✍️ نویسنده: 4
گفتگوی جالب با بهنوش بختیاری
نودیها : بهنوش بختیاری سرشار از انرژی و صداقت. بازیگر است اما وقتی با او درباره آسیب‌های اجتماعی و افراد آسیب‌دیده صحبت می‌کنیØŒ نه نقش بازی می‌کند و نه به اصطلاح ادا درمی‌آورد. آنچه را از نزدیک دیده می‌گویدØ› از زنان و مردان معتاد و کارتن‌خواب‌هایی که پاتوق‌شان شده میدان هرندی. بختیاری از نزدیک با آنها صحبت کرده و خوب می‌داند که نباید آنها را قضاوت کرد. با بختیاری درباره ریشه آسیب‌های اجتماعی و فردی گفت‌وگو کردیم . خانواده‌های اصیل و سنتی ایرانی برای زن حرمت زیادی قائل بوده و کمتر اجازه می‌دهند که زن مثلا بیرون از خانه بماند و به اصطلاح کارتن‌خواب شودØŒ اما این معضل زیاد شدهØ› به نظرتان چرا جامعه ما با چنین پدیده‌ای مواجه شده استØŸ فقط مختص زنان نیستØŒ مردان هم درگیر چنین مشکلاتی می‌شوندØŒ اما این‌که تعداد زنان آسیب‌دیده زیاد شده به‌نظرم برمی‌گردد به مسئولیت‌ناپذیری آقایان. مردان خیلی راحت خانواده را رها می‌کنند. تنگناهای اقتصادی باعث می‌شود آنها کم بیاورند. مردها وقتی درگیر اعتیاد می‌شوند معمولا همسر خود را هم درگیر می‌کنند تا او مانع اعتیاد آنها نشود. به نظرم بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی ریشه در مشکلات اقتصادی و بیکاری دارد. هر چند بخشی از آن هم به شخصیت آدم‌ها بستگی دارد. به نظرم مرد‌های امروزی غیرت گذشته را ندارند و مسئولیت‌پذیر نیستند. بیشتر زنان وقتی در چنین شرایطی گیر می‌افتند به خلاف و اعتیاد روی می‌آورند. مرد معتاد حق و حقوق زن و فرزندان خود را صرف اعتیاد می‌کند و زنی که هیچ پناهگاه روانی و اجتماعی ندارد هم به همان راهی می‌رود که شوهرش رفته است. این‌جوری که زخم روی زخم است! یک زن نباید آن‌قدر هوشمند باشد که وقتی دید شوهرش به دام اعتیاد افتاده و زندگی‌اش نابود شدهØŒ خودش به بیراهه نرودØŸ بله درستش همین استØŒ اما اینها در حرف شدنی‌تر است تا عمل. وقتی زنی با مسائل مختلف و عجیب و غریب روبه‌رو می‌شودØŒ خیلی سخت می‌تواند تصمیم درست بگیرد. باید بدون قضاوت در همان شرایط قرار بگیری بعد ببینی چقدر می‌توانی دوام بیاوری. این شعار را همه می‌‌گویند که اعتیاد خیلی بد استØŒ اما باید در جریان زندگی آن آدم قرار بگیری تا متوجه شوی او در چه شرایطی قرار گرفته که به این نقطه رسیده است. در جامعه ما جای مهارت‌‌های رفتاری و اخلاقی خالی استØŒ باید به افراد آموزش داده شود. کسی که در خانواده درست تربیت شده و مهارت‌هایی را یاد گرفته باشدØŒ بهتر می‌تواند وقتی در شرایط حاد و سخت قرار می‌گیرد آنها را مدیریت کند و کمتر به خودش آسیب بزندØŸ این کاملا درست است که خیلی چیزها به «وجود» و همت درونی فرد بستگی دارد و این‌که چقدر بتواند خودش را از آسیب‌ها حفظ کندØŒ اما ظرفیت آدم‌‌‌ها متفاوت است و همه یک جور فکر نمی‌کنند. هر کسی شیوه خاص خود را در مواجهه با زندگی دارد و نمی‌توان از همه انتظار داشت موفق باشند. به نظرم همه چیز بستگی به خانواده ندارد. خانواده‌هایی هستند که مثلا دو فرزند پزشک و موفق دارندØŒ اما یک فرزند آنها معتاد است یا یکی به بیکاری عادت کرده است. کاملا درست است که هر فردی باید مهارت‌‌های فردی را بیاموزد تا در زندگی موفق شودØŒ اما همه این‌جوری نیستند. معتقدم نباید کسی را که به بیراهه رفتهØŒ رها کرد. شاید نتوانسته شرایط را مدیریت کندØŒ شاید بلد نبودهØŒ شاید حامی نداشته است. باید به آنها کمک کرد. جامعه ما هوای این جور آدم‌ها را ندارد و بیشتر اوقات آنها را طرد می‌کند. من با معتادان و