سلامت - رژیم غذایی

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی کمتر از 5 گرم در روز است. عادت کردن ذائقه افراد به غذای پرنمک یکی از مهمترین دلایل مصرف بیش از حد نمک است که این مصرف با خطر فشار خون بالاØŒ سکته مغزیØŒ ابتلا به سرطان معده و افزایش پوکی استخوان همراه است.
وی ادامه داد: اگر کودکان به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند شانس ابتلا آنها به بیماریهای پرخطر در بزرگسالی کاهش مییابد. گفتنی استØŒ که مهدهای کودک که بیشتر اوقات روز کودکان در آنها سپری میگردد نقش به سزایی را در ذائقه سازی و عادت کودکان به غذاها و تنقلات کم نمک ایفا میکنند.
عبداللهی عواملی را موثر در شکل گیری عادات غذایی کودکان دانست و افزود: عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه سنین 2 تا 5 سالگی شکل میگیرد و با توجه به اینکه سلیقههای غذایی در این دوران پایه گذاری شده و تا سالها پایدار میماند لذا عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود. همچنین نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذاØŒ مصرف انواع سوپهای آمادهØŒ انواع شورهاØŒ ترشیها و کنسروهاØŒ مصرف سوسیسØŒ کالباسØŒ همبرگر و پیتزاØŒ سیب زمینی سرخ کردهØŒ تنقلات شوری چون چیپس و فرآوردههای غلات حجیم شده دریافت میگردد.
بنابر این میتوان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت غذاØŒ کاهش مصرف مواد غذایی و غذاهای شور مانند انواع سسها و فست فودها انتخاب میان وعده غذایی سالم و کم نمکØŒ دریافت نمک را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که ذائقه کودک در سالهای اول زندگی او به خصوص در 2 سال اول شکل میگیردØŒ بنابر این رفتارهای غذایی مادر در خانواده و همچنین رفتار مربیان مهد کودک و نوع غذاهایی که به کودکان میدهند نیز در شکل گیری ذائقه کودکان نقش پررنگی دارند. لذا لازم است به مسئول تهیه غذای کودکان آموزش داده شود که نمک مصرفی در هنگام تهیه غذای کودکان را کاهش دهند. همچنین به هنگام غذا دادن به کودکان نمکدان را از دسترس کودک خارج کنند.
منبع : جام نیوز
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.