✍️ نویسنده: 4
روز چهارشنبه Û±Û± آذرماه - Û² دسامبر ۲۰۱۵ - آژانس بین‌المللی انرژی اتمیØŒ گزارش نهایی خود درباره مسائل گذشته و حال فعالیت هسته‌ای کشورمان - PMD - را منتشر کرد. آژانس در این گزارشØŒ بی‌آن که هیچ سند و نشانه‌ای ارائه کندØŒ نظر بارها اعلام شده و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده و آورده است ایران تا سال Û²Û°Û°Û¹ درگیر یک سلسله فعالیت‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای بوده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طی Û±Û² سال گذشته با قاطعیت هرگونه انحراف در فعالیت هسته‌ای خود از حالت صلح‌آمیز به تولید سلاح - DIVERSION - را رد کرده است و بازرسان آژانس علی‌رغم بازرسی‌های گسترده و همه جانبه کمترین نشانه‌ای از این انحراف ادعایی به دست نیاورده‌اند. گزارش اخیر آژانس دقایقی بعد از انتشار با استقبال گسترده رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی روبرو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغ‌گویی»! و «فریب‌کاری‌چند‌ساله»! متهم کردند!
درباره گزارش اخیر آژانس که می‌تواند پی‌آمدهای خطرآفرینی در پی داشته باشدØŒ گفتنی‌هایی هست. Û±- گفته می‌شود در جریان مذاکرات هسته‌ای توافق شده بود که گزارش نهایی آژانس «خاکستری» باشد ولی شورای حکام در قطعنامه پایانی خود ادعای «ابعاد نظامی احتمالی» موسوم به PMD را خاتمه یافته اعلام کند که باید گفتØ› الف: اگر «توافق» یاد شده «کتبی» بوده استØŒ در کجای برجام به آن اشاره شده استØŸ! پاسخ آن است که هیچ‌جا! ب: چنانچه توافق مورد نظر «شفاهی» بوده استØŒ چگونه می‌توان «قول‌شفاهی» حریفی را پذیرفت که بارها نشان داده است به تعهدات «کتبی» خود نیز پایبند نبوده و نیستØŸ! ج: گفته شده که قرار بود گزارش آژانس «خاکستری» یعنی شامل نقاط «سفید و سیاه» و «مثبت و منفی» باشد! و حال آن که گزارش یاد شده برخلاف نظر برادر عزیزمان آقای دکتر عراقچی نه فقط «بیشتر به سفید» گرایش ندارد بلکه اولاØ› بیشترین مفاد آن «سیاه» است و ثانیاØ› نقطه سفیدی که دوستان از آن یاد می‌کنند نیز فقط ظاهر سفید دارد و ماهیت آن «کاملا سیاه» است که به آن اشاره خواهیم کرد. Û²- در گزارش آژانس آمده است که ایران تا سال Û²Û°Û°Û¹ - Û±Û³Û¸Û¸ - برخی اقدامات از نوع تحقیق و توسعه برای ساخت سلاح‌ اتمی انجام داده است. این بخش از گزارش‌ آژانسØŒ موضوع اصلی چالش هسته‌ای Û±Û² ساله ایران با طرف مقابل را به نفع حریف رقم زده است. چرا که طی Û±Û² سال گذشتهØŒ آمریکا و متحدانش - تروئیکای اروپایی و سپس Ûµ+Û± - برنامه هسته‌ای ایران را به انحراف از فعالیت صلح‌آمیز به سوی تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کردند و همه بازرسی‌ها و مذاکرات از جانب حریف برای اثبات این ادعا و از جانب ایران برای نفی این اتهام صورت می‌پذیرفت و در نهایت نیز آژانس با انجام بازرسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نشانه و سندی که حاکی از غیرصلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای کشورمان باشدØŒ به دست نیاورد. بنابراین انتظار فنی و حقوقی آن بود که آژانس در گزارش خودØŒ اتهام انحراف در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را نفی کند و یا دستکم اعلام کند که هیچ نشانه‌ای از این