✍️ نویسنده: 9
نودیها:بازی حاشیه‌سازی اصلاح‌طلبان شورای شهر علیه شهرداری تهرانØŒ این بار به زمین آسیب‌های اجتماعی کشیده شد. جایی که مسوولان و مدیران شهریØŒ بارها تاÙ”کید کرده‌اند که نگاه سیاسی و حزبی در این حوزه کاملاÙ‹ مردود و مطرود استØ› اما با نطق عضو شورای شهر تهرانØŒ دور جدید حمله علیه مدیریت شهری در رسانه‌های دولتی و منتقدان شهردار تهران آغاز شده است. «قرارداد دقیقه نودی» عبارتی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهرانØŒ با آب و تاب فراوان از آن استفاده کرده تا افشاگری جدیدی علیه شهردار تهران به راه بیندازد. افشاگری خاصی که البته با چاشنی تهدید نیز همراه شده است. آقای «غلامرضا انصاری» با اشاره به قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا (ع) در خصوص مدیریت Û²Û³ مرکز بهاران به عنوان مراکز توانمندسازی جمعی از مددجویان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفته است: «‌من پیش از این نیز در خصوص ماهیت قرارگاه امام رضا (ع) به شهرداری تهران تذکر داده و از آنها خواستم مشخص کنند که هویت قرارگاه امام رضا (ع) چیستØŸ آیا عمومی یا خصوصی است یا NGO یا شرکت سهامی خاص است که از سال گذشته تاکنون شهرداری پاسخی در این زمینه نداده است. » اظهارات انصاری البته با استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب و دولتی هم همراه شده است و روزنامه‌هایی چون «قانون» و «ایران» تیتر صفحه اول خود را به این اظهارات اختصاص داده‌اند. از افشاگری تا تهدید به ادعای انصاریØŒ شهرداری تهران با امضای قراردادی سه سالهØŒ مدیریت Û²Û³ مرکز بهاران در شهر تهران را به این قرارگاه سپرده است: «‌در گذشته تنها فعالیت این قرارگاهØŒ در حوزه پوشش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی بودØŒ اما حالا با واگذاری مدیریت Û²Û³ مرکز بهارانØŒ این قرارگاه در امور اجرایی وارد شده و با قیمت نامعلوم و ترک تشریفاتØŒ مدیریت این مراکز به مدت سه سال به این قرارگاه سپرده شده است. » انصاری البته شهردار تهران را تهدید هم کرده است که هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی کند و گرنه باید منتظر عواقب آن باشد: «‌لازم است براساس وعده‌ای که قالیباف داده بود از اجرای این قراردادی که منعقد شده جلوگیری شود وگرنه با سرکار آمدن شورای پنجمØŒ آنها به این موضوع رسیدگی می‌کنند که نقطه تاریکی در عملکرد شهرداری تهران خواهد بود. » میدان آسیب‌های اجتماعی جای بازی‌های سیاسی نیست اما این اظهارات انصاریØŒ بلافاصله با واکنش مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همراه شد. آقای «رضا قدیمی» که سازمان تحت مدیریتشØŒ متولی اصلی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت استØŒ با تکذیب ادعاهای انصاریØŒ سیاسی کردن بحث آسیب‌های اجتماعی را جفا در حق نیازمندان و مددجویان شهر دانست. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه شایعه واگذاری Û²Û³ مرکز بهاران شهرداری تهران به قرارگاه جهادی امام رضا (ع) از اساس کذب استØŒ خواستار پرهیز از نگاه سیاسی و حزبی به آسیب‌های اجتماعی شد. قدیمی با اشاره به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره واگذاری Û²Û³ مجتمع بهاران شهرداری تهران به قرارگاه جهادی امام رضا (ع) گفت: «متØ£سفانه اطلاعات اشتباه درکنار نگاه سیاسی به مقوله‌های اجتماعیØŒ تبدیل به آفتی شده است که کار ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت را با اختلال مواجه خواهد کرد. » قدیمی افزود: «شایعه واگذاری سه‌ساله همه مجتمع‌های کارآفرینی و توانمندسازی بهاران به قرارگاه جهادی امام رضا از اساس کذب است و از ابتدا بنا بر آن بوده که اداره این مجموعه‌ها