✍️ نویسنده: 9
نودیها: متخصص طب سنتی ØŒبا توجه به سرد و خشک بودن فصل پاییز و تغییرات آب و هوایی بهتر است از مصرف میوه‌های تابستانی با طبع سرد خودداری شود.
مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی  با تاکید بر مصرف کمتر میوه‌های تابستانی اعم از هندوانهØŒ آلوØŒ توت‌فرنگی در فصل سرما به دلیل آنکه سردی را تشدید می‌کنندØŒ افزود: بهتر است از میوه‌هایی با طبع گرم همچون انجیرØŒ سیب و موز استفاده کرد.
 
وی با اشاره به برودت هوا در فصل پاییز عنوان کرد: پوشش نواحی حساس بدن مهم‌ترین عامل در جلوگیری از بروز سرماخوردگی به حساب می‌آید.
وی نواحی حساس و پراهمیت بدن را سرØŒ پشت و کمر عنوان و اظهار کرد: این نواحی باید با کلاه و شال پوشیده شوندØŒ اما متØ£سفانه به لحاظ جانیفتادن فرهنگ استفاده از شال و کلاه در فصل پاییز مردم از آن استقبال نمی‌کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدانØŒ غذاهای مورد استفاده در دوران سرماخوردگی را خوراکی‌های گرم و مرطوب همچون سوپ و انواع آش‌ها دانست و تصریح کرد: بهتر است از  غذاهای خشک مانند برنج و کتلت گوشت کمتر استفاده شود.
هاشمی‌حبیب‌آبادی توصیه کرد: شیر گرم به همراه عسلØŒ گلاب و مقداری زنجبیل نوشیدنی گرمی است که افراد می‌توانند در فصل سرما مورد استفاده قرار دهند. همچنین دم‌کرده گل گاوزبانØŒ دارچینØŒ هل و آویشن بسیار موثر است.
وی درباره تصورات مردم از سرماخوردگی گفت: ممکن است مردم یک آبریزش بینی سادهØŒ سینوزیتØŒ عفونت لوزه و ... را سرماخوردگی تلقی کنندØŒ اما ساده‌ترین شکل سرماخوردگی آب ریزش بینی و گاهی خارش و سوزش در حلق است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به چرب کردن بینی با روغن بنفشه و کنجد برای کاهش خارش در بینی در حین سرماخوردگی عنوان کرد: بهتر است مردم اجازه دهند سرماخوردگی سیر طبیعی خود را طی کند.
هاشمی‌حبیب‌آبادیØŒ بهترین دارو برای درمان سرماخوردگی را استراحت عنوان و اعلام کرد: در کنار استراحتØŒ بوخور بابونه هم موثر است.
وی با اشاره به خشک بودن آب و هوای همدان و فرارسیدن فصل پاییز توصیه کرد: افرادی که دارای پوست خشک بوده و اگزمای پوستی دارند مواضع خشک را روغن‌ بزنند.
رجا