✍️ نویسنده: 4
دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و نماینده Û±+۵ در حالی از روز چهارشنبه سی‌ام اردیبهشت در وین آغاز شده است که برخی خبرها و گزارش ها از «دبه» کردن مقامات آمریکایی حکایت دارد. موضوع دبه کردن آمریکایی‌ها را نخست دکتر صالحیØŒ رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کننده کشورمانØŒ مطرح کرد و سپس دکتر ولایتیØŒ مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبریØŒ و پس از آن رئیس کمیسیون مجلس و تعدادی دیگر از نمایندگان و مقام های مسؤول کشورمان مطرح کردند. خوشبختانه دبه کردن آمریکا در مذاکراتØŒ در زمانی رخ می دهد که مردم ایران بسیار بیش از هر زمان دیگری پس از انتخابات خرداد ۹۲، به آمریکایی ها بی اعتماد هستند و مقامات کشورمان می توانند ظرف Ûµ هفته آینده بهترین تصمیم را با کمترین هزینه بگیرند. اگر تاکنون کاخ سفید و دموکرات ها با دیدگاه ها و مواضع و مطالبات خود روند مذاکرات را به چالش می کشاندندØŒ اکنون اعضای کنگره و به ویژه جمهوریخواهان به این فهرست اضافه شده و طبعاÙ‹ ادامه مذاکرات از این پس علاوه بر مطالبات کاخ سفید و صهیونیست هاØŒ در میدان رقابت دو حزب آمریکا نیز قرار می گیرد و این در حالی است که عملاÙ‹ Û±+۵ از حیز انتفاع خارج شده است. بر این اساسØŒ به نظر می آید که ایران باید تجدید نظر اساسی در روند مذاکرات ایجاد کندØŒ چراکه روند کنونی آسیب های جدی به دنبال داشته و این توقع را در طرف مقابل ایجاد می کند که مسؤولان ایران به دلیل مشکلات اقتصادی یا احیاناÙ‹ پیروزی در انتخابات و... به یک موفقیت حداقلی در مذاکرات نیاز دارند و لذا آن ها قادرند از این طریق شرایط خود را بر ایران تحمیل کنند. سیدعباس عراقچیØŒ مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان و معاون وزیر امور خارجه و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به نمایندگی از کشورهای Û±+Ûµ در مذاکرات هسته ای حضور داردØŒ از روز چهارشنبه سی ام اردیبهشت برای نگارش پیش نویس متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با یکدیگر دیدار کردند. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و هم چنین وانگ چون نماینده چین در مذاکرات هسته ای اعلام کردند که در این دور از نشست وینØŒ معاونان وزرای خارجه Û±+Ûµ حضور ندارند. به نظر می رسد این دور از مذاکرات وینØŒ نشست های بین عراقچیØŒ تخت روانچی و هلگا اشمید خواهد بود که روی متن پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کار خواهند کرد. عراقچی هفته گذشته و در پایان Û´ روز مذاکره در وین گفت: ما باید حداقل دو هفته دیگر در سطح معاونان کار کنیم تا به نقطه ای برسیم که اگر لازم باشد وزیران مجدداÙ‹ ورود پیدا کنند. در این میانØŒ هر اندازه به ضرب الاجل آخر ماه ژوئن (Û±Û° تیرماه) نزدیک تر می شویمØŒ بر حساسیت مذاکرات هسته ای ایران و اعضای Û±+Ûµ افزوده می شود. در این میانØŒ هنوز پرانتزها و موارد اختلافی و موضوعات مبهمی وجود دارد که در متن توافق نهایی مورد اتفاق نظر طرفین قرار نگرفته است. این موارد و اختلافات بیشتر در حوزه جزئیات و بعضا در بخش کلیات باقی مانده و طرف مقابل هنوز تصمیمی برای رفع آن ها اتخاذ نکرده است. صورت کار به گونه ای است که معاونین و کارشناسان در نشست های فشرده خود در صدد حل و فصل نقاط مبهم و اختلافی برمی آیندØŒ با این حال تصمیم گیری در برخی موارد در حوزه اختیارات کارشناسان نیست و تصمیم های کلان و تعیین کننده تری را می طلبد. تصمیم گیری در این خصوص به نشست وزرای امور خارجه واگذار خواهد شدØŒ نشستی که هنوز زمانی برای آن تعیین نشده است. از سوی دیگرØŒ مذاکرات هسته ای هفته گذشته در وین نیز در نوع خود از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این دور از مذاکرات در فاصله کمتر از دو ماه تا فرا رسیدن ضرب الاجل تیرماه برگزار شد. در این دور از مذاکرات بار دیگر معاونین وزرا و کارشناسان اعضای Û±+Ûµ بر روی نقاط اختلافی متمرکز شدند. ریاست هیØ£ت ایرانی در این نشست بر عهده سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی بود. هلگا اشمید نیز به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این دور از مذاکرات حضوری فعال داشت. دیدار معاونین وزرای امور خارجه کشورمان با یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از نکات قابل توجه این دور از مذاکرات بود. این دیدار در وین صورت گرفت. این دیدار مهم و تعیین کننده درست در زمانی صورت گرفت که یوکیو آمانو به واسطه اظهارات غیر قابل توجیه خود در خصوص لزوم بازرسی اماکن نظامی ایران در توافق نهاییØŒ جو مسمومی در میانه راه مذاکرات هسته ای ایجاد کرده بود. این جوسازی ها از سوی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مسبوق به سابقه بوده است. آمانو طی سال های اخیر همواره یکی از مهره های مکمل آمریکا در بازی روانی هسته ای علیه فعالیت های صلح آمیز کشورمان بوده است. در این مقطع نیز آمانو قصد دارد همچنان این نقش آفرینی را ایفا کند. