✍️ نویسنده: 4
«جان کری»، وزیر خارجهØŒ «ارنست مونیز»، وزیر انرژی و «جک لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در کمیته روابط خارجی سنا از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و Û±+Ûµ دفاع کردند. در ادامه متن کامل سخنرانی جان کری وزیر امورخارجه امریکا را در کمیته روابط خارجی سنا آمده است: جناب کورکر رئیس کمیتهØŒ جناب کاردین عضو ارشد کمیته و دیگر اعضای این کمیته که دوستان و همکاران سابق من هستیدØŒ تشکر می‌کنم از اینکه این فرصت به من داده شده است تا با شما درباره توافق جامعی صحبت کنم که ما و شرکایمان در گروه Û±+Ûµ با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور به آن دست یافته ایم. و اجازه می‌خواهم که برای همه کسانی که اینجا نشسته‌اند تØ£کید کنم که تنها ایالات متحده آمریکا نیست بلکه سایر قدرت‌های هسته ای نیز هستند: فرانسهØŒ انگلیسØŒ روسیه و چین. آن‌ها درک بسیار خوبی از موضوع و چالش‌های آن دارند و من از آن‌ها و آلمان ( که کشور به‌علاوه یک بود) تشکر می‌کنم که همگی همکاری و کمک کردند و همه آن‌ها یک طرف از این بحثها بودند. بنابراین شما صرفا نگاهتان به موضوعات مورد مذاکره نباشدØŒ بلکه این‌طور نگاه کنید که جامعه بین المللی و پنج بعلاوه یکØŒ زیر نظر سازمان ملل متحد مذاکراتی انجام داده اند و آن‌ها احمق نیستند. آن‌ها متخصص هستند. هریک از آن‌ها در حوزه فناوری هسته ایØŒ انعقاد قرارداد و راستی آزمایی افراد باهوشی هستند که یک عمر در این کارها وقت صرف کرده‌اند و مهر تاییدشان را پایین این توافق زده‌اند.   خُبØŒ دو نفر دیگر از اعضای کابینه  - جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیزØŒ وزیر انرژی آمریکا - نیز همراه من هستند که کمک‌هایشان برای رسیدن به این توافق بسیار ارزشمند بود. از همه شما  و همچنین از نقشی که کنگره ایفا کرد تشکر می‌کنم. افتخار می‌کنم که در زمانی که برای تحریم ایران تلاش می‌کردیم من رئیس همین کمیته بوده‌ام. همه ما آن بحث‌‌های طولانی را به خاطر می‌آوریم و آن تحریم‌ها را با اتفاق آرا به تصویب رساندیم. تحریم‌هایی که نقش اساسی‌ای در کشاندن ایران به پای میز مذاکره داشتند و روشن ساختند که  ما نیاز به مذاکرات جدی و سازنده با ایران داریم. خُبØŒ از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما از همان ابتدا بسیار شفاف و روشن مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی ایران به بمب اتمی را مسدود کندØŒ دو مسیر آن از طریق اورانیوم و یک مسیر از طریق فراوری پلوتونیوم و یک مسیر پنهان زیر زمینی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم. پس از حدود دو سال گفتگوهای بسیار فشردهØŒ واقعیتها بسیار شفاف و روشن شده اند و طرحی که هفته گذشته در وین اعلام شدهØŒ واقعا همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و برای ما ضمانت‌هایی از طریق تعهد مادام العمر به NPT و همکاری ایران فراهم می‌کندØŒ و ما خواهیم دانست که ایران چه کارهایی انجام می دهد.   