✍️ نویسنده: 9
نودیها:هفته گذشته ویدئویی از برنامه صبحگاهی شبکه دو منتشر شد که مجری این برنامه از سکوت سلبریتی‌ها نسبت به فاجعه سانچی که به درگذشت Û³Û² نفر ایران منتهی شدØŒ انتقاد کرده بود.
 
پس از انتشار این ویدئوØŒ مهراب قاسمخانیØŒ نویسنده سینما و تلویزیون بخشی از این ویدئو را با نوشته‌ای که سراسر انتقاد از تلویزیون بودØŒ در صفحه شخصی خود در اینستاگرام بازنشر داد که باعث واکنش‌های موافق و مخالف فراوانی شد.   محمدرضا یزدان‌پرستØŒ مجری برنامه مثبت دو،‌ برنامه صبحگاهی شبکه دو در یادداشتی به اظهارات قاسمخانی پاسخ داده است. جناب مهراب قاسمخانی سلام و احترام بنده حضرتعالی را نویسنده‌ای پیشرو و طنزپردازی خوش‌فکر می‌شناختم و می‌شناسم. بعید می‌دانستم خطاب و عتابِ "خودسلبریتی‌پنداران" را به خود بگیرید و برآشوبید. حال که عرایض من را به معنای نمایندگی تفکر غالب بر صداوسیمای جمهوری اسلامی پنداشته‌اید و فرموده‌اید از کلمه به کلمه مرقومه‌تان دفاع می‌کنید چون به آن فکر کرده‌ایدØŒ چند نکته را به محضر شریف ابراز می‌کنم.   اول) ابتدای آن پلاتوØŒ روی آنتن عرض کردم: "روی سخنم با جماعتِ یکشبه‌چهره‌شده است و آنها که سالها خاک هنر و ورزش را خورده‌اندØŒ روی سرم جا دارند." از شما که بیش از دو دهه نوشتن و تدریس و آفرینش خلاقه را در کارنامه داریدØŒ چه کسی خاکِ هنر خورده‌ترØŸ! وقتی بی‌جهت به خود می‌گیریدØŒ مخاطبانی هم می‌آیند و می‌گویند:"حرفØŒ ضمیر خودش را پیدا می‌کند"!   دوم) بی‌تردید شما هم از حالِ مسمومِ قضاوت‌زده‌ی نامنصفانه‌ی جامعه‌ امروزمان دلگیرید و بارها از این قضاوت‌های ناآگاهانه‌ی مدامØŒ رنجیده‌اید. اما یک دقیقه گفته را معیار می‌کنید و به محکمه می‌برید و درباره شعور و تربیت و سواد و... چÙŽکُشِ قاضی می‌کوبید و حکم صادر می‌کنید!   سوم) خود نیک می‌دانید که صدا و سیماØŒ یک پیکره‌ی یکپارچه نیست که بشود با یک چوبØŒ سراپایش را راند. همانگونه که روزگار مطوÙ‘ل همکاری شما با تلویزیون -که ای کاش تکرار شود- به معنی موافقت تمام و کمال شما با آنچه شبانه‌روز دارد از انبوهی شبکه رادیویی و تلویزیونی گفته و پخش می‌شودØŒ نیستØŒ پلاتوی یک دقیقه و Û´Û¶ ثانیه‌ای بنده همØŒ تابلوی هواداری از فرقِ سر تا کفِ پای تلویزیون را معنا نمی‌دهد. بنده در همین تلویزیون بارهای بارØŒ به گواه همکارانِ ژورنالیست و آرشیو موجودØŒ روی آنتنØŒ صدای بخشی از افکار عمومی بوده‌ام که به باور شماØŒ از مطرودان و مغضوبانِ رسانه ملی هستند.   چهارم) به شهادت یکی از پست‌های شما وقتی علت عدم حضور سرکار خانم شقایق دهقان در اینستاگرام را از شما جویا شده‌اندØŒ فرموده‌اید: "روی همسرم تعصب دارم. از برخوردهای "زننده" در فضای مجازی فرار می‌کند و من هم نمی‌گذارم و نمی‌خواهم صفحه‌ای در اینستاگرام داشته باشد." در این بلبشوی اخلاقیØŒ از باتجربه‌ای چون شما بعید است که انتقاد از یک "سازمان" را بر یکی از خیلِ چندصدنفری مجریانِ آن سازمان بار کنید و خواسته یا ناخواسته بستری فراهم آورید که صدها نفر بیایند و به شما و خانواده معزز شما و به خانواده دیگریØŒ هزاران لفظ رکیک و "زننده" نثار کنند! این چه "تعصب"ی است که برای خود دارید -هر چند شوربختانه گوش فحاشانØŒ به تعصب من و شما بدهکار نیست- و برای دیگری...ØŸ!   پنجم) از جمله شکاف‌های جامعه امروزØŒ شکاف میان طبقه الیت-چه روشنفکر چه هنرمند- با توده مردم است. شاید بفرمائید عرض بندهØŒ ریختن نفت روی آتش همین شکاف بین سلبریتی‌ها و عموم جامعه بودهØŒ اما محبوبان و مشهوران و هنرمندانی چون شما و همه آنهایی که به این ویدئو واکنش نشان دادند کجا و متوهÙ‘مانی که با عبارتِ "خودسلبریتی‌پندار" از آنها یاد کردم کجاØŸ!   و خاتمه اینکه برای خود شما و برای نظرتان و برای هنرتانØŒ در هر شرایط احترام قائلم. جام نیوز