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص دیداری که اخیرا با آمانو صورت گرفته استØŒ گفت: «در بحث دسترسی هاØŒ چیزی فراتر از پروتکل الحاقی مطرح نیست. آنچه به هر حال در مذاکرات مطرح است و آمانو هم در همان چارچوب صحبت کردهØŒ دسترسی هایی است که در چارچوب پروتکل الحاقی داده می شود و چیزی فراتر از آنچه آژانس با بقیه کشورها اجرا می کندØŒ مد نظر نبوده و نیست. دسترسی به مراکز غیرهسته ای که شامل مراکز نظامی هم می تواند باشدØŒ طبق پروتکل الحاقی شرایط خاص خود را دارد. برای نمونه برداری های محیطی در یک دسترسی مدیریت شده است و این با آنچه در یک بازرسی یا بازدید از مراکز نظامی یا بازدید از یک مرکزی در ذهنمان هست که بیشتر یک مشاهده میدانی استØŒ کاملا تفاوت دارد.» زیر پوست مذاکرات هسته‌ای چه می‌گذردØŸ! در فاصله Û¶ هفته مانده به پایان زمانی که ممکن است میان ایران و Û±+Ûµ توافق هسته ای جامعی به دست بیایدØŒ عرصه ظاهری مذاکرات مانند Û²Û° ماه گذشته است (شهریور Û¹Û² تا اردیبهشت Û¹Û´). اما شواهد نشان می دهد که زیر پوست مذاکرات هسته ایØŒ اتفاقات دیگری در جریان است. اظهارنظرهاØŒ به خصوص لحن مقامات رسمی ایرانØŒ اعم از تیم مذاکره کننده و نیز شخصیت های مرتبط با روند مذاکرات که تاکنون جزئیات مذاکرات را نشر نمی دادندØŒ نشان می دهد که در هفته های پایانی که گمان می رود به یک توافق هسته ای منجر شودØŒ طرف مقابل به خصوص آمریکایی هاØŒ مدام در حال تغییر خواسته ها و مواضع خود هستند و در تازه ترین و البته تعجب برانگیزترین اتفاقاتØŒ آن ها حتی از فکت شیتی که ساعاتی پس از بیانیه لوزان منتشر کردند نیز عبور کرده و برخی تفاهمات و توافقات مذاکرات Û¹ روزه لوزان در فروردین ماه را قبول ندارند. به گفته علی اکبر ولایتی که از نزدیک جزئیات مذاکرات را رصد می کندØŒ آمریکایی ها در موضوعات مربوط به «فردو» و نیز «قطعنامه های شورای امنیت» حتی توافقات یک ماه پیش را نیز نقض کرده و حالا انتظارات تازه ای روی میز مذاکره گذاشته اند. از منظر آشکار شدن چهره واقعی طرف های مقابلØŒ به خصوص آمریکایی هاØŒ مذاکراتی که از مهر Û¹Û² آغاز شد را می توان به Û³ دوره تقسیم کرد: Û±- از خرداد Û¹Û² که دکتر روحانی رئیس جمهور منتخب مردم ایران شد تا Û³ آذر همان سال که توافق اولیه در ژنو سوئیس به دست آمد. Û² - از زمان دستیابی به توافق ژنو در آذر Û¹Û² تا اعلان بیانیه لوزان در Û±Û³ فروردین Û¹Û´ که خود شامل Û² مرحله تمدید توافق ژنو است (در تیرماه و آذرماه Û¹Û³) Û³- از زمان بیانیه لوزان در فروردین Û¹Û³ تاکنون که مذاکرات دارد به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. اگرچه می توان این تقسیم بندی را مبتنی بر شاخص های دیگر انجام داد و به طبقه بندی های متفاوتی هم دست یافت اما آن چه این سه دوره را از هم متمایز می کندØŒ نوع رفتار آمریکایی هاست. در دوران اول آن چه در خبرهای رسمی و غیررسمی نمودار می شدØŒ این موضوع بود که آمریکایی ها از طریق نامه نگاری و پیام های متعدد در دولت دهم به دنبال مذاکره مستقیم هستند و حتی یکی دو جلسه این مذاکرات نیز در عمان برگزار شد. البته در دولت تازه روی کار آمده یازدهم نیز با برخی وعده ها و اظهارنظرهاØŒ نوعی خوش بینی به روند مذاکرات به جامعه تزریق می شد که نتیجه آن در بازگشت تیم هسته ای از نیویورک آشکار شد و تا توافق ژنو نیز ادامه داشت و هر چند برخی مقام های دولتی در روزهای ابتدای توافق ژنو از ترک برداشتن ساختمان تحریم ها سخن به میان می آوردند اما این توافق در عمل و به گفته برخی مقامات دیگر دولت به برداشته شدن هیچ تحریمی منجر نشد. در دوره دوم (توافق ژنو تا بیانیه لوزان) شرایط کمی واقعی تر شد. چند روز پس از توافق ژنوØŒ هم اتحادیه اروپا و هم آمریکایی ها تحریم های گسترده جدیدی علیه ایران وضع کردند که این موضوع خلاف تعهدات صریح آن ها در توافق بود. در این دورهØŒ برخلاف نص صریح توافق ژنو که قرار بود مذاکرات در فضای «حسن نیت» ادامه یابدØŒ آمریکایی ها عملاÙ‹ بیش از گذشته میدان دار تهدید و فشار بیشتر به ایران شدند. در همین دوره بود که آمریکایی ها با زیاده خواهی های خود در آخرین لحظات مذاکرات وین در آذر ۱۳۹۳، مانع از توافق نهایی شدند و مذاکرات برای Û· ماه دیگر تمدید شد. همین تهدید و فشارها نیز تیم مذاکره کننده را به پاسخ های قاطع تر نسبت به دوره اولØŒ در مقابل آمریکایی ها وادار کرد. در دوره سوم (از Û±Û³ فروردین Û¹Û´ به بعد) اما به نظر می رسد همه چیز دارد با سرعت