✍️ نویسنده: 9
چرا اصلاح طلبان از اداره پایتخت بعد از قالیباف نگرانندØŸ
نودیها: موارد متعددی از سوی منتخبان شورای پنجم و یا اصلاح طلبان شورای چهارم شهر و دیگر افراد همفکر این جناح سیاسی دائما مطرح می شود. فارغ از اینکه توجه به انصاف موضوعی است که گویا به فراموشی سپرده شدهØŒ این گزارش پاسخی است به مواردی مانند میزان بدهی های شهرداری به بانک ها و پیمانکارانØŒ میزان امنیت خطوط تازه افتتاح شده متروØŒ معضل آلودگی هوا و ترافیکØŒ آسیب های اجتماعیØŒ میزان درآمدهای پایدار شهریØŒ پرداخت حقوق کارکنان شهرداری و... که از سوی افراد مذکور مطرح می شود و دائما ابراز نگرانی می کنند که چطور شهر را بعد از محمدباقر قالیباف باید نگه دارندØŸ Û±- بارها عنوان شده است شهرداری تهران Û¶Û°هزار میلیارد تومان بدهی داردØŒ این درحالی است که قدرت گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار پایتخت بارها با مستندات اعلام کرده در حال حاضر بدهی شهرداری به بانک ها Û±Û² هزار میلیارد تومان و به پیمانکارانØŒ بیمه و املاک نیز حدود Û´ هزار میلیارد تومان است. یعنی درمجموع شهرداری تهران نهایتا Û±Û¶ هزار میلیارد تومان بدهکار است. ضمن اینکه شهرداری تهران آمادگی دارد تمامی بدهی اش به بانک ها را با مطالباتش از دولت تهاتر کند. زیرا بدهی به بانکها در مقابل بدهی Û±Û´هزار میلیاردی دولت به شهرداری ناچیز است. البته اگر دولت بدهی اش را به شهرداری تهران و درواقع حق مردم پایتخت را به موقع پرداخت می کرد اصلا شهرداری بدهی نداشت. Û²- در مورد مشکل ترافیک و آلودگی هوای پایتخت واضح است که توسعه حمل ونقل عمومی به لحاظ کمی و کیفی مهم ترین راهکار برای کاهش ترافیک و میزان آلاینده ها در هواست. این در حالی است که در تهران تا سال Û¸Û´ و در طول Û²Û³ سال تنها Û·Û° کیلومتر مترو ساخته شده بود. به طوری که زمانی که دوره اخیر مدیریت شهری مترو را تحویل گرفت حتی خط Û± و Û² هم کامل نشده بود و خط Ûµ نیز تونل نداشت و فقط از صادقیه به کرج مسافران را جابه جا می کردØŒ اما مدیریت جهادی محمدباقر قالیباف باعث شد تا در حال حاضر طول خطوط مترو از Û·Û° کیلومتر به بالغ بر Û²Û°Û°کیلومتر آن هم بدون کمک دولت برسد و تا پایان این دوره به حدود Û³Û°Û°کیلومتر برسد. این در حالی است که خط Û³ مترو به طول Û³Û¹ کیلومتر که طولانی ترین خط مترو محسوب می شود در بدترین شرایط تحریم ها ساخته شد. خط Û´ نیز که از منتهی الیه شرق به منتهی الیه غرب کشیده شد در این دوره احداث و در اختیار عموم قرار گرفت. خط Û¶ نیز به عنوان مهمترین خط مترو تهران تا Û² ماه آینده افتتاح می شود. به تمام این موارد باید افتتاح خط Û· مترو و خط Û¸ مترو از حرم امام خمینی (ره) تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول Û³Ûµ کیلومتر را هم اضافه کرد. حال این سوال مطرح است که چرا دولت که طبق قانون باید نیمی از هزینه های احداث مترو را می پرداخته از پرداخت سهمش سرباز زده است. تنها در سال گذشته Û´هزار و Û´Û°Û° میلیاردتومان شهرداری تهران برای مترو هزینه کرده که Û²هزاروÛ²Û°Û°میلیاردتومان آن سهم دولت است. حال دولت بیاید اعلام کند که چقدر از این مبلغ را داده استØŸ! در کنار توسعه مترو ایجاد خطوط سامانه