✍️ نویسنده: 9
«روغن حیوانی» ضامن قلب سالم و عمر طولانی
نودیها:طی سالیان اخیر شاهد اقبال عمومی مردم کشورمان به طب سنتی و روشهای خاص پیشگیری و درمان طب سنتی هستیم به‌گونه‌ای که در حال حاضر بخش قابل توجهی از مردم در مواجهه با بیماریهای مختلف اعم از بیماریهای ساده یا صعب‌العلاجØŒ ترجیح می‌دهند به‌جای مراجعه به طب کلاسیک و استفاده از روشهای نوین درمانی آن به طب سنتی و اساتید مجرب این حوزه مراجعه کنند و با روشهای درمانی طب سنتیØŒ دوره درمان خود را دنبال کنند. قطعاÙ‹ یکی از دلایل گسترش و ترویج طب سنتی طی سالیان اخیر بین توده مردم با وجود برخی تنگ‌نظریهاØŒ محدودیت‌ها و ممنوعیتهای اعمال شده بخش دولتیØŒ نتایج درمانی بوده که مردم در درمان بیماری خود یا اطرافیانشان بعینه و به‌صورت ملموس شاهد آن بوده‌اند و اینکه بهترین تبلیغ در این سالها برای طب سنتیØŒ قدرت درمانگری بالای طب سنتی در درمان بیماریهای مختلف صعب‌العلاج و حتی بیماریهای لاعلاج بوده و هرچه برخی در کوس ناتوانی طب سنتی برای درمانگری دمیده‌اندØŒ مردمی که بعینهØŒ درمان بیماری خود و اطرافیانشان توسط بزرگان طب سنتی کشور با گیاهان دارویی و روشهای ساده طب سنتی را دیده‌اندØŒ ذره‌ای از این تبلیغات منفی و هجمه‌های سنگین متØ£ثر نشده‌اند. دکتر حسن اکبریØ› متخصص آسیب‌شناسیØŒ دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و محقق طب سنتی ایرانی ــ اسلامی است که دو کتاب «مثلث سلامت» مشتمل بر حدود Û²Û°Û° مقاله کوتاه و بلند را به رشته تحریر درآورده استØ› وی در نشستی در باشگاه خبرنگاران تسنیم به بررسی و تشریح ابعاد مختلف طب سنتی ایرانی ــ اسلامی و راهکارهای کاربردی برای کسب سلامتی و درمان برخی از بیماریهای شایع پرداخته است. بخش نخست این نشست با عنوان «با این نسخه Û±Û²Ûµ سال عمر کنید/ خیانت در حق سلامتی مردم با حذف روغن حیوانی» منتشر شد و بخش دوم این نشست با عنوان «زیاد نوشیدن آب از علل ابتلا به دیابتØŒ ام‌.اس. و سکته قلبی/ «روغنهای مایع» موجود در بازار کشور خوراکی نیست» منتشر شد در ادامه بخش پایانی این نشست تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است: سؤال: در توصیه طب سنتی خوردن هشت لیوان آب در شبانه‌روز غلط استØŒ چه نوشیدنی را برای تامین مایعات بدن به جای آب استفاده کنیمØŸ الزاماÙ‹ نوشیدنی مساوی با آب نیست و ابوعلی سینا می‌گوید آب را به تنهایی استفاده نکنید مخصوصا کسانی که ام.اسØŒ بیماری قلبیØŒ دیابتØŒ لوپوس و روماتیسم دارند از آب نوشیدنی به تنهایی استفاده نکنند و نوشیدن آب برای آنها مضر است. سوال: آیا چای هم می‌تواند جای مایعاتی مثل آب را بگیردØŸ ابوعلی سینا می‌گوید به خوردن یک داروی گیاهی عادت نکنیدØ› نخستین بدی چای سبز و سیاه که از نظر من در زمره داروهای گیاهی هستندØŒ عادت به خوردن آنها است و نباید به صورت مرتب در شبانه‌روز خورده شود. بدترین مشکل چای این است که هر روز خورده می‌شودØ› آقایی به من می‌گفت در شبانه‌روز ÛµÛ° استکان چای می‌خورد و معلوم است که برای بدن این آقا مشکلاتی ایجاد می‌شودØ› مردم ما در یک روزØŒ چندین لیوان چای می‌خوردند. آنهایی که بیماری قلبیØŒ ام.