بیشتری پیش می رود. زمان چندانی تا پایان مدتی که باید دو طرف به توافق برسند باقی نمانده و در این شرایط آمریکایی ها نیز در چند نوبت نقض توافقات قبلی کرده یا به گفته صالحی و ولایتیØŒ «دبه درآورده اند.» به نظر می رسد این روند از دو بعد قابل بررسی است. نخست این که هرچه به زمان نهایی مذاکرات نزدیک می شویمØŒ آمریکایی ها با تناقضات متعدد در توافقات قبلی و حرف های جدید چهره واقعی خود را بیشتر نشان می دهند. بعد دوم نیز این کهØŒ در هفته ها و روزهای پایانی مذاکراتØŒ آن ها به قصد کسب امتیازات بیشتر و نیز عقب نشینی بیشتر ایرانØŒ از حداکثر فشار و تهدید خود بهره می برند. بنابراین در شرایط کنونی اگر قرار است «توافق خوبی» حاصل شود که تیم مذاکره کننده بتواند از آن دفاع کرده و از منظر مقامات ارشد کشور و نیز افکار عمومی قابل اجرا باشدØŒ به نظر می رسد تیم هسته ای باید Û² نکته مهم را مدنظر داشته باشد: اول: این که تیم هسته ای همچون گذشته خطوط قرمز ملت ایران را مدنظر داشته باشد و تحت هیچ شرایطی و با هیچ تفسیر و وعده حریفØŒ از خطوط قرمز عقب نشینی نکند. دوم: این که تیم هسته ای و مقامات اجرایی کشورمان مقهور تهدیدها و فشارهای آمریکا نشوند و هرگز این طور تصور نکنند که مواضع تند در مقابل تهدیدها و فشارهای طرف مقابل به مذاکرات لطمه می زند. تجربه Û³Û· سال گذشته ثابت کرده که در مذاکرات حساسی مانند آن چه امروز در جریان است اگر در برابر تهدیدهاØŒ مقابله صریح و قاطع نداشته باشیمØŒ طرف مقابل به تصور ضعف ایرانØŒ بر زیاده خواهی ها و تهدیدها و فشارهای خود خواهد افزود و هیچ حد و مرزی در این باره قائل نخواهد بود و در این شرایطØŒ نه تنها نمی توان انتظار «توافق خوب» داشت که باید منتظر شکست مذاکرات نیز بود. مسلماÙ‹ دراین مسیرØŒ ملت ایران که همین خطوط قرمز و دستاوردهای هسته ایØŒ ثمره ایستادگی و مقاومت آنان استØŒ مقابل زیاده خواهی ها و دورویی سیاسی آمریکاØŒ پشتیبان تیم هسته ای خواهند بود تا بتوان به «توافق خوب» دست یافت. دیدگاه ولایتی درباره نقض عهدهای آمریکا در روزهای اخیر شاهد گفتگوی سایت دفتر مقام معظم رهبری با دکتر علی اکبر ولایتی درباره نقض عهدهای مکرر مقامات آمریکایی بودیم که نظر به اهمیت موضوعØŒ بخش هایی از این گفتگو را از نظر می گذرانیم: «نباید این تصور را داشته باشیم که آمریکایی ها می خواهند نسبت به جمهوری اسلامی ایران اغماض کنند و به همین دلیل با ما وارد مذاکره شده اند. قطعاÙ‹ این گونه نیست. به همین دلیل قبل از این که مذاکرات شروع شود و چنین سازوکاری پیدا کندØŒ مرتب از راه های مختلف و به خصوص از طریق برخی حکومت های منطقه که دوست ایران هستندØŒ پیغام می فرستادند که ما می خواهیم با شما مذاکره کنیم و «قول می دهیم» که حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسیم.» چرا عمل نکردندØŸ «برای این که هدف و عادت آن ها همین است و بعد از این که مذاکرات شروع می شودØŒ قدم به قدم از آن قول اولیه عقب می نشینند. نکته ی مهم این است که هربار مذاکره می کنندØŒ بعدش دبÙ‘ه درمی آورند و همان حرف هایی که قبلاÙ‹ به نوعی درباره آن ها تفاهم حاصل شده استØŒ دومرتبه تکرار می کنند و بعد ادعاهای جدیدی مطرح می نمایند. این معنایش همان خوی زیاده خواهی آمریکاست که فکر می کنند می توانند با یک کار روانی و تبلیغاتی و با کش دادن قضایاØŒ ایران را وادار کنند بیشترین امتیاز را بدهد و کمترین نتیجه را بگیرد.» بعد از مذاکرات لوزان که در فروردین ماه Û¹Û´ برگزار شد نیز شاهد نقض عهدهای مکرر آمریکا هستیم. لطفاÙ‹ نمونه ها و مصادیقی از این نقض عهدها را بیان بفرمایید. «مثلاÙ‹ درباره فردو بعد از تلاش های زیادی که تیم مذاکره کننده ما انجام دادØŒ قراری را قبول کردندØŒ ولی در نوبت بعدی که سر میز مذاکرات آمدندØŒ حرف های دیگری زدند که با حرف های قبلی متفاوت بودØ› یعنی حتی به تعهد خودشان هم پایبند نبودند. نکته جالب تر آن که آمریکایی ها حتی به آنچه در «فکت شیت» خودشان در مورد فردو آورده بودند هم عمل نکردند و در دفعه بعدی که سر میز مذاکرات حاضر شدندØŒ خلاف «فکت شیت» خودشان حرف زدند! بگذریم از این که اساساÙ‹ آن فکت شیتØŒ برداشت یک طرفه آن ها از تفاهم اولیه بود و ما آن را قبول نداشته و نداریم. با این حال حرف هایی زدند که با همان فکت شیت منتشر شده ی خودشان هم مغایرت داشت. یا قرار بر این شده بود که قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب برسد که قطعنامه های قبلی علیه ایران را ملغی کند. بنابراین دیگر معنا ندارد ایران در فصل هفتم منشور سازمان ملل باقی بماندØŒ درحالی که آن ها می گویند ایران باید برای مدت طولانی در فصل هفتم باقی بماند. چنین چیزی مورد قبول نیست. در واقع آن ها هر دفعه چیزی را مطرح می کنند که با مطالب قبلی