✍️ نویسنده: 9
بلاخره تکلیف برنامه ثریا بر عهده کیستØŸ
«ثریا» برنامه‌ای تلویزیونی محصول شبکه یک سیماست که با شعار دیدبانی برای پیشرفت ایران آغاز به کار کرد. مشی این برنامه پرداخت به فعالیت‌ها و اقدامات مختلف کشور در حوزه‌های مختلف علمیØŒ فرهنگیØŒ پزشکی و... است. آغاز تدریجی تعلیق زمستان سال قبل بود که زمزمه‌های تعلیق یا تعطیلی برنامه ثریا با فشارهای برخی نهادهای دولتی افزایش یافت و پس از پخش نشدن یک برنامه آقای «محسن مقصودی» مجری و تهیه‌کننده ثریا درباره فشار مسوولان دولتی برای تعطیلی این برنامه گفت: نمی‌دانم و نمی‌توانم در این خصوص خیلی صحبت کنم. به هر حال فضای رسانه‌ای و سیاسی کشور و واکنش‌ها به برنامه ثریا و مستندهایش را در یک سال اخیر رصد کنید خودتان به جواب سؤالتان خواهید رسید. وی در ادامه درباره آینده ثریا گفت: آینده ثریا برای ما مبهم است و ما در انتظار تصمیم مدیران سازمان هستیم که امیدواریم مثل همیشه با نگاه مثبت مسØ£له حل شودØ› اما به آینده نیروهای انقلابی در عرصه فرهنگی بسیار امیدوارم. انقلابی‌ها را هرقدر هم محدود کنند ان‌شاØ¡الله از جای دیگری پرچمشان بلند می‌شود. اعمال تغییرات اواخر بهمن ماه سال قبل خبری منتشر شد مبنی بر آن که برنامه تلویزیونی «ثریا» پس از Û² ماه تعطیلی با اعمال تغییراتی از هفته آینده روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت. آقای «سیدرمضانعلی موسوی مقدم» بیست و هشتم دی ماهØŒ درباره نامنظم پخش شدن برنامه تلویزیونی «ثریا» و فشارهایی که به سازندگان این برنامه وارد می‌شودØŒ گفت: «این سؤال را باید از آقای میرباقری معاون سیما بپرسید. ولی در کل برنامه «ثریا» مشکل خاصی ندارد و فقط یکسری تغییرات باید در برنامه اعمال شود که به زودی اجرایی خواهد شد و این برنامه از آنتن رسانه ملی پایین کشیده نمی‌شود.» آقای نصرالله پژمانفرØŒ رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نیز یک ماه پیش با اشاره به تحمیل تغییراتی به برنامه ثریا گفته بود: «امروز می‌بینیم که کمترین فرصت را به سازندگان ثریا می‌دهند و یک ابلاغ ناخواسته را به ثریا تحمیل می‌کنند که فقط به مباحث علمی بپردازید. من هم تا به حال چندین بار نگرانی‌های خود را در این باره اعلام کرده‌ام و به زودی جلسه‌ای با رئیس سازمان صداوسیما درباره ثریا خواهیم داشت و پیگیر این مشکلات خواهیم بود.» این بار سازمان حفاظت از محیط زیست به‌رغم آن‌که قرار بود مستند «نردبان فریب» ثریا شنبه شب ساعت Û²Û² از شبکه مستند روی آنتن برودØŒ این مستند مهم ثریا بدون هیچ توضیحی از کنداکتور سیما خارج و به جای آن مستند راز بقا پخش شد. پس از این اتفاقØŒ تهیه کننده این برنامه از طریق فایلی تصویری به این موضوع واکنش نشان داد و توضیحاتی ارائه کرد. مقصودی دراین پیام تصویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود گفت: این مستند باوجود کسب تØ£ییدیه پخش و همچنین بازبینی نهاییØŒ در کنداکتور پخش بود که به دلیل ورود سازمان حفاظت از محیط زیست پخش آن به هفته آینده موکول شد. طبق گفته مقصودیØŒ مسوولان محیط زیست خواستار پخش صحبت‌های آن‌ها قبل از پخش این مستند بودند که بنابر مصلحت مدیران تلویزیونØŒ پخش این مستند به هفته آینده موکول شد. تهیه کننده ثریا افزود: باتوجه به جلسه روز بعد مجلس و بحث درباره موضوع مستند مذکورØŒ پخش این مستند می‌توانست کمک زیادی برای آگاه‌سازی مردم دراین باره باشد که متØ£سفانه به‌رغم تلاش زیاد سازندگان ثریاØŒ این مستند به پخش نرسید. بدعت‌های دیگر در تلویزیون اداره رسانه ملی کار بسیار دشواری استØ› نهادها و شخصیت‌های مختلف درباره برنامه‌ها و تولیدات مختلف اظهار نظر و در مواردی اعمال نظر می‌کنند. اصولاÙ‹ نقد به خنثی بودن برخی از برنامه‌های تلویزیون از همین جا ریشه می‌گیرد که سعه صدری در برخی از مسوولان وجود ندارد. مسوولانی که ظرفیت شنیدن صدای مخالف را ندارند و اگر به حوزه مسوولیتی آن‌ها نقدی صورت گیرد آن را برنمی‌تابند و اگر قدری عصبانی هم باشند از خجالت مخاطب درمی‌آیند. مورد عجیب ثریا و عدم پخش یک مستند در حوزه محیط زیست تنها یک مورد از ده‌ها مورد مشابهی است که برخی نهادها و اشخاص دولتی درآن اعمال نظرمی‌کنندØ› حال برخی از موارد مثل ثریا رسانه‌ای می‌شود و بسیاری از اتفاقات دیگر در سکوت خبری رخ می‌دهند.اطلاعات کافی در بررسی این اتفاقات لازم استØ› باید دید مدیران ارشد رسانه ملی چه وضعیتی دارندØŸ آیا آن‌ها نهایت تلاش خود را برای مقاومت درمقابل زیاده‌خواهان انجام داده‌اند یا صرفاÙ‹ با یک درخواست از دولتی‌ها قافیه را باخته و پرچم سفید را بالا برده‌اندØŸیک روز وزارت بهداشتØŒ یک روز وزارت نفت و امروز سازمان حفاظت از محیط زیستØ› این رویه تا کجا ادامه دارد و به کجا ختم می‌شودØŸ آیا این اتفاقات که بیشتر شبیه بدعتی رسانه‌ای استØŒ گسترده‌تر خواهد شد و مثلاÙ‹ فردا اگر مستندی در نقد عملکرد نیروی انتظامی تولید شدØŒ با فشار این نهاد به روی آنتن سیما نرود.اخیراÙ‹ دولت به طور جدی پیگیر نفوذ بیشتر در رسانه ملی و دایره مدیریتی آن شده و دراین زمینه لایحه‌ای را نیز به مجلس فرستاده است. با توجه به اقدامات دولت در برخورد با صدای منتقدان و نقد عملکرد دولت در قالب نقد درون گفتمانیØŒ آیا اصرار دولت در نفوذ بیشتر در رسانه ملی و ارسال لایحه اداره سازمان صداوسیما اتفاقی در پیشبرد این رویه دولت نیستØŸاین بدعت به وجود آمده که اختیار رسانه ملی برآنتن خود را سلب می‌کند نه برای صداوسیما اتفاق خوبی است و نه مردم و نه حتی نهادهای مورد نقدØ› این رویه منجر به خنثی‌تر شدن برنامه‌های رسانه ملی و آب و نان بیشتر برای رسانه‌های فارسی زبان معاند خواهد شد. مشرق
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.