✍️ نویسنده: 4
سایت نودیها : عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه پردازان می‌گویند اقتصاد در صورتی پیشرفت می‌کند که شکننده نباشدØŒ وی تØ£کید کرد: اقتصاد مقاومتی مبنای کاملاÙ‹ علمی دارد. به گزارش رجانیوز به نقل از خبرگزاری دانشجوØŒ حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در صحن جامع رضوی و در جمع زائران و مجاوران اظهار داشت:امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی در عرصه اقدام و عمل نامیده شده و به همین مناسبت چند نکته در این باب عرض می‌کنمØŒ اولاÙ‹ ما نیز به نوبه خود فقدان مرحوم آیت الله طبسی را تسلیت عرض می‌کنیمØŒ خدمات زیادی پیش و پس از انقلاب داشتند و خدمات زیادی نیز برای زوار امام رضا(ع) در دوره ایشان صورت گرفت و امکاناتی برای زوار تمهید شد. وی افزود: از مزایای ایشان این بود که برخلاف بخشی از مسئولانØŒ تا لحظه‌ای که از دنیا رفت در خانه پیش از انقلاب زندگی می‌کرد و با وجود شایعات زیادØŒ روشن شد ایشان در لحظه مرگØŒ خانه مسکونی‌اش همان خانه پیش از انقلاب بود و مثل برخی از مسئولان نبود که بعد از انقلابØŒ انقلابی شدند و یا برخی بعد از انقلاب تغییر رویه دادند و نوع زندگی آنها عوض شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: چند حکم از سوی رهبری در مشهد صادر شد که یکی از آنها درباره آستان قدس بود از جمله اینکه ساخت و سازهای حرم منور و آستان قدس هر چه فایده داشته باید از این مرحله عبور کرد و باید برنامه ریزی جدی برای کمک به فقرا و محرومان کرد و اشتغال و کار برای جوانان در روستاها و شهرستانهای کوچک به شیوه‌های مختلف مثل مزارع و کارگاه‌ها در دستور کار قرار بگیرد و این پیام مهمی است. رحیم پور ازغدی تاکید کرد: با این همه سخت افزاری که در آستان قدس فراهم شده است از این پس باید به تعمیق نرم افزار حرم رضوی بپردازیم و این نیز در پیام رهبری مستتر بود و نباید زوار به زیارت جسمانی اکتفا کنند و باید زیارت عقلانی معرفتی صورت بگیرد و زوار به معافر الهی شان افزوده شود. وی تصریح کرد: این زیارت‌ها باید در اصلاح سبک زندگی ماØŒ بازار و الگوی مصرف و خانواده ما و همچنین کاهش میزان طلاق و اعتیاد و اختلاس و رشوه و اختلاس تاثیر بگذاردØŒ زیارتی اثرگذار است که اثبات کند زوار امام رضا(ع) نسبت به دیگران به سبک زندگی اسلامی مقیدتر هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مسافران مشهدØŒ توریست نیستند و زائر امام هستند اظهار داشت: بیشترین آمار ورودی به کشور از داخل و خارجØŒ مربوط به مشهد است و اینها برای زیارت می‌آیندØŒ مشهد شهر زیارتی است نه سیاحتی البته سیاحت و تفریح نیز باید باشد. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: بیشترین درآمد گردشگری مربوط به زوار امام است و اینها قبل از گردشگرØŒ زائر هستند و باید در همه عرصه‌ها در این زمینه فرهنگ سازی کرد و نباید اجازه دهیم زائر امام رضا بودن تبدیل به تشریفات شودØŒ مثلاÙ‹ به برخی خادمی افتخاری بدهند و البته برخی «خادم پروازی» هستندØŒ امام رضا(ع)ØŒ خادم پروازی نمی‌خواهدØŒ از این به بعد کاری کنیم که هر کس که تولید بیشتری دارد و هنرمند و صنعتگری که بهتر کار می‌کند اینها خادم افتخاری شوند. وی با اشاره به اینکه همه باید برای خدا کار کنند و در نماز جمعه حاضر شوند افزود: باید مراقب باشیمØŒ مذهب امام رضا(ع)ØŒ مذهب اخلاص استØŒ حضرت ضد تشریفاتی‌ترین شخصیت بود و زمانی که تظاهر می‌کردند می‌خواهند به ایشان احترام بگذارند سفره