سلامت و درمان - ورزش و تندرستی
در این نوشتارØŒ به بیان پنج روش ساده میپردازیم که میتواند خستگی را طی مدت کوتاهی از ما دور کند و انرژی ما را باز گرداند.
خستگی یکی از ویژگیهای بارز انسانهای امروزی است. مشکلات و گرفتاریهایی که ما در طول روز با آنها درگیر هستیمØŒ باعث میشود که خیلی زود احساس خستگی کنیمØ› اما این احساس بیشتر وقتها جسمی نیست بلکه روحی است. ما در این نوشتار به بیان پنج روش ساده میپردازیم که میتواند خستگی را طی مدت کوتاهی از ما دور کند و انرژی ما را باز گرداند.
سلامت جسم و روان
در ابتدا باید ببینیم جسم ما سالم است یا نهØŸ! اگر کارهای روزانهمان زیاد است و وقت کافی برای استراحت نداریم یا اگر مجبوریم با عجله صبحانه بخوریم یا اصلا اشتهایی به خوردن صبحانه نداریم یا این که به اندازه کافی آب نمینوشیم و ورزش نمیکنیمØŒ این دیگر نیازی به علم پزشکی نداردØ› زیرا هر کسی میداند که در چنین موقعیتی فرد باید در سبک زندگی خود تجدید نظر کند.
به این ترتیبØŒ بهترین کار این است که در غذا خوردنØŒ استراحت کردنØŒ کار کردن و... تعادل را رعایت کنیمØŒ اگر تعادل هم فایدهای نداشت و خستگی ما برطرف نشدØŒ آن وقت باید به پزشک مراجعه کنیمØ› زیرا بعضی از بیماریها مثل کمخونی یا کمکاری تیروئید میتواند سبب ایجاد احساس خستگی در فرد شود.
خودشناسی
همه انسانها در بعضی از ساعات روزØŒ قدرت و تواناییشان بیشتر از ساعات دیگر استØ› بنابراین همیشه سعی کنیم انجام کارهای سخت را به زمانی اختصاص دهیم که سرشار از انرژی هستیم. مثلاØŒ بعضی از مردم سحرخیزند و هنگام ظهر خسته میشوند و دیگر تاب و توان چندانی برای کار کردن ندارند و بسیاری دیگر عصرهاØŒ بیشترین و مفیدترین بازده کاری را دارند. بنابراین خودتان را خسته نکنیدØŒ اوقاتی را که انرژی بیشتری برای کار کردن داریدØŒ شناسایی کرده و بر اساس آن برنامهریزی کنید.
وسیع کردن افق دید
ممکن است علت بسیاری از خستگیهای ما ناشی از احساس ملال و غم و اندوه باشد. برای مثالØŒ وقتی مشغول کاری هستیم که مورد علاقه ماستØŒ مدتها با تلاش و کوشش آن کار را انجام میدهیم بدون این که احساس خستگی و کسالت کنیم یا درگیر احساس ملال و غم و اندوه شویمØ› زیرا وجود علاقه در کار از جمله عواملی است که خستگی را از بین میبرد و به نیروی کار و زندگی ما میافزایدØ› اما وقتی به کاری میپردازیم که مطلوب و دلخواه ما نیستØŒ خیلی زود خسته و افسرده میشویم.
حالا این سوال مطرح میشود که چگونه میتوانیم به کار خود علاقهمند شویمØŸ! راهش این است که همیشه مثبت بیندیشیم. برای مثالØŒ با خود بگوییمØŒ من کارØŒ مدیر و همکارانم را دوست دارمØŒ من از حقوق و مزایای کاری خود راضی هستم و... .
البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که بسیاری از بیعلاقگیها ممکن است به خاطر خود کار نباشدØŒ بلکه به خاطر محیط کار باشد. پس محیط کار را به میل دلخواه و مطلوب خود درآوریم. مثلاØŒ برای اتاق کار خود یک گلدان گل تهیه کنیم یا یک تابلوی بسیار زیبا و... همچنین میزان نورØŒ گرما و تهویه اتاق را هم در نظر بگیریم یا کتابهایی در ارتباط با شغلمان مطالعه کنیمØŒ زیرا خواندن یک کتاب خوب میتواند دیدگاه ما را نسبت به کارمان تغییر دهد.
تمدد اعصاب
تمدد اعصابØŒ هم جسمی است و هم روحی و تا اندازهای مربوط میشود به شغل ماØŒ زیرا در بیشتر مشاغل فرد نمیتواند برای مثلا پنج دقیقه روی تخت دراز بکشد و عضلات خود را شل کندØŒ اما موقع ناهار چنین کاری را میتوان روی یک صندلی هم انجام داد. البته فکر نکنید که تمدد اعصاب همین چند دقیقه دراز کشیدن و شل کردن عضلات استØŒ بلکه داشتن یک برنامهریزی دقیق در زندگی نیز جزو تمدد اعصاب محسوب میشود. برای مثال ما باید با یک برنامهریزی درست از اوقات فراغت خودØŒ خوب استفاده کنیم و تفریح و سرگرمیهایی مثل ساختن یک اسباببازی برای بچهها یا درست کردن یک باغچه کوچک با گلهای رنگارنگ یا خواندن شعر یا گوش دادن به یک موسیقی شاد یا رفتن به یک مکان خوش آب و هوا و از این قبیلØŒ برای خود ترتیب دهیمØ› زیرا بیشتر مردم ترجیح میدهند در اوقات فراغتشان فقط بخوابندØŒ اما همین کارهای سادهØŒ سبب آرامشØŒ رفع خستگی و نیز بازگشت انرژی غیرقابل تصوری به ما میشود.
حفظ آرامش
یک راه عالی برای رفع خستگی این است که آرام و صبور باشیم. حتما تا حالا شنیدهاید که میگویندØŒ کسی از کار زیاد نمرده استØŒ بلکه برعکس کار زیادØŒ هم جسم و هم روح انسان را خسته و افسرده میکند.
باید زمانی هم به جسم و روح خود استراحت دهیم. برای مثالØŒ هر چند وقت یکبار میان طبیعت برویم و در محیطی سبز و سرشار از آرامش قدم بزنیم و نفس عمیق بکشیمØŒ زیرا آرامش فکری برای افرادی که زیاد کار میکنند از نان شب هم لازمتر است.این نکته حائز اهمیت است که مردم وقتØŒ نیرو و توان خود را صرف مقابله با استرس و نگرانیهایی میکنند که در آنها وجود دارد. مثل خشمØŒ ترسØŒ حزن و اندوهØŒ وسواس و... اگر بخواهیم بهخاطر هر مسالهای زود عصبانی شویم یا بخواهیم تا نیمههای شب بیدار بمانیم و مدام فکر و خیال کنیم که مثلا آیندهام چه میشود و... خوب طبیعی است که احساس خستگی خواهیم کرد و این احساس را نمیتوانیم با قرص خواب خوردن برطرف کنیمØŒ بلکه راهش این است که آرامش خود را حفظ کنیم. برای نمونهØŒ یک پیادهروی یا دوچرخهسواری بیست دقیقهای به مدت سه روز در هفته راه بسیار مناسبی برای غلبه بر خستگی استØŒ زیرا ورزش باعث افزایش جریان خون در تمام نقاط بدن و باز گشت انرژی به ما میشودØ› بعلاوه ورزش احساس آرامشی به انسان میدهد که به کمک آن میتوان در برابر مشکلات زندگیØŒ خونسردی و انعطاف بیشتری از خود نشان داد.
منبع : جام جم آنلاین
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.