انحراف دیده نشده است. ولی آژانس بدون آن که کمترین نشانه و یا سندی ارائه کندØŒ اتهام فاقد ‌سند و بی‌اساس آمریکا و متحدانش را تائید کرده است. Û³- دوستانمان می‌گویند «یک نگاه کلی که می‌توان انجام داد این است که جمع‌بندی این گزارش برخلاف همه سخنان و ادعاهایی است که در Û±Û²سال گذشته علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته است»! و این در حالی است که باید پرسیدØ› مگر ادعای Û±Û² ساله آمریکا و متحدانش این نبود که فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران غیرصلح‌آمیز و در جهت تولید سلاح هسته‌ای استØŸ! و آژانس هم در گزارش خود این اتهام را وارد دانسته است! بنابراینØŒ چگونه می‌توان این گزارش را «برخلاف همه سخنان و ادعاهای Û±Û² سال گذشته» تلقی کردØŸ! Û´- گزارش آژانس درباره تلاش ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای تا قبل از سال ۲۰۰۹؛ تائید اتهاماتی است که آمریکا و متحدانش طی Û±Û² سال گذشته بدون ارائه کمترین سند و نشانهØŒ علیه برنامه هسته‌ای ایران وارد کرده بودند و اکنون آژانس همه آن اتهامات ناروا را وارد دانسته و جمهوری اسلامی ایران را به دروغ‌گویی! فریب! پنهان‌کاری! قانون‌شکنی! و... متهم کرده است که باید از مسئولان محترم هسته‌ای کشورمان پرسیدØ› آیا «کسب اعتبار بین‌المللی ایران» که آن همه درباره آن داد سخن می‌دادیدØŒ همین استØŸ!  نیم‌نگاهی به اظهارنظر مقامات آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی و تفسیرها و تحلیل‌های رسانه‌های بیگانه که بلافاصله بعد از انتشار گزارش آژانسØŒ ابراز شده استØŒ بیندازیدØ› جان کری وزیر خارجه آمریکاØŒ با افتخار ادعا می‌کندØ› آنچه درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گفتیمØŒ درست از آب درآمد و تاکید می‌کندØ› هیچ‌وقت درباره تلاش ایران برای ساخت بمب‌اتمی کمترین تردیدی نداشتیم! خبرگزاری رویترز با تیتر درشتØŒ ضمن رد نظرات اعلام شده ایران که هرگز در پی تولید سلاح هسته‌ای نبوده استØŒ می‌نویسدØ› گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران تلاش هماهنگی برای تولید سلاح اتمی داشته است! روزنامه آمریکایی یو.اس.ای تودی نیز با متهم کردن ایران به دروغگوییØŒ از فعالیت غیرصلح‌آمیز کشورمان تا سال Û²Û°Û°Û¹ خبر می‌دهد! روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیلØ› نظر کارشناسان اسرائیلی را قابل تقدیر می‌داند که از ابتدا بر تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای تاکید داشته‌اند! و... Ûµ- در بند اول از مقدمه گزارش آژانس آمده است که «این گزارش براساس تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان که در اختیار آژانس قرار گرفته... از جمله اطلاعاتی که از طریق چارچوب همکاری نقشه راه - توافقنامه آژانس با سازمان انرژی اتمی کشورمان - و اطلاعاتی که از برنامه اقدام مشترک - برجام - به‌دست آمدهØŒ تهیه شده است.» مفهوم این بندØŒ آن است - و یا دستکم می‌تواند اینگونه تفسیر شود - که مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز (به زعم آژانس) فعالیت غیرصلح‌آمیز کشورمان تا سال ۲۰۰۹ را پذیرفته‌اند!... حالا بفرمائید کجای این گزارش سفید! و افتخارآمیز استØŸ! Û¶- گزارش آژانس درباره PMD یک گزارش نهایی است و آژانس ادامه بررسی