سلطنتی پهن می‌کردند در حالی که ایشان بین برده‌ها و کارگران غذا می‌خوردند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امام رضا(ع) می‌فرمودند: « خدای ما یکی استØŒ پدر ما و این بردگان یکی است و من با اینها هستم و نه با شما» امیدوارم این مسئله صف اول نماز بودن و خادم امام بودن از حالت تشریفاتی خارج شود. رحیم پور ازغدی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: دو اندیشه در جامعه ما و در میان نخبگان ما در ارتباط با این مقوله وجود داردØŒ ما با حسن ظن به قضیه نگاه می‌کنیمØŒ اینکه برخی طرفدار وابستگی هستند تردیدی نیست همان کسانی که به عنوان عامل نفوذی حضور دارند اینها هستندØŒ اگر شبکه‌های نفوذ پیدا شود خواهید دید چقدر از اینها مانع رشد تولید و استعدادهای کشور بودند و هستند البته ما فعلاÙ‹ با این بخش کاری نداریم. وی گفت: یک تفکر این است که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دشمن نداردØŒ دشمنی‌ها همه عرضی و مقطعی است و اگر هم هست دشمنی اقتصادی نیست و در عرصه اقتصادØŒ پروژه خصمانه وجود نداردØŒ اقتصاد اساساÙ‹ عرصه مقاومت و مبارز نیست و استقلال اقتصادی امکان و معنا ندارد و معادل انزوای اقتصادی است. رحیم پور ازغدی بیان کرد: قطع وابستگی از دشمن غیر از قطع رابطه با جهان استØŒ هیچکس طرفدار قطع رابطه با جهان نیستØŒ امام کجا قطع ارتباط با جهان را مطرح کردØŸ امام قطع ارتباط با جهانخواران را مطرح کردØŒ آن هم رابطه سلطه آمیز بودØŒ جریانی اول می‌گوید مقصر تحریم‌ها ما بودیم و ریشه آن را باید از نظر اینها در دهه Û¶Û° جستجو کرد. وی خاطرنشان کرد: تنش با قدرت‌های فاسد از نظر امام مطرح بود و نه تنش با دولت و ملتهاØŒ برخی اصل این شعارها را عامل دشمنی و تحریم‌ها می‌دانند و می‌گویند بعد از دهه Û¶Û° انقلاب تمام شده استØŒ راه حل مشکلات اقتصادی از نظر اینها داخلی نیست و کلید حل مشکلات اقتصادی در پاریس و لندن و واشنگتن است و در اختیار نخبگان نیست و کلید بیرون کشور است. این تفکرØŒ عادی سازی روابطØŒ انقلاب زداییØŒ مکتب زدایی از روابط بین الملل و ارزش زدایی از مناسبات با جهان خارج و آمریکا را مطرح می‌کند. رحیم پور ازغدی افزود: دیدید آل سعود گفت جمهوری اسلامی باید مشخص کند حکومت است یا انقلابØŒ جواب این است که ما یک حکومت انقلابی هستیمØŒ اما برخی به همین جمع بندی آل سعودی رسیده‌اند و راه حل مسائل اقتصادی را در انتخاب میان انقلابی بودن و یا حاکم بودن جستجو می‌کنند زیرا حاکم انقلابی بودن سخت است و هزینه دارد. وی افزود: اگر این گونه بود چه نیازی به چند صد هزار شهید بودØŸ اگر قرار بود جلب اعتماد آمریکا شود چرا شماØŸ خود شاه که بهتر بود زیرا اگر وی می‌ماند خاطر آمریکا جمع تر بودØŒ اگر قرار بود پیشرفتی صورت بگیرد باید زمان شاه صورت می‌گرفت. ده‌ها هزار مستشار در این کشور بودند اما دانشگاه‌های ما تولید علمی نداشتند و صادراتمان جر نفت نبود. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: امام جواب شما را از همان اول داد و قبل از آن قرآن جواب شما را داده استØŒ این اندیشه می‌گوید غرب به تعهداتش وفا می‌کند و هر چه بارها دیده‌اند که عمل نمی‌کنند باز می‌گویند عمل می‌کنند و می‌گویند آمریکا با ما مشکل ذاتی ندارد و باید حمایت قاطعی نیز از جنبش آزادی بخش یمن و سوریه و بحرین نکنیم زیرا به ما ربط ندارد و باید به غرب اطمینان دهیم کاری به اینها نداریم و اطمینان دهیم که حتی قدرت دفاعی خودمان را نیز تقویت نمی‌کنیم و موشک نمی‌سازیم. وی گفت: آمریکایی‌ها پیغام می‌دهند که اگر می‌خواهید اقتصاد شما خوب شود نهادهای انقلابی را منحل کنید و از زمان امام نیز این را می‌گفتندØŒ Û¸Û° درصد مردم شما در انتخابات باشند این دموکراسی را قبول نداریم و باید حقوق اقلیت‌های جنسی را نیز رعایت کنید!