اسØŒ دیابتØŒ یبوستØŒ بیماریهای روماتیسمی و طبع سرد دارند نباید چای بخورند. سؤال: چه دمنوشهای از نظر طب سنتی مفید استØŸ انواع دمنوش وجود دارد مثلا دمنوش «اسطوخودوس» برای افرادی که افسردگی و بیماری اعصاب دارندØŒ مفید است و اگر در شب میل شود بهتر بوده و فواید خوردن عرق اسطوخودوس به خاطر عبور از سد خونی و مغزی نسبت به دمنوش آن بیشتر است. دمنوش «بادرنجبویه» برای قلب ضعیف مفید است افرادی که قلب ضعیفی دارندØŒ دمنوش «بادرنجبویه» میل کنندØ› بادرنجبویه یکی از دمنوشهای عالی ایرانی است که ابوعلی سینا درباره آن می‌گوید: بادرنجبویه خاصیت عجیبی در تقویت و تفریح قلب داردØ› برای قلب دو داروی سیب و بادرنجبویه را معرفی می‌کنیم. متعادل شدن تمام اخلاط بدن با «گل گاو زبان» اگر از ابوعلی سینا سؤال می‌کردید که با داشتن غلبه سوداØŒ غلبه بلغمØŒ غلبه صفرا و غلبه خون در بدن چه باید خورده شود او می‌گفت که «گل گاو زبان» بخوریدØ› «گل گاو زبان» تمام اخلاط را متعادل می‌کند و ما فکر می‌کنیم که «گل گاو زبان» را فقط در سرماخوردگی باید خورد در صورتیکه باید همراه با تمام دمنوشها خورده شود. بی نیازی از صادرات نفت با «گل گاو زبان» بهترین «گل گاو زبان» ایران در کوههای البرز یافت می‌‌شود و بهترین نوع جهانی آن در ایران استØ› ایران اگر در صنعت «گل گاو زبان» متمرکز شود دیگر نیازی به صادرات نفت ندارد و «گل گاو زبان ایران» می‌تواند دنیا را تسخیر کند در حالیکه سهم ما از صادرات «گل گاو زبان» دنیا در حد صفر است. جهت اطلاع وزیر نفت می‌گویم که نیازی نیست اینقدر نفت را صادر کنیدØ› ما می‌توانیم در داروهای گیاهی به عنوان یک صادرات خوب سرمایه‌گذاری کرده و حتی می‌تواند جای نفت را بگیردØ› تمام دنیا به داروهای گیاهی ما احتیاج دارند و حتی دیده شده افرادی از کشورهای اروپایی به اسم گردشگر به کوههای کشور ما آمده و داروهای گیاهی را می‌برند. چند وقت پیش مهمان یکی از ائمه‌های جمعه بودم که گفت استان ما جوانان بیکار دارد و من به او گفتم بیکاری وجود ندارد چرا که رشته کوه‌های البرز پر از «گل گاو زبان» است. اسپانیا هر کیلو «گل گاو زبان» را Û´ میلیون تومان می‌فروشد وزارت جهاد کشاورزی ایران باید بستری را برای جوانان آماده کند تا آنها در کوه‌ها و دشتهاØŒ بذر «گل گاو زبان» را کاشته و سال بعد آن را برداشت کنند؛‌ ما هر کیلو «گل گاو زبان» را به‌صورت خام Û´Û°Û° هزار تومان به فروش می‌رسانیم و کشور اسپانیا گل گاو زبان خام را از کشور ما خریداری می‌کند