✍️ نویسنده: 4
سایت نودیها : شهر ساحلی کنØŒ جشنواره کنØŒ معبد سینما و رژه‌ی بت‌های سینماییØŒ قدم زدن روی فرش قرمزØŒ فلاش دوربین عکاسانی از سراسر جهانØŒ فیلم های خوبØŒ بدØŒ ضعیفØ› سینماگرانی از دور و نزدیک و از ایران یک «فروشنده». فروشنده‌ای که مشتری های دست به نقدی هم پیدا کرد و برای اولین بار بالاترین افتخار بازیگری و فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران را برای شهاب حسینی و اصغر فرهادی به ارمغان آورد و موجبات تبریک و تحسین غالب رسانه‌ها را فراهم کرد. به گزارش سوره سینماØŒ البته همیشه جایزه گرفتن از کن و اسکار اتفاق مهمی در ایران بوده است. جوایزی که معمولاÙ‹ روی مسیر تولیدات سال‌های آتی سینمای ایران تاثیر مستقیم داشتهØŒ و به قول خود فرهادیØŒ حداقل بخشی از مردم ایران را خوشحال کرده و احتمالا بخش دیگری را هم چندان خشنود نخواهد کرد. البته واکنش‌های متفاوت در این موردØŒ فقط محدود به مردم عادی نیست. چنانکه ادبیات متفاوت سخنگوی وزارت ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در تبریک و تحلیل جایزه‌ی فرهادی و شیوه‌ی اکران آنØŒ خود حکایت از تلقی‌های متفاوت نسبت به این جایزه حتی در ساختمان بهارستان دارد. اما در مورد «فروشنده» موضوعی که موافقت‌ها و مخالفت‌ها را داغ‌تر کردهØŒ بحث حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی و به ویژه قطری در این پروژه است. چنانکه سخنگوی وزارت ارشاد در کنایه به همین موضوع گفته است: «برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که فیلم‌هایش از طریق کشور یا شرکت غیرایرانی عرضه شود تا موجب تحقیر ما در سطح بین‌الملل نشود و در این بین شرایطی را نبینیم که یک شرکت عربی واسطه و میزبان ما باشند.» اما شاید کمتر کسی بداند که حضور سرمایه‌گذار خارجی در فیلم‌های ایرانی برگزیده‌ی کن اصلاÙ‹ اتفاق جدیدی نیست. چنانکه در طول تمام ادوار جشنواره‌‌ی کنØŒ از میان ده فیلم ایرانی که در بخش مسابقه‌ی اصلی این جشنواره پذیرفته شده‌اندØŒ Û¹ فیلم تولید مشترک ایران با کشورهای اروپایی و بیش از همهØŒ تولید مشترک با خود فرانسه بوده‌اند. به عنوان نمونهØŒ جالب است بدانید که «زیر درختان زیتون» به کارگردانی «عباس کیارستمی» به عنوان اولین فیلم ایرانی که در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن حضور داشته است و پس از آنØŒ «طعم گیلاس» از همین کارگردانØŒ به عنوان تنها فیلم ایرانی برنده‌ی نخل طلاØŒ هر دو با حمایت کمپانی فرانسوی CiBy2000 ساخته شده‌اند. در سال‌های بعدیØŒ «ده» باز هم به کارگردانی «کیارستمی» و با مشارکت کمپانی فرانسوی «MK2 Productions»، «تخته سیاه» به کارگردانی «سمیرا مخملباف» و با مشارکت سه کشور ایرانØŒ ایتالیا و ژاپنØŒ «سفر قندهار» محسن مخملباف و «پنج عصر» سمیرا مخملباف با مشارکت ایران و کمپانی فرانسویBac FilmsØŒ «رونوشت برابر اصل» به عنوان محصول مشترک ایران و فرانسه و دو فیلم «گذشته» و «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی» با مشارکت کمپانی‌های فرانسوی چون ممنتو فیلم و شبکه‌ی تلویزیونی آرته و البته یک شرکت قطری به عنوان تولید مشترک با فرانسهØŒ در کنار فیلم چند اپیزودی «قصه‌های کیش» به عنوان یک فیلم کاملاÙ‹ ایرانیØŒ تمام آثاری هستند که در طی ادوار مختلف جشنواره‌ی کنØŒ در بخش مسابقه‌ی اصلی این جشنواره پذیرفته شده‌اند. این گزاره نشان می‌دهد معمولاÙ‹ فرانسوی‌ها آثاری از ایران را در بخش رقابتی جشنواره‌ی کن می‌پذیرند که خود در تولید آنها نقش داشته‌ باشند. حالا اما این بار در مورد فیلم‌های فرهادیØŒ سرمایه‌گذار خارجی به محل بحث تبدیل شده است. شاید چونØŒ تولیدات مشترک قبلیØŒ چراغ خاموش‌تر تولید شده بودند. شاید همØŒ حضور دختر امیر قطر در کسوت سرمایه‌گذار فیلمØŒ محل جنجال بوده است. به هر حالØŒ فعلاÙ‹ تا فیلم نمایش داده نشودØŒ نه در مورد دلواپسان فرهادی و نه در مورد شیفتگانشØŒ نمی‌توان قضاوتی کرد. رجانیوز
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.