شان متفاوت است. مثلاÙ‹ وزیر خارجه آمریکا زمانی توافقی می کندØŒ بعد در نوبت بعدی حرف دیگری می زند. بعد که این موضوع را به او می گویندØŒ در جواب می گوید کارشناسان به ما ایراد گرفتند. خب موقعی که وزیر خارجه یک کشور در مذاکره ای شرکت می کندØŒ یک تیم کارشناسی بزرگ در پشت سر او هستند. تیم مذاکره کننده در همان ژنو یا هرجای دیگرØŒ در مکان ویژه ی ضدشنودØŒ مطالب را منعکس می کند و از آن ها دستورالعمل می گیرد و در حین مذاکرات هم مرتب این کار تکرار می شود. بنابراین پذیرفته نیست که چیزی را قبول کنند و دفعه ی بعد بگویند مورد قبولشان نیست. یک مطلب دیگر هم همین قضیه مصوبه ی سنا و مجلس نمایندگان است که در ابتدای گفت وگو به آن اشاره کردم. یا درباره مدت محدودیت نسبی فعالیت های هسته ای ایران تا به حال اعداد متفاوتی گفته اند. هر کسی می رسدØŒ عددی را بیان می کند. بنابراین اگر بخواهند به این روشØŒ یعنی تهدید نظامیØŒ تناقض گوییØŒ نقض عهد و عقب نشینی از حرف های مورد قبولØŒ ادامه بدهندØŒ دیگر اعتمادی در طرف مقابل باقی نمی ماند.» گفتید که آمریکایی ها خلوت و جلوتی در مذاکرات دارند. نکته ای که پیش می آید این است که این رفتار در موج های تبلیغاتی رسانه های همسو با آن هاØŒ به ضرر ما می شود و کفه مذاکرات را به سمت آمریکا سنگین جلوه می دهد. در واقع گویی حقوق ملت ایران در حال تضییع است. ما باید در برابر این سیاستØŒ چه روش و رفتاری داشته باشیمØŸ «ببینید با شناختی که من از تیم مذاکره کننده دارمØŒ آن ها مقید به این هستند که خطوط قرمز را نصب العین کار خودشان قرار دهند. از سویی دیگرØŒ استواری رهبر معظم انقلاب در دیدگاه هایی که اعلام می کنندØŒ در طول سال های رهبری و حتی در زمان ریاست جمهوری ایشانØŒ بر همه اثبات شده است. اگر ایشان مطلبی را اعلام کنند و به موضعی برسند و آن تشخیص را اعلام و اعمال کنندØŒ قطعاÙ‹ با استواریØŒ به نیابت از مردمØŒ آن موضع را دنبال و مطالبه خواهند کرد. ایشان همت شان بر این است که حقوق مردم تضییع نشود. بالØ£خره مردم و همه مسلمانان جهان چشم به جمهوری اسلامی ایران و ایشان بسته اند. من در زمانی که زعامت وزارت خارجه را برعهده داشتمØŒ به کشورهای زیادی سفر کردم. افرادی در بعضی از این کشورها به من می گفتند که تو فقط وزیر خارجه ایران نیستیØŒ تو وزیر خارجه جهان اسلام هستیØŒ وزیر خارجه ما هم هستی. موقعیت و مقامی که رهبری جمهوری اسلامی ایران دارند نیز در حقیقت زبان گویای عزت مسلمانان تمام جهان اسلام است. حق هم این است که کارهای حکومتی به گونه ای پیش نرود که منافع مردم نادیده گرفته شود. معلوم است که ما دنبال کار نظامی نیستیمØŒ ولی نفس این که ایران بتواند قدرت هسته ای داشته باشد و قدرتمند باشدØŒ آن ها را می ترساند. ایران می خواهد این قدرتمندی ادامه پیدا کند و بناست این رویه ادامه پیدا کند و رو به افزایش باشد. بنابراین باید در گفت وگوهاØŒ معادلاتØŒ تعامل هاØŒ ظاهر و باطن و در خلوت و جلوتØŒ به گونه ای باشد که وقتی مردم محاسبه می کنندØŒ احساس کنند که منافعشان حفظ شده است. در راه اهداف جمهوری اسلامی ایرانØŒ مردم ما حاضرند هرگونه فداکاری ای انجام بدهندØŒ چون مطمئن هستند آن کسی که در رØ£س نظام قرار داردØŒ مدافع حقوق مردم است. این حقوق متعلق به یک فرد نیست که بتواند برای خواست آمریکایی هاØŒ بگوید امروز از انرژی هسته ای می گذریم. این مهم متعلق به همه مردم ایران است. به همین دلیل هم در نظرسنجی هایی که در داخل یا خارج از کشورØŒ درباره فناوری هسته ای انجام شده استØŒ اکثر مردم بر داشتن آن تØ£کید کرده اند. حتی آن هایی که خارج از کشور هستند و بعضاÙ‹ ممکن است نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران انتقاداتی هم داشته باشندØŒ این مسØ£له را به عنوان یک حق ملیØŒ قبول دارند و معتقدند که باید از آن صیانت شود. بنابراین کسانی که مذاکره می کنند و در متن جریان مذاکرات هسته ای هستندØŒ جز این که خطوط قرمز را رعایت کنندØŒ چاره ی دیگری ندارند. اگر روزی خدای نکرده از این خطوط گذر کنندØŒ همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودندØŒ ما در مسائل اساسیØŒ محرمانه و غیرمحرمانه با مردم نداریم و واقعیات را به مردم خواهند گفت.» مذاکره زیر شبح تهدید بی معناست رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدا به مذاکره با آمریکایی ها خوشبین نبودند و دلیل اصلی این نگاه معظم لهØŒ به شناخت ایشان از ماهیت و ذات آمریکا برمی گردد. دولت استکباری آمریکا که ماهیتی کاملاÙ‹ شیطانی داردØŒ به هیچ یک از اصول انسانی و قواعد اخلاقی و مقررات بین المللی پایبند نیست. چنین دولتی اساساÙ‹ قابل اعتماد نبوده و نمی توان در مذاکره با او برای رسیدن به یک توافق معقول و منطقی امیدوار بود. رویکرد و سیاست مذاکره توØ£م با تهدید آمریکایی ها در دو سال گذشتهØŒ به خوبی این غیرمنطقی بودن دولتمردان ایالات متحده را آشکار کرد. بنابراینØŒ چنین مذاکراتی احتمال به نتیجه رسیدنش برای توافقØŒ کمتر از بی نتیجه بودن و عدم دستیابی به توافق است. پافشاری آمریکایی ها بر روی این سیاستØŒ به احتمال زیادØŒ مذاکرات را با شکست مواجه کرده و عامل اصلی این شکست همØŒ آمریکایی ها خواهند بود. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: «من نمی فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی داردØŸ... بنده با مذاکراتی که در زیر شبح تهدید انجام بگیردØŒ موافق نیستم. بروند حرف بزنندØŒ مذاکره کنندØŒ به توافق برسندØŒ اشکالی ندارد البته درصورتی که خطوط اصلی را رعایت کرده باشند لکن به هیچ وجه تحمیل را قبول نکنندØŒ زور را قبول نکنندØŒ تحقیر را قبول نکنندØŒ تهدید را قبول نکنند.» این موضع صریح و قاطع نشان می دهدØŒ سیاست فشار مذاکره آمریکا به طور قطع با شکست مواجه خواهد شد و هرگز ملت ایران تحت فشار و تهدید از حقوق خود دست برنخواهد داشت. ضربه متقابل قطعی است آمریکایی ها اگر بر این تصور هستند که با حمله به تØ£سیسات هسته ای ایرانØŒ می توانند در روند فعالیت های هسته ای ایران خللی وارد کرده و اقدام آنان در این خصوص بدون واکنش نظامی ایران خواهد بودØŒ سخت در اشتباه هستند. مقام معظم رهبری در گذشته با صراحت در این خصوص سخن گفته بودند و در دیدار با فرهنگیان نیز بر سیاست جمهوری اسلامی مبنی بر زدن ضربه متقابل تØ£کید کردند. معظم له بارها طی سالیان اخیر در واکنش به تهدیدات نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستیØŒ این پیام را به آن ها و همه جهانیانØŒ اعم از دولت ها و ملت ها داده اند که به هرگونه تجاوزی علیه منافع ملت ایرانØŒ به طور قطع پاسخ داده خواهد شد. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به تهدیدهای مقامات آمریکایی فرمودند: «چرا تهدید می کنندØŸ چرا غلط زیادی می کنندØŸ می گویند اگر چنین نشودØŒ چنان نشودØŒ ممکن است ما حمله نظامی بکنیمØ› اولاÙ‹ که غلط می کنیدØ› ثانیاÙ‹ من در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا آن وقت هم تهدید می کردند گفتم دوران بزن در رو تمام شدهØ› این جور نیست که شما بگویید می زنیم و در می رویمØ› نخیر پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم.» این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامیØŒ از عزم و اراده جدی ایرانیان برای پاسخ قطعی به هر متجاوزی حکایت می کند. در پاسخ دادن به تجاوز و مقابله با متجاوزØŒ در هیئت حاکمه ایران و در میان آحاد مردم اجماع وجود دارد و دشمنان باید این معنا را بدانند که اگر زدند باید بخورند.  اهمیت فناوری هسته‌ای در کشاکش مذاکرات سیاسی و بین المللی هسته ایØŒ آگاهی از فناوری هسته ای و آثار و فواید آنØŒ می تواند راهنمای خوبی برای تصمیم گیری و موضعگیری مناسب پیرامون مذاکرات هسته ای باشد. چه میزان از این فناوری موجود جهانی را در ایران قادر به انجام هستیمØ› اساساÙ‹ چه فوایدی بر فناوری هسته ای مترتب استØŸ! غنی سازی بالای Û²Û° درصد Û±Ù« هوا فضا از آنجا که قدرت انرژی اتمی Û· برابر انرژی شیمیایی استØŒ استفاده از آن در اکثر عملیات های فضایی خارج از جو بهینه می باشدØ› از آنجا که برای تØ£مین سوخت این دست فضاپیماها نیاز به غنی سازی بالای نود درصد استØŒ این فناوری های تک (Hi-tech) در ایران اجرایی نشده است. Û²Ù« حوزه نظامی و امنیتی پر دردسرترین بخش فناوری هسته ای برای دولت ایران را می توان این حوزه نامید چراکه به بهانه راستی آزمایی ایران در رعایت معاهده ان.پی.تی (و عدم اشاعه بمب های هسته ای) در ده سال اخیر چند بار برنامه هسته ای ایران را تعلیق کردند. بمب اتم حال لازم است که از قدرت بمب های اتمی بدانیمØŒ این بمب ها به دو دسته شکافتی (شامل پلوتونیم و اورانیوم) و هم جوشی (هیدروژنی) تقسیم می شود. یکی از نخستین بمب های استفاده شده توسط آمریکا قدرتی برابر ده هزار تن تی‌ان‌تی دارد و به اندازه ده هزار عدد موشک شهاب Û³ قدرت داردØŒ یعنی اگر جمعیت تهران را ده میلیون نفر بدانیمØŒ برابر است با این که بر سر هر فرد ساکن در تهران یک کیلو تی‌ان‌تی انداخت. البته این را باید دانست که شوروی با داشتن ده هزار کلاهک هسته ای از هم پاشید و بمب اتم از مولفه های قدرت مستحکم به حساب نمی آید با این اوصاف شرع مقدسØŒ ساخت و استفاده از چنین سلاحی را مجاز نمی داند. چاشنی های اتمی علاوه بر این می توان در ساخت مهمات و سلاح های پرقدرت ازجمله انواع چاشنی هاØŒ راکت هاØŒ نارنجک هاØŒ مین هاØŒ موشک های دوربرد از فناوری هسته ای بهره جست و یا به بررسی تراکم گلوله ها و خمپاره ها با دستگاه هایی با مبنای فیزیک