✍️ نویسنده: ghaderyaser
🏷️ دسته: 124
📊 بازدید: 1,223

برای خواندن این مقاله جذاب به ادامه بروید
این روزها با ارزان‌تر شدن و رایج‌شدن قطعات جدید خیلی‌ها سراغ سیستم‌عامل‌های 64 بیتی را می‌گیرند. سوالاتی از جنس ویندوز 32 بیتی یا 64 بیتی خیلی زیاد شده است. و روز به روز هم نوشته‌های پراکنده ( درست یا غلط ) در مورد این نوع سیستم هاØŒ زیادتر می‌شود.
در این نوشتار سعی می‌کنیم تمام جرئیات کاربردی در زمینه ویندوزهای 64 بیتی را پاسخ بدهیم. این که سیستم‌عامل 64 بیتی چی است و چه فرقی با 32 بیتی دارد یک سوال رایج است که با آن شروع می‌کنیم و می‌پردازیم به سوالاتی که حتما برای شما هم پیش خواهد. ببینیم آیا باید با 32 بیت خداحافظی کنیمØŸ
32 بیت یا 64 بیتØŸ
نی یا لوله پالایشگاهØŸ فرض کنید شما مقدار بسیار زیادی مایع را از جایی به جای دیگر منتقل کنید. این انتقال را هم می‌توانید با نی انجام بدهید و هم با لوله پالایشگاه. بدیهی است با لوله پالایشگاه بهتر است چون در یک زمان می‌توانید حجم بسیار بالاتری را جا به جا کنید.
این یک مثال اغراق‌آمیز بود ولی در مورد بیت‌ها هم همینطور است. توی معماری 32 بیت شما حجم کمتری را می‌توانید نسبت به 64 بیت آدرس‌دهی کنید. این باعث می‌شود که فقط بتوانید تا حد کمتری پردازش اطلاعات را انجام بدهید.
من به شما این اطمینان را می‌دهم که نیازی نیست بروید یک دوره معماری کامپیوتر را بگذرانید تا فرق این دو تا را بفهمید چون واقعا فرق این دوØŒ تا همینجا به درد شما می‌خورد. تا این حد که بدانید در یک لوله 64 بیتی بیشتر از یک لوله 32 بیتی می‌توان مایع عبور داد ( در یک ساختار 64 بیتی می‌توان اطلاعات بیشتری را پردازش کرد به نسبت یک ساختار 32 بیتی )  در حدی که بتوان پاسخ کارهای سنگین این روزها را داد.
قضیه Ram چهار گیگ چیستØŸ هر سیستمی چقدر رم را پشتیبانی می‌کندØŸ
شما در یک سیستم آدرس دهی 32 بیتی فقط می‌توانید 4 گیگابایت رم را استفاده کنید. البته این مقدار هیچ وقت مثلا در ویندوز XP استفاده نمی‌شود.
اما اگر در یک سیستم 64 بیتی کار کنید آن وقت محدودیتی برای میزان Ram ندارید. البته دارید ولی این محدودیت چندان اذیت‌تان نمی‌کند. در یک سیستم 64 بیتی شما فقط و فقط می‌توانید 2 به توان 64 آدرس دهی داشته باشید که می‌شود 17.2 میلیارد گیگابایت یا 16.3 میلیون ترابایت یا 16 exabytes!!! فقط همین قدر !
برای نمونه یک سیستم با 12 گیگابایت رم را تست می‌کنیم  که از همه 12 گیگ رمش به خوبی استفاده می‌شود.
این روزها سرورها همه از رم‌های بالا استفاده می‌کنند و حتی لپ‌تاپ‌های معمولی هم با رم بالای 4 ارائه می‌شوند.در کارهای مدل سازی و استفاده از نرم‌افزارهای سنگینی مثل AutoCAD و Autodesk 3D Max و حتی ادیت‌های ویدیویی سادهØŒ رم بالا می‌تواند بسیار به درد شما بخورد. این روزهاØŒ دوران رم‌های بالای 6 گیگ آغاز شده است. 4 گیگابایت که چیزی نیست.
از کجا بفهمم که ویندوز من 64 بیتی است یا 32 بیتیØŸ
عموما هر جا دیدید که در مورد سیستم شما عدد 64 بود بدانید که ویندوز شما 64 بیتی است. اما همین جوری هم نیست طبیعتا. چند راه ساده به شما نشان می‌دهم که مطمئن بشوید.