اتوبوس های تندرو و افزایش کیفیت اتوبوس ها -تا قبل از این دوره اصلا اتوبوس کولردار در تهران نداشتیم- هم باید اضافه کرد. ضمن اینکه فراموش نکنیم شهرداری تهران بارها اعلام کرد که حاضر است مسوولیت طرح کاهش آلودگی هوا را در صورت تمایل دولت برعهده گرفته و اقدامات لازم را عملی کندØŒ اما همین دولت که همسو با دوستان شورای پنجم شهر تهران استØŒ سرباززد و حتی حاضر نشد طرح شهردار تهران درخصوص کاهش آلودگی هوا را خودش اجرا کند! Û³- اخیرا مطرح شده که متروی تهران در بخش ساختمان و تونل‌ها وضعیت خوبی داردØŒ اما در بخش تجهیزات به دلیل کمبود منابعØŒ در برخی قسمت‌ها مشکل وجود دارد و هرکس به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. این ادعا فارغ از اینکه چقدر کارشناسانه مطرح شده اما جوابش را در دل خود دارد. اینکه سازه و تونل های مترو هیچ مشکلی ندارد و مشکل از تجهیزاتی است که چوب کمبود منابع را می خورد نشان ازاهمال دولت درخصوص پرداخت حقوق شهروندی مردم تهران دارد. اگر واقعا دولتی ها به قول شان پایند بودند هم اکنون مشکلی برای تامین تجهیزات و قطارها نبود که کسی نگران مردم شود! راهکار این امر هم تعطیلی خطوط نیست زیرا صورت مساله را نباید پاک کرد. راهکارش کار و تلاش جهادی است تا بتوان خدمات بهتر و بیشتری ارائه داد. ضمن اینکه اگر به ایمنی خطوط مترو توجه نمی شد بی شک تا کنون در صدها کیلومتر مترویی که طی دوره اخیر مدیریت شهری افتتاح شده بودØŒ شاهد ناایمنی می بودیم نه اینکه ایستگاه های مترو درواقع پدافند غیرعامل شهر به حساب بیایند. Û´- در مورد کاهش درآمدهای پایدار شهری آمارهای مستند نشان می دهد در سال Û¸Û´ درآمدهای پایدار شهرداری تهران تنها Û²Û±Û´میلیارد تومان بوده که این رقم در سال Û¹Ûµ به بیش از Ûµهزار میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه سهم درآمدهای پایدار پایتخت از مجموع درآمدهای نقدی در سال Û¸Û¶ تنها Û±Û± درصد بود اما با اقدامات مدیریت شهری این میزان در سال Û±Û³Û¹Ûµ به بیش از Û´Û° درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که اگر دولت تعهدات مالی خود را به شهر و شهروندان تهرانی پرداخت می کرد قطعا سیاست های پایدارسازی درآمد در پایتخت تسریع می شد. Ûµ- در مورد آسیب های اجتماعی فارغ از این منظر که واقعا چقدر طبق قانون رفع این مشکلات در حیطه وظایف شهرداری تهران استØŒ اما شهرداری پیشقدم شد و طرح انضباط شهری را کلید زد. البته همانطور که هر عقل سلیمی تشخیص می دهد کار در این زمینه نیازمند همکاری دستگاه ها و سازمان های مختلفی بجز شهرداری تهران است که بیان میزان همکاری ها در این مقال نمی گنجد و افکارعمومی به خوبی عملکرد هر دستگاه و سازمانی را در این خصوص در حافظه دارد. Û¶- اگر جمعیت تهران از سال Û¸Û´ افزایش یافته این مهم را خاطرنشان می کند که بی شک تهران دارای امکانات قابل توجه بوده است و این نتیجه زحمات مدیریت شهری آن هم بدون حمایت دولت استØŒ اما اینکه چرا مردم از دیگر شهرها به تهران مهاجرت می کنند نشان از عدم امکانات و البته شغل و درآمد در شهرهای دیگر دارد که مبرهن است در این خصوص دولت باید پاسخگو باشد. زیرا شهرداری تهران وظیفه ایجاد امکانات در دیگر شهرها را ندارد