✍️ نویسنده: 1
مواظب باشیم که عاق نشویم
عقوق والدین عبارت است از: «به خشم آوردن و آزردن و شکستن خاطر پدر و مادر و البته که آزردن یکÙ‰ از آنها نیز موجب عاق شدن می شود.» محدث قمیØŒ شیخ عباسØŒنزهه النواظر فی ترجمه معدن الجواهرØŒ ص Û±Û²Û¸ در کنار ایمان به خداوند و عدم شرک به اوØŒ فرمان به نیکی در حق پدر و مادر داده شده است و از رنجاندن آنان حتی با کوچک ترین کلمه نهی شده است. در روایات نیز اگرچه عاق والدین را جزØ¡ گناهان کبیره شمرده استØŒ عاملیØŒ محمد بن حسنØŒ وسائل الشیعهØŒ صحتØŒ باب جهاد با نفسØŒ ص Û±Û¹Û¸ ولی مانند آیات قرآنی حدی برای این موضوع تعیین نشده است و جهت بزرگ داشت حق والدینØŒ تنها به صرف رنجیده شدن آنان اشاره شده است. کلینیØŒ محمد بن یعقوبØŒ اصول کافى، مصطفوى،ج Û´ ØŒ ص ÛµÛ°به کلمه ظلم و ظالمین در قرآن مراجعه کنید تا ببینید چه جزای بزرگی برای ستمکاران در نظر گرفته شده است. «لÙŽهمÙ’ مÙنÙ’ جÙŽهÙŽنÙ‘ÙŽمÙŽ مÙهادÙŒ وÙŽ مÙنÙ’ فÙŽوÙ’قÙهÙمÙ’ غÙŽواشÙ وÙŽ کذلÙک نÙŽجÙ’زÙی الظÙ‘ÙŽالÙمینÙŽØ› برای آنان بستری از دوزخ و برفرازشان پوشش هایی از آتش است و ما این گونه ستمکاران را پاداش می دهیم»
پس اذیت شدن آنان و رنجیده خاطر شدن والدین ملاکی است برای در نظر گرفتن حقوق واجب والدین.Ûµ اگر فرزند در مواردی مخالفت با نظر والدین داشته باشد که این مخالفت موجب اذیت آنان شودØŒ سبب عاق شدنش را فراهم کرده است. ظلم به دیگران را جدی بگیریم
از گناهانی که به حکم عقل و شرع بسیار مذمت شده استØ› ظلم است. انسان ظالم بیش از این که به دیگران ظلم کندØ› به خود ظلم کرده است. زیرا اگر انسان کار خوبی انجام دهدØ› در اصل به خودش خوبی کرده است. کسی که مثلا دست فقیری را می گیردØŒ به خویشتن لطف کرده است. بله فرد کمک کننده به فقیر کمکی رسانده استØ› ولی در واقعØŒ دنیا و آخرت خود را آباد کرده است. کسی هم که در حق دیگران بدی می کندØ› در اصل به خودش ستم کرده استØ› زیرا در دنیا و آخرت ضرر می کند. در قرآن مجیدØŒ آیات زیادی در مذمت ظلم وارد شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود: «إÙنÙ‘ÙŽ الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽ لÙŽهمÙ’ عÙŽذÙŽابÙŒ Ø£ÙŽلÙیمٌ؛ قطعاÙ‹ برای ستمگران عذاب دردناکی هست» ابراهیمØŒ Û²Û² «وÙŽØ¥ÙنÙ‘ÙŽ الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽ لÙŽفÙی شÙقÙŽاقÙ بÙŽعÙیدÙ : ستمگران در عداوت شدید دور از حقو در برابر حق قرار گرفته اند» حجØŒ ÛµÛ³ «لاÙŽ لÙŽعÙ’نÙŽه اللÙ‘هÙ عÙŽلÙŽÙ‰ الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽØ› آگاه باشیدØ› لعنت خدا بر ستمگران باد.»هودØŒ Û±Û¸ «یÙŽوÙ’مÙŽ لÙŽا یÙŽنفÙŽع الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽ مÙŽعÙ’ذÙرÙŽتهمÙ’ و لÙŽهم اللÙ‘ÙŽعÙ’نÙŽه و لÙŽهمÙ’ سوØ¡ الدÙ‘ÙŽارÙØ› روز قیامت روزی است که عذرخواهی ظالمان سودی به حالشان نمی بخشد و لعنت خدا بر آن هاØŒ و جایگاه بد نیز برای آنان است.» غافرØŒ ÛµÛ² «وÙŽاللÙ‘ه لاÙŽ یحÙبÙ‘ الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽØ› خداوند ستمکاران را دوست ندارد» آل عمرانØŒ ÛµÛ· به کلمه ظلم و ظالمین در قرآن مراجعه کنید تا ببینید چه جزای بزرگی برای ستمکاران در نظر گرفته شده است. «لÙŽهم مÙ‘Ùن جÙŽهÙŽنÙ‘ÙŽمÙŽ مÙهÙŽادÙŒ وÙŽ مÙن فÙŽوÙ’قÙهÙمÙ’ غÙŽوÙŽاشÙ وÙŽ کÙŽذÙŽلÙکÙŽ نÙŽجÙ’زÙی الظÙ‘ÙŽالÙمÙینÙŽØ› برای آنان بستری از دوزخ و برفرازشان پوشش هایی از آتش است و ما این گونه ستمکاران را پاداش می دهیم.» اعرافØŒ Û´Û± در روایتی امام باقر علیه السلام ظلم را به سه دسته تقسیم می کنند: ظلم و ستم سه گونه است: ستمی که خدا می آمرزدØŒ ستمی که خدا نمی آمرزد و ستمی که خدا رها نمی کند. آن که خدا نیامرزدØ› شرک به خداست و آن که می آمرزدØ› ستم بر نفس است و آن که وا نگذاردØŒ حق بندگان است بر یکدیگر. فرمود: آنچه مظلوم از دین ظالم بستاندØ› بیشتر از آن است که ظالم از دنیای مظلوم می ستاند» بحارالانوارØŒ ج ۷۲، ص Û³Û±Û± فردای قیامتØŒ کارهای نیک ظالم را بر می دارند و به مظلوم می دهند و همین طور گناهان مظلوم را به ظالم می دهند. در سخنان حضرت علی (علیه السلام) برای ستمگر سه نشانه و علامت بیان شده است: الف- نسبت به کسی که برتر از اوست نافرمانی می کند. ب- بر آنکه فروتر از اوست به چیرگی ستم می کند که این شیوه بسیاری از حاکمان لاابالی بوده و می باشد. ج- ستمگران را یاری و پشتیبانی می دهد. دشتیØŒ محمدØ› حکمت Û³ÛµÛ°اذیت شدن آنان و رنجیده خاطر شدن والدین ملاکی است برای در نظر گرفتن حقوق واجب والدین. اگر فرزند در مواردی مخالفت با نظر والدین داشته باشد که این مخالفت موجب اذیت آنان شودØŒ سبب عاق شدنش را فراهم کرده است
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.