هسته ای پرداخت. ناو هواپیمابر از دیگر ادوات نظامی که فناوری هسته ای در آن به کار گرفته می شودØŒ ناو هواپیمابر است و ویژگی استفاده از آنØŒ مسافت های طولانی ای است که این وسیله باید طی کند. در این ناوها از راکتورهای کوچک هسته ای استفاده می شود که این امر ما را به استفاده از اورانیوم Û¹Û° درصد غنی شده ملزم می دارد و ایران به دلیل محدود شدن تحقیق و توسعه اش در مذاکرات هسته ای از این نعمت نیز محروم است. زیر دریایی آنچه واضح است نیاز سوخت شیمیایی به اکسیژن برای سوختن است و از آنجایی که در زیر آب اکسیژنی برای سوزاندن و تØ£مین انرژی حرکت زیردریایی وجود نداردØŒ اهمیت استفاده از سوخت اتمی برای زیردریایی ها مشخص می شود. میزان غنای اورانیوم برای سوخت زیردریایی تا Û¶Û° درصد می باشد. اما این راه برای ایران به دلیل مذاکرات هسته ای همچنان مسدود است. Û³Ù« حوزه باستان شناسی از فواید دیگر فناوری هسته ای که همچنان به غنای بیش از Û¹Û° درصد نیاز داردØŒ تشخیص و عمرسنجی نمونه های باستانی و تجزیه و تحلیل آن ها است. در این زمینه نیز با توجه به محدودیت های ایجاد شده در توافقات اخیر مبنی بر محدودیت میزان غنی سازی ایران تا ÛµÛ¶/Û³ درصد - که خلاف بند Û´ معاهده ان .پی.تی است که حق تمامی اعضا دانسته شده به هر میزان دلخواه غنی سازی داشته باشند - کشورمان وروردی نداشته است. غنی سازی Ûµ تا Û²Û° در صد Û±Ù« حوزه کاربردهای صنعتی در ادامه به ذکر موردی کاربردهای صنعتی فناوری هسته ای می پردازیمØ› - دقیق ترین روش آنالیز ترکیبی مواد جدید (خصوصا ساخت لوازم تحریمی) - تهیه و تولید چشمه های پرتوزایی کبالت برای مصارف صنعتیØ› - تولید چشمه های ایریدیم برای کاربردهای صنعتی و بررسی جوشکاری در لوله های نفت و گازØ› - تولید چشمه های پرتوزا برای کاربردهای مختلف در علوم و صنعت از قبیل: طراحی و ساخت انواع سیستم های هسته ای جهت کاربردهای صنعتیØŒ اندازه گیری خاکستر ذغال سنگØŒ بررسی کوره های مذاب شیشه سازی جهت تعیین اشکالات آن هاØŒ نشت یابی در لوله های انتقال نفت با استفاده از تکنیک های هسته ای ØŒ نشت یابی با اشعه ØŒ دبی سنجی پرتویی (سنجش شدت تشعشعاتØŒ نور و فیزیک امواج) سنجش پرتویی میزان سائیدگی قطعات در حین کارØŒ سنجش پرتویی میزان خوردگی قطعات ØŒ چگالی سنج مواد معدنی با اشعه ØŒ کشف عناصر نایاب در معادن چند مثال کاربردی در صنعت - در صنعت اتومبیل سازی از مواد رادیواکتیو برای کنترل کیفیت ورق استیل استفاده می شود. - در صنعت ساخت و نگهداری هواپیما برای کنترل وجود شکاف یا نشتی در موتورهای جت از مواد رادیو اکتیو استفاده می کنند. - برای برآورد میزان سنگهای معدنی در معادن یا مواد نفتی در چاه های نفت یا حفاری ها از این مواد استفاده می کنند. - برای مشخص کردن کیفت جوشکاری در لوله های که در زیر زمین کارگذاری شده اند نیز مواد رادیو اکتیو راه حل مناسبی است. - بسیاری از دستگاههای فتوکپی برای جلوگیری از به هم چسبیدن کاغذها بر اثر الکتریسیته ساکن و در نهایت جمع شدن در دستگاه از مقادیر بسیار کمی مواد رادیو اکتیو استفاده می کنند. استفاده از مواد رادیو اکتیو برای تمیز کردن و زدودن آلودگی در بسیاری از لوازم مانند لنزهای چشمی یا برخی مواد آرایشی. Û²Ù« حوزه کاربردهای پزشکی تشخیص - تشخیص بیماری های تروئید و درمان آن هاØ› - تشخیص و پیگیری درمان سرطان پروستاتØ› - بررسی مراکز عفونی در بدنØ› - تشخیص سرطان های کولونØŒ پانکراسØŒ روده کوچک و برخی سرطان های سینهØ› - شناخت محل تومورهای سرطانی و بررسی تومورهای مغزیØŒ سینه و ناراحتی های ریویØ› - تصویرگیری بیماری های قلبیØŒ تشخیص عفونت ها و التهاب مفصلیØŒ آمبولی و لخته های وریدیØ› - تشخیص کم خونی یا سندرم اختلال در جذب ویتامین ب ۱۲؛ - تولید دزیمترهای جیبی و محیطیØ› تصویربرداری در پزشکی هسته ای - توموگرافی تابش پوزیترون (PET) - توموروگرافی با استفاده از تابش تک فوتون (SPECT) - تصویر برداری قلبی عروقی - اسکن استخوان - رادیوگرافی - گاما اسکن - رادیو بیولوژی درمان - تهیه و تولید انواع رادیوداروها (مانند ید Û±Û³Û±) - تهیه و تولید کیت های رادیودارویی جهت مراکز پزشکی هسته ایØ› - کنترل کیفی رادیوداروهای خوراکی و تزریقی برای تشخیص و درمان بیماری هاØ› - تهیه و تولید کیت های هورمونی Ø› - پرتو درمانی (برای مثال نابودی تومورهای سرطانی با پرتوها) استریلیزاسیون - استرلیزه کردن هسته ای و میکروب زدایی وسایل پزشکی با پرتوهای هسته ای Ø› ایران و پزشکی هسته ای و مذاکرات Û¹Ûµ درصد رادیوداروها در دنیا در Ûµ راکتور هسته ای بزرگ در کاناداØŒ هلندØŒ بلژیکØŒ فرانسه و آفریقای جنوبی تولید می شود. جمهوری اسلامی به فناوری تولید برخی رادیوداروهای جدید و حیاتی دست یافته است و از این لحاظ توانسته است در میان تولیدکنندگان