تا مانع از مهاجرت افراد به پایتخت شود. گرچه مدیریت شهری کنونی پایتخت تلاش کرد تا با توسعه زیرساخت های حمل ونقلی به شهرهای اقماری مانع از حضور مهاجران در پایتخت شودØŒ اما طبق قانون هزینه ایجاد مترو برای شهرهای اقماری با دولت است و به رغم اعلام آمادگی شهرداری تهران برای همکاری در این خصوصØ› دولت های نهمØŒ دهم و یازدهم گام مثبتی برنداشته اند. Û·- شهری که افزایش بالغ برÛ¶Û·درصدی مساحت فضای سبز درون شهری و برون شهری را طی Û±Û²سال اخیر تجربه کردهØŒ شهری که افزایش سرانه پارکی-تفرجگاهی اش در دوره اخیر مدیریت شهری به اندازه تاریخ پایتخت افزایش داشته-تا سال Û¸Û´ سرانه پارکی–تفرجگاهی شهری Û³.Û³Û² مترمربع بوده و در حال حاضر به Û¶.Û´ متر مربع رسیده است- شهری که تا قبل از دوره اخیر مدیریت شهری تنها Û¶ باغ توسط شهرداری اش تملک شده بود اما از سال Û¸Û´ تا Û¹Ûµ تعداد ÛµÛ¹ باغ تملک شده دارد که به صورت بوستان عمومی مورد بهره برداری قرار گرفتهØŒ شهری که Û±Û¹ مددسرا با ظرفیت Ûµ هزار نفر،۱۶ مرکز پرتو،۲۴ مرکز بهارانØŒ چندین همراه سرای بیمار،۴مدرسه رویش برای مهارت آموزی به کودکان بدسرپرست وÛ²ÛµÛ°Û° مرکز و خانه کارآفرینی در محلاتش ایجاد شده که البته اینها بیان یک از هزار اتفاقاتی است که طی این Û±Û²سال در تهران افتاده ØŒ چطور می تواند شهر سوخته باشدØŸ Û¸- در طی Û±Û²سال مدیریت اخیر شهری تهران تنها Û±.Û² درصد به نیروهای شهرداری تهران اضافه شده آن هم در شرایطی که طی این سال ها مجموعه هایی برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان ایجاد شده است مانند ستاد توانمندسازی بانوان سرپرست خانوارØŒ اداره کل آموزش های شهروندیØŒ شرکت بهره برداری مترو تهران و .... که قدر مسلم همه اینها نیازمند نیروی انسانی است. اما آنچه قابل توجه است اینکه مدیریت شهری که برای پرداخت حقوق کارکنانش هم ناتوان ونگران باشدØŒ چطور می تواند کلانشهری همچون تهران را که حالا دارای وجه بین المللی قابل تاملی نیز شدهØŒ اداره کندØŸ مردم پایتخت عادت کرده اند دائم شاهد پیشرفت این شهر با افتتاح پروژه های عظیم و مطرح در سطح بین المللی باشند حال انکه مدیران تهران نگران پرداخت حقوق کارکنان شهرداری هستند چه رسد به ایجاد درآمدهای پایدار و توسعه تهران بیش از پیش! Û¹- طبق گفته شهردار تهران Û±Ûµ پروژه نیمه تمام فعلی دوره اخیر مدیریت شهری تا پایان این دوره به بهره برداری رسیده و به شهروندان تحویل داده می شود. پس پروژه نیمه تمام مهمی روی دست مدیران بعدی نخواهد ماند. این در حالی است که بر کار محمدباقر قالیباف شورای شهری نظارت داشت که اعضای اصلاح طلب متعددی در آن عضو بودندØŒ دولت با شهرداری همکاری نکرد و همسو نبود و نمایندگان تهران در مجلس دهم همگی از جناح سیاسی مخالف بودند. اما شهردار آینده در شرایطی کارش را آغاز می کند که شوراØŒ دولت و نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی همگی از یک جناح سیاسی و موافق هستند. حال اینکه چرا جریان فکری اصلاح طلب تا این حد نگران وضعیت شهر بعد از محمدباقر قالیباف استØŒ سوالی است که جوابش روشن استØ› به عمل کار برآید به سخندانی نیست! فارس
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.