✍️ نویسنده: 4
سالگرد توافق هسته ای/عضو ارشد تیم هسته‌ای:به برجام نگاه اقتصادی نداشته باشید!
سایت نودیها : «حمید بعیدی‌نژاد» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز(چهارشنبه) در اولین سالگرد برجام در نشستی خبری به تشریح روند اجرای برجام پرداخت. بعیدی نژاد گفت: تا این لحظه اعضای مذاکره معتقدند برجام نقض نشده و هنوز امیدواریم که با رایزنی‌‌هاØŒ مشورت‌ها و مذاکرات امکان حل مشکلات وجود دارد. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: بیش از چند ماه از اجرای برجام نمی‌گذرد و هنوز در ابتدای راه هستیم، به دلیل حساسیت و پیچ‌وخم‌هایی که در اجرای برجام وجود دارد ما مسیر راحتی برای اجرای برجام پیش‌بینی نمی‌کردیم.روند اجرای برجام تا حدی رضایتبخش بوده است. اظهارنظر تامل برانگیز بعیدی نژاد درباره عدم نقض برجام و رضایتبخش بودن روند اجرای آن در حالی است که در حال حاضر و با سپری شدن یک سال از امضای برجامØŒ حتی رسانه‌های آمریکایی نیز صراحتا در تحلیل‌های خود به کارشکنی آمریکا در اجرای برجام و استمرار تحریم ها- که در پسابرجام حتی بر تعداد آنها افزوده شده- و بی‌تفاوتی مقامات واشنگتن به انجام تعهدات اشاره کرده اند. برای مثالØŒ نیویورک تایمز در سالگرد برجام در گزارشی نوشت: ایران با وجود انجام همه تعهداتØŒ به خاطر تداوم تحریم‌های آمریکاØŒ هنوز طعم مزایای برجام را نچشیده و اثر مثبت اقتصادی آن را لمس نکرده است. از سوی دیگرØŒ برخی دولتمردان نیز به «دستاورد تقریبا هیچ برجام» و «توطئه چینی Û±+Ûµ در پسابرجام» تاکید کرده اند. پیش‌نویس غیرمتوازن گزارش آژانس به گزارش فارسØŒ عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی درباره سردی روابط بین ایران و آژانس و گزارش بان‌ کی‌ مون به شورای امنیت با بیان اینکه هنوز گزارش بان کی‌مون نهایی نشده تØ£کید کرد این پیش نویسی از گزارش است. بعیدی نژاد افزود: گزارش دبیرکل باید جامع و کامل باشد و انتظار ما این است این گزارش از توازن کافی برخوردار باشدØŒ پیش نویسی که منتشر شده بسیار غیرمتوازن است امیدواریم گزارشی که منتشر می‌شود متوازن و جامع باشد. توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی کشور است وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کردØŒ توان موشکی ایران در خدمت منافع ملی ایران است و کاملا با اهداف دفاعی تعریف شده و ابزار مهمی برای دفاع از تمامیت ارضی ایران و نقطه قوتی در منطقه است. یکی از خبرنگاران درباره آزمایش موشکی ایران و مخالفت کنگره با برجام سوال کرد که بعیدی‌نژاد با بیان اینکه مخالفان سعی می‌کنند به هر امری متوسل شوند که برجام اجرا نشودØŒ اظهار داشت: نمی‌توانیم منافع ملی‌ کشور را براساس دیدگاه‌های دیگران تنظیم کنیم؛‌ مخالفان برنامه موشکی ایران در خارج انتظار نداشته باشند ایران  از منافع دفاعی و امنیتی خود صرف‌نظر کندØ› برنامه موشکی‌ ایران تهدیدی‌ علیه کشورها و منطقه نیست. برجام یک تفاهم اقتصادی و تجاری نیست یکی از خبرنگاران با اشاره به وعده‌های دولت در خصوص بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و اینکه دنیای پسابرجام دنیای دیگری می‌شود که عملا رخ نداده و شاهد تحریم‌های پسابرجامی آمریکاØŒ مصادره اموال و نشست منافقین در فرانسه هستیمØŒ از بعیدی‌نژاد پرسید آیا این وضعیت نشان می‌دهد که دولت به دنبال پس گرفتن وعده‌های‌ برجامی‌اش استØŸ عضو ارشد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران گفت: برجام یک تفاهم اقتصادی و تجاری نیستØ› نباید نگاه ما به برجام نگاه به یک تفاهم تجاری باشدØ› انتظارات از برجام باید واقعی باشد. تاکید بعیدی نژاد بر اینکه «انتظارات از برجام باید واقعی باشد» در حالی است که دولتمردان در طول مذاکرات حل بسیاری از مشکلات در کشور را به برجام گره زده بودند. برای نمونهØŒ آقای روحانی در خردادماه Û¹Û´ در همایش محیط زیست گفت: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیستØŒ اشتغالØŒ صنعت و آب خوردن مردم حل شودØŒ منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند». بعیدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که از هیچ خط قرمزی در مذاکرات عبور نشده است؛ ماموریتی که از ابتدا برای مذاکرات در جمهوری اسلامی تعریف شد حل و فصل مسائل هسته‌ای بود. لازم به ذکر است که «علی اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجامØŒ دوشنبه هفته جاری گفت: برخی شروط Û¹ گانه رهبر انقلاب در اجرای برجام عملی نشد و مهم‌تر از آن اینکه آقای ظریف هم پیش از این اذعان کرده بود برخی از خطوط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم. روابط منطقه‌ای در پسابرجام بهبود نیافت عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی گفت: نقش ایران در صلح و امنیت منطقه و جهان واضح است. انتظار داشتیم روابط منطقه‌ای ما پس از برجام