✍️ نویسنده: 9
صدای آخوندی بالاخره درآمد
رکود بخش مسکن که آرام‌آرام در حال خروج از این وضعیت و رفتن به سمت رونق استØŒ به نظر می‌رسد علاوه‌بر رونق در اقتصاد کلان نیازمند تزریق اعتبارات دولتی و تسهیلات ارزان قیمت است. اگرچه اکثر کارشناسان رونق بخش مسکن در سال‌های Û¹Û° و Û¹Û± را به پروژه مسکن مهر نسبت می‌دهند و اعلام می‌کنند که این پروژه تØ£ثیر بسزایی در رونق این بخش داشته استØŒ اما آخوندی وزیر راه و شهرسازی همواره تزریق اعتبار به پروژه مسکن مهر از سوی بانک مرکزی را یک اقدام اشتباه و آن را به نوعی دلیل بر ایجاد تورم عنوان می‌کند. حال با توجه به طولانی شدن رکود مسکن که نشØ£ت گرفته از اقتصاد کلان و عدم سرمایه‌گذاری و استقبال بخش خصوصی در این بخش استØŒ باید این سوال را پرسید که چرا آخوندی وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود و با تاخیری چند ساله عدم تحرک بیشتر در بخش مسکن را عدم تزریق اعتبار از سوی بانک مرکزی عنوان کرده است. وزیر راه و شهرسازی در تازه‌ترین اظهارات خود و در یادداشتی اخیراÙ‹ اعلام کرده است بخش مسکن برای تحرک بیشتر هنوز موفق به دریافت حتی هزار میلیارد تومان اعتبار از بانک مرکزی نشده است. اگرچه همه کارشناسان بر این باور هستند که بخش مسکن نیازمند اعتبار و تسهیلات ارزان استØŒ اما سوال این است که منظور آخوندی از این عدم تزریق اعتبار از سوی بانک مرکزی برای تحرک بیشتر بخش مسکن چیستØŸ مگر غیر از این است که او عضو کابینه و فردی آشنا به مذاکره است و بخش مسکن را به‌خوبی می‌شناسدØŒ پس چرا باید با گذشت پنج‌سال نتوانسته یک ریال اعتبار از بانک مرکزی برای تحرک بخش مسکن کسب کند. این عدم تزریق اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت از سوی بانک مرکزی صدای انبوه‌سازان و سازندگان را نیز درآورده است و آنها صراحت عنوان می‌کنند که در Ûµ سال گذشته هیچ‌گونه تسهیلات مناسبی در بخش تولید و عرضه مسکن وجود نداشته است. فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در خصوص انتقاد آخوندی به بانک مرکزی برای اینکه چرا بانک مرکزی به بخش مسکن توجهی نداشته و اعتبار لازم (حتی هزار میلیارد تومان) برای تحرک بیشتر به بخش مسکن تزریق نمی‌کندØŒ گفت: در قالب قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن قرار بود سالانه Û±Û°Û°Û° میلیارد تومان به بخش مسکن تزریق شود که اعتبار بودجه مسکن مهر از همین محل تØ£مین شد. وی با اشاره به اینکه تØ£مین اعتبار از محل قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن دچار انحراف بوده استØŒ اظهار داشت: حال اینکه وزیر راه و شهرسازی اعلام می‌کند که باید بانک مرکزی به بخش مسکن اعتبار تزریق کند یک اظهارنظر کارشناسی استØ› چراکه ما معتقد هستیم ظرف پنج سال گذشته تسهیلات مناسبی در حوزه تولید و عرضه مسکن وجود نداشته است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: اگر دولت قصد دارد فرآیند بازآفرینی و احیای بافت فرسوده به شکل مناسبی انجام شود باید اعتبار لازم و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بخش خصوصی و سازندگان مسکن و تولید قرار دهد. بر اساس این گزارشØŒ کارشناس مسکن بر این باور هستند که کاهش تولید و عرضه در بلندمدت موجب شوک قیمتی در بخش مسکن خواهد شد. آنان بر این باور هستند که باید دولت به بخش مسکن توجه ویژه‌ای کندØ› چراکه صنایع پسین و پیشین زیادی را می‌تواند رونق دهدØŒ بر این اساس اگر قصد دولت رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال استØŒ مسکن می‌تواند بهترین گزینه برای رسیدن به این هدف باشد. مشرق
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.