کوهنورد بازی سختی است ؟ بدون مقدمه دفاع می کنم: "مشکل از شماست."
نقد و بررسی کامل در ادامه مطلب
از همان ابتدا فرهود فرمند مخاطب خود را بارها مشخص کرده بود: "کوهنورد را برای بازی کننده های خوره ساخته ام و اصلا قرار نیست آسان باشد."
کوهنورد سخت است ولی بهترین طراحی بازی ، بهترین طراحی مراحل ، بیشترین جزئیات ، انیمیشن های فراوان درون بازی ، بیشترین گیم پلی و درجه بالایی از "ارزش بازی مجدد" دارد. این مقایسه را نه با بازی های ایرانی بلکه با بازی های این سبک در دنیا انجام می دهم. چون اگر بخواهم کوهنورد را با نمونه های فعلی بازی های ایرانی مقایسه کنم اختلاف بسیار زیاد است و برای این که به کلی گویی متهم نشوم مجبورم در مورد تک تک این موضوعات دلیل بیاورم.
از شخصیت های بازی شروع کنیم که "فاد کاشف" بهترین آنهاست. تعداد افعال یا اعمال شخصیت اصلی یک بازی یکی از شاخص های مهم در روند بازی است. این افعال مجموعه ای از کارهایی است که می توانید در طول بازی انجام دهید. کوهنورد در این زمینه یک سکوبازی کامل است و گستره وسیعی از اعمال را در اختیار کاربر قرار می دهد. این مجموعه اعمال و افعال کم کم در طول بازی به مخاطب داده می شوند و به تبع آن روند بازی سخت تر می شود. بنابر این اگر فکر می کنید که مرحله یک کوهنورد سخت است ، شک نکنید که مراحل پایانی را غیر ممکن خواهید یافت. برای مثال چند نوع کلنگ کوهنوردی دارید که هر کدام قابلیت های متفاوتی دارند. یکی برای یخ ، یکی برای تاب خوردن و دیگری برای لیز خوردن در سطوح مختلف. یا در صخره نوردی ابتدا با دست خالی این کار را می کنید ، بعد فاد گیره به دست می آورد و سپس با اضافه شدن طناب این بخش کامل می شود. در نهایت هنگام صخره نوردی عنکبوت ها مزاحم شما می شوند که باید با کلنگ از شر آنها خلاص شوید. حتا یک چنگک هم در ادامه بازی می گیرید که می توانید آنرا به سقف های مختلف شلیک کنید و عمودی از طناب آن بالا بروید و تاب بخورید.
در طول بازی با ترکیب این ابزار و اعمال (که فقط بخش کوچکی از آنها را فهرست کردم) چالش های جدیدی در انتظار شما خواهد بود و مراحل همیشه تازه و متنوع خواهند بود و روند بازی در هر مرحله مکانیک تازه یا ترکیب جدیدی از مکانیک ها را به شما معرفی می کند.
همه این گیم پلی های کوچک با انیمیشن های زیبا و با جزئیات و طنزی ملیح در بازی اجرا شده اند. جزئیات در طراحی فاد (جزئیاتی که در خدمت روند بازی باشد) عالی است ، از تنوع لباس های فاد در مراحل مختلف گرفته تا دیالوگ ها و کوله پشتی او. از فاد که بگذریم دیگر شخصیت های بازی نیز کاملا در خدمت بازی هستند. باورپذیر ، دقیق و زیبا ، همراه با انیمیشن های روان ، شخصیت پردازی خوب (در حد این سبک بازی). در مورد غولآخرهای بازی هم بهتر است خودتان بازی کنید. به نظرم کوهنورد از نظر تنوع شخصیت ها و به خدمت گرفتن آنها برای ساخت شخصیت فاد و ارایه گیم پلی و داستان بی نقص است.
در کنار این شخصیت های کامل ، طراحی مراحل یکی دیگر از نقاط قوت بازی است. زیبایی بصری مراحل در کنار طراحی خوب مراحل باعث شده که مراحل و سکوبازی های کوهنورد لذت بخش و همراه با فکر باشند. مکانیک های بازی با دقت و با درجه سختی مناسب در طول مراحل پیچیده شده اند. وقتی در مراحل ابتدایی بازی از روی بز پریدم و بز با شدت به دیوار خورد با خود گفتم این هم یک کلیدزنی ساده برای قشنگ شدن بازی. اما وقتی در مراحل بالاتر دیدم که با استفاده از بز باید یک تخته سنگ را تکان دهم ، از تنوع گیم پلی بازی لذت بردم.
نکته دیگر در طراحی مراحل درجه بالای "ارزش بازی مجدد" است. امروزه "ارزش بازی مجدد" یکی ازعواملی است که در محبوبیت بازی ها نقش موثری دارد و از نقاط قوت و کلیدی یک بازی به شمار میرود . باعث می شود که بازی کننده بعد از اتمام عادی بازی ، بارها و بارها به سراغ آن بیاید. وقتی مرحله اول کوهنورد را تمام کردم ، متوجه شدم که فقط ۳۷ درصد این مرحله را کامل کرده ام و این یعنی پی گیری دوباره این مرحله در دفعات بعد. در مراحل بالاتر با به دست آوردن تجهیزات جدید کوهنوردی می توانید در مراحل اولیه به مکان های دور از دسترس بروید یا حتی در زمان کوتاه تر مرحله را به پایان برسانید.
از نظر حجم بازی و زمان گیم پلی هم کوهنورد طولانی است. در صورت حرفه ای شدن در بازی و با بخت و اقبال می توانید ۹ مرحله بازی را در حدود ۷ یا ۸ ساعت تمام کنید که زمان مناسبی برای یک بازی در این سبک است.
فرهود فرمند با انتخاب سبکی که از نظر بسیاری از بازی سازان ایرانی ، بازی محسوب نمی شود و با طراحی بازی و طراحی مراحل درست توانسته است بازی ای بسازد که از نظر روند و طراحی مرحله به راحتی قابل مقایسه با نمونه های خارجی باشد. اما مشکلات فنی بازی ، استفاده از موتور ضعیف برای ساخت بازی ، ناسازگاری بازی با سخت افزارهای ۶۴ بیتی و مجازات های ناعادلانه بازی کننده توسط بازی (مثلا تکرار دوباره مرحله در صورت خروج از بازی یا کسب نکردن رتبه یک تا سه) باعث شده که سختی بالای بازی بیشتر نمایان شود. این عوامل باعث خواهد شد مخاطبان زیادی از بازی کوهنورد لذت واقعی را نبرند.