✍️ نویسنده: 1
درمانی خنده دار برای مبتلایان به افسردگی
به گزرش سرویس علمی جام نیوز به نقل از ایسناØŒ پژوهشگران بریتانیایی در یک تحقیق راهبردی جدید پیشنهاد می‌کنند که گازخنده‌آور برای دستیابی به نتیجه‌ی درمان درازمدت در بیماران دچار افسردگیØŒ نشانه‌های بیماری را به طور موقت تسکین می‌دهد. این محققانØŒ دربار‌ه‌ بررسی موضوع اثبات مفهوم نسبت ‌به آثار گاز خنده‌آور روی افسردگی شدید مقاوم به درمانØŒ به نتایجی دست یافته‌اند. آنان معتقدند این اولین تحقیقی است که طی آن به بیماران مبتلا به افسردگیØŒ اکسید‌ نیتروژن یا گاز خنده‌آور داده شد. محققان می‌گویند: موجب شگفتی است که هیچکس حتی درباره‌ استفاده از دارویی که افراد را می‌خنداندØŒ به ‌عنوان درمانی برای بیمارانی که علامت اصلی‌شان افسردگی شدیدØŒ فکر نکرده است. به گفته آنان این بررسی شامل Û²Û° بیمار مبتلا به افسردگی شدید بود که بیماری آنها به درمان‌های معمول افسردگی جواب نداده ‌بود. شرکت‌کنندگان در اوقات جداگانهØŒ تحت دو نوع درمان قرارگرفتند: یک‌بار با داروی فعال گاز خنده یا اکسید نیتروژن و یک‌بار با یک دارونما. این امر به خود بیماران واگذار شد که به ‌طور تصادفی اول دارو دریافت‌ کنند و یا دارونما. داروی فعال ترکیبی از نیم اکسیژن و نیمی اکسیدنیتروژنØŒ به مقدار مساوی بود (همان ترکیبی که دندانپزشکان به‌عنوان داروی آرام‌بخش به بیماران می‌دهند). دارونما ترکیبی از اکسیژن و نیتروژن بود. یعنی دو گاز اصلی در هوایی که تنفس‌می‌کنیم. شدت نشانه‌هاØŒ اندکی پس ‌از انجام این درمان‌ها و سپس در روز بعد ارزیابی شد. این کار به وسیله‌ تحقیقی انجام شد که گزینه‌هایی مانند افسردگیØŒ احساس‌گناهØŒ افکار مربوط به خودکشیØŒ اضطراب و بی‌خوابی را بررسی می‌کرد نتایج نشان داده است که نشانه‌های بیماری در دو سوم بیمارانØŒ پس ‌از دریافت اکسیدنیتروژنØŒ بهبود یافت. در مقابلØŒ تنها یک ‌سوم از همان بیمارانØŒ پس ‌از دریافت دارونماØŒ احساس بهبود داشتند و هیچ یک از بیماران بدترشدن نشانه‌ها را پس ‌از درمان با اکسیدنیتروژن نشان ‌ندادند. با وجود این واقعیت که محققان در ‌مدت ۲۴‌ ساعت فقط دوبار نشانه‌ها را بررسی کردند. آنان تاکید دارند: باید یافته‌های ما توسط دیگران تکرار شودØŒ اما فکر می‌کنیم نقطه‌ی شروع خوبی است و اعتقاد داریم درمان با اکسید نیتروژن درنهایت بتواند به بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. محققان مقاله با‌توجه به اطلاعات پیشین خود و با اشاره به نیاز به درمان‌های مؤثرترØŒ اعلام می‌کنند که هم ‌اکنون بیش ‌از یک ‌سوم بیماران با افسردگی بالینیØŒ به درمان‌های فعلی پاسخ نمی‌دهند. از میان دلایلی که توجه آنان را به گاز خنده‌آور جلب ‌کردهØŒ این واقعیت است که این درمانØŒ عوارض‌جانبی اندکی دارد ( اغلب محدود به تهوع و استفراغ است) و خیلی زود پس ‌از آنکه استنشاق آن را متوقف می‌کنیدØŒ رفع می‌شود. همین امتیاز آخرØŒ محققان را متقاعد کرده است که بهبود در نشانه‌های بیماری که Û²Û´ ساعت پس ‌از درمان ارزیابی شدØŒ واقعی بوده و تنها اثر جانبی این گاز نیست. برخی‌از بیماران گفته‌اند یک هفته پس ‌از درمان هنوز احساس بهتری دارندØŒ گرچه این مورد هنوز به‌صورت رسمی ارزیابی نشده است. محققان می‌گویند: وقتی بیماران اکسید نیتروژن دریافت کردندØŒ بسیاری از آنها بهبود قابل توجه و سریعی را گزارش داده‌اندØŒ گرچه برخی بیماران نیز پس‌از استنشاق گاز دارونما احساس بهتر شدن را گزارش کردندØŒ ولی واضح بود که اکسیدنیتروژنØŒ بیشتر و طولانی‌تر از دارونماØŒ افسردگی را بهبود‌بخشید.
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.