نودیها:یکی از سؤالاتی که درباره امامزادگان می‌شود این است که چرا در ایران غالب امامزادگان از نسل امام کاظم(ع) هستندØŸ یا درباره کثرت فرزندان ایشان مورد سؤال می‌شود که آیا انتساب تمامی این افراد به امام کاظم(ع) بدون واسطه و صحیح استØŸ یا از نوادگان و با واسطه هستندØŒ پاسخ این سؤالات را از حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو مدیرگروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم جویا شدیم که در ادامه می‌آید:
عوامل مختلفی در مهاجرت فرزندان امام کاظم به ایران مؤثر می‌باشدØ› یکی از علل مهاجرت گسترده فرزندان امام کاظم(ع) به ایران مهاجرت اجباری امام رضا(ع) به ایران بودØ› دلیل دیگر سیاستی بود که مØ£مون در قبال علویان در پیش گرفت و فضای سیاسی در ظاهر به سود و امنیت علویان پیش رفتØ› از سویی علاقه‌مندی ایرانیان به سادات و علویان زمینه‌ای دیگر بود که از دیرباز در ایران وجود داشت و سبب گسیل سادات و علویان به ایران بودØ› اساساÙ‹ ورود علویان و سادات به ایران در چند دوره صورت گرفته است:
Û±. زمان حجاج بن یوسف ثقفی که برای فرار از ظلم او به ایران پناه آوردند.
Û². زمان ولایتعهدی امام رضا(ع) که فرزندان امام کاظم(ع) بیشتر در این دوره به خاطر منزلت و منصب امام از سوی مØ£مون به ایران آمدند.
Û³. زمان خروج و قیام علویان علیه عباسیان و شکست آنها و پناه آوردن به شرق.
Û´. گروه چهارم جمعی انبوه از ساداتی هستند که چون علویان زیدی مذهب در طبرستان (مازندران و گیلان) سلسله حکومتی برای خود تشکیل دادند به ایشان پیوستند که اسفندیار در تاریخ طبرستان آورده که در این وقت (اواسط سال Û²ÛµÛ³) به عدد اوراق اشجار سادات علویه و بنوهاشم از حجاز و اطراف شام و عراق به خدمت حسن بن زید رسیدند.
پس از ولایتعهدی امام رضا(ع) نیز اینگونه بود بسیاری از منسوبین و برادران حضرت به ایران مهاجرت کردندØŒ به همین دلیل امامزاده‌های منسوب به امام کاظم(ع) در ایران به ویژه در شهرهای شمالیØŒ خراسان و مرکز ایران مانند شهرری و... فراوان استØŒ در قائم‌شهر مازندران بیش از Û²Û± امامزاده و بابل Û±Û± امامزاده وجود داردØŒالبته همه این سادات از فرزندان بلاواسطه امام کاظم(ع) نیستندØŒ بلکه بسیاری از نوادگان حضرت هستندØŒ فرزندان فرزندان و نوه‌ها و نتیجه که ادامه نسل آنها تا امروز رسیده استØŒ به ویژه اینکه داشتن چندین زن برای سادات و دیگر مردم دراین دوره یک فرهنگ معمول و رایج بودØŒ لذا بر فرض اینکه امام کاظم(ع) Û±Ûµ فرزند داشته باشد و از این تعداد Û±Û° نفر به ایران مهاجرت و هر یک لااقل Û±Û° فرزند داشته باشدØŒ در چندین سال آمار قابل توجهی برای آنان می‌توان برآورد کرد.
علت اینکه گاهی اینان را بلاواسطه منتسب به امام کاظم(ع) دانسته‌اند دلایل مختلف دارد:
Û±- کتیبه‌ای که در روز فوت بر مزار این بزرگواران نوشته می‌شد به خط کوفی بود و زمان‌های بعد که آن را به خط ثلث یا نسخ بر می‌گرداندند دشواری‌های خط کوفی در اعراب و قرائت و گاه فرسوده شدن و ریختن برخی کلمات سبب تحریف و تصحیف می‌شد و چنانچه حسین به صورت حسن و نقی به صورت تقی و ... در می‌آمد و در بسیاری از موارد در ذکر پدران صاحب مرقد تا اتصال به معصوم از باب اختصار در نسب نام یک یا چند واسطه حذف شده استØŒ به این ترتیب اکنون امامزاده‌های فراوانی می‌بینیم که فرزندان امام موسی کاظم(ع) معرفی شده‌اند حال آنکه حضرت را به این کثرت فرزند نبود.
Û²- اساساÙ‹ در فرهنگ اسلامی نوه را هم فرزند محسوب می‌کنندØŒ چنانکه فرزندان امام جواد تا امام زمان(عج) معروف به ابن الرضا هستندØŒ در حالی که نواده امام رضا هستند نه فرزندان بلا واسطهØŒ بنابراین در کل می‌توان گفت که اینان فرزندان با واسطه و بلاواسطه امام کاظم(ع) بوده‌اندØ› در بین ائمه(ع) امام کاظم(ع) دارای فرزندان زیاد بوده است و حکمت این امر را نیز می‌توان این گونه فهمید که مسØ£له جمعیت مهم بوده استØŒ امام(ع) زنان متعدد از کنیزان داشت و از همه آنها فرزند داشت.
Û³-این امامزادگان همگی فرزند بلافصل امام کاظم(ع) نیستندØ› بلکه چنان که در بالا ذکر شدØŒ خیلی از ایشان نسلشان با چند واسطه به امام کاظم(ع) می‌رسد و البته امام کاظم علیه السلام Û±Û¸ فرزند پسر داشتند و اولادشان از ائمه دیگر بیشتر بوده به همین دلیل سادات منسوب به آن حضرت از سایر امامان بیشتر استØ› انتساب آنان نیز به امام کاظم(ع) ایرادی نداردØ› اینگونه انتساب از نظر عرف و شرع اشکالی نداردØŒ انتساب ائمه به پیامبر(ص) با جمله «ابن رسول الله» انتساب ائمه پس از امام رضا(ع)ØŒ به امام رضا با کلمه «ابن الرضا» از این موارد است که در منابع تاریخی و حدیثی نیز به وفور وجود دارد.
فارس
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.