به‌صورت خودگردان بوده و بدون جابه‌جا شدن هیچ پولیØŒ خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد ساختمان‌های بهاران را در اختیار بگیرند و به‌صورت تخصصی در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی وارد شوند. » مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهرانØŒ با بیان این‌که قرارگاه جهادی امام رضاØŸ عØŸ نیز به‌عنوان بخشی از بدنه این سمن‌های تخصصیØŒ قرار است مدیریت تنها سه یا چهار مرکز بهاران را در اختیار بگیردØŒ افزود: «‌نکته مهم در اداره مجتمع‌های بهاران این است که برخلاف شایعات و ادعاهای مطرح‌شدهØŒ اداره این مجتمع‌ها هیچ منفعت مالی برای شهرداری تهران ندارد و چون مراکز پرتوØŒ به تشکل‌های مردم‌نهاد صاحب‌نظر و مجرب در این حوزه واگذار می‌شود و نه‌تنها درآمدی نداردØŒ بلکه هزینه‌هایی نیز به شهرداری تهران تحمیل می‌کند. هزینه‌هایی که البته سال‌هاست در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری تهران خرج می‌شود و نتایج و تØ£ثیر آن در پایتخت غیرقابل کتمان است. » آمادگی واگذاری بهاران به هر تشکلی را داریم اما ... قدیمی با بیان این که کمتر تشکل و سازمانی حاضر می‌شود در بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تهرانØŒ پابه پای شهرداری تهران حرکت کند گفت:«بارها اعلام کرده بودیم و الان هم می گوییم که سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهرانØŒ همین الان هم با آغوش باز پذیرای سازمان‌های مردم نهاد و متخصص در این حوزه است که با کسب مجوز از سازمان بهزیستیØŒ همکاری خود را با شهرداری تهران برای اداره مجتمع‌های بهاران آغاز کنندØ› اما نکته این است که کمتر تشکلی حاضر می‌شود درد و رنج و هزینه‌های ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را به جان بخرد و در فضایی که بحث سوددهی مالی اصلاÙ‹ مطرح نیستØŒ کسی رغبتی برای ورود ندارد. تنها تشکل‌های دغدغه مند و دلسوزان آسیب‌های اجتماعی وارد فضای همکاری با شهرداری تهران شده‌اند و این نوع نگاه سیاسیØŒ جفا در حق آنان نیز هست. » او با انتقاد از سیاسی کردن بحث آسیب‌های اجتماعی افزود:« نیازمندان و آسیب دیدگان شهر و خانواده‌های آنانØŒ چیزی به نام اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمی‌شناسند. آنان تنها نیازمند مهربانی و همدلی هستند تا دوباره به زندگی و اجتماع برگردند  یا لااقل شب‌ها بی‌سرپناه نمانند و سر گرسنه بر بالین نگذارند. » مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: «کاش لااقل آقایان می‌دانستند کارکرد مجموعه‌های بهاران چیست یا حتی یک‌بار برای بازدید به این مراکز می‌آمدند تا ناآگاهانه و صرفاÙ‹ بر اساس منافع سیاسی و حزبیØŒ موضع‌گیری نکنند. کاش می‌دانستند حوزه آسیب‌های اجتماعیØŒ نیازمند نگاه انسانی است و نه دعواهای سیاسی و مجادله‌های حزبی و جناحی. » قدیمی در پایان تصریح کرد: «سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران به‌عنوان متولی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتختØŒ همچنان با قوت و به دور از نگاه سیاسیØŒ به وظیفه خود در قبال رسیدگی به نیازمندان شهر تهران و بازگشت آنان به جامعهØŒ فعالیت و امیدآفرینی خواهد کرد. » به نظر می‌رسد در هفته‌های پایانی مدیریت دکتر محمد‌باقر قالیباف بر شهرداری تهرانØŒ موج جدید حمله‌ها و هجمه‌های اصلاح‌طلبان علیه مدیریت شهری شدت گرفته است. به‌ویژه در هفته‌های اخیر که طیف منتقد شهردار فعلی تهرانØŒ می‌خواهد موج خبری و رسانه‌ای افتتاح پروژه‌های عظیمی چون باغ کتاب تهران را به حاشیه براندØ› حتی با استفاده از زمین آسیب‌های اجتماعی که مدیران شهری بارها اعلام کرده‌اند که زمین مناسبی برای بازی سیاسی نیست. مشرق