و در کشورش میکروب‌زداییØŒ قارچ‌زدایی و بسته‌بندی کرده و کیلویی Û´ میلیون تومان می‌فروشد. ایجاد شغل با تولید «گل گاو زبان» و داروهای گیاهی اگر مردم ما پروسه کاشتØŒ داشت و برداشت را در تولید «گل گاو زبان» رعایت کنند و کارخانه‌هایی در زمینه تولید «گل گاو زبان» داشته باشیم و برداشتمان را درست کنیمØŒ ایجاد شغل کرده‌ایمØ› زمینه‌های ایجاد شغل در کشور ما فراوان است؛‌ ایران می‌تواند پرورش و بسته‌بندی داروهای گیاهی را به‌صورت استاندارد انجام دهد و با این کار می‌تواند چاه‌های نفت خودش را برای استفاده نسلهای بعد از نفتØŒ ببندد. سهم ایران در بازار داروهای گیاهی در جهان تقریبا صفر است در صورتیکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون و وزارت جوانان اگر دست در دست هم دهند می‌توانند برای جوانان از طریق داروهای گیاهی شغل ایجاد کنند. ایران بعد از امریکا بهترین کشور برای تولید «گیاه آلوورا» ایالت آریزونا در امریکا گیاه «آلوورا» را پرورش می‌دهد و آلوورای آنها تا کشور ایران هم می‌رسدØ› ایران بعد از امریکا بهترین کشور برای تولید «آلوورا» بوده و در طب سنتی ما از این گیاه به عنوان «صبر زرد» یاد شده است؛‌ «آلوورا» برای ایران است اما جوانان ما بیکار هستندØ› مهندس ساختمان یا کشاورزی ما در شهر تهران در حال مسافرکشی با پراید هستند در حالیکه می‌توانند «آلوورا» و گل گاو زبان پرورش دهند. صنعت زعفران ایران را افغانستانیها از ما گرفتند و بازار زعفران ما را از بین بردندØ› آیا زعفران فقط در خراسان جنوبی به عمل می‌آیدØŸ چرا ما نباید زعفران تولید کنیمØŸ در تمام نقاط ایران غیر از مناطقی محدودØŒ زعفران پرورش پیدا می‌کند. «شربت زعفران» داروی مفرح طب سنتی وزارت جهاد کشاورزی باید در حوزه تولید زعفران فعال شودØ› در حال حاضر شربت مفرحی که در طب سنتی وجود دارد «شربت زعفران» استØ› بیمار قلبی اگر زعفران را با مقداری گلاب به همراه عرق نعنا یا بابونه مخلوط کندØŒ بهترین داروی مفرح به وجود می‌آید. با زعفران دیگر نیازی به استفاده از داروی خارجی نیست البته استفاده از زعفران اندازه داردØ› اگر ما از گیاهان دارویی به خوبی استفاده کنیمØŒ می‌توانیم بسیاری از مشکلات مردم را با طب سنتی ایرانی Ù€ اسلامی حل کنیم. سؤال: پزشکان طب مدرن مصرف روغن حیوانی را توصیه نمی‌کنندØŒ نظر طب سنتی درباره این روغنهای حیوانی چیستØŸ روغن حیوانی ضامن قلب سالم و عمر طولانی من به عنوان کسی که پزشک طب جدید هم هستم و در زمینه سلول با دیدگاه طب جدید و قدیم فعالیت می‌کنمØŒ مقاله‌ای در کتاب مثلث سلامت تحت عنوان «روغنهای حیوانی بنزین سلولهای قلبی» دارمØ› هر کسی که می‌خواهد قلب سالم و عمر طولانی داشته باشدØŒ روغن حیوانی بخورد. روغن حیوانی را اصطلاحاÙ‹ «روغن کرمانشاهی» می‌گویند و روغنی با رنگ زرد بوده که از شیر گرفته