✍️ نویسنده: 9
نودیها:برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی با طرح مواردیØŒ ادعای «عقب ماندگی شهر تهران»، قصد انتقاد از مدیریت شهری را داشت که مطرح کردن این موارد از سوی ویØŒ دولت را در نوک پیکان انتقادات قرار داد و مسئولیت عقب‌ماندگی شهر را متوجه دولتمردان کرد.
محمد هاشمی رئیس اسبق سازمان صداسیما و عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام که نسبت برادری‌اش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانیØŒ بیش از سایر سمت‌ها و سوابقشØŒ مایه شهرت اوستØŒ علی‌رغم آن که چند سالی هست تلویحاÙ‹ پا از دنیای سیاست بیرون کشیده و به کنار گود نشستهØŒ اخیراÙ‹ در مصاحبه‌ایØŒ به مدیریت شهری تاخته و سعی کرده تا قالیباف را فردی معرفی کند که استراتژی‌هایش تهران را Û±Û°Û° سال به عقب بردهØ› یعنی تهرانÙ دوره احمد شاه قاجار... این در حالی است که محمد هاشمی در این مصاحبه سعی کرده برای قبولاندن ادعای عقب رانده شدن Û±Û°Û° ساله شهر تهران با استراتژی قالیبافØŒ به شواهدی متوسل شود که در پسÙ پرده تمام این شواهدØŒ دولت قرار داشته و او خواسته یا ناخواستهØŒ پیکان انتقاداتش را در جهتی قرار داده که دوستان دولتی‌اش را هدف می‌گیردØ› این هدف‌گیری اشتباه و توسل وی به موارد و موضوعات غیرکارشناسانه نیز نشان می‌‌دهد که شاید وی محمد هاشمی زمانی مرد سیاست بوده اما مدیر شهری هرگز! اولاÙ‹: محمد هاشمی در مصاحبه اخیر خود عنوان کرده است: «تهران در دوره Û±Û² ساله قالیباف مبتنی بر توسعه ماشین محور بوده است.»؛ این موضوع در حالی از سوی ایشان مطرح شده که گرچه حجم بالای خودروهای شهر بر هیچ کس پوشیده نیست و حجم خودروها در پایتخت به اندازه‌ای است که پلیس راهور تهران بارها از اشباع شدن ظرفیت معابر پایتخت گلایه کرده و بخش اعظمی از ترافیک شهری به دلیل تعداد بالای خودروهاست ولی شاید آقای هاشمی فراموش کرده‌اند دو سال پیش و در چنین شرایطیØŒ در حالی که همه انتظار کمک به شبکه حمل و نقل عمومی از سوی دولت را داشتندØŒ دولت اعتدالیون و دوستان ایشانØŒ به جای کمترین کمک به مترو یا شبکه حمل و نقل عمومیØŒ میلیاردها تومان پول را به پای دو خودروساز بزرگ کشور ریختند و با وجود تمام نقدها و هشدارهاØŒ کرور کرور اسکناس‌ را از جیب ملت حاتم بخشی کرده و در قالب وام خرید خودرو اختصاص دادند تا با این حاتم‌بخشی‌های ملوکانهØŒ موجبات آشتی‌کنان مردم با خودروسازان فربه و تنبل داخلی را فراهم کنندØ› حاتم بخشی ملوکانه‌ای که باعث شد تا سیل خودروهای بی‌کیفیت و آلایندهØŒ وارد تهران و معابر شهری این کلانشهر شودØ› در حالی که این مبلغ به راحتی می‌توانست بسیاری از مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران از جملهØŒ متروØŒ اتوبوسرانی و تاکسیرانی را حل و فصل کند و توسعه مورد نقد ایشان را به سمت توسعه حمل و نقل عمومی به پیش براند. در ثانی: برادر آیت‌الله هاشمی و عموی محسن هاشمی در ادامه این مصاحبه گفته است: «قالیباف بافت شهر تهران را از بین برده به طور مثال در کوچه‌های Û¶ متری برج‌های چند طبقه ساخته شده است»؛ سخنان وی در حالی مطرح شده که پیش از این نیز چند منتقد دیگر ادعای مشابه ساخت سازه‌های بلندمرتبه در کوچه Û¶ متری را داشته‌اند اما‌ بر اساس آماری که اسماعیل دوستی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم در جلسه علنی شورا درباره وضعیت برج‌های پایتخت ارائه کردهØŒ بیشترین آمار ساخت سازه‌های بلندمرتبه و برج در تهرانØŒ مربوط به زمان مدیریت شهری یار قدیمی آیت‌الله هاشمی و برادر ایشان یعنی آقای کرباسچی استØ› یعنی بررسی زمان اعطای مجوز و ساخت برج‌های تهران نشان می‌دهد حد فاصل سال‌های ÛµÛ° تا ۵۹، Û²Û´ برجØŒ در خلال سال‌های Û¶Û° تا ۶۹، سه سازه بلند و برج و در