کارتن‌خواب‌هایی مواجه شدم که خانواده‌‌های بسیار خوبی دارندØŒ هم از لحاظ فرهنگی هم از لحاظ اقتصادی. با افرادی روبه‌رو شده‌‌ام که از خانواده‌‌های بسیار معروف هستند که اگر اسم آنها را بیاورم در سراسر کشور کسانی هستند که آنها را می‌شناسند. اما فرزندانشان دچار مشکل شده‌اندØŒ خانواده تاثیر زیادی در سرنوشت بچه‌‌ها دارد اما مهم‌تر از خانواده خود فردØŒ جوهرهØŒ غیرت و شناختش از مسائل است که باعث می‌شود او در زندگی انتخاب‌های خوب یا بد داشته باشد. اگــر فÙ€ردی دچار آسÙ€یب شدØ› معتاد یا هر مشکل دیگرØŒ خانواده باید با این فرد چگونه رفتار کندØŸ خانواده‌‌ها معمولا خود را راحت می‌کنند و فرزند مشکل‌دار را طرد می‌کنندØŒ چون حوصله ندارند مثلا یک معتاد را زیر نظر بگیرند و از او مراقبت کنند. خیلی از خانواده‌‌‌ها به جای حمایت از فرزند آسیب‌دیده او را طرد می‌کنند. به نظر شما پول زیاد می‌تواند باعث اعتیاد و خلاف‌کاری شودØŸ فرمول ندارد! بی‌پول‌ها با دلایل غیرقابل قبول معتاد می‌شوند و پولدارها هم دلایل خود را دارند. برخی پولدارها از ثروت خود در راه خیر و نوع‌دوستی استفاده می‌کنند و برخی هم به راه خلاف می‌روند. موسسه‌‌‌های مردم‌نهاد و خیرین چه کاری می‌توانند برای معتادانØŒ طردشدگان و کودکان خیابانی و کار انجام دهندØŸ حضورشان بی‌تاثیر نیست. اطلاع‌رسانی می‌کنند و با ایجاد کمپین‌‌هایی از این افراد حمایت‌های مالی و روانی می‌کنند اما عملا نمی‌توانند کاری کنند و تعداد افراد آسیب‌دیده روز به روز بیشتر می‌شود. به نظرم یک نهاد دولتی با عزم جزم و نه حرف و شعار باید به میدان بیاید و از این افراد حمایت کند و آنها را از این گرداب بیرون بیاورد. اما متاسفانه در کشور ما بیشتر آدم‌‌‌ها به دنبال اسم و رسم و گرفتن مسئولیت و این‌جور چیزها هستند. موسسه‌‌هایی هم به وجود می‌آید مثلا برای حمایت از زنان سرپرست خانوار اما فقط کارشان سرکیسه کردن خیرین است وکاری برای آنهایی که نیازمندند انجام نمی‌دهند. همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فردی چه باید کردØŸ فرهنگ باید رشد کندØŒ کار زیاد داریم! ایرادهای اساسی وجود دارد که در چند جمله نمی‌توان آنها را بیان کرد. باید خیلی چیزها را از بچگی به ما آموزش دهند که این کار را هیچ کس نمی‌کند نه خانواده و نه مدرسه. سرپوش گذاشتن روی مشکلات یکی از بدترین کارهاست که ما در آن استاد هستیم. ما معمولا برای درمان درد از مسکن استفاده می‌کنیم که بی‌فایده است . به نظرم بهتر است سیستم آموزش و پرورش کاملا تغییر کند. خیلی چیزها باید در مدارس آموزش داده شود که نمی‌شود. معتقدم باید آموزش از مدارس شروع شودØŒ اما آموزش و پرورش بیشتر از جاهای دیگر روی مشکلات و معضلات سرپوش می‌گذارد. به‌عنوان یک بازیگر محبوب بین مردم چه توصیه‌ای به خانواده‌ها دارید برای این که بتوانند بهتر از بچه‌‌های خود در مقابل آسیب‌ها محافظت کنندØŸ مراقب فرزندان خود باشندØŒ برای آنها وقت بگذارندØŒ آنها را تشویق به کتابخوانی کنند به جای این که مثلا یک تبلت به آنها بدهند که سرش را گرم کنند آنها را از همان کودکی به انجام کارهای خیرخواهانه تشویق کنندØŒ آنها را با فعالیت‌‌های فرهنگی آشنا کنند. والدین اگر می‌خواهند فرزند سالم از نظر روانی داشته باشندØŒ خودشان سالم زندگی کنند! دروغ نگویندØŒ سیگار و قلیان نکشندØŒ غیبت و قضاوت نکنند. به نظرم خانواده و آموزش و پرورش در تربیت و نوع انتخاب بچه‌‌ها سهم زیادی دارد. جام نیوز به نقل از جام جم
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.