✍️ نویسنده: 4
آیا مذاکره با ترامپ و آمریکا تنها راه نجات کشور از مشکلات استØŸ
مجله نودیها – تحلیل اقتصادی – خیلی مایع تعجب استØŒ هنوز هم عده ای به مذاکره برای حل مشکلات کشور به عنوان راهکار و راه حل نگاه می کنند! واقعا عجیب است!! دولت روحانیØŒ ظریف و تیمش Û¸ سالØŒ دیگرØŒ تا تبریک به دنیا آمدن نوه های یکدیگرØŒ تسلیت گفتن به رحمت خدا رفتن مادر آقای روحانیØŒ قدم زدن با هم و لبخند ها و قهقهه ها جلو رفتندØŒ در به اصطلاح مذاکرات هم که کار به جایی رسید برخی بند ها را مذاکره کننده ارشدØŒ آقای ظریف نخوانده بود و به آن نیز معترف بود. یعنی نهایت کوتاه آمدن و کÙرنش در مقابل آمریکا انجام گرفت. خلاصه هر چی می شد آن دوستان در Û¸ ساله دولت انجام دادند و نتیجه اش شد جمله معروف رییس وقت بانک مرکزی ØŒ که نتیجه آن مذاکرات را "تقریبا هیچ!" توصیف کرد و به واقع هم اتفاقی نیفتاد مگر اوضاع به دلیل منتظر شدن که عمو ترامپ و عمو بایدن چه میکنند بدتر و بدتر و بدتر شدØŒ تا اینکه اقتصاد به جایی رسید که می گفتند اگر یک دولتی خوب کار کند شاید بتواند چند ساله اوضاع را مثل قبل از دولت روحانی بچرخاند. شهید رئیسی همØŒ سعی کرد فرمان را به طرف دیگری بچرخاند و توانست قدمهای مهمی بردارد که شهید شد و به رحمت خدا رفت. حالا برخی از همان دوستان و عزیزان دوباره پرچم مذاکره برافراشته اند و متاسفانه عده ای هم در آتش مشکلات می دمند تا اوضاع بد اقتصادیØŒ به دلیل مذاکره نکردن جلوه کند و به خیال خامشان نظام را مجبور به کوتاه آمدن کنند. شاید برخی بگویند خوب پس مشکل کجاستØŸ چرا دلار گران می شودØŒ چرا اقتصاد درست نمی شودØŸ لابد برای تحریم است دیگر! تحریم را هم با مذاکره بر می دارندØŒدرست استØŸ حقیقت این است ریشه بالای Û¹Û° درصد مشکلات در کشورØŒ داخلی استØŒ چند نمونه کوتاه از این مشکلات و راهکارهای ساده آن عبارتند از : الف – دلار : مشکل دلار با کاهش وابستگی تجارت به دلار با قراردادهای بین کشورها با پول خودشان حل می شودØŒ نه همه اش ولی درصدی کم می شود. مثلا درصدی از روابط تجاری ما با کشورهای عضو بریکس است می توانیم از این فرصت برای کم کردن تاثیر دلار استفاده کنیم. قطعا قیمت دلار اگر کاهشی نشود دیگر افزایشی هم نخواهد بود تا درصد تجارت با دلار کم و کمتر شود. یک راهکار دیگر هم استفاده نکردن از قیمت دلاری در برخی از کالاهای داخلی است که اصلا معلوم نیست چرا دلاری محاسبه می شودØŒ وقتی صفر تا صد یک محصولی در داخل تولید می شود چرا باید از دلار برای قیمت گذاری استفاده شود. ب – بنزین : یکی از راهکارهای مشکل بنزین این است که بنزین به جای ماشین یا موتور به هر کد ملی داده شود. بعد از آن بازاری بوجود بیاید که در آن بشود خرید و فروش بنزین داشت مردم خودشان قیمت را تنظیم میکنند. البته راهکارهای دیگر هم وجود دارد. ج – تورم : در این مسئله حرف زیاد است ولی مهم ترین راهکارØŒ اجاره ندادن به بانک ها جهت ایجاد نقدینگی افسار گسیخته است ØŒ در یک کلام افسار بانک ها را کشیدن به شدت روی تورم موثر خواهد بود. و... روی هر کدام از مسایل کشور دست بگذاریم همین است. پس معضل اصلی مسئولانی هستند که با مطرح کردن مساله مذاکرهØŒ کار خودشان را انجام نمی دهند و این بهانه ایست برای فرار از وظایف و کم کاری ها. مسئول بی کفایت ØŒ کم کاری و بی عرضگی خودش را پای مسایل بیهوده و پوچ دیگر می اندازد.
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.