✍️ نویسنده: 4
سایت نودیها : صبح روز گذشته و در حین برگزاری رژه نیروهای مسلح مستقر در استان خوزستانØŒ چهار عضو گروهک تروریستی «الاحوازیه» در یک حمله کور Û²Ûµ تن از هموطنانمان را به شهادت رسانده و بیش از Û¶Û° نفر نیز طی این حادثه مجروح شدند. سرانجام بعد از ده دقیقه این چهار تروریست توسط نیروهای حفاظت مراسم به هلاکت رسیده و پرونده این جنایت تروریستی فعلا بسته شد. اما «الاحوازیه» چه کسانی هستند و چه ویژگی‌های خاصی دارندØŸ Û±- این گروهک ادامه سازمان سیاسی خلق عرب است که سال های ابتدایی انقلاب در منطقه خوزستان فعالیت مسلحانه داشت. بعد از شروع جنگ تحمیلی کلیت سازمان به بغداد منتقل شد و در قالب تیپ «الاحوازیه» زیرنظر سازمان استخبارات رژیم بعث به جاسوسی و خرابکاری مشغول شد و بعد از جنگ تحمیلی نیز همچون گروهک منافقین در وقایعی همچون سرکوب انتفاضه شعبانیه شرکت داشت. بعد از فروپاشی رژیم صدام بود که سیر تحول این گروهک آغاز شد. پس از اشغال عراقØŒ مناطق جنوبی این کشور که مورد استفاده گروهک‌ خلق عرب با نام جدید «الاحوازیه» شناخته می‌شدندØŒ سهم انگلیسی‌ها شد. بعد از ارتباط گیری سازمان جاسوسی MI6 با این گروهک عده‌ای از آنها به سوریه فرار کردندØŒ عده‌ای به اردن رفته و عده‌ای نیز راهی کویت شدند و البته بخش کوچکی نیز در بغداد و زیر چتر اطلاعاتی ارتش آمریکا قرار گرفتند. البته کشور کویت در طول دهه‌های گذشته نیز مرکز و مامن برخی از این گروهک‌ها بود. بخش بغدادی این گروهک همان دسته‌ای هستند که دراوایل دهه هشتاد دست به انجام عملیات تروریستی مختلفی همچون بمبگذاری در استانداری خوزستان کردند. این بخش از گروهک «الاحوازیه» بعدها با حضور بیشتر ایران در عراق به اروپا و بالاخص لندن مهاجرت کردند. Û²- اما بخش بزگتر این گروهک چپ گرا که در منطقه حاشیه خلیج فارس ساکن شد طی قریب به دو دهه و در همنشینی با مجامع سلفی- اخوانی این کشورها آرام آرام به سلفیسم گرایش پیدا کرده و یک اندیشه التقاطی بنام پان عربیسم سلفی را پایه گذاری کردند (این اندیشه به این دلیل التقاطی است که جریانات ناسیونالیستی بر وطن گرایی حاد تاکید دارند و در مقابل جریان سلفیسم به جهان وطنی اسلامی در قالب دوگانه دارالاسلام- دارالکفر معتقد است). با گذشت سال‌ها و تغییر راهبردهای براندازی آمریکا در قبال ایران شاهد فعالسازی دوباره جریانات تجزیه طلب در مرزهای کشورمان بوده ایم. به عنوان مثال حزب دموکرات کردستان بعد از دو دهه دوباره وارد فاز نظامی شدØŒ گروهک «الاحوازیه» از فعالیت سیاسی به عملیات نظامی روی آورد و جریانات سیاسی جدایی طلب شمالغرب کشور نیز با انسجام بیشتری به صحنه بازگشتند. این بخش از راهبرد براندازی حاصل طراحی عملیاتی موساد و سیا در اتاق عملیات اربیل وحمایت مالی گسترده رژیم سعودی و البته زیرچتر اطلاعاتی اقلیم کردستان در حال اجرا است. Û³- نکته مهم در باب حادثه تروریستی دیروز تغییر شیوه فعالیت اعضای این گروهک است. در مرحله قبلی فعالیت این گروهک شاهد رعایت اصول شناخته شده  یک عملیات تروریستی همانند شناسایی قبلیØŒ انجام عملیات به صورت دورکاری و سپس فرار هستیم. اما روز گذشته شاهد یک رفتار سلفی از این گروهک بودیم. این رفتار را میتوان تکرار شیوه گروهک داعش در انجام عملیات تروریستی نامیدØ› یعنی حضور مستقیم در محلØŒ عملیات کور به قصد ضربه بزرگ و مبارزه تا حد مرگ علیرغم علم به خطر افتادن جان خود.از سوی دیگر در رخدادهای امنیتی در استان خوزستان طی دو سال اخیر ردپای این گروهک به راحتی قابل مشاهده است که مشهورترین آنها آتش زدن پرچم کشورمان در خلال اعتراضات دی‌ماه بود که واکنش های تندی در جامعه در پی داشت. Û´- گروهک «الاحوازیه» که بعد از سال‌ها و به مدد پول سعودی ها و حمایت موساد به عرصه بازگشته است در سال های اخیر به یک جریان سلفی جهادی- جدایی طلب تبدیل شده است. اگر عملیات دیروز را مدل جدید رفتاری این گروهک بدانیم باید گفت که سیستم‌های امنیتی کشور باید هرچه سریعتر و به شدت با آن مقابله کنند وگرنه با یک داعش ایرانی جدایی طلب مواجه خواهیم شد. یادمان نرود مدل رفتار دیروز این گروهک همان مدل رفتار داعش در حملات پاریسØŒ منچستر آرنا و بروکسل یعنی حمله جهادی برای ضربه بزرگ است. * گزارش از سعید درویشی خبرنامه دانشجویان ایران