خُبØŒ جناب رئیس- سناتورØŒ باب کورکر- در نطق ابتدایی‎شان جملاتی در خصوص اینکه اگر به ایران آن‌چیزهایی را که می‌خواهد بدهیمØŒ گفتند. بزرگانØŒ آن‌ها پیش از این آن‎چه را می‌خواهند به دست آورده‌اند. آن‌ها Û±Û° سال پیش یا قبل‌ترØŒ به آن رسید‌اند. آن‌ها پیش‌تر از این به چرخه سوخت هسته‌ای رسیده‌اند. زمانی که ما مذاکرات‌مان را شروع کردیم ایران حجمی از مواد حاصل از شکافت را در اختیار داشت که برای ساخت Û±Û° تا Û±Û² بمب هسته‌ای کافی بود. در حالی که دولت قبلی با آن‌ها ها بر سر این موضوع مهم بسیار درگیر بود آن‌ها از Û±Û¶Û³ سانتریفیوژ در سال Û²Û°Û°Û³ به Û±Û¹Û°Û°Û° سانتریفیوژ رسیدند. پس این متن درخواستی برای این نیست که هر آن‌چه که می‌خواهند به آن‌ها بدهیم. منظورم این است که این درخواستی است برای این‌که چگونه می توانید مانع برنامه آن‌ها شوید و آن را به تعویق بیندازیدØŒ چگونه می‌توانید برنامه تسلیحاتی آن‌هاØŒ را تکه تکه کنید و از بین ببریدØŒ نه همه‌ی برنامه‌ هایشان را. بیایید بفهمیم که چه چیزی واقعا اینجا روی میز قرار داشت. ما برنامه ریزی کردیم تا توانایی آن‌ها برای ساخت سلاح اتمی را  نابود کنیمØŒ و به این هدف دست یافتیمØŒ هیچکسی در خصوص اینکه ما عملا تمام برنامه‌ هسته‌ای آن‌ها را از بین ببریم حرفی نمی‌زدØŒ و ما در این خصوص وقتی صحبت می‌کردیم که آن‌ها از Û±Û¶Û³ سانتریفیوژ به Û±Û¹Û°Û°Û° سانتریفیوژ رسیدند. همه کسانی که اینجا بر این کرسی‌ها تکیه زده‌اید می دانید که گزینه ما برای متوقف کردن آن بود. به این اقدام نظامی می‌گفتیمØŒ چرا که آن‌ها از هیچ راه دیگری قصد متوقف کردن آن برنامه را نداشتند و آن‌ها قبلا این را ثابت کرده‌اند. در تمام طول آن سال‌ها این را اثبات کردند. براساس مفاد این توافقØŒ ایران اکنون موافقت کرده که Û¹Û¸ درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را داوطلبانه از بین ببردØŒ دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خود را باز کنند ( قطعات هر سانتریفیوژ را از هم جدا کنند) و قلب رآکتور آب سنگین خودش را کنار بگذارند و آن را با سیمان پر کند.ایران موافقت کرده‌است که از ساخت یا دستیابی به اورانیوم با سطح غنای بسیار بالا و پلوتونیوم تسلیحاتی حداقل برای Û±Ûµ سال خودداری کند و اگر آن‌ها اقدام به انجام این کار کردندØŒ آقای ارنست مونیز-وزیر انرژی آمریکا- به شما خواهد گفت که ما به سرعت متوجه این اقدام آن‌ها خواهیم شد. ایران همچنین با پذیرش پروتکل الحاقی موافقت کرده‌است و پروتکل الحاقی نتیجه تجربه شکست خوردهØŒ در خصوص کره شمالی است که دقیقا به ما توانایی دسترسی های اضافی را می‌دهد که ما از طریق آن می‌دانیم که ایران چه‌ کاری انجام می‌دهد و آن‌ها باید برای اینکه تحریم های سازمان ملل در پایان این روند برداشته شوندØŒ قبل از آن پروتکل الحاقی را در کشورشان به تصویب برسانند. آن ها باید این را به تصویب مجلس خودشان برسانند. آن‌ها موافقت کرده‌اند که با آن زندگی‌شان را از روز اول شروع کنند. آن‌ها قصد دارند با پروتکل الحاقی زندگی کنند. به علاوهØŒ اقدامات شفافیت ساز اضافی‌ای وجود دارند که در ادامه جلسه در خصوص آن‌ها سخن خواهم گفت.   