سال‌های Û·Û° تا 79 که جزو مدیریت شهری کرباسچی محسوب می‌شودØŒ Û²Û²Ûµ برج در کوچه پسکوچه‌های شهر تهران ساخته شده استØ› حتی ادعای ایشان در خصوص ساخت برج در معابر شش متری نیز نشان می‌دهد که تنها سه برج در چنین معابری احداث شده است! این آمارها به معنای آن است که آقای محمد هاشمیØŒ حتی در جریان آمارهای قبلی ارائه شده توسط دوستان اصلاح‌طلب شورای شهر خودشان نیز نبوده و از خاطر برده‌اند که ساخت Û²Û²Ûµ برج و سازه بلندمرتبه در بازه زمانی سال Û·Û° تا ۷۹، تاراج بی‌سابقه‌ای بوده که به دست جناب آقای کرباسچی و دوستان ایشان و در مدت زمان مدیریت وی اتفاق افتاده است. ثالثاÙ‹: رئیس اسبق صدا و سیما در بخش دیگری از مصاحبه‌اش مدعی شده: «در تهرانØŒ اتوبوس و تاکسی که باید به ایستگاه‌های مترو متصل باشد وجود ندارد و یا اگر باشد آنقدر فرسوده است که شهروندان مجبورند از ماشین‌های شخصی خود استفاده کنند.» این اظهارات ایشان دقیقاÙ‹ همان چیزی است که سال‌هاست قالیباف از آن گلایه‌ دارد و به کرات دولت را به این بهانه نقد کرده است چرا که علی‌رغم تکلیف قانونیØŒ دولت در چند سال گذشته حتی یک ریال هم بابت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران اختصاص نداده است. همچنین ایشان در این مصاحبه از عدم نوسازی تاکسی‌های پایتخت هم گلایه داشتند و این در حالی است که نوسازی خودروهای فرسوده منوط به اختصاص اعتبار لازم از سوی بانک‌هاست که در چند سال اخیرØŒ نه تنها مدیریت شهریØŒ بلکه پلیس نیز از عدم عزم راسخ دولت و بانک‌ها در نوسازی خودروها و به خصوص ناوگان تاکسیرانی انتقاد کرده‌اند و سرانجام نیز شهرداری دست به کار شد و با همکاری بانک شهر توانست از میان حدود Û±Û· هزار تاکسی فرسوده شهر تهرانØŒ Û±Û± هزار تاکسی فرسوده را از رده خارج کرده و نوسازی کند. رابعاÙ‹: محمد هاشمی در این گفت‌وگو عنوان کرده که مردم برای رفت و آمد عادیØŒ چند ساعت باید ترافیک را تحمل کنند اما باید مجدداÙ‹ یادآور شد که اگر دولت سهم خود در توسعه حمل و نقل عمومی اعم از نوسازی تاکسی‌هاØŒ سهم Û¸Û° درصدی خود در نوسازی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی و سهم ÛµÛ° درصدی خود در توسعه مترو را پرداخت می‌کردØŒ قطعاÙ‹ وضعیت ترافیک تهران این گونه نبودØ› چرا که با توجه به شرایط موجودØŒ شهروندان ترجیح می‌دهند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و نقل و انتقال روزانه میلیون‌ها شهروند تهرانی با ناوگان حمل و نقل عمومیØŒ شاهدی بر این مدعاست. به هر حال این اظهارات غیرکارشناسی و ادعاهای محمد هاشمی نشان داد که وی یا سررشته‌ای از فضای مدیریت شهری و قوانین و ساختارهای موجود ندارد یا خدای ناکرده با خروج از دایره انصافØŒ سعی کرده با سیاسی‌کاریØŒ فضا را به سمتی پیش برد و با بیان مطالبی خلاف واقعØŒ زمینه را برای سهم‌خواهی‌های سیاسی و عقده‌گشایی‌های حزبی و جناحی فراهم کند ولی به هر حال این اظهارات او ناخواسته گل به خودی بوده و مؤید این مطلب است که شاید باید پذیرفت که عمر سیاسی برادر آیت‌الله به پایان رسیده و تحلیل‌های دور از واقعیت او می‌تواند برای دوستان قدیمی آیت‌اللهØŒ خانواده و حتی سیاسیون نزدیک به ویØŒ مصداق «غضنفر» باشد و از طرفی بهتر است برادر آیت‌الله با پرهیز از ورود به تحلیل‌های سیاسی ناپخته و خصوصاÙ‹ پرهیز از ورود به حوزه‌های تخصصی مدیریت شهری که گویا تجربه و اطلاعات خاصی راجع به آن نداردØŒ خاطره باقی مانده از خود در ذهن مردم را مخدوش نکند چرا که از آدمی با سابقه سیاسی و مدیریتی محمد هاشمی که در جایگاه برادری آیت‌الله هاشمی نشسته و این روزها هم برادرزاده‌اش رویای صندلی بهشت را داردØŒ اینگونه گل به خودی زدن‌ها قابل توجیه نیست. تسنیم
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.