✍️ نویسنده: 9
نودیها:انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند در نامه ای سرگشاده نسبت به اظهارات علی مطهری درباره ابراهیم یزدی انتقاد کرد. سلام علیکم یادداشت منتشر شده از جنابعالی در رسانه ها (روزنامه اعتماد) را مطالعه کردیم و دوباره نسبت به مواضع متناقض و نامشخص شما دچار تعجب شدیم ضمن احترامی که برای پدر بزرگوارتان شهید مرتضی مطهری قائل هستیم لازم دیدیم چند نکته ای را در مورد نهضت آزادی و مرحوم ابراهیم یزدی خدمتتان یادآور شویم: دریادداشت خود از نهضت آزادی ایران به عنوان یک گروه اسلامی اصیل و سابقه دار نام برده ایدØ› واعجبا از این تعابیرØ› مگر شما پاسخ امام راحل به نامه علی‌اکبر محتشمی‌پور(وزیر وقت کشور) ناظر به نفاق نهضت آزادی را نخوانده اید که در آن ایشان میفرمایند : «ضرر آنها به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن‌کریم و احادیث شریفه و تØ£ویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوندØŒ از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین - این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است» فرموده اید ما آن ها را از آزادی بیان و بسیاری حقوقشان محروم کرده ایم! Ø›پیشنهاد می کنم یک بار دیگر به کتب مرحوم پدرتان مراجعه کنید و اندیشه های ایشان درباره آزادی بیان را مروری کنید ایشان معتقد بودند «احزاب و افراد در حدی که عقیده خودشان را صریحاÙ‹ می گویندØŒ و با منطق خود به جنگ منطق ما می آیندØŒ آنها را می پذیریم. اما اگر بخواهند در زیر لوای اسلامØŒ افکار و عقاید خودشان را بگویندØŒ ما حق داریم که از اسلام خودمان دفاع کنیم و بگوییم اسلام چنین چیزی نمی گویدØŒ حق داریم بگوییم به نام اسلام این کار را نکنید» جای تاسف است اگر این مواضع امام را فراموش کرده اید و سعی در تطهیر گروه خطرناک‌تر از منافقین را دارید. خوب است در همین جا شما را به اسناد لانه جاسوسی نیز ارجاع دهیم تا ابراهیم یزدی را بهتر بشناسید. در اسناد‌ مختلف‌یØŒ برجاه‌طلبی‌های‌ شخصی‌ و قدرت‌طلبی‌ او و نیز امکان‌ جایگزینی‌ او به‌ جای‌ امام‌ تØ£کید شده‌ و به‌ تماس‌ و مذاکره‌ و کسب‌ اطلاعات‌ از وی‌ تمایل‌ نشان‌ داده‌ شده‌ است‌. در یکی از اسناد در مقام مقایسه بین امام و یزدی چنین می خوانیم: «آیت‌الله‌ خمینی‌ به‌ اینکه‌ ایران‌ در آمریکا وجهه‌ای‌ دارد اهمیت‌ نمی‌دهدØŒ ولی‌افرادی‌ دیگر مثل‌ یزدی‌ هستند که‌ به‌ این‌ موضوع‌ اهمیت‌ می‌دهند !» همچنین‌، یزدی‌ مانند دیگر اعضای‌ دولت‌ موقت‌، فعالیت‌ کمیته‌های‌ انقلاب‌ را اختلال‌ در کار خود می‌دانست‌ و خواستار پایان‌ آن‌ بوده‌ است‌: «دکتر یزدی‌، به‌ چارلز ناس‌ گفته‌ که‌ کمیته‌های‌ انقلاب‌، روزی‌ که‌ دولت‌ جدید منصوب‌ شودØŒ از دور خارج‌ خواهند شد. این‌ گفته‌ درنظر ما خوش‌بینی‌ بیهوده‌ای‌است‌.» آقای مطهری لطفا به صحیفه امام مراجعه ای داشته باشید و بخوانید که ایشان چند ماه قبل از رحلت صراحتا درباره نهضت ‌آزادی فرمودند: «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعضی تصمیمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه کشور به گروهکی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اندØŒ اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رودØŒ گرچه در آن موقع هم من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنندØŒ در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تاسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‌خوریمØŒ آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصولØŒ که چرا مرگ بر آمریکا گفتید! چرا جنگ کردید!  چرا نسبت به منافقین و ضدانقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنیدØŸ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‌ایدØŸ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌ایمØŒ و صدها چرای دیگر». آقای مطهری سوال ما از شما این است که آیا همین نهضت آزادی و ابراهیم یزدی که اکنون آن ها را مظلوم و نظام را در مقابلشان ظالم جلوه می دهید نبودند که با وجود تظاهر به قبول قانون اساسیØŒ همراه با هدایتگران اصلی آشوب های Û·Û¸ و Û¸Û¸ به نیابت از دشمن خارجی بودند و ندای «انتخابات بهانه استØŒ اصل نظام نشانه است» سر دادندØŸ
 رجانیوز