✍️ نویسنده: 9
نودیها:با ورود فصل پاییز و کاهش دمای هوا طبع افراد با تغییراتی مواجه می شودØŒ از این رو مراقبت از کودکان و  افراد کهنسال در این فصل بیشتر توصیه می شود.
وی بیان کرد: فصل پاییز دارای مزاج سرد و خشک است و استفاده از مواد غذایی سرد و خشک در این فصل منجر به ایجاد عارضه در افراد می شود. از طرفی خوردن و استفاده از دوش آب سرد در این فصل مضر و در بیماران تنفسی منجر به سرفه و زکام می شود.
عظمایی افزود: باتوجه به اینکه سرد شدن هوا میل افراد به نوشیدن آب را کاهش می دهد و همچنین قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد موجب خشکی پوست می شودØŒ نوشیدن آب با دمای متعادل در پاییز اهمیت بسزایی دارد.
این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: مصرف میوه های تابستانی در پاییز مضر استØŒ میوه هایی نظیر کاهوØŒ خیار و هندوانه به دلیل خاصیت خنک کنندگی باعث رخوت و سردی می شود.
وی اضافه کرد: استفاده از میوه بهØŒ سیبØŒ لیموشیرین و گلابی به دلیل طبع معتدل و خواص آنتی بیوتیکی در فصل پاییز بسیار مفید است همچنین مغز پسته و بادام به خاطر پروتئین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
عظمایی با تاکید بر اینکه استفاده از میوه ها و غذاهای سرد باعث افزایش غلظت خونØŒ رخوتØŒ خستگی و بی خوابی می شودØŒ اظهار داشت: مصرف غذاهای سرد و خشکØŒ گوشت گاوØŒ غذاهای مانده و کنسرو شده و همچنین عدس به دلیل طبع سرد و خشک آن مضر استØŒ استفاده از عدس به همراه گل پرØŒ دارچین و نعنا موجب تعادل خون می شود.
این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اهمیت انجام حمام های نیمه گرم برای حفظ رطوبت پوستØŒ عنوان کرد: استفاده از ماساژ روغن های بنفشه و بادام بر پوست می تواند از عارضه خشکی پوست جلوگیری کندØŒ همچنین استفاده از روغن های گرم مثل بادام تلخ و سیاه دانه در  بیماران مفصلی و استخوان بسیار مفید است.
وی خوردن میوه های گرم و تر و دمنوش های دارای خاصیت آنتی بیوتیکی در این فصل را مفید دانست و یادآور شد: استفاده از بخور شلغمØŒ اکالیپتوسØŒ آویشنØŒ پونه و دمنوش هایی مانند آویشن شیرازیØŒ پونه کوهیØŒ زنجبیل و دارچین از بروز سرماخوردگی در فصل پاییز جلوگیری می کند.
باشگاه خبرنگاران