✍️ نویسنده: 4
 ۹۰ در این Û±Û· سال توانسته یک میلیمتر فرهنگ تماشاگران فوتبال ایرانی را افزایش دهدØŸ توانسته حاشیه‌های فوتبال ایران را مدیریت کندØŸ توانسته ذره‌ای با فساد حاکم در فوتبال مقابله کند یا خودش هم بخشی از آن شده استØŸ  محمد زعیم زاده* در یادداشتی به حاشیه های اخیر برنامه نود و فردوسی پور پرداخته است: Û±- از سیاسی بودن برنامه Û¹Û° و دخالت دادن سلیقه شخصی سیاسی و فرهنگی مجری و تهیه‌کننده‌اش این هفته زیاد صحبت شد،  حتی هواداران برنامه Û¹Û° و رفقای جناب مجری برای‌شان مسجل است که اگر قرار بود روزی برنامه Û¹Û° به دیپلماسی ورزشی بپردازد زمانش آن وقت بود که با دیپلماسیØŒ بازی ایران و برزیل جور شد نه حالا که نزدیک به Û±Û¸ ماه از جام‌جهانی می‌گذرد و هنوز دستگاه دیپلماسی نتوانسته پاداش جام‌جهانی بیستم را برای فدراسیون نحیف و فقیر کفاشیان وصول کندØŒ حتی رفقای جناب Û¹Û° هم می‌دانند آن موقع که جریان غیردلخواه ایشان پیگیر مساله فساد در فوتبال است فردوسی‌پور به آنها ضریب نمی‌دهد بلکه باید فقط دوستان عادل در رسانه ملی حرف از فساد فوتبال بزنند و... Û²- اواسط دهه Û·Û° همان موقع که ست‌های والیبال هنوز Û±Ûµ امتیازی بود و امتیازات رالی نشده بود تیم‌ملی والیبال ایران معمولا پنجم یا ششم آسیا می‌شدØŒ همان موقع که گرفتن یک ست از چشم‌بادامی‌های شرقی یک آرزو بود و رقیب اصلی‌مان در آسیا هند و پاکستان بودندØŒ همان موقع که احمد لاهوتی و برادران مظفری و مرحوم معدنی پشت خط سرویس قابلمه‌ای می‌زدندØŒ تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌ها کره‌جنوبی را Û¶ تایی می‌کردØŒ عربستان را Û³ تا Û³ تا می‌زد و استقلال و پرسپولیس حداقل تا نیمه‌نهایی باشگاه‌های آسیا بالا می‌آمدند اما حالا قصه کاملا برعکس شدهØ› والیبال نه تنها آسیا را فتح کرده که چهارم جهان هم می‌شود اما فوتبال Û³ دوره است از یک چهارم نهایی جام ملت‌ها بالاتر نمی‌رودØŒ آرزوی رفتن به المپیکش Û´Û° ساله شدهØŒ Û²Û´ سال است جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا حوالی ایران هم پیدایش نشده و Û±Û± سال است بازیکن سال آسیا نداشته‌ایم. Û³- درباره علل پیشرفت والیبال و سقوط و به حضیض رفتن فوتبال بحث بسیار است که بررسی‌اش «آسوده سری خواهد و مهتاب شبی» ولی عجالتا بی‌شک یکی از دلایل موفقیت والیبالØŒ محروم بودن از موهبتی چون Û¹Û° والیبالی و عادل سیاسی‌پور و از این قسم استØŒ برنامه‌ای که حاشیه‌های خاله‌زنکی را به متن بیاوردØŒ والیبال هم ورزش کم‌حاشیه‌ای نیست همین لیگ سال گذشته درگیری‌هایی هم در ورزشگاه‌ها بود و هم بین بازیکنان و هم در تیم‌ملیØŒ اما چرا هیچ کدام تبدیل به مساله نشدØŸ Û´- عادل فردوسی‌پور از خطه کرمان و به تعبیر خودش رفسنجون ضمن تلاش برای اپوزیسیون‌نماییØŒ احتمالا حامیان گردن‌کلفتی هم دارد که توانسته Û±Û· سال بی‌وقفه در بهترین ساعت و در بهترین شبکه سیما آنتن داشته باشد و هیچ‌کسی از سازمان صدا و سیما جرات نداشته باشد از ایشان سوال کند که حضرت استاد! خروجی Û±Û·سال اخیر شما چه هستØŸ اصلا هدف‌گذاری این برنامه چه بوده استØŸ Û¹Û° در این Û±Û· سال توانسته یک میلیمتر فرهنگ تماشاگران فوتبال ایرانی را افزایش دهدØŸ توانسته حاشیه‌های فوتبال ایران را مدیریت کندØŸ توانسته ذره‌ای با فساد حاکم در فوتبال مقابله کند یا خودش هم بخشی از آن شده استØŸ هرگز کسی از عادل فردوسی‌پور پرسیده که چگونه بعضی بازیکنان که بهترین‌هایشان در اروپا Û²Û°Û° هزار دلار هم مشتری ندارند با یک بار حضور در برنامه Û¹Û° قیمت پیدا می‌کنند و سالانه میلیاردها تومان از پول بیت‌المال خرج آنها می‌شودØŸ Ûµ- صحیح است که صدا و سیمای ما هم چون صاحب تانک چیفتنی است که با آن مسافرکشی می‌کند و از همه ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کند و حتی برخی فرصت‌ها را به تهدید تبدیل می‌کند اما به نظر می‌رسد حالا که بنا به عللی برنامه Û¹Û° از برج عاج پایین آمده و می‌توان درباره‌اش نقد نوشتØŒ فرصت مناسبی است که مسؤولان سازمان درباره کارآیی و اثر‌بخشی این برنامه در فضای عمومی کشور و در عرصه فوتبال نگاهی نو داشته باشند. * دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل منبع : خبرنامه دانشجویان ایران