خُبØŒ اگر ایران در اجرای تعهدات خود بدعهدی کندØŒ ما متوجه خواهیم شد و ما به‌سرعت متوجه خواهیم شد و قادر خواهیم بود تا پاسخ متناسب این کار آن‌ها را با تحریم مجدد بدهیم و می‌توانیم از سخت‌گیرانه ترین گزینه‌هایی که امروز در اختیار داریم نیز استفاده کنیم. هیچ یک از آن‌ها در هرنقطه‌ای از زمان از روی میز برداشته نخواهند شد. بنابراینØŒ بسیاری از اقداماتی که در این توافقنامه وجود دارد تنها برای Û±Û° سالØŒ Û±ÛµسالØŒ Û²Û° سال و Û²Ûµ سال نیستندØŒ اقداماتی وجود دارد که مختص هریک از این دوره‌های زمانی استØŒ اما این اقدامات برای یک عمر استØŒ این اقدامات همیشگی هستندØŒ تا زمانی که ایران تحت قوانینNPT  باشد این اقدامات ادامه خواهند داشت. در ضمنØŒ کره شمالی از NPT خارج شده است اما ایران از NPT خارج نشده است. دو سال پیش وقتی‌که مذاکرات شروع شد را به خاطر بیاوریدØŒ ما با ایرانی مواجه بودیم که در تاسیسات زیر زمینی و مخفیانه اش غنی سازی Û²Û° درصد انجام می‌داد. و آن‌ها به‌سرعتØŒ اورانیوم غنی‌سازی شذه خود را ذخیر می‌کردند و نزدیک به Û²Û° هزار سانتریفیوژ در تاسیسات خود نصب کرده بودند. آن‌ها یک راکتور آب سنگین ساخته بودند که قادر به تولید پلوتونیم تسلیحاتی بود که حجم تولید آن برای ساختن سالانه یک یا دو بمب اتم کافی بود. متخصصان زمان گریز هسته‌ای ایران را ارزیابی کردندØŒ به این نتیجه رسیدند که ØŒ فاصله زمانی مورد نیاز برای تولید موارد شکافت پذیر لازم برای ساختن یک بمب هسته‌ایØŒ دو تا سه ماه است. اگر این قرارداد رد شودØŒ ما بلافاصله به همان نقطه بازخواهیم گشتØŒ با این تفاوت که حمایت دیپلماتیکی که از سوی سایر کشورها ایجاد شده استØŒو ما آن را فراهم کرده‌ایمØŒ یک شبه ناپدید خواهد شد. اجازه دهید تاکید کنمØŒ جایگزین این قراردادی که ما به آن دست یافته‌ایمØŒ بعضی از این تبلغات مزورانه و تاحدودی غیر صادقانه‌ای نیست که من در تلوزیون دیده‌ام. جایگزین این یک «توافق بهتر» نیستØŒ که بعضی ها از آن یک اسب تک‌شاخ خیالی می‌سازند که دربردارنده تسلیم ایران است. ØŒ این خیالی بیش نیستØŒ خیلی آشکار و ساده استØŒ و سازمان‌های اطلاعاتی‌‎مان میتوانند این موضوع را به شما خواهند گفت. هر یک از بخش‌های سازمان‌های اطلاعاتی ما این واقعیت را برای شما تایید خواهند کرد. ما می توانیم بین این دو یکی را انتخاب کنیم: Û±-    یک توافقنامه که محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین خواهد کرد و آن را به دقت تحت نظر قرار خواهد داد  و آن را به یک برنامه کاملا صلح آمیزمبدل خواهد کرد را انتخاب کنیم Û²-    یا اصلا با ایران قراردادی امضا نکنیم. این ها انتخاب‌های ماست. حقیقت این است که Û±Û¸Û¹ کشور هستند که با NPT زندگی می‌کنند: همانطور که می‌دانیم پنج کشور از این‌ها اصلی ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای سازمان ملل هستندØŒ و Û±Û¸Û´ کشور دیگر ØŒ فاقد قدرت و توانایی هستند اما با آن زندگی می‌کنند. و ما درسایه اقدامات محترمانه آژانس بین الملللی انرژی اتمی که اقدامات سایر Û±Û¸Û´ کشور و Û±Û² کشور دیگری که غنی سازی می‌کنند را به دقت تضمین می‌کند زندگی می‌کنیم. خُبØŒ اگر کنگره آمریکاØŒ به طور یکجانبه به این سمت برود که توافقی که در وین انجام شده را رد کندØŒ نتیجه‌اش این خواهد بود که ایالات متحدهØŒ از هریک از محدودیت هایی که ما به‌دست آورده‌ایم دور خواهد شد و یک چراغ سبز بسیار بزرگ برای ایران خواهد بود تا با دوبرابر سرعت قبل به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد. و با سرعت تمام اقدام به تکمیل رآکتور آب