✍️ نویسنده: 4
نودیها : عضو هیئت علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی MS گفت: در زنانی که دیر ازدواج می‌کنندØŒ دیر باردار می‌شوندØŒ کمتر صاحب فرزند و یا اصلاÙ‹ صاحب فرزند نمی‌شوندØŒ خطر ابتلا به بیماری MS بیشتر است.
 سیدمسعود نبوی عضو هیئت علمی دوازدهمین کنگره بین المللی MS در آستانه برگزاری این کنگره بین المللی اظهار کرد: «ام‌اس» از جمله بیماری‌هایی است که در دهه اخیر در ایران و جهان به‌ویژه در زنان شیوع زیادی یافته است به‌طوری که شیوع آن در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. نبوی یکی از دلایل شیوع بیشتر این بیماری بین زنان را هورمون‌های زنانه عنوان کرد و گفت: مطالعات نشان داده است که استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری به‌مدت طولانی می‌تواند یکی از ریزفاکتورهای ابتلا به ام‌اس بین زنان باشد. وی اضافه کرد: همچنین در زنانی که دیر ازدواج می‌کنندØŒ دیر باردار می‌شوندØŒ کمتر صاحب فرزند می‌شوند یا صاحب فرزند نمی‌شوندØŒ خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران با اشاره به اینکه شیوع ام‌اس بین زنان در تمام کشورهای دنیا شایع‌تر از مردان استØŒ اظهار داشت: در دهه‌های گذشته افزایش نسبت زن به مرد این بیماری بیشتر دیده می‌شود. حدود چهل سال پیش این نسبت یک و نیم برابر بود اما الآن سه تا چهار برابر شده است. وی در خصوص اینکه چرا در زن‌ها این بیماری شایع‌تر استØŒ گفت: علت شیوع بیشتر این بیماری بین زنان چندان مشخص نیست اما بخشی مربوط به نوع زندگی زنانØŒ سیگار کشیدنØŒ کمبود ویتامین دیØŒ مصرف قرصهای ضدبارداریØŒ عدم زایمان و هورمون‌های زنانه است که می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. نبوی در خصوص نقش هورمون‌های زنانه در بروز ام‌اس بیان داشت: احتمال داده می‌شود که در سنین باروری یعنی Û²Û° تا Û´Û°سالگی که هورمون‌های زنانه در حداکثر اوج فعالیت خود قرار دارندØŒ تعداد زیاد این هورمون‌ها نقشی در بروز این بیماری داشته باشند. وی عامل دوم را ژنتیک دانست و ادامه داد: ژن‌هایی که باعث بروز این بیماری می‌شوند در زنان بیشتر از مردان است. بنابراین این دو عامل (هورمون‌های زنانه و ژن‌های مستعدکننده ام‌اس) کنار نوع زندگی در شیوع بیشتر این بیماری در زنان نقش مؤثری دارند. نبوی چاقی در سنین نوجوانی و جوانی را نیز از دیگر عوامل مؤثر در بروز این بیماری دانست و گفت: همچنین ارتباط کمبود ویتامین دی با این بیماری ثابت شده است به‌طوری که مصرف این ویتامین به‌صورت خوراکی و تزریقی می‌تواند تا حدی از بروز این بیماری پیشگیری کند. وی ادامه داد: ثابت شده است در مناطقی که افراد نور آفتاب کمتری دریافت می‌کنند خطر ابتلای آنها افزایش می‌یابد بنابراین باید دقت کرد که افراد دقایقی را در طول روز در معرض تابش نور آفتاب قرار گیرند. نبوی در مورد علایم اولیه بیماری ام‌اس گفت: ام‌اس علایم اولیه متعددی دارد چون در این بیماری قسمت‌های متعددی از مغز و نخاع درگیر می‌شود اما به‌طور شایع بیماران با علایمی مانند تاری دیدØŒ گرفتگی طولانی‌مدت در اندام‌هاØŒ ضعف در هر دو پاØŒ دوبینیØŒ عدم تعادلØŒ ضعف حرکتی و سرگیجه به پزشک مراجعه می‌کنند. وی تØ£کید کرد: البته داشتن این علایم به‌معنای ابتلای قطعی به این بیماری نیست و افرادی که این علایم را دارند ابتدا باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند تا آزمایشات و معاینات کافی مانند آزمایش مایع نخاع انجام شود تا در صورت رد سایر بیماری‌ها بتوان به تشخیص بیماری "ام‌اس" رسید. عضو هیئت علمی دوازدهمین کنگره بین المللی ام‌اس بیان داشت: به‌طور کلی افرادی که یکی از علایم ذکرشده را دارند باید به آن توجه کنند و به‌سرعت به پزشکان مربوطه مراجعه کنند. وی گفت: اگر در فردی نخستین علائم ام‌اس ظاهر و مشخص شد که مبتلا به "ام‌اس" یا "پیش‌ام‌اس" شده استØŒ با ارائه درمان‌های لازم می‌توان از بروز بیماری پیشگیری کرد و بیمار را درمان کرد. عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران تØ£کید کرد: بیمارانی که زود درمان می‌شوند وضعیت درمان آنها خیلی بهتر از افرادی است که دیر درمان‌های لازم را می‌گیرند. نبوی عنوان کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد اما در دهه اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه درمان و کنترل آن حاصل شده است و بهترین کاری که برای پیشگیری از بروز آن می‌توان انجام دادØŒ شناسایی و کنترل ریزفاکتورها است. وی توصیه کرد: افراد جامعه باید فاکتورهای خطرزا در مورد این بیماری را بشناسند و اگر علایمی دارند زود به پزشکان مربوطه مراجعه کنند تا در صورت تشخیص "ام‌اس" هرچه سریعتر درمان‌های لازم را بگیرند. نبوی افزود: افراد برای افزایش آگاهی‌های خود در خصوص این بیماری باید از مراجعه به افراد فاقد صلاحیت یا سایت‌های نامعتبر پرهیز کنند و اطلاعات لازم را از سایت‌های علمی و انجمن‌های علمی و پزشکان مربوطه دریافت کنند. وی خاطرنشان کرد که "ام‌اس" تغذیه خاصی ندارند اما بهتر است از مصرف چربی‌های غیراشباع کره یا روغن‌های حیوانی پرهیز شود و بیشتر از غذاها و میوه‌های تازه استفاده شود. براین اساس انجمن "ام‌اس" ایران اعلام کرد:‌ دوازدهمین کنگره بین المللی "ام‌اس" با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از Û²Û± تا Û²Û² آبان ماه سال جاری در ساری برگزار می‌شود. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن Û°Û±Û±Û³Û³Û°Û´Û´Û¸Û°Û° تماس و یا به سایت www.ms.mazums.ac.ir مراجعه کنند. منبع : خبرگزاری تسنیم
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.