✍️ نویسنده: 9
نودیها:متاسفانه باورهای نادرست زیادی در مورد تغذیه و مسائل مربوط به آن در اینترنت و فضای مجازی وجود داردØŒ که یکی از متداول‌ترین سوژه‌های آنØŒ بهترین زمان میوه خوردن استØ› اینکه چه زمانی باید میوه بخوریمØŒ چه زمانی ابدا نباید میوه خورد و چیزهایی شبیه به این. در این مطلبØŒ پنج باور اشتباه در مورد بهترین زمان میوه خوردن را برای‌تان می‌گوییم و نکات درست را در اختیارتان می‌گذاریم. باور اشتباه Û±: همیشه با معده‌ی خالی میوه بخورید این یکی از شایع‌ترین باروهای غلط در مورد زمان میوه خورد است. وبسایت‌ها و مجلات و ...ØŒ این باور را شایع کرده‌اند و ظاهرا به یک سرآشپز در سنگاپور برمی‌گردد! این باور ادعا می‌کند خوردن میوه همراه با غذاØŒ گوارش را کُند کرده و باعث می‌شود غذا در معده‌تان بماند و تخمیر یا فاسد شود. این باور همچنین ادعا می‌کند خوردن میوه همراه با غذا موجب نفخØŒ احساس ناراحتی و یک سری علائم ناخوشایند دیگر در معده می‌شود. هر چند این درست است که فیبر موجود در میوهØŒ خروج غذا از معده را به تعویق می‌اندازد اما بقیه‌ی ادعاها نادرست هستند. میوه باعث می‌شود معده‌، با سرعت کمتری تخلیه شود اما قطعا موجب باقی ماندن غذا نمی‌شود. در مطالعه‌ای که روی افراد سالم انجام شد فیبرØŒ زمانی را که معده نیاز داشت تا نیمی از محتویاتش را خالی کند از Û·Û² دقیقه به Û¸Û¶ دقیقه رسانده بود. هر چند این تغییر سرعتØŒ چشمگیر است اما آنقدر کافی نیست تا باعث شود غذا در معده فاسد یا خراب شود. ضمنا کُند کردن پروسه‌ی تخلیه‌ی معدهØŒ چیز خوبی است. چون به سیر ماندن ِ طولانی‌تر کمک می‌کندØŒ در نتیجه کالری کمتری مصرف خواهید کرد. حتی اگر میوه باعث شود غذا بیشتر از حد معمول در معده‌تان بماندØŒ باز هم مشکلی ایجاد نمی‌کند چون معده جوری طراحی شده که از رشد باکتری‌هایی که موجب تخمیر یا فاسدن شدن غذا می‌شوند پیشگیری می‌کند. وقتی غذا به معده می‌رسدØŒ با اسید معده ترکیب می‌شود که pH پایینی در حدود یک یا دو دارد. محتویات معده آنقدر اسیدی می‌شوند که بیشتر میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند در آن شرایط رشد کنند. این قسمت از گوارشØŒ برای کُشتن باکتری‌های موجود در غذا و پیشگیری از رشد میکروبی طراحی شده است. پس این ادعا که می‌گوید خوردن میوه همراه غذا باعث نفخ و اسهال و ... می‌شودØŒ کاملا نادرست است. همچنین این باور که خوردن میوه با معده‌ی خالی می‌تواند طول عمر را افزایش بدهدØŒ خستگی و ضعف و یا تیرگی پای چشم را برطرف کندØŒ هیچ پشتوانه‌ی علمی ندارد. باور اشتباه Û²: خوردن میوه قبل یا بعد از غذاØŒ ارزش غذایی آن را کم می‌کند به نظر می‌رسد این باورØŒ ادامه‌ی همان باور اشتباه اول باشد. یعنی طبق این گفتهØŒ شما باید میوه را با معده‌ی خالی بخورید تا از تمام فواید آن بهره‌مند شویدØŒ وگر نه ارزش‌‌های تغذیه‌ای میوه را از دست خواهید داد. بدن انسان طی تکاملØŒ تحولاتی داشته است تا از لحاظ دریافت ارزش‌های غذاییØŒ تا جایی که امکان دارد کارآمد شود. وقتی شما غذایی می‌خوریدØŒ معده مانند یک انبار ذخیره عمل می‌کند و هر زمانØŒ تنها مقدار کوچکی از آن غذا را وارد روده می‌کند تا روده بتواند به راحتی گوارشش کند. ضمنا روده‌ی کوچک برای جذب تمام مغذی‌ها تا آخرین حد ممکنØŒ طراحی شده است. طول روده‌ی کوچکØŒ Û¶ متر است و حدود Û³Û²Û° مترمربعØŒ سطح جاذب دارد. مطالعات نشان داده روده‌‌ها این توانایی را دارند که دوبرابر بیشتر از مواد مغذی که یک فرد عادی در طول روز مصرف می‌کند را هم جذب کنند. داشتن