می‌شودØ› به این‌صورت که اگر کره محلی را آب کرده و دوغ آن را جدا کنیمØŒ بقیه آن روغن حیوانی می‌َشودØ› روغن حیوانیØŒ بهترین نوع روغن است. بعد از روغن حیوانیØŒ «روغن شحم گاو» بسیار مفید بودهØ› چربیهای اطراف قلب و کلیه و اعضای گاوØŒ شحم گاوی است. «روغن کوهان شتر» هم جزو روغنهای حیوانی خوب است و کم کیفیت‌ترین روغن حیوانیØŒ «روغن دنبه» بوده که بسیار مفیدتر و بهتر از روغنهای مایع موجود در بازار است. سؤال: ایرانیها عادت دارند در کنار سفره غذا یک پارچ آب را بگذارند و با غذا از نوشیدنی استفاده کنندØŒ نظر طب سنتی در این باره چیستØŸ طب سنتی و روایات اسلامیØŒ خوردن آب همراه غذا را ممنوع کرده استØŒ پس تفکر گذاشتن پارچ آب همراه با یخ زیاد در سفرهØŒ وارداتی بوده و من خواهش می‌کنم پارچ آب را از سفره غذا بردارید. «سرکه شیره» نوشیدنی جایگزین آب در سفره آب بر سر سفره ایرانی رسم نبوده و در ÛµÛ° سال اخیر وارد سفره ایرانی شده استØ› من به یاد دارم در قدیم در سفره مایعاتی نبود و اگر هم مایعی در سفره می‌گذاشتند،‌ «سرکه شیره» بودØ› در قدیم در سفره ایرانی آب،‌ نوشابهØŒ دوغ نبود و «سرکه شیره» به عنوان نوشیدنی در سفره موجود بودØ› پس رسم و رسومات ایرانی از این چیزها بÙŽری است. همان‌طور که سیگار و تریاک را در کشور وارد کردندØŒ به همان صورتی که نوشابه و خوردن انواع و اقسام فست‌فودها را راه‌ انداختند و روغنهای طبیعی را با روغنهای صنعتی جایگزین کردند و خوردن گوشت مرغ را رسم کردندØŒ خوردن آب در بین غذا خوردن را هم رسم کردند. پس آب را نباید در سفره قرار داد و از نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا نباید آب خورد و اگر خواستید مایعی را بخورید از نوشیدنیهای گرم مثل دمنوش استفاده کنید و آن هم بهتر است که با وعده غذایی فاصله داشته باشد. سوال: آیا مصرف مرغ به عنوان گوشت سفید برای بدن مضر استØŸ سیاری راوی حدیث است که در اصول کافی نقل می‌کند که امیرالمومنین (ع) در مورد خوردن گوشت مرغ فرمودند: «الدÙ‘ÙŽجÙŽاجÙ خÙنÙ’زÙیرÙ الطÙ‘ÙŽیÙ’رÙ» یعنی مرغØŒ خوک پرندگان است؛‌ این خوک پرندگان الان تبدیل به غذای مهمانی و عزاداری و عروسی ما شده در حالیکه در زمان امیرالمومنین (ع) مرغها هورمونی نبوده و این به معنی آن است که ایشان خوردن مرغهای رسمی را هم نهی کرده‌اند. «الدÙ‘ÙŽجÙŽاجÙ خÙنÙ’زÙیرÙ الطÙ‘ÙŽیÙ’ر» دلایل زیادی دارد و یکی از آنها این است که مرغ به مدفوع خودش و حتی سایر حیوانات و انسانØŒ نوک می‌زندØ› امیرالمومنین (ع) فرمودند چرا از گوشت جوجه استفاده نمی‌کنید و در تعریف جوجه فرمودند جوجه باید پایین‌تر از ÛµÛ°Û° گرم وزن داشته باشد و این یعنی جوجه طبیعی مرغ و خروس زیر ÛµÛ°Û° گرم برای خوردن عالی است اما اینکه مرغهای چند کیلویی را به وزنهای کوچکتر تقسیم کرده و به اسم جوجه به خورد ما می‌دهند