✍️ نویسنده: 3
یک متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد
شایع‌ترین علل بوی بد دهان و درمان آن

یک متخصص طب سنتی دلایل ایجاد بوی بد دهان را عنوان کرد و گفت: علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان استفاده از مخلوط عسل و نمکØŒ گردو و مخلوط گلنار با سرکه ماهی از راه‌های بهبود بوی بد دهان است.

غلامرضا کرد افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارسØŒ گفت:‌ یکی از مشکلاتی که مردم با آن مواجه می‌شوند بوی ناخوشایند دهان است. از دیدگاه طب جدید مهم‌ترین علل آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندانØŒ پوسیدگی و عفونت دندان‌ها و لثه‌هاØŒ بیماری‌های گوارشی مثل ریفلاکس معده به مریØŒ بیماری‌های تنفسیØŒ اختلالات متابولیکØŒ داروها و ... است.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل سوختن چربی‌ها موادی به نام کتون در بدن ساخته می‌شود که بوی آنها از راه تنفس خارج می‌شود. در هر صورت از دیدگاه طب سنتی شایع‌ترین علل بوی بد دهان حرارت بالایی است که در معده ایجاد می‌شود و از راه دهان خارج می‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: همچنین اخلاط نامناسب مثل صفرا یا بلغم در معده تجمع می‌یابد و بخار ناشی از آن باعث ایجاد بوی بد می‌شود. البته این دلیل بی‌ارتباط با بیماری‌های گوارشی نیز نیست.

وی افزود: عفونت لثه و دندان‌ها پوسیدگی و فساد رطوبت آنها از شایع‌ترین علل دیگر بوی بد دهان است. عفونت و بیماری‌های ریوی و همچنین مواد و رطوبات فاسد که از مغز به سمت دهان و لثه می ‌آیند به دلیل ضعف لثه‌ها تجمع یافته و بودی نامناسب ایجاد می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت: مالیدن پوست سبز گردوی تازه به دندان‌هاØŒ جویدن کندر برای تقویت لثه‌هاØŒ مالیدن جوشانده گلنار و مورد در سرکه و زدن آن بر لثه‌ها به تقویت آن کمک می‌کند.

کرد افشاری افزود: همچنین مخلوط عسل و سرکه ماهی بر روی دندان‌ها و لثه‌ها باعث سفید شدن دندان‌ها و پاکسازی آن می‌شود. همچنین مالیدن مخلوط عسل و نمک باعث این می‌شود که زخم‌های دهانی و آفت ایجاد نشود و دندان‌ها هم سفید بمانند.