✍️ نویسنده: 9
نودیها:خدیجه رحمانی متخصص تغذیه بیان کرد: آبمیوه‌های صنعتی حاوی مقادیر زیادی مواد قندی و مقادیر ناچیزی ویتامین و مواد آنتی‌اکسیدانی هستند. این آبمیوه ها از نظر میزان قند مشابه نوشابه ها هستند.
 
وی با اشاره به اینکه قسمت عمده قند موجود در آبمیوه های صنعتی را فروکتوز تشکیل می دهدØŒ اظهار داشت: کبد تنها عضوی است که می تواند مقادیر محدودی از این قند را متابولیزه کند. بنابراین با نوشیدن آبمیوه کبد قادر به تجزیه این مقدار زیاد فروکتوز نیست و مازاد این قند را به چربی تبدیل می کند.
 
این متخصص تغذیه عنوان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف مکرر آبمیوه های تجاری منجر به بیماری هایی مانند چاقی و اضافه وزنØŒ سندروم مقاومت به انسولینØŒ دیابتØŒ فشار و چربی خونØŒ ناراحتی های قلبی و عروقی و سرطان می شود.
 
رحمانی با بیان اینکه یکی از مواد مضر در آبمیوه های صنعتی ترکیبی پراکسیدی به نام مالون دی آلدهید استØŒ یادآور شد: این ترکیب عامل رادیکال آزاد است که می تواند در بروز بیماری های مزمنØŒ التهابیØŒ سرطان و ناراحتی های قلبی و عروقی نقش داشته باشد.
 
وی با اشاره به این که ترکیبات پراکسیدی همچنین می تواند آسیب های زیادی را به پوست و مو وارد کندØŒ افزود: میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. همچنین ترکیبات رنگی موجود در میوه به عنوان فیتوکمیکال ها در پیشگیری از رادیکال آزاد تاثیر چشمگیری دارند.
 
این متخصص تغذیه تصریح کرد: افراد در معرض خطر یا کسانی که سابقه بیماری هایی مانند چاقی و اضافه وزنØŒ فشار و چربی خونØŒ سرطان و ناراحتی های قلبی و عروقی در بستگان درجه یک آن ها وجود داردØŒ بهتر است میوه های طبیعی را جایگزین آبمیوه های صنعتی کنند.
 
رحمانی توصیه کرد: افراد باید آبمیوه تازه خانگی را مصرف کنند زیرا ماندن طولانی‌مدت آبمیوه زمینه رشد میکروب های بیماری‌زا را فراهم می کند که منجر به اختلالات گوارشی می شود. همچنین فیبر بالای موجود در میوه ها کاهش عوارض ناشی از مصرف بیش از حد فروکتوز را سبب می شود. 
باشگاه خبرنگاران