡ خبر دارند که روح انسان چطور است. پس شما با حساب کار کنید. وقتی که آشنا شدید دیگر بی‌حساب کار خواهید کرد. گاهی با دوستانتان به مشهد می‌روید همه‌ خریدها را یک نفر انجام می‌دهدØŒ اما دوست ندارد حساب و کتاب کند. رابطه خدا و بندگان نیز اینگونه است. خدا ما را مفتی به دنیا آورده است. نان می‌دهدØŒ آب می‌دهدØŒ شکوه هم می‌کنیمØŒ چرا دیر می‌دهد یا کم می‌دهد. انبیاØ¡ را هم فرستاده تا ما را هدایت کنند. هم ما را خلق کردØŒ هم هادی طریق فرستاد. نعمت‌های خدا را بشمارید تا آب شوید بروید داخل زمین.   کتاب طوبای محبÙ‘ت جلد دوم – ص Û±Û°Û¹ مجالس حاج محمÙ‘د اسماعیل دولابی تسنیم