✍️ نویسنده: 9
💬 تعداد کامنت‌ها: 1
نودیها:یک وقت کسی عذر موجه داردØŒ مثلاÙ‹ هنوز به سربازی نرفته یا منتظر است شغل مناسبی پیدا کند و بعد به سراغ ازدواج برود. خوبØŒ این شخص حق دارد.اگر کسی بی جهت و در عین حال که شرایط برایش مهیاست ازدواج نکندØŒ معلوم است که بسیار ضرر می کند. در این جا به بعضی از این ضررها اشاره می کنیم. Û±)  فاصله گرفتن از پیامبر اکرم(ص) و سنت آن حضرت حتماÙ‹ شنیده اید که پیامبر عزیزمان فرموده اند: « ازدواج سنت من است و هرکس از سنت من دوری کند از من نیست.» پس حتی اگر ما حکمت ها و فوائد ازدواج را هم ندانیمØŒ وقتی به توصیه ی رسول خدا عمل کنیمØŒ خیر و سعادت نصیبمان خواهد شد و اگر بی توجهی کنیمØŒ ضرر کرده ایمØ› به ویژه که آن حضرت در جمله ی دیگری فرموده اند: «هرکه قدرت ازدواج داشته باشد و ازدواج نکندØŒ از من نیست. » Û²)  فراهم بودن زمینه ی دخالت شیطان و گرفتار شدن به گناه نمی خواهم بگویم هر آدم مجردی گناه کار استØ› چه بسا جوان های مجردی که وقتی یوسف وار از زمینه های گناه فرار می کنند چنان پیش خدا عزیز می شوند که ده ها متØ£هل هم به گردشان نمی رسند. اما واقعیت این است که اگر کسی بتواند ازدواج کند و نکندØŒ شیطان خیلی به او طمع می کند و برایش نقشه می کشد! پیامبر اکرم(ص) به شخصی فرمودند: « آیا همسر داریØŸ گفت: نه یا رسول الله. فرمودند: « آیا ثروت و امکانات ازدواج داریØŸ گفت: بله. فرمودند: ازدواج کن و گرنه از گناهکاران خواهی بود. » Û³) در معرض خطر بودن اعمال صالح کارهای خوبی که انسان انجام می دهد مانند پس اندازی است که جوانی کوشا و پرتلاش دارد. حالا مجسم کن اگر جوانی زحمت بکشد و کار کند اما پول های خود را جایی پنهان کند که در دسترس دزدان و شیادان استØŒ هر لحظه خطر سرقت هست. چقدر این جوان در معرض خطر قرار داردØŸ از همین روست که امام باقر(ع) فرموده اند: « دو رکعت نماز همسردار بهتر است از آنکه فرد بی همسر شب را تا صبح نماز بخواهند.» بلهØŒ اجر نمازهای او زیاد است اما شاید شیطان با یک فریب دستاورد او را غارت کند. Û´) محروم شدن از نسل پاک می دانی که فرزند صالح بهترین دستاورد زندگی است. گاهی در میان اخلاف انسانØŒ افرادی ممتاز متولد می شوند که اجداد ایشان هم از برکات اعمالشان بهره مند می شوند. ازدواج نکردن انسان را از این نعمت محروم می کند. Ûµ) ضررهای دیگر علاوه برآنچه گفتمØŒ اگر بعد از سالها که تصمیم نداشته ای ازدواج کنی در سن بالا به فکر ازدواج بیفتیØŒ ضررهای غیرقابل جبرانی متوجه تو خواهد بود: Û±) از دست دادن شور و شوق زندگی Û²) سخت شدن هماهنگی و هم دلی زن و شوهرØŒ چون شخصیت هریک تا آن سن شکل گرفته و تثبیت شده است. Û³) بالا رفتن توقعات و مشکل پسندی Û´) کم شدن احتمال پیدا کردن همسر مورد نظر Ûµ) زود رنجی و ضعف اعصاب  فرهنگ