✍️ نویسنده: 3

خانواده

 یبوست یکی مشکلات شایع در ماه رمضان است که می‌توان با رعایت چند نکته ساده از ابتلا به آن پیشگیری کرد. دکتر حسن رجبعلی‌نیا در این باره به خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» گفت: «یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به یبوست در ماه رمضانØŒ کم‌آب شدن بدن است. به‌طور کلیØŒ زمانی که ما آب و مایعات کمتری در طول روز مصرف می‌کنیمØŒ قوام مدفوع در دستگاه گوارش زیاد می‌شود و با سفت شدن قوام مدفوعØŒ عمل دفع هم با مشکل مواجه خواهد شد». این فوق‌تخصص گوارشØŒ کبد و مجاری صفراوی برای رفع این مشکل پیشنهاد کرد: «بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در وعده بین افطار تا سحرØŒ حداقل Û¸ لیوان آب و مایعات بنوشید. انواع میوه‌های ملین مانند هلوØŒ گلابی و کیوی را در وعده سحری مصرف کنید. هنگام افطار و همراه چای یا شیر خود،‌ انجیر خشک یا تازه بخورید. داخل سوپ افطاری‌تان آلو بریزید. ماست یا دوغ سحر و افطارتان را با گل محمدی که ترکیبات ملینی داردØŒ طعم‌دار کنید. در وعده سحریØŒ کمتر برنج بخورید. مصرف گوشت قرمزتان را کم کنید و چربی کمتری هم در وعده سحری بگنجانید». وی تاکید کرد که برای پیشگیری از ابتلا به یبوست در این ماه باید در طول روزØŒ به‌خصوص ساعت‌های اولیه صبح که انرژی بیشتری داریمØŒ تحرک مناسب و متناسب با سن و توانایی‌هایمان را هم داشته باشیم. رجبعلی یادآور شد: «یکجانشینیØŒ یکی از دلایل ابتلا به یبوست است. از این روØŒ توصیه می‌شود که حداقل کمی پیاده‌روی در طول روزهای ماه رمضان داشته باشید تا جلوی ابتلا به یبوست را بگیرید».