چنین قدرتی برای جذب یعنی جذب مواد مغذی میوه‌ها و سایر غذاهاØŒ برای سیستم گوارش شما کاری نداردØŒ و فرقی هم نمی‌کند شما میوه را با معده‌ی خالی خوده باشید یا همراه غذا و با معده‌ی پُر. باور اشتباه Û³: اگر دیابت دارید باید میوه را Û± تا Û² ساعت قبل یا بعد از غذا بخورید این ایده می‌گوید که افراد دیابتی معمولا مشکلات گوارشی دارند و باید میوه را با فاصله از غذا بخورند تا به گوارش‌شان کمک کنند. متاسفانه این توصیه‌ی بدی است که می‌توان به یک فرد مبتلا به دیابت کرد. هیچ سند و مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن میوه جدای از غذا و با فاصله از آنØŒ گوارش را بهبود می‌دهد. تنها تفاوتی که ممکن است ایجاد شود این است که قند موجود در میوه ممکن است سریع‌تر وارد جریان خون شود و این دقیقا همان چیزی است که فرد دیابتی باید از آن پرهیز کند. پس فرد دیابتی به جای اینکه میوه را جداگانه مصرف کندØŒ می‌تواند آن را همراه غذا و یا به عنوان اسنک همراه با منبعی از پروتئینØŒ فیبر یا چربی بخورد. چون پروتئینØŒ فیبر و چربی می‌توانند باعث شوند معدهØŒ با سرعت کمتری غذا را وارد روده‌ی کوچک کند. فایده‌ی این راهکار برای یک دیابتی این است که در یک زمانØŒ مقدار قند کمتری جذب خونش می‌شود و در نتیجه به طور کلیØŒ افزایش بسیار کمتری در قند خون او بوجود خواهد آمد. مثلا مطالعات نشان دادهØŒ تنها Û·.Ûµ گرم فیبر محلولØŒ که در میوه‌ها وجود داردØŒ می‌تواند افزایش قند خون بعد از غذا را تا Û²Ûµ درصد کاهش بدهد. اما این موضوع که بعضی از بیماران دیابتیØŒ مشکلات گوارشی دارند صحیح است. رایج‌ترین مشکل گوارشی برای دیابتی‌هاØŒ گاستروپارسیس است که وقتی معده کُندتر از حد معمول خالی می‌شود یا اصلا خالی نمی‌شود روی می‌دهد. هر چند تغییراتی در روش تغذیه می‌تواند به حل این مشکل کمک کندØŒ اما خوردن میوه با معده‌ی خالیØŒ قطعا یکی از این راهکارها نیست. باور اشتباه Û´: بهترین زمان روز برای خوردن میوهØŒ بعدازظهر است پشت این ادعا همØŒ دلیل منطقی وجود ندارد و از نظر علمی هم ثابت نشده است. ادعا می‌شود که سرعت متابولیسم در بعدازظهر کم می‌شود و خوردن چیزهایی که قند زیاد دارندØŒ مانند میوه‌هاØŒ قند خون را بالا برده و در نتیجه سرعت متابولیسم را بالا می‌برد و در نتیجه برای سیستم گوارشی مفید است. واقعیت این است که هر غذای حاوی کربوهیدراتØŒ قند خون‌تان را موقتا افزایش خواهد داد چون گلوکز جذب خون می‌شودØŒ و فرقی نمی‌کند چه زمانی از روز باشد. نیازی نیست برای به کار انداختن و بیدار کردن سیستم گوارش‌تان کار خاصی انجام دهیدØŒ چون این سیستم همیشه آماده است تا به محض اینکه غذایی با زبان‌تان تماس پیدا کردØŒ دست به کار شودØŒ حالا هر زمانی از روز که باشد. و نکته‌ی دیگر ایکهØŒ هر چند خوردن یک غذای پُرکربوهیدرات می‌تواند به طور موقت باعث شود بدن شما از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده کندØŒ اما این اتفاق تغییری در سرعت کلی متابولیسم‌تان ایجاد نمی‌کند. پس هیچ ایرادی ندارد صبح میوه بخورید و یا خودتان را مقید کنید که حتما بعدازظهر میوه بخورید. میوه را هر زمانی از روز که بخورید مفید است. باور اشتباه Ûµ: نباید بعد از Û² بعدازظهر میوه بخورید این باور دقیقا برعکس باور شماره‌ی Û´ است! چون ادعا می‌کند نباید بعد از ساعت Û² بعدازظهر میوه بخورید. به نظر می‌رسد این باورØŒ بخشی از برنامه‌ی «رژیم Û±Û· روزه» باشد. تئوری این عقیده این است که میوه ( یا هر نوع کربوهیدرات) بعد از Û² بعدازظهر قند خون را بالا می‌برد