سنگین خود نماید و سانتریفیوژهای جدید و کارآمدتری را نصب نماید و همه این‌کارها بدون بازرسی های بی سابقه و کم نظیر و اقدامات شفافیت ساز که به ما اطمینان می‌بخشندØŒ انجام خواهند گرفت و عقبگرد داوطلبانه آن‌ها از برنامه‌شان انجام نخواهد شد. علاوه بر اینØŒ اگر ایالات متحدهØŒ بعد از مذاکرات مجدانه و بی‌وقفه با Ûµ طرف دیگرØŒ بر سر این توافق چندجانبهØŒ از شرکای خود دور شودØŒ ما تنها خواهیم ماندØŒ شرکای ما در این مسیر همراه ما نخواهند بود. در عوضØŒ آن‌ها از برقراری رژیم تحریم‌های چندجانبه‌ای که منجر شد تا ما امروز به اینجا برسیم فاصله خواهند گرفت. و ما بهترین شانس خودمان را برای حل صلح‌آمیز این مسئله را هدر خواهیم داد. پسØŒ اشتباه نکنید. رئیس جمهور اوباما صراحتا گفته است که ما هرگز یک ایران مجهز به سلاح اتمی را نخواهیم پذیرفت. او تنها رئیس جمهوری است که سلاحی را توسعه داد که قادر به تضمین این موضوع است. و او تنها این سلاح را گسترش و توسعه نداد بلکه آن را مستقر و پابرجا کرد. اما حقیقت این است که ایران – با وجود اینکه هیچ یک از ما خواهان این نیستیم اما چه برای ما خوشایند باشد یا ناخوشایند- ایران با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای تجربه خود را گسترش و توسعه داده‌است. آن‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که قادر به تولید مواد شکافت پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی هستند و ما نمی توانیم دانش آن‌ها را بمباران کنیم یا دانش آن‌ها را تحریم کنیم. به یاد بیاوریدØŒ تحریم ها نتوانستند برنامه هسته‌ای ایران را از رشد مداوم و پیوسته تا رسیدن به نقطه ای که مواد شکافتنی لازم برای تولید Û±Û° بمب هسته‌ای را فراهم کند باز دارند. بر خلاف کره شمالی که سلاح اتمی ساختØŒ و یکی از آن‌ها را منفجر کرد و از NPT خارج شدØŒ ایران هیچ یک از این کارها را انجام نداده‌است. حقیقت این است که برنامه تدوین شده در وینØŒ بهتر از هر جایگزین دیگری که بدر مورد آن حرف زده بشودØŒ خواهد توانست ابزارهای محدودسازی قوی‌تر و جامع‌تر و پایدارتری را برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران فراهم کند. و به آن‌هایی که فکر می کنند که به خاطر آنچه ممکن است بعد از ۱۵،  Û±Û¶ یا Û²Û° سال اتفاق بیفتد ØŒ با این توافق می‌خواهند مخالفت کنند یادآوری می‌کنم که اگر ما از این راه دور شویمØŒ بدون هیچ یک از شرایط تایید و تحقیق و بازرسی بلند مدت یا پادمان‌های شفافیت‌ساز که ما آن‌ها را وضع کردهیمØŒ ۱۵، Û±Û¶ یا Û²Û° سال دیگر همین فردا شروع خواهد شد. خُبØŒ در طول هفته گذشتهØŒ من در خصوص اینکه دقیقا این قرارداد دقیقا «چه چیزی هست»، بسیار صحبت کرده‌ام. من همچنین می‌خواهم این موضوع را شفاف کنم که این توافق تلاش می‌کند که هرگز «چه چیزی نباشد» . اول از همهØŒ بعنوان رئیس تیم مذاکره کنندهØŒ من می‌توانم به شما عرض کنم کهØŒ هرگز کلماتØŒ «هرکجا و در هرزمان» را به زبان نیاورده‌ام و این جزØ¡ بحث های که ما با ایرانی‌ها داشتیم نبود‌ه‌است. این طرح برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای طراحی شده‌است. تنها برای مسئله هسته‌ایØŒ چون ما می‌دانستیم که اگر گرفتار بحث در خصوص مسائل دیگر شویم دیگر به جایی نمی‌رسیدیم که به توقف برنامه هسته‌ای ایران نیازمند باشیم .