یک ظلم است. سوال: طب جدید از نمک به عنوان سÙŽم یاد می‌کندØŒ آیا این مسئله مورد تایید طب سنتی هم هستØŸ وزارت بهداشت می‌گوید نمک را از سفره بردارید که این کاملا اشتباه استØ› امام باقر (ع) درباره نمک می‌فرماید: اگر مردم خواص نمک را می‌دانستندØŒ بیماری‌هایشان را درمان نمی‌کردند الا با نمکØ› وزارت بهداشت اشتباه می‌کند و نمک را به سم تبدیل کرده یعنی سنگ نمک ما را به نمک ید‌دار تسویه شده تبدیل کردند و بعد توصیه می‌کنند که این سم را به سفره‌هایتان وارد نکنید. نمک طبیعی ما همان نمکی است که امیرالمومنین (ع) به دختر خود یعنی حضرت زینب فرمودند شیر را بردار و نمک را بگذارØ› اگر این جمله دروغ استØŒ این جمله را حذف کنید اما اگر این جمله صحیح است پس چرا بعضی افراد کاری برخلاف جمله امیرالمومنین (ع) انجام می‌دهید. در آینده با وجود روغنهای صنعتی موجود در بازارØŒ افراد بالای Û¶Û° سال را در بین خودمان نخواهیم داشت؛‌ مردم با خوردن روغنهای صنعتیØŒ مرغهای هورمونی و خوردن هشت لیوان آب در شبانه‌روز دیگر بعید است که بالاتر از Û¶Û° یا Û·Û° سال عمر کنند. سؤال: تجویز طب سنتی برای درمان سرطان چیستØŸ «سورنجان» دارویی برای جلوگیری از سرطان دارویی در طب سنتی به نام «سورنجان» وجود دارد که یکی از داروهای موثر بر سلولهای سرطانی است و جلوی تقسیم سلولهای سرطانی را می‌گیردØ› اگر بتوانیم به درستی آن را پرورش دهیمØŒ یک داروی ضد سرطان بسیار خوب استØ› برای درمان بیماران سرطانی «سورنجان» را از عطاریها خریداری کرده و و آن را دم کرده و بیمار سه مرتبه در شبانه‌روز میل کند. دارویی گیاهی به نام «تاکسوتر» وجود دارد که توسط خارجیها تولید می‌شودØŒ Û³Û° گرم از این داروی گیاهی Û·Û° میلیون تومان است و هزینه هر آمپول وارداتی تاکسوتر چندین میلیون تومان است. «تاکسوتر» از «گیاه سرخدار» بدست می‌آید و جالب است بدانید در کشور فرانسه که در چند هزار مترمربعØŒ از این نوع درختان وجود دارد که به شدت از آنها حفاظت می‌شود. در کشور ایرانØŒ هکتارها درخت سرخدار وجود داردØ› اگر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و معاونت داروی وزارت بهداشت به این مسئله توجه داشته باشند و اگر به این موضوع اهمیت داده شودØŒ می‌توانیم گیاه سرخدار را صادر کنیم؛‌ وظیفه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی است که گیاهان دارویی را از راه بهداشتی در دسترس مردم قرار دهد تا مردم نسبت به این داروها شناخت پیدا کنند. سؤال: راه درمان بعضی از تومورهای سرطانی جراحی بودهØ› آیا طب سنتی با جراحی مخالف استØŸ جراحی جزو طب سنتی استØ› «زهاوی» از طبیبان طب سنتیØŒ جراح بود و بیش از یک هزار سال قبل جراحی می‌کردØŒ پس اگر پزشکی با جراحیØŒ توموری را از بدن مریض خارج کندØŒ کار ابوعلی سیناØŒ رازی و زهاوی را انجام داده است. سؤال: