نودیها : در اواسط روز شنبه به نقل از شبکه خبری «العربیه»، خبر داد بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستانØŒ حکم اعدام شیخ نمر به همراه Û´Û¶ متهم دیگر که اغلب آن ها تروریست معرفی شده‌اندØŒ روز شنبه (امروز) در Û±Û² منطقه در عربستان اجرا شده است. به گزارش فارسØŒ برادر شیخ نمر «محمد النمر» در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، ضمن تØ£یید خبر اعدام برادرش این اقدام آل سعود را محکوم کرد و آن را (شنیع) توصیف کرد. وی افزود با وجود این که انتظار عقلانیت بیشتری از مقامات سعودی داشتیمØŒ در اعتراض به این اقدام به سازمان‌های بین المللی مراجعه نخواهیم کردØŒ زیرا می‌دانیم از دست این سازمان‌ها کاری بر نمی‌آید. وی همچنین خواستار شد اعتراضات مردمی در شØ£ن جایگاه رهبر شیعیان عربستان و به صورت مسالمت آمیز برگزار شود. اعدام شیخ نمر به دست آل سعود از ابعاد مختلفی قابل تحلیل و بررسی است. برخی از این ابعاد عبارتند از: Û±- آل سعود حذف شیخ نمر را حرکتی در شطرنج گستردهØŒ طولانی و پیچیده رقابت با ایران می بیند. از این منظر تنها عامل قابل تمسک ریاضØŒ موضوع فرقه ای و مذهبی است. هرچقدر تهران به کاهش تنش و اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی تمایل داردØŒ ریاض ترجیح می دهد در این آتش دمیده و آن را شعله ور سازد. آل سعود معتقد است به دلیل برتری جمعیتی سنی ها نسبت به شیعیان و این که غالب حکومت های اسلامی در دست سنی هاستØŒ این اختلاف به نفع عربستان خواهد بود. از منظر آل سعودØŒ این قضیه باعث اتحاد کشورهای سنی علیه جمهوری اسلامی ایران می شود و رهبری چنین اتحادی نیز به طور طبیعی در دست عربستان خواهد بود. از نظر سعودی ها این قضیه باعث می شودØŒ سایر کشورهای اسلامی نسبت به شخصیت هاØŒ علما و جریانات همسو و همراه با ایران نیز حساس شده و آن ها را محدود کرده و درصدد برخورد برآیند. ریاض به اعدام شیخ نمر و واکنش ایران از دریچه این معادله می نگرد. Û²- ریاض دهه هاست طعم تلخ وجود شخصیت بزرگی همچون سیدحسن نصرالله را در کام خود احساس می کندØ› مردی که بسیاری از سیاست ها و توطئه های عربستان را در منطقه خنثی کرده است. برای عربستانØŒ ظهور نصراللهی دیگر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. آنچه در نیجریه رخ داد و برخورد سختی که با شیخ ابراهیم زاکزاکی انجام شد و ریاض از آن اعلام پشتیبانی کرد نیز در همین راستا بود. اعدام شیخ نمر نیز خارج از این چارچوب نیست. واهمه شدید آل سعود از ظهور شخصیتی همچون سیدحسن نصراللهØŒ این بار در خاک عربستان از اصلی ترین عوامل اجرای حکم اعدام شیخ نمر می تواند باشد. Û³- ریاض از بابت واکنش های جهانی به این اقدام جنون آمیز خود نگرانی ندارد. اواخر شهریور سال جاری بود که عربستان سعودی به عنوان رئیس یکی از پنل‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد. هیلل نویرØŒ مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر درباره این انتخاب گفته بود: این شرم‌آور است که سازمان ملل کشوری را به عنوان رئیس پنل حقوق بشر انتخاب کرده که بیش‌تر از گروه داعش گردن افراد را زده است. دلارهای نفتی و سیاسی کاریØŒ حقوق بشر را شکل می‌دهد. در موضوع اعدام شیخ نمر نیز دلارهای نفتی آل سعود کار خود را خواهند کرد و دهان رسانه های بین المللی و منطقه ایØŒ نهادهای ناظر جهانیØŒ سازمان های بین المللی و اسلامی و سیاستمداران را خواهند بست. Û´- ریاض در اقدامی کثیف نام شیخ نمر را در میان عده ای جانیØŒ خرابکار و تروریست منتشر کرده استØ› یعنی اقدامی در جهت لکه دار کردن شخصیت شهید نمر و همردیف قرار دادن وی با تروریست های جبهه النصره که از قضا دست پرورده خود آل سعود هستند. آل سعود سعی دارد شهید نمر را به عنوان فردی برهم زننده امنیت کشور و مخل ثبات و مرتبط با تروریسم جلوه دهد. عربستان به عنوان اصلی ترین منبع پرورشØŒ حمایت و صدور تروریسم در منطقهØŒ می کوشد در اقدامی کاملا خلاف واقعØŒ خود را رهبر ائتلاف ضدتروریسم در منطقه جا بزند. اعدام شیخ نمر نیز جزئی از این پازل پوشالی و کذایی است. Ûµ- در پایان می توان گفت اقدام احمقانه ریاض در اعدام شیخ نمرØŒ واکنشی عصبی به شکست های سنگین و پی در پی آل سعود در منطقه است. ریاض در یمن وارد باتلاق شده استØŒ در سوریه به اهداف خود نرسیدهØŒ حضور و نفوذ معنوی ایران را در کشورهای مختلف منطقه می بیند و عملاÙ‹ کاری از دستش ساخته نیست. به شهادت رساندن شیخ نمر شاید آسان ترین و البته ابلهانه ترین واکنش ریاض به این شکست ها می توانست باشد./ هاشم مجتهدی
فارس از پایگاه بصیرت
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.