این چندگام عقب نشینی استراتژیک مثل یک بوکسور استØŒ همیشه آنجا خواهیم ماندØŒ و در خصوص یک جنبه یا جوانب دیگر گفت‌و گو خواهیم کرد. بالاترین اولویت رئیس جمهور اوباما این بود که مطمئن شود ایران نتواند سلاح هسته‌ای بسازدØŒ بنابر برنامه های ما در این راستا تنظیم شدند. ما شروع به‌این کار نکردیمØŒ و این کار را دوست نداریم -  من طرح‌های جامعی دارم که اگر شما آن ها را بخواهیدØŒ آن‌ها را برای شما توضیح خواهم دادØŒ در خصوص اینکه چگونه بر دیگر فعالیت‌های ایران غلبه خواهیم کردØŒ علیه تروریسمØŒ حمایت های آن ها در این زمینهØŒ کمک‌های آن‌ها به گروه های خشونت‌‎گرا در خاورمیانه و دیگر چیزها. همه این موضوعات غیرقابل قبول هستند. همینطور که برای شما غیرقابل قبول هستند برای ما نیز غیر قابل پذیرش هستند. اما من خبرهایی برای شما دارم. غلبه بر ایران دارای یک سلاح هسته‌ای با غلبه بر ایرانِ بدون سلاح هسته‌ای بسیار متفاوت است. و ما تضمین می‌کنیم که آن‌ها سلاح اتمی نخواهند داشت. بنابراین ما در حال همکاری بسیار نزدیک با کشورها حاشیه خلیج هستیم. درست همین امروز وزیر امورخارجه عربستان سعودی - اشتون کارتر ØŒ (وزیر دفاع آمریکا) دیروز آن‌جا بود- گفت: توافق هسته‌ای ایرانØŒ همه مفاد لازم برای محدود کردن ایران برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را دارا می‌باشد. این عربستان سعودی است. امارات نیز حامی این توافق است. وزیر امور خارجه ایران آخر این هفته قصد سفر به امارات را دارد. بنابراینØŒ من مایل ‌ام که پیشنهاد کنمØŒ ما فشار خودمان بر ایران در خصوص آمریکایی‌های گم شده و در خصوص آزادی هر چه سریع‌تر آمریکایی‌هایی که به ناحق دستگیر شده‌اند را ادامه دهیم. و در تمام منطقه هیچ چالشی وجود نخواهد داشت که ایران در آن ایفای نقش کند و ما از آن عقب نشینی کنیم. اما من به شما خواهم گفتØŒ که هیچ یک از این چالش‌ها در صورتی که ایران دارای سلاح هسته‌ای باشد حل نخواهند شد. البتهØŒ نتیجه نمی‌تواند تنها با تحریم تضمین شود. من آرزویم بود که ممکن بود. اما ممکن نیست. همانطور که با اقدام نظامی نیز به تنهایی نمی‌تواند تضمین شود. نظامی‌های ما این موضوع را به ما می‌گویند. تنها گزینه پایدار در اینجا یک راه‌حل دیپلماتیک دقیق از نوع آن چیزی است که در وین به آن رسیدیم. و در مورد توافق ما معتقدیم- و اعتقاد داریم این را در امروز و روزهای آتی به شما نشان خواهیم داد- که کشور ما و متحدانمان را امن تر می‌کند. این توافق اطمینان می‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران برای همیشهØŒ تحت نظارت‌های شدید خواهد بود و ما در جریان هرکاری که انجام بدهند خواهیم بود و این توافق تضمین می‌کند که جامعه جهانی در خصوص اینکه صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کنند. و همه ما بر سر این موضوع نیز اتفاق نظر خواهیم داشت که باید علیه سایر کارهای ایران در منطقه که نسبت به آن‌ها معترض هستیم اقدام لازم صورت بگیرد. ما معتقدیم که این یک توافق خوب برای جهان استØŒ یک توافق خوب برای آمریکاستØŒ یک توافق خوب برای ما و متحدانمان در منطقه استØŒ و ما فکر می‌کنیم که سزاوار پشتیبانی شماست-سنای آمریکا- است. منبع : رجانیوز