✍️ نویسنده: 4
ابوطالب صارمی رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: با افزایش سن زنانØŒ ترشح هورمون‌های زنانه در آنان کاهش می‌یابد که در اثر کمبود ترشح این هورمون‌ها در سنین بالای Û´Û° سالØŒ عوارض یائسگی در زنان بوجود می‌آید و این امر بر کیفیت زندگی آنان به شدت تاثیر منفی برجای می‌گذارد.
به گزارش تسنیمØŒ وی با اشاره به اینکه عوارض پیش از شروع دوران یائسگی قبل از قطع کامل قاعدگی آغاز می شود و اغلب چند سال طول می کشد تا فرد به طور کامل یائسه شودØŒ اظهار داشت: با وجود آنکه به دلیل تغییراتی که از نظر فیزیکی و روانی برای یک زن در این دوران اتفاق می افتدØŒ این مقطع سنی مرحله ای دشوار در زندگی زنان به شمار می رود تا جایی که از منظر پزشکی با دوران بلوغ مقایسه می شودØŒ متاسفانه زنان ما از آن آگاهی کافی نداشته که این امر کاهش کیفیت زنان را در این برهه زمانی به همراه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با تاکید بر اینکه عوارض دوران قبل از یائسگیØŒ شدیدتر از علایم دوران یائسگی استØŒ یادآور شد: در شروع این دورانØŒ کاهش استروژن با عوارض بسیار شدیدی همراه است که طی آن فرد دچار تغییرات فشار خونØŒ سوØ¡هاضمهØŒ جوش زدن صورتØŒ خشکی بدنØŒ کاهش تمایل جنسیØŒ بی خوابیØŒ گرگرفتگی یا احساس سرما که ربطی هم به دمای محیط نداردØŒ می شود.
وی ادامه داد: از دیگر علایم یائسگی می‌توان به عصبانیتØŒ زودرنجیØŒ بدخلقی و بی حوصلگی اشاره کرد که مجموعه این عوامل بر مسایل خانوادگی و اجتماعی زنان آثار منفی زیادی برجای می‌گذارد.
به گفته صارمی با مشاوره و درمان‌های خاص می‌توان وضعیتی را برای زنان در آستانه یائسگی ایجاد کرد که حتی تا Û¶Û° سالگی یا بلکه بیشتر هم قاعدگی منظم داشته باشند تا جایی که آنان هرگز متوجه یائسگی خود نشوند.
وی ادامه داد: در صورت تجویز هورمون برای زنان در آستانه یائسگیØŒ آنان دچار عوارض یائسگی از قبیل پوکی استخوانØŒ بیماری‌های قلبیØŒ خشکی بدنØŒ لک صورتØŒ ریزش مو و دیگر عوارض ناشی از کمبود هورمون‌های زنانه (استروژن) مانند احساس تحلیل رفتن نخواهند داشت.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: در صورتی که هورمون درمانی از حدود ÛµÛ° سالگی آغاز نشودØŒ شروع آن بعد از قطع کامل قاعدگی به دلیل از بین رفتن گیرنده های استروژن در بافت های هدف توصیه نمی شود. به این جهت توصیه می شود که برای داشتن قاعدگی منظم از دوران قبل از یائسگی از هورمون استفاده شود و این روش به گونه ای تداوم پیدا کند که زنان شروع یائسگی را احساس نکنند.
وی خاطرنشان ساخت: ضروری استØŒ پزشکان قبل از تجویز هورمون های زنانهØŒ آزمایش ها و معاینات لازم پزشکی را به ویژه از نظر چربی و فشار خون از فرد به عمل آورده در حین مصرف هورمون نیز فرد را مورد معاینات منظم پزشکی به ویژه در زمینه تست های کبدیØŒ کلیوی و وضعیت ریه ها قرار دهند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: زنانی که هورمون استروژن و پروژسترون مصرف می کنندØŒ همچنین می بایستØŒ هر Û¶ ماه یکبار مورد سونوگرافی رحمØŒ ضمایم شکمØŒ کبد و پستان قرار گیرند و هر دو سال یکبار برای ماموگرافی سینه مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل  MSØŒ مبتلایان به بیماری های کبدیØŒ زخم معدهØŒ واریسØŒ گلوکوم(آب سیاه چشم) و افراد دچارفشار خون بالاØŒ اشخاص معتادØŒ الکلی و سیگاری گزینه های خوبی برای هورمون درمانی به شمار نمی‌روند.
صارمی گفت: هر چند برخی از داروهای گیاهی مانند سویا به دلیل دارا بودن استروژن برای کاهش علایم "وازوموتور" مانند سرد و گرمی و یا تنظیم خلقیات به کار برده می شودØŒ اما شواهدی مبنی بر اینکه این گیاهان بتوانندØŒ نیاز بدن را به این هورمون به طور کامل برطرف کنندØŒ در دسترس نیست.
وی افزود: در صورتیکه یک زن در سنین باروری و قبل از کاهش ذخیره تخمدان هایش نسبت به ذخیره بافت تخمدان خود اقدام کند در سال‌های بعدی که ذخیره استروژن تخمدانش کاهش می‌یابدØŒ می‌تواند از هورمون‌های طبیعی خود به جای دارو بهره گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه برخلاف باور موجودØŒ یائسگی تنها مختص زنان نبوده که مردان نیز به آن مبتلا می‌شوند و به یائسگی مردان "آندروپوز" گفته می‌شودØŒ تصریح کرد: علائمی مانند تغییرات رفتاریØŒ عصبانیتØŒ عرق کردنØŒ گر گرفتنØŒ احساس سرماØŒ کاهش تمایلات جنسیØŒ خستگی و به تدریج پیری زودرسØŒ پوکی و شکستگی استخوان و حتی سرطان پستان در دوران یائسگی مردان نیز وجود دارد.
منبع : رجانیوز از تسنیم