رادیوداروهاØŒ جایگاه مناسبی را برای خود تثبیت نماید. در زمینه پژوهش پزشکی هسته ای نیزØŒ جمهوری اسلامی در سال Û²Û°Û°Û¶ در بین Û·Û° کشورØŒ مقام هفتم و در سال Û²Û°Û±Û° در بین Û¸Ûµ کشورØŒ مقام اول را کسب کرده است. رادیوداروهای زیرØŒ چهار نمونه از آخرین محصولات رادیودارویی کشور هستند: - «کرومیکفسفات» جهت درمان سرطان کبدØ› - «چشمه براکیتراپی ید- ۱۲۵» برای درمان سرطان مغزØ› - «برمبزین - گالیوم ۶۸» برای درمان تومورهای پروستاتØŒ شش و سینه Ø› - «ژن راتوراسترانسیوم Û¹Û°/ ایتریم ۹۰» برای درمان سرطانهای پروستاتØŒ سینهØŒ تخمدانØŒ سلولهای کبدیØŒ درمان لنفوم غیرهوچکینی (بدخیم)ØŒ التهاب مفاصل و تومورهای عصبی - درونریزØ› با تولید رادیوداروهای داخلی سالانه قریب به Û¸Û° میلیارد تومان صرفه جویی در خرید این داروها حادث می شود. برای تولید این دست داروØŒ ایران از راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می نمود که جهت توسعه این امر تصمیم به راه اندازی راکتور اراک انداختØŒ در ابتدای مذاکرات بنا بر گفته رییس سابق سازمان انرژی اتمی - دکتر عباسی - چند ماهی به افتتاح راکتور اراک نمانده بود که با شروع مذاکرات و توافق ژنو ادامه کار در این راکتور متوقف ماند و اکنون نیز تغییر قلب راکتور اراک از مفاد بیانیه لوزان می باشد که در کمترین حالت Û³ سال به طول می انجامد. Û³Ù« حوزه صنایع غذایی و کشاورزی - گیاه پزشکی Ø› - نگهداری مواد غذایی و افزایش زمان انبار کردن محصولات کشاورزی (مثلاÙ‹ جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما) - به تØ£خیر انداختن زمان رسیدگی محصولات غذاییØ› - موتاسیون هسته ای ژن ها و افزایش بازدهی و مقاومت محصولات در برابر حشرات مضرØŒ - افزایش راندمان جذب آب و کود در گیاهان زراعی Ø› - روش جایگزین برای استفاده از حشره کش های شیمیاییØ› - کنترل و از بین بردن حشرات مضر و گیاهان هرزØ› - افزایش زمان نگهداری محصولات غذاییØ› - کاهش میزان آلودگی میکروبی محصولات غذایی و کشاورزیØ› - از بین بردن ویروس های کشاورزیØ› - طرح های باردهی و جهش گیاهانی چون گندمØŒ برنج و پنبهØ› - کشف منابع آب جدیدØ› ایران و کشاورزی هسته ای - جمهوری اسلامی در سال Û¹Û° توانست برای اولین بار با استفاده از روش موتانت (جهش یافتگی) به دو رقم برنج به نام های «پویا» و «تابش» دست یابد. این ارقام از گروه طارم و موسی طارم و در گروه برنج صدری هستند که در مقایسه با نمونه شاهد مشکل بلندی قامت و عدم مقاومت در برابر آفات را ندارند. - گندم طبسی یا همان «گندم اتمی» یکی از مناسب ترین گونه های گندم برای مناطق خشک و شور ایران است. بذر این گندم که در ابتدا مشکل بلندی قد داشتØŒ در مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و استفاده از آن در بعضی از نقاط کشورØŒ مثل طبس تا Û·Û° درصد افزایش تولید به همراه داشت. - در ایران مطالعاتی در جهت بهبود حاصل خیزی خاکØŒ تغذیه و افزایش راندمان مصرف آب و عناصر غذایی گیاهان مختلف (نظیر نخودØŒ گندمØŒ گوجه فرنگیØŒ کاهوØŒ چغندر قندØŒ لوبیاØŒ سویاØŒ ذرت و نیشکر ) با بهره گیری از فناوری هسته ای انجام شده است. - علاوه بر این فعالیت هایی در جهت معرفی ارقام مناسب گیاهان زراعیØŒ زینتی و درختی کشور از قبیل گندمØŒ پنبهØŒ گلرنگØŒ کلزاØŒ نخودØŒ انارØŒ موزØŒ سیب زمینیØŒ سویاØŒ خربزهØŒ گل رزØŒ نارنگیØŒ پرتقالØŒ زردآلو و... انجام شده است . - هم چنین با استفاده از فناوری هسته ای پروژه های تحقیقاتی در زمینه کاهش بار میکروبی زعفرانØŒ گوشت قرمزØŒ ادویهØŒ زیرهØŒ انواع خرما و افزایش انبارمانی سیرØŒ سیب زمینی و انواع پیاز و... نیز انجام شده است. - در زمینه کنترل آفات مگس زیتونØŒ کرم گلوگاه انارØŒ آفات مهم انباری کشورØŒ قارچ عامل پوسیدگی ریشه گیاه لوبیا و... نیز تحقیقات مؤثری انجام شده است . غنی سازی تا Ûµ درصد Û±Ù« حوزه تØ£مین انرژی الکتریسیته نیروگاه هسته ای (Station Power Nuclear) یک نیروگاه الکتریکی که از انرژی تولیدی شکست هسته اتم اورانیوم یا پلوتونیم استفاده می کند. چون شکست سوخت هسته ای اساساÙ‹ گرما تولید می کندØŒ از گرمای تولید شده رآکتورهای هسته ای برای تولید بخار استفاده می شودØŒ از بخار تولید شده برای به حرکت در آوردن توربین ها و ژنراتورها که نهایتاÙ‹ برای تولید برق استفاده می شود. در صورت استفاده از برق هسته ای در ایران سالانه حدود Ûµ مییلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد. از آنجا که در بیانیه لوزان مقدار Û±Û°Û°Û°Û° کیلوگرم مواد غنی شده ایران باید صادر شود و تنها Û³Û°Û° کیلوگرم از آن باقی بماند و باید تا ده سال آینده این میزان ثابت بماند و با در نظر گرفتن این که تا Ûµ سال دیگر قرارداد ایران و روسیه جهت تØ£مین سوخت نیروگاه بوشهر (سالانه Û³Û° تن اورانیوم با غنای Ûµ/Û³ درصد) به اتمام می رسدØ› باید گفت عملا این نیروگاه تعطیل می شود. لازم به ذکر است که برای تولید این میزان سوختØŒ کشور نیاز به Û±Û¹Û°Û°Û°Û° سو غنی سازی یا به عبارتی Û±Û¹Û° هزار سانتریفیوژ نوع یک داردØ› که در بیانیه لوزان ایران می پذیرد Û¶Û±Û°Û´ دستگاه سانتریفیوژ را فعال نگه دارد که در ده سال آینده تنها ÛµÛ°Û¶Û° عدد از آن اورانیوم غنی می کند و این یعنی عبور از خط قرمز مذاکرات هسته ای و حق مردم چراکه طبق ماده Û´ معاهده ان.