ØŒ اینها مسئله احکام قطعی اسلام را نیز مانع اقتصاد می‌دانند. مگر با ترکیه همین کار را نکردند و نگفتند باید اقرار کنید زنای محصنه جرم نیستØŸ رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: به ترکیه گفتند این را قبول کن تا تصمیم بگیریم جزو اتحادیه اروپا بشوی یا نهØŸ فکر می‌کنند اگر حتی این همه عقب نشینی بکنیم آنها به ما کمک می‌کنندØŒ خود آمریکا ÛµÛ° میلیون آدم گرسنه داردØŒ چه کسی می‌تواند و می‌خواهد به شما کمک کندØŸ اما ساده لوحی در این زمینه وجود دارد. وی افزود: اینها با اصل نظام مخالف بودند و تا زمانی که دست از ماهیت انقلابی و اسلامی خود برنداریم اینها از ما راضی نمی‌شوند و باید بگوئیم غلط کردیم انقلاب کردیم و برای اینکه درس عبرت بقیه شویم عقب نشینی بیشتری می‌خواهند. رحیم پور ازغدی افزود: اقتصاد مقاومتی یک اصطلاح من درآوردی نیستØŒ بلکه در علم اقتصاد کلاسیک و اقتصاد آکادمیک غربØŒ صحبت از مقاوم سازی اقتصاد استØŒ فرض کنید ما ابرقدرت منطقه نیستیم و یکی از چهار قدرت جهان در تعیین سرنوشت جهان نیستیم که همه اینها را هستیم و این را خود دشمنان اعتراف کرده‌اندØŒ در این بازار سیاه و ناسالم جهانØŒ اقتصاد یک کشور اگر قدرت انعطاف علمی و اقتصادی نداشته باشد شکست می‌خورد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد قوی باید منعطف باشد گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد کشور شکننده نباشد و فرمان آن دست خارج نباشد و معطوف به منافع ملی ما باشد و رو به رشد باشد. همه اقتصادهای موفق به نحوی هستند که در برابر تلاطم بین الملل مقاوم باشند. اقتصاد مقاومتی عیوب خود را سریع پیدا می‌کند و آسیب پذیری را کاهش می‌دهد و تولید و توزیع را فعال می‌کند و بانک‌ها و مالیات را سیاستگذاری مجتهدانه و به روز می‌کند. رحیم پور ازغدی تاکید کرد: نظریه پردازان می‌گویند اقتصاد در صورتی پیشرفت می‌کند که شکننده نباشدØŒ اقتصاد مقاومتی مبنای کاملاÙ‹ علمی دارد. وی گفت: جنگ اقتصادی کاملاÙ‹ وجود دارد و باید در برابر آن آماده باشیمØŒ در ادارات حکومتی ما باید شعبه قرارگاه اقتصادی وجود داشته باشد تا مقابل سقوط تولید کننده را بگیرد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید مقابل عوامل ضدتولید و مقابل کسانی که رشد تولید را مانع شده‌اند ایستادØŒ مقام معظم رهبری فرمودند نزدیک Û¶Û° درصد کارگاه‌ها تقریباÙ‹ خوابیده است و با وجود عقب نشینی مقطعی و تاکتیکی در مسائل هسته‌ایØŒ این طرف به تعهدات خود عمل کرده است و طرف مقابل خیر و تحریم‌ها را به شکل مختلف بازمی‌گرداند و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز نشان دادند به این قرارداد پایبند نیستند اما هنوز هم برخی کلید را دست آمریکایی‌ها می‌دانند و حتی اگر وفا کنند مشکل حل نمی‌شودØŒ مشکل در داخل کشور باید حل شود. