✍️ نویسنده: 4
یکی از مسائلی که درباره زیارت حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) به ذهن می‌رسد حدیثی از امام هادی علیه‌السلام است که ایشان ثواب زیارت سیدالکریم(ع) را برابر با زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بر شمرده‌اند.   در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت عبدالعظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیستØŒ زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در خطبه دوم نهج‌البلاغه فرموده‌اند: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احدØŒ و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابداØ› هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد. آنان که ریزه‌خوار خوان نعمت آل محمد اند با آنها برابری نمی‌توانند». از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید که مردم و همه بشر نه تنها نمی‌توانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آنها دارندØŒ بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آنها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت: اولا: در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع)در کربلا عنوان شده استØŒ باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می‌توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد. ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدت‌های علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تØ£یید ائمه معصوم قرار گرفته است. امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسی است که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داندØŒ آن را جمع می کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه‌ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می‌شنود و دیگرانی که از او نقل می‌کنند راوی می‌شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است. در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که: ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بودهØŒ اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می‌کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است. برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده‌اید. البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکسØŒ سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد. جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌تواند بحث مØ£موریت‌های ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشندØŒ حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدت‌هایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد. ثانیا: ممکن است شرائط خاص زمانÙ‰ و مکانى، سبب گردیده باشدØŒ که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداØ¡ (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشدØ› زیرا متوکل عباسÙ‰ و برخÙ‰ دیگر از حکام جورØŒ پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)ØŒ براÙ‰ جلوگیرÙ‰ از زیارت آن بزرگوارØŒ مØ£موران دژخیم و جلادÙ‰ راØŒ به مراقبت و نگهبانÙ‰ گماشته بودندØŒ که به صغیر و کبیر رحم نمÙ‰ کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتÙ‰ زائرین زیادÙ‰ راØŒ بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند. چه این که مسئله لزوم پایگاه سازÙ‰ و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعاتØŒ موضوعÙ‰ استØŒ که به طور کلÙ‰ از اخبار و احادیث به دست مÙ‰ آیدØŒ روشن مى‌شود که ائمه اطهار (ع) دوست می­‌داشتندØŒ شیعیان با هم باشندØŒ گرد هم جمع شوندØŒ مذاکره کنندØŒ و براÙ‰ حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتبØŒ فعالیت‌هاÙ‰ دینÙ‰ و تبلیغÙ‰ و اجتماعÙ‰ داشته باشند.   جام نیوز به نقل از فارس