پی.تی همه کشورها می توانند به هر میزان مورد نیاز غنی سازی داشته باشند. پیل برق هسته ای (Battery Electric Nuelear) پیل هسته ای یا اتمیØŒ دستگاه تبدیل کننده انرژی اتمی به جریان برق مستقیم است. ساده ترین پیل ها شامل دو صفحه است. یک پخش کننده بتای خالص مثل استرنیوم Û¹Û° و یک هادی مثل سیلسیوم. کاربردها - استفاده های طولانی مدت (باطری ها حدودا Û±Û°تا Û²Û° سال) - سفینه ها و رباطهای فضایی - زیردریائی ها و کشتی های قاره پیما - خودروهای جدید (خصوصا خودروهای برقی) - در لوازمی مانند گوشی تلفن همراه و لپ تاپ - لوازم پزشکی مانند پیس میکر (باتری قلب) Û²Ù« حوزه محیط زیست - هسته های سبز - استفاده از شتاب دهنده ها در شناسایی آلاینده های هوا و آب و خاک - ردیابی آلاینده های زمینی - کنترل آلاینده های فسیلی و بیولوژیکی در هوا و فاضلاب و پسماندهای بیمارستانی - از بین بردن پسماندهای صنعتی و خانگی - ضدعفونی سطوح حساس - بررسی های زمین شناختی (مطالعه ی فرسایش خاک با استفاده از روش های هسته ای) - توسعه و راه اندازی فناوری های جایگزین برای رفع آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی بر اثر انباشت پسماندهای صنعتی و فعالیت های بشری مانند: پرتودهی برای پاک سازی فاضلاب صنعتیØŒ آب شهریØŒ آب زیرزمینی و آب آشامیدنی تجزیه ی ترکیبات آلی سمی و آلاینده های بیولوژیکی کاهش انباشت گازهای گلخانه ای با استفاده از راکتورهای هسته ای Û³Ù« کاربرد انرژی اتمی در بخش دامپزشکی و دامپروری - پیشگیریØŒ کنترل و تشخیص بیماری های دامیØ› - تولید مثل دامØ› - تغذیه ی دامØ› - اصلاح نژاد دامØ› - بهداشت و ایمنی محصولات دامی و خوراک دام. Û´Ù« کاربرد انرژی اتمی در مدیریت منابع آب - شناسایی حوزه های آب خیز زیرزمینیØŒ - هدایت آب های سطحی و زیرزمینیØŒ - کشف و کنترل آلودگی ØŒ - کنترل نشت و ایمنی سدهاØŒ - شیرین کردن آب شور و آب دریا. فردو در مذاکرات چه شدØŸ از شاهکارهای صنعت ایران می توان مرکز غنی سازی فردو را نام برد که در استان قم واقع است. این مرکز غنی سازی زیر کوه واقع شده که از حملات احتمالی هوایی در امان می ماند. در این مرکز بالغ برÛ²Û°Û°Û° سانتریفیوژ موجود استØŒ که در بیانیه لوزانØŒ ایران ملزم می شود که در این مرکز غنی سازی مواد fissile (اورانیومØŒ توریمØŒ پلوتونیم) وارد نکند و این یعنی هزینه حفاری و بتن ریزی زیر کوه و دو هزار سانتریفیوژی که هرکدام بالغ بر Û²Û° میلیون تومان هزینه ریخته گری شان می شود علاوه بر هزینه سانتریفیوژهایی که در تست قبل از جایگذاریØŒ معیوب شدندØŒ تماما باید جهت ایجاد فضای تحقیق و توسعه ای که طرف مقابل قول تشویق جامعه جهانی به انجام آن را داده استØŒ داده شود. آب سنگین اراک در مذاکرات چه شدØŸ راکتورهای آب سنگین نوعی از راکتورهای جهانی است با این تفاوت که در قلب این راکتور اورانیوم طبیعی بدون نیاز به غنی سازی قرار می گیرد و دیگر نیازی به اورانیوم غنی شده در تولید انرژی نیست. با گذشت زمان در طول کارکرد راکتورØŒ اورانیوم Û²Û³Û¸ موجود در آن به پلوتونیم تبدیل می شود که این پلوتونیم نیز خود می تواند به عنوان سوخت در راکتورهای آب سبک قرار بگیردØŒ البته کافر همه را به کیش خود پندارد و طرف مقابل در مذاکراتØŒ ایران را متهم کرد که قصد استفاده از پلوتونیم تولیدی این راکتور در بمب های اتمی دارد و از ایران خواست تا پلوتونیم خارج شده این راکتور را کاهش دهد. ایران نیز پذیرفت سوخت غنی شده را داخل راکتور جاگذاری کند برای این امر نیاز است که فضای قلب دوباره تغییر یابد و به حجم کوچکتری تبدیل شودØŒ این خود هزینه سرسام آوری را علاوه بر متوقف کردن پیشرفت این پروژه بر ملت ایران وارد خواهد کرد. هم چنین هزینه تولید آب سنگین چنان بالا می باشد (Û³Û¹ یورو به ازای هر لیتر) که به صرفه نیست هم هزینه تولید آب سنگین و هم هزینه غنی سازی را برای یک پروژه تحقیقاتی با هم در نظر گرفت. پیشنهاد می شد که برای جلوگیری از این همه هزینه های سربار وارد شده بر ایرانØŒ دولت محترم می پذیرفت که سوخت مصرف شده را برای مدت توافق به خارج صادر کندØ› که آن ها بدانند ایران به دنبال بمب اتم نیست.  منبع : خبرگزاری تسنیم
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.