بهبود یابد و کشورهای منطقه استقبال بیشتری از برجام داشته باشند که در صحنه عمل محقق نشد. بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: هیچکس نمی‌تواند بانکی را مجبور به تعامل با بانک دیگری کند؛‌نمیتوان برای ارتباط بانک‌‌های خارجی با ایران زمانبندی گذاشت. عضو تیم مذاکره‌کننده خاطرنشان کرد: به صورت روزانهØŒ هفتگی‌ و ماهانه تماس‌های مختلفی در سطوح مختلف برای حل مسائل بانکی در جریان است که موانع برطرف شود. وی افزود: هیچ موقع نظام ما انتظار نداشته از مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌های حقوق بشری در بیاید. در پاسخ به این اظهارنظر باید گفت: رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور با تاکید بر الزامات Û¹ گانه در اجرای برجام تاکید کردند: «در سراسر دوره‌ Û¸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکراتØŒ نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند Û³ مصوبه مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند». همچنین رئیس جمهور در تیرماه Û¹Û´ گفت: « به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافقØŒ در روز اجرای توافقØŒ تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی‌، موشکی و اشاعه‌ای هم ... لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های مالیØŒ تمام تحریم‌های بانکی‌، تمام تحریم‌های اقتصادی بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق». نگرانی مردم از بدعهدی آمریکا بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد نگرانی خاصی در خصوص اینکه در اجرای برجام به بن بست برسیم نداریمØ› مردم ما علاقه‌مندند اجرای برجامØŒ تضمین و مسیری که شروع شده ادامه یابد ولی نگرانی از بدعهدی طرف مقابل دارند که ما این نگرانی‌ها را به  طرف مقابل منتقل می‌کنیم. سالگرد برجام و سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای سال گذشته پس از امضای توافق هسته‌ایØŒ روزنامه‌های زنجیره‌ای با تیترهایی همچون «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «فروپاشی تحریم»،«اینک بدون تحریم»، «تحریم رفت»، «پیروزیØŒ بدون جنگ» و... به استقبال این توافق رفتند. حال در سالگرد برجام و در حالیکه دستاورد ایران از این توافق تقریبا هیچ بوده استØŒ روزنامه‌های زنجیره‌ای تصمیم گرفتند که سکوت اختیار کنند و در نهایت به «برجام برجا ماند» اکتفا کردند. کاخ سفید: مشکل سوئیفت تقصیر ایران است با وجود آنکه بیش از Û¶ ماه از زمان آغاز اجرای تعهدات Û±+Ûµ ذیل برجام می‌گذردØŒ عهدشکنی آمریکا و استمرار تحریم‌ها و هراس بانک‌های بزرگ از روبرو شدن با جریمه از سوی واشنگتنØŒ مبادلات بانکی را همچنان با مشکل روبرو کرده است. با این حالØŒ «استفان مول» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور مربوط به توافق هسته‌ای با ایران مانند دیگر مقامات آمریکایی مسئولیت را به گردن ایران انداخت و گفت نظام بانکی ایران از ضعف شفافیت رنج می‌برد و همین امر بانک‌های خارجی را نسبت به مراوده با این کشور بی‌میل کرده است. نامه‌نگاری گسترده لابی ضدایرانی نشریه آمریکایی «پولیتیکو» در گزارشی در آستانه یکسالگی برجام نوشت: گروه‌های فعال ضد ایرانی در آمریکا نامه‌هایی را به شرکت‌های تجاری نوشته‌اند و در خصوص ورود به بازار ایران به آنها هشدار داده‌اند. طبق این گزارشØŒ در Û¶ ماه گذشتهØŒ گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای دست‌کم Û²Û°Û° نامه به شرکت‌های مختلف ارسال کرده است. طرح نماینده کنگره جهت اعمال تحریم‌های جدید «ادم کینزینگر» نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طرحی را معرفی کرده است تا به موجب آن با هدف جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه خاورمیانهØŒ تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای علیه این کشور تحمیل کنند. در شرایطی که جمهوریخواهان کنگره آمریکا امروز سه طرح ضدایرانی را به منظور اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران به رØ£ی می‌گذارندØŒ نمایندگان دموکرات در نامه‌ای به رهبر اکثریت مجلس نمایندگانØŒ مخالفت خود را با این طرح‌ها اعلام کردند. بر اساس این گزارشØŒ یکی از طرح‌های پیشنهادیØŒ اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با استناد به ادعاهای نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم بود و دو طرح دیگر نیز خرید «آب سنگین» از ایران را که یکی از تولیدات مرتبط با انرژی هسته‌ای در این کشور است و همچنین دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا را منع می‌کرد. کاخ سفید نیز ضمن مخالفت با طرح‌های اخیر پیشنهادی قانونگذاران به کنگره آمریکا علیه ایرانØŒ تاکید کرده که باراک اوباما طرح‌های ناقض برجام را وتو می‌کند. کیهان
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.