✍️ نویسنده: 4
سایت نودیها :  بر اساس آمارهای بانک مرکزیØŒ در فاصله Û³Û° ماهه ابتدای مردادماه Û±Û³Û¹Û² تا پایان دی‌ماه Û±Û³Û¹Û´ØŒ مجموع هزینه‌های جاری دولت یازدهم Û³Û¶Û¸ هزار میلیارد تومان بوده است. بر این اساسØŒ میانگین ماهانه مخارج جاری دولت یازدهم Û±Û²Û³Û°Û° میلیارد تومان بوده که Û¹Û° درصد نسبت به مخارج دولت دهم و Û±Û³Û¹ درصد نسبت به مخارج دولت‌های نهم و دهمØŒ افزایش نشان می‌دهد. میانگین هزینه‌های جاری دولت دهم ماهانه Û¶Û´Û°Û° میلیارد تومان و میانگین Û¸ ساله دولت‌های نهم و دهم ÛµÛ±Û°Û° میلیارد تومان بوده است.   آمارهای بانک مرکزی  نشان می‌دهد هزینه‌های جاری دولت در میانه سال Û±Û³Û¹Û² و با تغییر سکاندار قوه مجریه به ناگاه تا Û² برابر افزایش پیدا کرد و این رشد نابهنگام در سال‌های Û¹Û³ و Û¹Û´ نیز ادامه پیدا کرده است. افزایش عجیب هزینه‌های جاری دولت در Û³ سال اخیر در حالی است که مسئولان بارها نسبت به کسری بودجه و خزانه خالی و افت فاحش درآمد نفتی ابراز گلایه کرده‌اند. بی انضباطی مالی و بودجه ای یک از بارزترین انتقاداتی بود که به دولت احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان اقتصادی صورت می گرفتØŒ اما آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب پرخرج‌تر از دولت قبل است. حسن روحانی در مناظرات انتخاباتی سال Û±Û³Û¹Û² با مورد توجه قرار دادن مقوله افزایش هزینه‌های جاری دولتØŒ گفته بود: «دولت در سال‌های گذشته اموالی را که جزو ثروت ملی بودØŒ می‌فروخت و برای بودجه‌های جاری خرج می‌کرد. در سال ۹۱، Û±ÛµÛ± هزار و Û³Û¹Û¶ میلیارد از سهام برای مخارج روزمره دولت بر بودجه جاری هزینه شد. دولت از سرمایه‌های ملی برای هزینه‌های جاری صرف می‌کند و حجم دولت نیز مرتباÙ‹ افزایش پیدا می‌کند.» در اینکه اظهارات حسن روحانی صحیح بوده است شکی نیستØ› زیرا اساساÙ‹ اقتصاددان‌ها «دولت بزرگ را بدترین خادم ملت می‌نامند» چراکه هزینه‌های روزمره و جاری دولت بزرگ و حجیم بر گرده ملت فشار می‌آورد و همانطور که می‌دانیم هزینه‌های مصرفی سود چندانی نیز برای اقتصاد ندارد. اما جای تØ£سف استØŒ با نگاهی به دخل و خرج دولت یا اوضاع مالی دولت یازدهم به این مهم رسیدیم که دولت حسن روحانی تنها هزینه‌های جاری دولت را کاهش نداده است بلکه بسیار پرخرج‌تر از دولت قبل رفتار کرده است. در دولت یازدهم که تحریم‌ها و افت بهای نفت بیش از پیش درآمدهای ارزی کشور کاهش یافتØŒ دولت راضی به صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود نشد و ترجیح داد گرانقیمت‌ترین دولت نام بگیرد و در رکود اقتصادی به جای اینکه منابع خود را به بخش عمرانی اختصاص دهدØŒ صرف هزینه‌های جاری و مصرفی کند. پیش از این مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس به «نسیم آنلاین» گفته بود: متاسفانه بررسی آمار بودجه های جاری در سه سال دولت آقای روحانیØŒ نشان می دهد که رقم آن نزدیک به هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم است. وی با انتقاد از روش‌های تامین مالی در دولت گفت: متاسفانه دولت از طریق افزایش پایه پولی و نقدینگی که آن هم حاصل بدهی بانکها به بانک مرکزی استØŒ تامین مالی مورد نیاز خود را انجام می دهد. همچنین یکی دیگر از راه‌های تامین مالی دولت افزایش خالص بدهی خارجی بانک مرکزی است. در این روش بانک مرکزی معادل ریالی پولهای بلوکه شده را به خزانه می ریزد. وی با انتقاد از رشد نقدینگی در دوران فعالیت دولت روحانی عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که رشد نقدینگی در دو سال نخست شروع کار دولت یازدهم Û´Û°Û° هزار میلیارد تومان شد. عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: فارغ از مسئله افزایش نقدینگی باید پرسید که پولی که به این ترتیب وارد خزانه شده چگونه خرج شده است که رشد هزینه‌های جاری نشان می‌دهد خرج امور جاری شده است. منبع: رجانیوز از مشرق