اگر ویندوز شما قدیمی‌تر از XP است پس حتما 32 بیتی یا پایین‌تر است.
اگر ویندوز شما xp یا windows sever یا چیزی شبیه این است از منوی Start گزینه Run را می‌زنیم و در کادر مربوطه تایپ می‌کنیم dxdiag. پنجره‌ای مانند پنجره زیر نشان داده می‌شود که روبروی Operating SystemØŒ اگر 64 بیتی باشد می‌نویسد. به این عکس دقت کنید.
اگر ویستا یا Seven دارید به ترتیب روند زیر را می‌رویم. دقیقا جلوی System type 32 بیتی بودن یا 64 بیتی بودن را مشخص می‌کند:
Start -> Control Panel -> System and Maintenance -> System
 
کاربران مک و لینوکس از کجا می‌توانند پی به 32 بیتی بودن یا 64 بیتی بودن سیستم‌عاملشان ببرندØŸ
اگر لینوکس دارید در خط فرمان از uname استفاده کنید تا با پاسخ‌هایی مثل x86_64 یا ia64 پاسخ شما را بدهد. فقط یادتان باشد i386 یک نسخه 32 بیتی است.
اگر مک دارید یا از محصولات اپل در این زمینه استفاده می‌کنید باید ورژن مک‌تان را به دست آورید. برای این کار از منوی Apple به دنبال About this Mac بگردید.
مک‌هایی که جدیدا ارائه و فروخته می‌شود همه از سیستم عامل و پردازنده 64 بیت استفاده می‌کند. اگر مک شما نو نیست می‌توانید به پردازنده نگاه کنید. Intel Core 2 Duo, Intel Xeon و از خانواده اپلØŒ PowerPC G5 ها 64 بیتی هستند.
Mac OS X 10.5 به بالا هم همه 64 بیتی هستند و پایین‌تر 32 بیتی.
 
آیا برنامه‌های 32 بیتی در ویندوز 64 بیتی اجرا می‌شودØŸ
پاسخ بله است! WoW64 این کار را برای شما می‌کند. Windows-on-Windows 64-bit یک نرم‌افزار شبیه‌ساز است که برنامه‌های 32 بیتی راØŒ اگر دارای فاکتورهای موردنیاز WOW64 باشندØŒ در ویندوز 64 بیتی هم اجرا می‌کند. ولی اگر نداشته باشد کاری از دستتان ساخته نیست.
خیال‌تان راحت که اکثر نرم‌افزارهای شرکت‌های معروفØŒ اگر نسخه 64 بیتی نداشته باشند همØŒ در ویندوز 64 بیتی اجرا می‌شوند.
اینجا  یک لیست از نرم‌افزارهایی را داریم که خود شرکت یک نسخه 64 بیتی از آنها را ارائه کرده است. به این نرم‌افزارها native x86-64 Windows software می گوییم.
سرعت اجرای برنامه‌های 32 بیتی در ویندوز 64 بیتی کمتر استØŸ
قاعدتا باید این طور باشد چون شما دارید برنامه را در یک برنامه واسطه ( WOW64 ) اجرا می‌کنید اما در عمل این طور نیست.
آنقدر سیستم‌های امروز قدرتمند شده‌اند که این استفاده از WOW64 اصلا به چشم شما نمی‌آید. در ثانی اگر رم بالایی داشته باشیدØŒ مثلا 5  گیگ رمØŒ آن وقت چون از اضافه Ram شما هم استفاده می‌شودØŒ سرعت شما بسیار بالاتر هم می‌رود.
آیا نرم‌افزاری داریم که فقط روی سیستم‌ 64 بیتی اجرا بشودØŸ
الان این جور نرم‌افزارها خیلی کم هستند اما همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد. چند سال پیش نرم‌افزارهای 32 بیتی هم کم بودند. من فکر می‌کنم چند سال دیگر نرم‌افزار 16 بیتی را نشود پیدا کرد و نرم‌افزارهای روز همه 64 بیتی شده باشند و معدود نرم‌افزارهایی هم باشند که 32 بیتی باشند هنوز. آن زمان می‌رویم سراغ نرم‌افزارهای 128 بیتی.
