✍️ نویسنده: 9
صوت پاسخ ساده تاریخی حشمت‌الله قنبری به اظهارات تازه روحانیØ› چگونه نگاه علی(ع) درباره «انتخاب و نظر مردم» تحریف شدØŸ
نودیها:حسن روحانی چهارشنبه هفته گذشته در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان در اظهاراتی حاشیه دار مبنای ولایت و حکومت امام علی(ع) را انتخاب و نظر مردم دانست. روحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) به دست فردی به شهادت رسید که بیشترین احسان را از دستان امیرالمؤمنین دیده و عظمت او را حس کرده بودØŒ اظهارداشت:حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری برویدØŒ اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنیدØŒ من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدیدØŒ اولین نفر خواهم بود. رییس جمهور با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردمØŒ متن اسلام استØŒ گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. روحانی افزود: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراØ¡ مردمØŒ پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رØ£ی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیمØŒ بلکه ما دارای مذهبØŒ مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آنØŒ نظرØŒ خواست و آراØ¡ مردم می‌داند. این اظهارات با واکنش های زیادی طی روزهای گذشته و به خصوص در شب های قدر و فضای مجازی همراه بود. حشمت الله قنبری از اساتید دانشگاهی در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در هیات مکتب الرضا در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به این موضوع گفت: "عده ای می گویند بخاطر حرف و اقبال مردم امرالمومنین دستشان از حکومت کوتاه ماندØŒ این حرف و این برداشت غلط استØŒ نه مردم به طرف دیگران رفتند و نه امیرالمومنین میدان را برای بقیه خالی کردØ› هرگز اجماعی که شما در کتاب های تاریخی گاهی اوقات مشاهده می کنید که گفته می شود به وجود آمدØŒ مطلقا ما به ازای تاریخی ندارد. خبر آورده شد در مسجد نبوی که آقا یک عده ای از انصار در سقیفه بنی ساعده اجتماع کرده اندØ› برای چه اجتماع کرده اندØŸ برای اینکه نگرانند بعد از پیامبر(ص) قریش حکومت را به دست گرفته و امنیت انصار به مخاطره انداخته شودØ› منشا اتفاق سقیفه بنی ساعده این بوده است. حال حرف این است آیا دربین انصار کسی علی بن ابی طالب را تهدید می دانستØŸ ابداØŒ هرگز امیرالمومنین در جامعه دینی و در بین اهل ایمان تهدید که به حساب نمی آمد هیچØŒ بلکه منطق و امن و امان مردم بود. پس نگرانی از علی بن ابی طالب نبود. به خاطر چه کسانی بودØŸ همان کسانی که در ادامه معادلات قدرت را تعریف کردند. جمع کسانی که از مهاجرین به سقیفه بنی ساعده رفتند Û³ تا Ûµ نفر بودندØ› هیچ کتاب معتبر تاریخی این نیامده که Û· نفر بودندØ› اگر ما مجموع این ها را بر صحت مورخین اسلامی بگذاریم و همه را در در بست بپذیریمØŒ Ûµ نفر از مهاجرین و Û²Û°Û° تا Û³Û° نفر از انصار در سقیفه بنی ساعده اجتماع کردند و Û´ دلیل هم آوردند و گفتند و بردند. به نتیجه رسیدند که زمامداری بر مسلمان ها مصلحت در آن است بر عهده فلانی باشدØŒ ما نیز در مقام نقد و انتقاد نیستیم. Û´ دلیل خلافت بعد از پیامبر(ص) این بود: Û±-گفتند سن علی بن ابی طالب کمتر از بقیه است Û²-سابقه علی بن ابی طالب پایین تر از دیگران است(دیگران زودتر ایمان آوردند). Û³-زمانی که پیامبر(ص) ماموریت اجرای نماز با فلانی و نه علی بن ابی طالب بوده است. Û´-سیادت در بنی هاشم و ریاست در قریش باشد. هر Û´ علت بیان شده را اگر ما بپذیریم و دلایلی درست و اقناع کننده باشدØŒ برپایه مصلحت و نه حقیقت بوده است. در حالی که اشکال وارد است: اولا: حکومت از شعون عقلی بوده که در شعون عقلی سن نفوذی نداردØŒ در احکام شرعیه است که سن و سال نفوذ دارد(مثلا در Û¹ سالگی دخر مکلف شده که نماز بخواندØŒ در Û±Ûµ سالگی عبادت بر پسر واجب می شود). ثانیا: که گفتند سابقه علی بن ابی طالب کمتر است به اعتبار همین سن و یال بوده است وگرنه فضیلت امیرالمومنین را انکار نمی کنند(امام علی قبل از بعثت پیامبر حقایق نبوت و رسالت را فهمیده بودØŒ از سوی دیگر بین عامه مورد قبول است که بین زنان حضرت خدیجه(س) و بین مردم علی اولین ایمان آورندگان بودندØŒ اما گفتند سن ایشان Û±Û³ بود در حالی که باید Û±Ûµ باشد) ثالثا: گفتند برای نماز فلانی انتخاب شده بودØ› نماز که شان حاکم اسلامی نیستØŒ نماز جمعه شان حاکم اسلامی استØ› بعد به صرف برگزاری جماعت که برای کسی امامت برای شخصی ایجاد نمی شودØ› رابعا: همان نکته اساسی که ریاست در قریش و سیادت در بنی هاشم باشدØ› این مبنای زندگی برپایه پلورالیزم و سکولاریزه کردن جامعه استØ› ریشه و اصل این جاستØ› یعنی دین از سیاست جداست. حرف این بود امام علی مقدس استØŒ داماد و نفس پیامبر(ص) است اما بماند و دختر- پسرها را عقد کند ریاست را ما انجام می دهیم که امری نجس است. خوب چرا نجس فکر می کنید که زندگی بی علی داشته باشید. این قبلا در اختیار پیامبر اکرم بوده است. صوت کامل صحبت های حشمت الله قنبری در ادامه آمده است: دانلود صوت خبرنامه دانشجویان
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.