تجویر طب سنتی برای بیماران قلبی چیستØŸ خوردن «دل گوسفند» باعث تقویت قلب می‌شود قلب باید با تقویت قلبی درمان شودو یکی از تقویتهای قلبی «دل گوسفند» استØ› یک بار در هفته دل گوسفند کوچک (بره) را بر روی زغال کباب کنید (زغال غیربهداشتی نبوده و کباب باید بر روی حرارت بدون شعله زغال پخته شود و جالب است بدانید کباب کردن بر روی گاز به دلیل داشتن Û·Û°Û° درجه حرارت غیر بهداشتی است و گوشت گوسفند را به سم تبدیل می‌کند). زغال را اول آتش زده و بعد از فروکش کردن حرارت،‌ دل گوسفند را با فاصله روی زغالØŒ مغزپخت کرده و این یک کباب واقعی ایرانی است؛‌ کبابهایی که در کبابیها پخته می‌شودØŒ روی آن سوخته و داخلش خام می‌ماند و این کباب نیست بلکه سم استØ› خواهشم از ماموران بهداشت این است که زغال را از کبابیها حذف نکنند چرا که باعث ضدعفونی گوشتی می‌شود که بر روی آن کباب شده است. سؤال: آیا زدن کنجد به نان غیربهداشتی استØŸ حذف «کنجد» از نان دلیل خیلی از بیماریها اخیراÙ‹ دیده شده که به نانواییها گفته می‌شود که کنجد را حذف کنندØ› اگر کسی نان کنجدی بخورد مبتلا به امراضی مثل دیابت نمی‌شود و دلیل خیلی از بیماریهای ما به دلیل حذف کنجد از نانها است. سؤال: نظر طب سنتی درباره خوردن سیاه دانه چیستØŸ «سیاه دانه» داروی تمام بیماریها پیامبر اکرم (ص) فرمود: سیاه دانهØŒ داروی تمام بیماریها غیر از مرگ استØ› توصیه می‌کنم سیاه دانه را به پنیر و نان اضافه کرده و در غذاها بریزیدØ› سیاه دانه اگر با عسل مخلوط شود از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. یکی از دوستانم گفت در انگلستان دچار سرماخوردگی شدم و به داروخانه‌ای مراجعه کردم و از داروخانهØŒ دارویی برای سرماخوردگی خواستم و آنها ظرف کوچکی به قیمت سه پوند به من دادند که وقتی آن را باز کردم مشاهده کردم که داخلش سیاه دانه و عسل است. «سیاه دانه و عسل» راهی برای درمان بیماریها استاد خیراندیش سالها با تجویز سیاه دانه و عسلØŒ بیماریهای مردم را درمان کرد و وزارت بهداشت مطب وی را پلمپ کردØ› انشاء‌الله استاد خیراندیش سالها عمر کنند اما مطمئنم همین افرادی که منتقد وی هستند و مطب او را پلمپ کردندØŒ بعد از اینکه از دنیا رفت برایش بزرگداشت می‌گیرند. استاد عبادیانی و استاد ناظم با این که طبیب نیستدند اما حکیم هستند و وقتی به کشوری مثل انگلستان بروندØŒ از آنها مجسمه‌هایی طلایی درست می‌کنند و به آنها مبالغ کلانی داده می‌شودØ› چرا خودمان با دستمان چنین شخصیتهای بزرگی را زندانی می‌کنیمØŸ آیا اطبای سنتی گناه کردند که به خارج از کشور نرفته‌اندØŸ صدا و سیما استاد خیراندیشØŒ استاد عبادیانی و استاد ناظم را بیاورد و مطمئن باشید که هر کلمه آنها حکیمانه استØ› مدرک پزشکی مهم نیست و این مهم است که آن فردØŒ توانایی نجات افراد کثیری را داشته باشد. سؤال: درمان طب سنتی برای «اÙدÙم لنفی» چیستØŸ ابوعلی سینا فرمودند: «اول التدبیر بالتغذیه» یعنی در ابتدا باید تغذیه بیمار درست شودØ› علت بیماری «ÙادÙم لنفی» ممکن است یک کرم باشد که راه لنفی را می‌بندد که به آن «فیلاریاسیس» گفته می‌شود ولی بعضا عامل این بیماری کرم یا انگل نیست و عاملش می‌تواند بدخوریØŒ پرخوری و رسوب اخلاط غلیظه باشد. درمان اÙدÙم لنفی «اول التدبیر بالتغذیه» بوده یعنی باید در مواد غذایی اصلاحی صورت گیردØ› در خوردن روغنØŒ گوشت و میوه باید دقت شود و بیمار باید به ورزش اهمیت دهد و آب سرد نخورد و به جای آن آب گرم را به همراه خرما یا عسل بخورد و بادرنجبویه را جایگزین چای کند و اگر بیمارØŒ دیابت ندارد می‌تواند از شیره انگور استفاده کند. پاهای بیماری که اÙدÙم لنفی دارد باید با روغن ماساژ داده شودØ› روغن بنفشه بسیار مفید بوده و استاد مینایی در ایران روغن بنفشه‌ای تولید می‌کند که باعث نرمی پوست می‌شودØ› روغن زیتون اصلØŒ روغن سورنجان به همراه بادکش هم برای این بیماران مفید استØ› با تجویز طبیب زالوØŒ حجامت و فسد هم برای درمان این بیماران مفید خواهد بود. سؤال: درمان طب سنتی برای تشنج نوزادان چیستØŸ ابتدا باید به تغذیه مادر توجه کرد و اینکه مادر از چه روغنیØŒ گوشت و لبنیاتی استفاده می‌کندØ› ریشه بیماری تشنج در نوزادان منشØ£ سردی دارد یعنی سلولهای عصبی برای اینکه بتوانند پیام عصبی را به درستی منتقل کنند نیاز به یک قدرتی دارند و زمانیکه مادر باردار،‌ شیرده یا حتی قبل از بارداریØŒ سردی زیاد مصرف کندØŒ سلولهای عصبی متورم شده و در نتیجه «انتفال جریان خود به خودی» اتفاق می‌افتد که در طب جدید به آن تشنج گفته می‌شودØ› بنابراین مادر باید تغذیه خود را بر اساس مثلث سلامت تنظیم کند تا شیر وی صالح شده و موجب ترمیم سلولهای عصبی شود. سؤال: تغذیه نوزادی که اصطلاحاÙ‹ از شیر گرفته می‌شودØŒ چه باید باشدØŸ خوردن عسل برای شیرخوارگان مفید است بچه در طب جدید تا Û²Û¸ روزگی نوزاد است و در طب قدیم تا Û´Û° روزگی بوده و بعد از این بچه به مرحله شیرخوارگی می‌رسدØ› برخلاف اعتقاد فعلی که می‌گوید به شیرخوار هیچ غذایی غیر از شیر مادر داده نشودØŒ ابوعلی سینا تاکید دارد که مادر قبل از شیرØŒ یک قاشق عسل به شیرخوار دهدØ› عسل مستقیما بدون آنکه انرژی زیادی از بدن گیرد به سلولها می‌رسدØ› عسل مبدرق (بدرقه‌کننده) بوده و هم اینکه مواد شیر را به سرعت به سلولها می‌رساند. هر غذایی که در مثلث سلامت وجود دارد را کمی از آن را به دهان بچه بزنید تا آنزیمهای لازم را بسازدØ› بچه در Û¹ ماهگی مانند آدم بزرگ توانایی خوردن همه چیز را دارد ولی باید تا دو سالگی شیر مادر را در کنار غذا بخورد. تسنیم
💬 دیدگاهها (0 دیدگاه)
📝 ثبت دیدگاه جدید
✅ بدون نیاز به کد امنیتی
✅ دیدگاه شما پس از تایید مدیر نمایش داده میشود.