✍️ نویسنده: 4

به گزارش سایت نودیها از خبرگزاری رویترز روز شنبه با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی که از بی‌میلی بانک‌های خارجی برای معامله با ایران سخن می‌گویندØŒ به نقل از یک مقام بانکی نوشت هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با دلار با ایران معامله کنند.

رویترز با اشاره به خروج نام بانک‌های ایرانی از فهرست بانک‌های تحریمی سامانه تبادلات بین بانکی موسوم به «سوئیفت»، نوشت است: «به عنوان بخشی از کاهش تحریم‌هاØŒ ماه گذشته اغلب بانک‌های ایران بار دیگر به شبکه پرداخت بین‌المللی سوئیفت متصل شدندØŒ که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تراکنش‌های برون مرزی با بانک‌های خارجی را از سر بگیرند. با این حالØŒ به دلیل نگرانی‌های حقوقی موسسات خارجیØŒ فعالیت واقعیØŒ همچنان بسیار محدود مانده است.»

«الکس ترسبی» مدیر اجرایی «نشنال بانک» ابوظبیØŒ بزرگترین بانک اماراتØŒ این هفته گفت که در واقع تحت شرایط فعلیØŒ هیچ یک از بانک‌های خارجی نمی‌توانند با استفاده از دلارØŒ با ایران تراکنش داشته باشند.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است: «این مسئله علاوه بر آنکه اقتصادی استØŒ دردسری سیاسی هم برای دولت حسن روحانی به شمار می‌آیدØŒ چراکه منتقدان محافظه‌کار او در پارلمانØŒ از اینکه توافق هسته‌ای مزایای مورد انتظار را به همراه نمی‌آوردØŒ انتقاد کرده‌اند.»

در روزهای گذشته چندین نفر از مقامات دولت و بانک مرکزی از خودداری بانک‌های اروپایی از برقراری رابطه مالی با ایران از بیم جریمه شدن از سوی آمریکاØŒ خبر داده‌اند.

بر اساس توافق هسته‌ایØŒ تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران همچنان پابرچا مانده و همین امر موسسات مالی خارجی را از رابطه با تهران هراسان کرده است.

فارس