اخبار - بازیگران
به نام خدا - در چند روز اخیر مسایل مختلفی در شبکه های اجتماعی رخ داده است. در ادامه می توانید برخی از این مسایل را که بررسی شده بخو.انید.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوزØŒ «الهام چرخنده از فیسبوک رفت»Ø› «هانیه توسلی اینستاگرامش را بست»Ø› «بهاره رهنما از فرد هتاک در شبکههای اجتماعی شکایت کرد» و... . این روزها خبرهایی از این قبیل را زیاد شنیدهایمØ› مجموعه اتفاقاتی که حاصل برآورده شدن یک رؤیای دیرین جامعه بشری به نام «آزادیبیان» در رسانههای جدید استØ› جایی که آزادی بیان هست اما اثری از قانون نیست. منظورم از قانون هم درنظر گرفتن جنبه قضایی آن نیست بلکه وجه شخصی آن را هم شامل میشود. برای هر چیزی نمیشود حدود قضایی تعیین کردØŒ قانونها و هنجارهایی باید درون ما شکل بگیرد تا طوری نشود که در یک جلسه رسمی با لفظ قلم حرف بزنیم و در یک استادیوم فوتبال چاک دهان را باز کنیم.وقتی با رفتن در صفحه افراد معروفی مثل مسی و رونالدو حتی بدیهیترین وجهه شخصیتی خودمان یعنی هویت و فرهنگمان را با نوشتن الفاظ رکیک زیر سؤال میبریمØŒ حتما نه سواد رسانهای که حتی آداب ساده معاشرت را هم نیاموختهایم اما میخواهم توجه شما را به روی دیگر سکه نیز جلب کنم. فرض کنیم بخشی از مخاطبان شبکههای اجتماعی در کشور ما سوادرسانهای ندارند اما آیا آن بخشی از افراد معروف جامعه ما که در شبکههای اجتماعی حضوری فعال دارند هم از سواد رسانهای بهرهای بردهاندØŸ
حالا افراد مشهور فرصت آن را یافتهاند تا از شبکههای اجتماعیØŒ بهره بیشتری ببرندØ› چرا که به واسطه شهرتشان قدرت جذب مخاطبان بیشتری دارند و میزان تØ£ثیرگذاریشان هم بیشتر میشود. اما از سوی دیگر لغزش و خطای آنان نیز تØ£ثیری صد چندان مییابدØŒ بنابراین از آنان انتظار خطایی کمتر و سطح شعور اجتماعی و رسانهای بیشتری میرود. اما آیا آنها از رسانه بزرگی که بهطور شخصی در اختیار دارندØŒ فهم و درک مناسبی دارندØŸ آیا آنها از تØ£ثیرات سیاسیØŒ اجتماعی و فرهنگی مطلب و یا عکس تازهای که منتشر میکنندØŒ آگاه هستندØŸ آیا میدانند که هر نوع رسانهای به سبب نوع مخاطب و مکانیسم اطلاعرسانیØŒ مستلزم محتوای خاصی است و هر چیزی را در هر جایی نباید منتشر کردØŸ آیا میتوانند تشخیص بدهند که شرایط اجتماعی برای آن پیامی که قصد انتشارش را دارندØŒ مناسب هست یا نهØŸ آیا میدانند مجموع شرایط کشور و بافت جامعه ما با دیگر جاهای دنیا فرق داردØŒ بنابراین نباید مثل افراد معروف کشورهای دیگر رفتار کنندØŸ آیا میدانند در جامعهای که اغلب قریب به اتفاق افراد آن قطعا نمیتوانند ماهی یک سفر خارجه بروند نباید دائما از پزهای متفاوتشان هنگام خوردن صبحانه و ناهار و شام در رستورانهای فلان شهر دنیا عکس بگذارندØŸ آیا میدانند آنها هم باید قانونی درون خود داشته باشند که نگذارد هر چیزی که دلشان خواست را با لمس یک کلید در فضای پرتلاطم شبکههای اجتماعی رها کنندØŸ آیا آدم معروفها حواسشان هستØŸ...
این روزها شبکههای اجتماعی همانطورکه مظهر تحقق «آزادیبیان» هستندØŒ بستر ایجاد هرنوع ناهنجاری و بیاخلاقی اجتماعی نیز میتوانند باشند. اگر چارچوبی برای «قلم» خود نگذاریم و مهری بر «لب» خود ننهیمØŒ ادامه حیات در چنین دنیایی آسان نخواهد بود.
همشهری
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.