✍️ نویسنده: 9
نودیها:سید محمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران  در خصوص رژیم غذایی سالم  اظهار کرد: اگر افراد در طول ماه رمضان به شیوه تغذیه صحیح دقت کرده و از پرخوری در وعده‌های سحر و افطار اجتناب کرده باشندØŒ به احتمال زیاد پس از پایان ماه رمضان وضع خوبی خواهند داشت اما پرخوری‌های متعدد به همراه رژیم غذایی نادرست پس از اتمام ماه رمضان منجر به تحت تØ£ثیر قرار گرفتن شدید سیستم گوارشی و اختلال در عملکرد هضم و جذب غذا می‌شود. این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد تشریح کرد: در اغلب موارد متØ£سفانه به علت انتخاب شیوه‌های نادرست غذاییØŒ پس از اتمام ماه رمضان هر سالØŒ بیشتر افراد دچار مشکلات جدی گوارشی از جملهØŒ اسپاسم یا سوØ¡ هاضمه و تهوع می‌شوند که علت همه اینها از مصرف غلط غذاها و انتخاب نابجا در سبد غذایی روزانه بعد از ماه رمضان به ویژه طی یک هفته پس از اتمام این ماه مبارک نشات می گیرد. غفوری با اشاره به اینکه در طول ماه مبارکØŒ سیستم گوارش و کبد فرصتی برای بازسازیØŒ بازتوانی و استراحت داشته‌اندØŒ بیان کرد:  مصرف یکباره و ناگهانی انواع خوراکی‌ها و غذاهای چرب و پرکالری منجر به ایجاد اختلالی شدید در  سیستم گوارش و کبد می‌شودØŒ به گونه‌ای که فرد را دچار دل‌ دردهای شدیدØŒ احساس سنگینی سردلØŒ مشکلات تغذیه‌ایØŒ هضم غذا و تهوع می‌کند. وی بیان کرد: بهترین رژیم پس از این ماه استفاده از غذاهایی همچون سوپØŒ آشØŒ نان و پنیر و‌ غذاهای کم حجم در چندین نوبت استØŒ که باید تا چند روز ادامه یابدØ› همچنین مصرف زیاد مایعات و نوشیدنی در طی روز معده را نیز به شدت تحت تØ£ثیر قرار می‌دهدØŒ زیرا این آب و مایعات در طول یک ماه و به مروز از دست رفته و بهترین راه برگشت و جبران آنØŒ نوشیدن تدریجی آب با دمایی نه چندان خنک است. باشگاه خبرنگاران