فقط برای این که بدانید این مسئله چقدر جدی است باید بگویم نرم‌افزارهایی مثل Exchange 2007 فقط روی سیستم‌های 64 بیتی اجرا می‌شود.
چه زمانی باید روی سیستم عامل 64 بیتی خط بکشمØŸ
درست است که من به شما پیشنهاد می‌کنم که بروید سمت ویندوز 64 بیتی ولی قصد فریب شما را ندارم پس به شما واقعیاتی را باید بگویم.
اگر سیستم شما کمتر از 2 گیگ رم داردØŒ بعد از رفتن به سمت 64 بیتØŒ تغییر محسوسی مشاهده نمی‌کنید.
اگر یک برنامه دارید که با ویندوز 3.1 یا DOS نوشته شده است احتمالا دیگر نمی‌توانید از آن برنامه استفاده کنید چون در ویندوز 64 بیتیØŒ امکان اجرای برنامه‌های 16 بیتی وجود ندارد. کلا باید حواستان باشد در مورد برنامه‌های قدیمی.
اگر شما سخت‌افزاری بسیار قدیمی دارید که از پشتیبانی سازنده در آمده است یک بدشانسی بزرگ گریبان‌تان را می‌گیرد چون در این صورت ممکن است درایور سخت‌افزار شما برای ویندوز 64 بیتی نوشته نشده باشد. متاسفانه درایور 32 بیتی به درد ویندوز 64 بیتی نمی‌خورد.
می‌خواهم یک ویندوز 64 بیتی نصب کنم. چه CPU ( پردازنده ) هایی ویندوز 64 بیتی را اجرا می‌کنندØŸ
جواب این سوال خیلی ساده نیست اما من در چند خط به شما می‌گویم چطوری بتوانید سریعا بفهمید. چون اکثر پردازنده‌های موجود در ایران AMD یا Intel است فقط در مورد این دو توضیح می‌دهم.
اگر AMD Duron است باید بدانید پردازنده شماØŒ ویندوز 64 بیتی را ساپورت نمی‌کند. اگر Sempron جدید است از 64 بیتی به احتمال زیاد پشتیبانی می‌کند و اگر قدیمی است نمی‌کند. برای مطمئن شدن از این موضوع به سایت شرکت رجوع کنید. توی سایت شرکت نوع پردازنده را پیدا کنید و ببینید جلوی Operating Mode 64 Bit چی نوشته است. اگر dxdiag را در RUN ویندوز بزنید مدل دقیق را به شما می‌گوید.
اگر نوع پردازنده شما AMD Opteron یا AMD X2 یا AMD FX, یا مدل بسیار رایج Athlon64 است حتما از 64 بیت پشتیبانی می‌کند. با پردازنده‌های AMD Turion notebook هم می‌توانید تجربه یک ویندوز 64 بیتی را داشته باشید.
اگر پردازنده شما Intel است باید بدانید Intel Core Duo notebook و Intel Pentium M notebook نمی‌توانند از ویندوزهای 64 بیتی پشتیبانی کنند و پردازنده‌های زیر همه قابلیت اجرای ویندوز 64 بیتی را دارند:
Turion notebook processors
Pentium D and Celeron D
Core 2 processors mobile, desktop, and serverکلا یادتان باشد همه پردازنده‌های جدید شرکت‌ها از پردازش 64 بیتی پشتیبانی می‌کنند.
از کجا بفهمم که درایور مناسب ویندوز 64 بیتی را دارم یا نهØŸ
برای اینکار بهترین کار استفاده از سایت سازنده قطعه سخت‌افزاری است. از هر راه دیگری بروید تویش شک و تردید است.
اما مایکروسافت یک برنامه بسیار کوچک و مفید برای ویندوز 7 معرفی کرده است به نام  Windows 7 Upgrade Advisor که دو گزارش به شما می‌دهد. یکی اینکه کامپیوتر شما برای نصب ویندوز هفت 32 مناسب است یا نهØŸ یک گزارش هم مانند قبلی ولی در مورد Windows seven 64 bit. لطفاÙ‹ برای دیدن عکس کلیک کنید.
یادتان باشد که درایورها برنامه‌های مهمی هستند و نباید در مورد آنها غفلت کرد.