و بدنØŒ زمان کافی برای تثبیت قند خون قبل از خواب را نخواهد داشتØŒ در نتیجه منجر به افزایش وزن می‌شود. اما واقعیت این است که دلیلی ندارد نگران افزایش قند در بعدازظهر توسط میوه باشید. همانطور که پیشتر گفته شدØŒ هر غذای محتوی کربوهیدراتØŒ قند خون را بالا خواهد برد چون گلوکز جذب خون می‌شود. اما شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد قند خون بعد از ساعت Û² بعدازظهر یا هر زمان دیگریØŒ بالا باقی خواهد ماند. پذیرش کربوهیدرات بدن شما ممکن است در طول روز نوساناتی داشته باشد اما این تغییراتØŒ جزئی بوده و روی نرخ کلی متابولیسم‌تان تاثیری ندارند. همچنین دلیلی ندارد فکر کنید خوردن میوه در بعدازظهر موجب افزایش وزن‌تان خواهد شد. وقتی به خواب می‌رویدØŒ بدن شما به راحتی از کالری سوزی به ذخیره‌ی آن به عنوان چربی روی نمی‌آورد و سرعت متابولیسم شما با به خواب رفتن‌تان کاهش نمی‌یابدØŒ بلکه همچنان کالری نسبتا زیادی می‌سوزانید تا بدن‌تان به عملکردش ادامه دهد. عوامل زیادی تعیین می‌کنند که کالری‌ها برای انرژی سوخته شوند یا به عنوان چربی ذخیره شوندØŒ اما اجتناب از خوردن میوه بعد از زمان خاصی از روزØŒ یکی از این عوامل نیست. اما شواهد علمی بسیار زیاد و گوناگونی وجود دارد که ثابت می‌کند آنهایی که در طول روزØŒ میوه و سبزی زیادی مصرف می‌کنندØŒ بسیار کمتر دچار افزایش وزن شده و کاهش وزن بهتری دارند. مثلاØŒ مروری که بر Û±Û· مطالعه صورت گرفت دریافت افرادی که بیشترین مصرف میوه را دارندØŒ ریسک چاقی در آنها Û±Û· درصد کمتر می‌شود. در حوزه‌ی کاهش وزنØŒ خوردن ِ میوه‌جات و سبزیجات فراوانØŒ یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. ضمناØŒ اگر از خوردن میوه در بعدازظهر و قبل از خواب اجتناب کنیدØŒ یک انتخاب بسیار خوب و سالم را به عنوان یک اسنک یا دسر از دست داده‌اید! بالاخره بهترین زمان خوردن میوه چه وقت استØŸ واقعیت این است که هر زمانی از روزØŒ برای میوه خوردن عالیست. شواهدی قطعی وجود ندارد که بگوید شما باید بعدازظهر میوه بخورید یا همراه غذا. میوه‌هاØŒ سالمØŒ مغذی و مفید برای حفظ وزن ایده‌آل هستند که هر زمانی میل داشتید می‌توانید سراغ‌شان بروید. اما چند مورد وجود دارد که زمان ِ خوردن میوه را می‌تواند مهم کند: اگر می‌خواهید وزن کم کنید به خاطر فیبری که در میوه وجود داردØŒ خوردن آن باعث احساس سیری‌تان در مدت طولانی‌تری خواهد شد. این باعث می‌شود کالری کمتری بخورید و به کاهش وزن‌تان کمک می‌کند. اما خوردن ِ میوهØŒ همراه با غذا یا دقیقا قبل از غذاØŒ می‌تواند این اثر را افزایش بدهدØ› یعنی موجب شود غذای کمتری که ممکن است پُرکالری هم باشد میل کنید. اگر دیابت نوع دوم دارید همانطور که گفته شدØŒ خوردن میوه همراه با غذا می‌تواند برای بعضی از دیابتی‌هاØŒ تفاوت‌هایی ایجاد کند. همراه کردن میوه با غذای پُرپروتئینØŒ چربی و فیبر می‌تواند باعث شود قند ِ میوهØŒ با سرعت کمتری وارد روده‌ی کوچک شود. در نتیجه در مقایسه با زمانی که میوه به تنهایی خورده می‌شودØŒ قند خون افزایش کمتری داشته باشد. اگر دیابت بارداری دارید دیابت بارداری زمانی است که یک خانم باردارØŒ در طول دوران بارداری دچارش می‌شود. برای این خانم‌هاØŒ تغییرات هورمونی حین بارداری موجب عدم تحمل گلوکز می‌شود. درست مانند آنهایی که دیابت نوع دوم دارندØŒ خوردن میوه همراه با غذاØŒ روش خوبی برای این خانم‌ها می‌تواند باشد. اما اگر برای کنترل قند خون‌تان مشکل داریدØŒ اجتناب از خوردن میوه در صبح می‌تواند سودمند باشد. مشرق