✍️ نویسنده: 9
نودیها:این روزها در خیابان‌های شهرها و کلانشهرها که راه می‌رویم دست و چشم‌مان پر می‌شود از آگهی‌ها و تبلیغاتی که خبر از "زیبا شدن" می‌دهندØ› زیبا شدنی که ممکن است به هزینه گزاف از بین رفتن سلامتی‌، تمام شود. جراحی زیبایی بینیØŒ پروتز لب‌هاØŒ گونه‌گذاریØŒ رفع چین و چروک صورتØŒ رفع افتادگی پلک و... همه و همه نوعی اقدامات پزشکی محسوب می‌شوند که این روزها بازارشان حسابی داغ است و تصور "زیبا شدن" بر اساس معیارهای روزØŒ رویایی شده که خواب از چشم‌ خیلی‌ها ربوده استØ› تا جایی که حتی گاهی نااهلان فن برای تحقق این رویای رویاپردازان وارد گود شده و پول‌هایی گزاف هرچند به بهای از دست رفتن سلامت مخاطبان‌شانØŒ به جیب می‌زنند. در این میان سوال مهم این است که آیا همه پزشکان مجازند به صرف گذراندن یک دوره چند روزه یا چند هفته‌ایØŒ این جراحی‌ها را انجام داده و ارایه این خدمات را روی تابلو مطب‌شان تبلیغ کنندØŸ برگزاری هر نوع دوره پزشکیØ› نیازمند مجوز وزارت بهداشت دکتر محمد جهانگیریØŒ  معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی در همین زمینه ابتدا درباره قوانین برگزاری دوره‌های آموزشی زیباییØŒ گفت: دوره‌های آموزشی در کل کشور قواعد خاص خودش را دارد. این دوره‌ها از هر نوعی که باشندØŒ اعم از دوره‌های کوتاه‌مدتØŒ حرفه‌ای و بازآموزی برای برگزاری‌شان حتما باید مجوز وزارت بهداشت وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه این مجوز توسط خود وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی تنها به انجمن‌های علمی و سازمان‌های نظام پزشکی استان‌ها و دستگاه‌هایی که مجاز به برگزاری این دوره‌ها هستندØŒ داده می‌شودØŒ افزود: خارج از این بخش‌هاØŒ برگزاری‌ دوره‌های آموزشی ممنوع است. بنابراین از نظر سازمان نظام پزشکی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی بدون مجوز وزارت بهداشت و  نظام پزشکی و بدون حضور صاحبان ذی‌صلاح این حرفه و تبلیغ چنین دوره‌هاییØŒ از نظر قانونی صلاحیت نداشته و مورد تایید نیست. هشدار برای پزشکان جهانگیری با بیان اینکه از بعد نظارتیØŒ هم مراجع قضایی سازمان نظام پزشکی و هم دادسراهای انتظامی این سازمان به موارد تخلف در این حوزه رسیدگی می‌کنندØŒ افزود: بنابراین همکاران نباید در دوره‌هایی که از نظر علمی و مجوزی هیچ بنیانی ندارندØŒ شرکت کنند و بر اساس آن اقدام درمانی انجام دهندØ› چراکه اگر اقدام‌شان منجر به قصور یا مشکلی برای سلامت مردم شودØŒ قطعا باید پاسخگو باشند. وی با تاکید بر اینکه پیگیری‌های نظارتی ما در حوزه تبلیغات بسیار واضح استØŒ اظهار کرد: به‌طوریکه هر نوع تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌های دیداریØŒ مکتوب و شنیداری باید با کسب مجوز از سازمان نظام پزشکی انجام شود. ما به Û²Û°Û° نظام پزشکی کل کشور و همچنین به هیات‌های نظارت شهرستان‌ها اعلام کردیم که این موضوع را پیگیری کنند و آنها این اقدام را انجام می‌دهند. از طرفی در سازمان نظام پزشکی کل هم این پیگیری‌ها انجام می‌شود و در سازمان نظام پزشکی تهران نیز این موضوع به جد پیگیری می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به عنوان مثال اگر ببینیم که تبلیغی خلاف است و یا بدون مجوز در حوزه پزشکی منتشر شده استØŒ قطعا با آن برخورد می‌کنیم و اخطار می‌دهیم و بعد هم فرد خاطی را احضار کرده و طبق قانون با او برخورد می‌کنیم. بنابراین درصورتیکه مجوزهای لازم برای تبلیغات وجود نداشته باشدØŒ در هر جایی اعم از فضای مجازی و... که این تبلیغات انجام شودØŒ با آن برخورد می‌کنیم و فرد خاطی باید پاسخگو باشد. جهانگیری در پاسخ به اینکه جامعه پزشکی و مردم چگونه از مجوزدار بودن تبلیغات و یا دوره‌های آموزشی مربوط به زیبایی مطمئن شوندØŒ گفت: برای هر یک از مجوزهایی که صادر می‌شودØŒ کدهای خاص تعریف شده که قید این کد در تبلیغات مربوط به این دوره‌ها الزامی است و جامعه پزشکی و مردم  از این طریق می‌توانند مجوزدار بودن یا نبودن این دوره‌ها را متوجه شوند. درج اعمال زیبایی روی تابلوی مطب پزشکانØ› مجاز یا غیرمجازØŸ وی در ادامه صحبت‌هایش درباره پزشکانی که روی تابلوی مطب‌شان چندین تخصص و مهارت مربوط به اعمال جراحی زیبایی را قید می‌کنندØŒ گفت: تابلو مطب پزشکان هم از نظر فرم هم از نظر تعداد مواردی که می‌تواند رویش قید شودØŒ قاعده خاص خود را دارد. بر این اساس پزشکان نمی‌توانند خدمات تخصصی یا اقدامات جراحی را روی تابلویشان قید کرده و اعلام کنند که مثلا فلان جراحی‌ را انجام می‌دهیم. حتی متخصصین هم فقط باید رشته خود را روی تابلو ذکر کنند. جهانگیری تاکید کرد: پزشکان عمومی نیز می‌توانند بدون استفاده از کلمه "تخصص" دو یا سه رشته مرتبط با خود را روی تابلو خود ذکر کنند که این موارد شامل رشته‌هایی چون داخلیØŒ اطفال و... است. مشرق