در این زمینه را ضروری ندانسته است. شاید برخی از دوستانØŒ این نکته را سفید! و «امتیاز» تلقی کنند! و حال آن که آژانس از این طریق اتهام ایران به تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را قطعی و غیرقابل بازنگری اعلام کرده و برای سوØ¡استفاده‌های بعدی که به آن اشاره خواهد شدØŒ زمینه‌چینی کرده است. Û·- این گزارش نشان می‌دهد آمریکا و متحدانش حق داشته‌اند که فعالیت هسته‌ای ایران را مشکوک! و غیرصلح‌آمیز! بدانند و باز هم به همین علت حق با آنها بوده است که- به قول جان کری- ادامه فعالیت هسته‌ای کشورمان را به‌شدت محدود کرده و تحت مراقبت‌های بی‌سابقه قرار دهند! یعنی با پذیرش این گزارش همه رشته‌های خود را که با خون دادن‌ها و خون‌دل‌خوردن‌ها به‌دست آورده‌ایمØŒ پنبه کرده‌ایم! فاعتبروا یا اولی‌الابصار! Û¸- گزارش آژانس می‌تواند سندی به مراتب خطرآفرین‌تر از برجام باشد. زیرا یک سند بین‌المللی است که بر بی‌اعتباری! و غیرواقعی بودن نظرات و دلایل ارائه شده ایران درباره غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای آن دلالت می‌کند! بنابراین آمریکایی‌ها می‌توانند دوره زمانی اجرای برجام را از Û±Ûµ سال و Û²Ûµ سال به «ابد» تبدیل کنندØŒ با این بهانه که گزارش آژانس نشان می‌دهد Û±Û² سال درباره برنامه هسته‌ای خود دروغ گفته‌اید! بنابراین از کجا معلوم و چه تضمینی هست که از این پس نیز در پوشش فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای به دنبال تولید سلاح اتمی نباشیدØŸ! Û¹- گزارش آژانس در صورت پذیرش آن از سوی ایران - که متاسفانه اظهارات مسئولان هسته‌ای کشورمان حکایت از آن دارد - به یک سند بین‌المللی تبدیل می‌شود و از این روی بر فرض که شورای حکام پرونده PMD را بسته اعلام کندØŒ این سند برای محدودسازی ابدی برنامه هسته‌ای کشورمان کافی خواهد بود! و می‌تواند در آینده و از جمله بعد از اجرای کامل تعهداتی که در برجام پذیرفته‌ایمØŒ مورد استناد حریف قرار گرفته و فعالیت هسته‌ای ایران را برای همیشه در حد و اندازه آزمایشگاهی - پایلوت - نگه دارد! که مفهوم دیگر آن «هیچ» است! بیهوده نیست که مقامات و رسانه‌های حریف با ذوق‌زدگی از انتشار این گزارش خبر داده و برای آژانس و مدیرکل آنØŒ اینهمه کف زده و سوت و هورا می‌کشند! Û±Û°- با توجه به فهرست بلند بالایی که از غیرقابل اعتماد بودنØŒ حیله‌گری و قانون‌شکنی آمریکا در جریان چالش Û±Û² ساله هسته‌ای شاهد بوده‌ایم از هم‌اکنون به جرØ£ت می‌توان گفتØ› بر فرض بسته شدن پرونده PMD از سوی شورای حکام - آنگونه که می‌گویند قول داده است! - گزارش اخیر آژانسØŒ زمینه مناسبی برای باج‌خواهی و زورگویی‌های بعدی آمریکا - و البته این بار با استناد به گزارش آژانس - فراهم خواهد آورد. Û±Û±- و بالاخرهØŒ دفاع از منافع ملی و چرخه علمی ایران اسلامی ایجاب می‌کند که مسئولان هسته‌ای کشورمان با قدرت و صلابتØŒ گزارش آژانس را غیرقابل قبول دانسته و مخالفت صریح خود را با این گزارش غیرحقوقی و غیرفنی و فاقد کمترین نشانه و سند اعلام دارند و در پی این «حلوای نسیه»! نروند و امتیاز نقد دهند. و دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که فعلا می‌گذاریم و می‌گذریم. حسین شریعتمداری
منبع : کیهان
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.