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر تمام تحریم‌ها را بردارندØŒ تمامی موانع برداشته شد و تازه فضا برای کار باز شده استØŒ مانع برداشته شدن به معنای حرکت که نیستØŒ حرکت در درون باید انجام شودØŒ موانع بوروکراتیک باید برداشته شودØŒ صد مانع به اسم استعلام برای تولیدکننده نگذارید. وی بیان کرد: کاری کنید که اگر کسی توان و سرمایه دارد با رغبت سراغ شما بیایدØŒ مدارک را یک بار از وی بخواهیدØŒ رفع موانع تولید احتیاط استØŒ اگر راست می‌گوئید در برابر واردات احتیاط کنیدØŒ چرا گرانترین ماشین‌های دنیا در تهران جولان می‌دهدØŸ تشریفاتی ترین کالاهای دنیا در کشور ما است. این کشوری است که تحریم استØŸ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اینها خیانت و یا حماقت استØŒ پیشنهاد این است که یک قرارگاه قوی بیاید و موانع تولید را برداردØŒ بروید از اینها سوال کنید تا بگویند چرا. عمده موانع دولتی و حکومتی و واردات و مالیات و سیاست غلط بانکها است. رحیم پور ازغدی افزود: کلید در داخل کشور است و نه در واشنگتنØŒ آنها به شما کلید نمی‌دهند بلکه قفل می‌دهندØŒ چرا آمریکا باید منافع و خیر ما را بخواهندØŸ منطقی استØŸ چرا دنبال منافع خود هستندØŸ بخشی از سیاست‌های ما مانع اقتصاد مقاومتی هستند و بدون برداشتن اینها اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیردØŒ خصومت‌هایی علیه اقتصاد مقاومتی وجود دارد که باعث ناکارآمدی می‌شود. وی گفت: رسیدن به اهداف بدون اقتصاد مقاومتیØŒ یعنی اقتصاد علمی و آگاهانه و عدالت محور و توام با عزت امکانپذیر نیستØŒ تحریم‌ها از سال ÛµÛ¸ شروع شد و ربطی به مسائل هسته‌ای نداشتØŒ چند ماه پس از انقلاب تحریم‌ها شروع و در سالهای اخیر تشدید شدØŒ اما از ابتدای انقلاب بود. استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اقسام مختلف تحریم‌ها از ابتدای انقلاب افزود: اگر اقتصاد داخل درست مدیریت شود در برابر تحریم‌ها از پای در نمی‌آئیمØŒ اگر خانواده دارای مشکل اقتصادی بودجه خود را درست تنظیم نکند قطعاÙ‹ شکست می‌خورد. رحیم پور ازغدی افزود: ژاپن و آلمان حتی الان هم استقلال ندارندØŒ اما پیشرفت اقتصادی آنها بخاطر این بود که مصرف کمتر و تولید بیشتر داشتند و با کار به اینجا رسیدندØŒ فرض کنید رئیس جمهور بعدی آمریکا آمد و همه تحریم‌ها را برگرداندØŒ این احتمال که هستØŒ آیا با امید و شادی کاذب ایجاد کردنØŒ اقتصاد کشور راه می‌افتد و یا این فریب افکار عمومی است. وی بیان کرد: فرض کنید همه پولها برگشتØŒ اگر الگوی مصرف درست نشود تمام این پول تمام می‌شود و به واردات و تورم می‌افزایدØŒ باید واقع بین باشیم و امیدوارØŒ اینها با تحریم می‌خواستند بیکاری و تورم را افزایش دهند و رفتار جمهوری اسلامی را تغییر دهند و مردم را خسته کرده و به آنها تلقین کنند که اگر شعار مرگ بر آمریکا نباشد شما همه میلیاردر هستید. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هدف بعدی اینها تغییر اصل حکومت است و حتی در انتخابات هم حضور داشتند و لیست دادندØŒ آنها گفتند باید کسانی که همفکر ما هستند آنها بیایند و نه آنهایی که بر سر مبانی انقلاب هستند ولی این معنایش این نیست که لیست‌های داده شده در انتخاباتØŒ لیست انگلیسی و آمریکایی بود. رحیم پور ازغدی افزود: آنها می‌گویند اگر می‌خواهید اقتصادتان با یک «بِشکن» حل شود با صدای آرام بگوئید اشتباه کردیم و بعد می‌گویند همین را بلند بگوئیدØŒ آنها دنبال تغییر میان مدت و بلندمدت هستند و اینها همان استکبار قرآنی هستند. وی گفت: قصص قرآنی نیز ناظر به آینده برای درس دادن به ما استØŒ با کسانی روبرو هستیم که طرح‌های سعادتبخش را واژگون و ارزشها را نابود می‌کنند و لباس اصلاح پوشیده‌اند و قرآن راجع به همین‌ها می‌گوید. اینها هدفشان دنیا است و به آخرت کاری ندارند و حریص ترین موجودات برای ماندن در این دنیا هستند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اینها طرفدار ایدئولوژی «حسنه الدنیا» هستندØŒ چرا کسانی فکر می‌کنند اینها دشمن نیستند و به اینها می‌توان دل باختØŸ اینها کافر و منافق هستند و قرآن به اینها اشاره کرده است. چرا به اینها اعتماد می‌کنید و لبخند می‌زنیدØŸ وقتی لبخند زدی و قدم زدی رویت می‌شود بگویی مرگ بر آمریکاØŸ حد نگه داریمØŒ مذاکره روشن بود برای چه بودØŒ برای مسئله هسته‌ای بود نه در حوزه دیگری و نه در مقدمه احیای رابطه با آمریکا. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: کسانی به قصد خدمت به کشورØŒ می‌گویند آمریکا دشمن انقلاب اسلامی نیستØŒ باید تکلیفمان را روشن کنیم و این مسئله در تصمیمات اقتصادی ما دخالت دارد. اینها دشمن هستند یا نهØŸ برنامه آینده چیستØŸ پیشرفت در اقتصاد مقاومتی است یا در سازش اقتصادیØŸ وی گفت: قرآن می‌فرماید اینها هر پیمانی که با شما می‌بندند در نخستین فرصت آن را زیر پا می‌گذارندØŒ صهیونیست‌ها کتاب خدا و دین را زیر پا می‌گذارند و دنبال علمی هستند که به دیگران صدمه بزنند. رحیم پور ازغدی تصریح کرد: الگوی مصرف ما بسیار خطرناک است وجزو ملت‌های مسرف هستیم و خدا از اسراف کننده بدش می‌آیدØŒ طبق آمار جهانی و داخلی جزو مصرف کننده ترین ملتهای دنیا هستیم و با این طرز مصرف نمی‌توانیم به اقتصاد مقاومتی ادامه دهیمØŒ بسیاری از خانواده‌های غیرمسلمان را دیده‌ام که مصرف کمتری از ما دارند. وی افزود: ما طبقه محرومی داریم که ندارند مصرف کنند اما بسیاری بیش از نیاز مصرف می‌کنندØŒ ملت ایران مصرفش از تولید و واردات از صادراتش بیشتر استØŒ در کشورهای پیشرفته دیده‌ایم که ساده تر زندگی می‌کنندØŒ در حوزه انرژیØŒ ایران جزØ¡ Û±Û° یا Û±Û² کشور پرمصرف جهان است. رحیم پور ازغدی گفت: ایران سه برابر متوسط جهان انرژی مصرف می‌کندØŒ هر Û±Û° سال هم مصرف انرژی در کشورمان دو برابر می‌شود و این یعنی مصرف انرژی ایران Ûµ برابر اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا است. وی افزود: مصرف سرانه انرژی ما دو برابر چین و چهار برابر هند استØŒ مصرف سرانه برق در ایران سه برابر میانگین جهانی استØŒ ما جزو Û±Û¶ کشور پرمصرف برق در جهان هستیم و سومین مصرف کننده گاز در جهان هستیم. رحیم پور ازغدی بیان کرد: ظرف Û· سالØŒ مصرف گاز در ایران Û².Ûµ برابر شده استØŒ در آبØŒ از Û·Û° درصد کشورهای جهان مصرف بیشتری داریمØŒ مشکل آب خوردن و کشاورزی در Û²Û° سال آینده داریمØŒ مصرف نان ایران سه برابر اروپایی‌ها استØŒ ایران بالاتر از میانگین جهان شکر مصرف می‌کند و در مورد روغن هم همین طور. وی گفت: مصرف در کشور سال به سال بیشتر می‌شودØŒ تولیدکننده ما تا به مشکلی می‌خورد تولیدش را کم می‌کند و قاچاق هم کنترل نمی‌شود و کالای تجملی روز به روز بیشتر مصرف می‌شود. ملتی که مشکل تروریسم را حل کرد مگر نمی‌تواند قاچاق را حل کندØŸ رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: اقتصاد و تولید نباید سیاستش دائم عوض شودØŒ هر انتخاباتی که می‌شود از یک سال مانده به انتخاباتØŒ فضا انتخاباتی می‌شود و بعدØŒ زمان صرف تصفیه و تغییر اتوبوسی هستیم و بعد هم زمینه سازی برای انتخابات بعدØŒ دولت و مجلس باید اختیاراتش مشخص شودØŒ نمی‌توانیم یک سیاست بانکی اعلام کنیم و بعد رهایش کنیم باید تولیدکننده وضعیتش مشخص باشدØŒ از سوی دیگر نظارت بر قوانین باید شکل بگیردØŒ ما خلاØ¡ قانونی نداریمØŒ تراکم قانونی داریم و اجرا نمی‌شود.نظام پاداش و تنبیه باید برقرار شود. منبع : رجانیوز