خانواده - همسر داری

در ادامه
در قدم اول باید عوامل پزشکی بررسی شود گاهی پرخاشگری ناشی از کم خونیØŒ اختلالات تیروئید و یا هورمون های بد است همچنین علل غیر فیزیولوژی همچون مشکلات اعصاب و روان تاثیر بسزایی بر این مسئله دارد با توجه به موارد ذکر شده افراد نباید به هیچ وجه تصور کنند که لزوما می توانند تند خویی را خودشان به راحتی حل و فصل کنند.
در صورتی که تند خویی فرد ناشی از اختلالات رفتاری باشدØŒ یکی از موثرتری و کاربردی ترین راهکارها داشتن زمینه های معنوی و اعتقادی است چنانچه در بسیاری از احادیث زوجین را به حسن همسر دارد ترغیب نمودهاند و برای خانم ها آن را معادل" جهاد فی سبیل ا..." قرار دادهاند در ادامه یاد گرفتن مهارتهای کنترل خشمØŒ ابراز احساسات و هوش اجتماعی می تواند موثر واقع شود.
در بحث پرخاشØŒ سه عامل محیطØŒ محرک و خود فرد تاثیر گذار هستند اطرافیان می توانند روی عامل محرک اثر بگذارند و یا محیط را آرام کنند همانطور که مولوی نیز در کتاب خود نیز به این موضوع اشاره کرده و فرد پرخاشگر را همچون چاقوی تیزی می داند که در صورت مقابل به مثل طرف دیگرØŒ هر دو چاقو تیز تر خواهد شد اطرافیان باید محیط را آرام کرده و بهانه جدیدی برای عصبانی شدن ایجاد نکنند.
افراد خانواده باید دقت داشته باشند که در موقع عصبانیت فردØŒ زمان مناسبی برای انتقاد از او نیست بلکه باید با مهیا کردن نوشیدنی خنکØŒ باز کردن پنجرهØŒ رفتن به محیط آزاد و کارهایی از این قبیل آرامش را به محیط خانه باز گردانند.
محمودی روان شناس
منبع:خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.