احادیث و روایات
بسم الله الرحمن الرحیم – ضمن تبریک نیمه شعبان و ولادت با سر سعادت امام زمان (عج) شما را دعوت میکنیم چهل حدیث را از حضرتش در ادامه بخوانید.
۱.توجه امام زمان(علیه السلام) به شیعیان
إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ
اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ وَ ظَاهِرُونَا عَلَى انْتِیَاشِکُمْ مِنْ فِتْنَهٍ قَدْ أَنَافَتْ
عَلَیْکُمْ.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۴؛ احتجاج، ج۲، ص۴۹۵؛ الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۰۲.
ما در رعایت حال شما کوتاهى نمى کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم, که اگر
جز ایـن بود گرفتاریها به شما روى می آورد و دشمنان, شما را ریشه کـن مى
کردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانى کنید، در نجات دادن شما از فتنه هایی که
شما را در بر گرفته است.
۲. عمل صالح و تقرب به اهل بیت(علیهم السلام)
فَیَعْمَلُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ لِیَتَجَنَّبَ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهِیَتِنَا وَ
سَخَطِنَا فَإِنَّ امْرَأً یَبْغَتُهُ فَجْأَهٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَهٌ وَ لَا یُنَجِّیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَه.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۴؛ احتجاج، ج۲، ص۴۹۵.
هریک از شما باید به آنچه که او را به دوستى ما نزدیک مى سازد, عمل کند واز
آنچه که خـوشایند ما نبـوده وخشـم ما در آن است, دورى گزیند, زیرا مرگ به طور
ناگهانى انسان را مى گیرد, در وقتى که توبه برایـش سودى ندارد وپشیمانى او را
از کیفـر مـا به خـاطـر گنـاهـش نجـات نمـى دهــد.
۳. تسلیم در برابر دستورات امامان(علیهم السلام)
فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا الْأَمْرَ إِلَیْنَا فَعَلَیْنَا الْإِصْدَارُ کَمَا کَانَ مِنَّا الْإِیرَادُ وَ لَا
تُحَاوِلُوا کَشْفَ مَا غُطِّیَ عَنْکُمْ وَ لَا تَمِیلُوا عَنِ الْیَمِینِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى الْیَسَارِ وَ اجْعَلُوا
قَصْدَکُمْ إِلَیْنَا بِالْمَوَدَّهِ عَلَى السُنَّهِ الْوَاضِحَهِ فَقَدْ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَاهِدٌ عَلَیَّ وَ
عَلَیْکُم.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶.
از خـدا بتـرسید و تسلیـم ما شـوید, کارها را به ما واگذاریـد, برماست که شما را از
سرچشمه, سیراب برگردانیـم, چنان که بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى
کشف آنچه از شما پـوشیده شده نروید. به چپ و راست منحرف نشوید. مقصد
خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى که روشـن است به طـرف مـا قـرار دهیــد.
به تحقیق که من شما را نصیحت کردم و خداوند بر من و شما گواه است.
۴. تحقق حتمی حقیقت
أَبَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْحَقِّ إِلَّا تَمَاماً وَ لِلْبَاطِلِ إِلَّا زُهُوقاً وَ هُوَ شَاهِدٌ عَلَیَّ بِمَا أَذْکُرُه.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۷؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص ۱۹۳ و ج۵۰، ص۲۲۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۸.
خـداوند مقدر فرموده است که حق به مرحله نهایى و کمال خود برسد و باطـل از بیـن رود، وخدا بـر آنچه بیـان نمـودم گواه است.۵. خلقت هدفدار و هدایت پایدار
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یَخْلُقِ الْخَلْقَ عَبَثاً وَ لَا أَمْهَلَهُمْ سُدًى بَلْ خَلَقَهُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ جَعَلَ لَهُمْ
أَسْمَاعاً وَ أَبْصَاراً وَ قُلُوباً وَ أَلْبَاباً ثُمَّ بَعَثَ إِلَیْهِمُ النَّبِیِّینَ (علیهم السلام) مُبَشِّرِینَ وَ
مُنْذِرِینَ یَأْمُرُونَهُمْ بِطَاعَتِهِ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یُعَرِّفُونَهُمْ مَا جَهِلُوهُ مِنْ أَمْرِ
خَالِقِهِمْ وَ دِینِهِمْ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِمْ کِتَاباً وَ بَعَثَ إِلَیْهِمْ مَلَائِکَهً وَ بَایَنَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ مَنْ بَعَثَهُمْ
بِالْفَضْلِ الَّذِی لَهُمْ عَلَیْهِمْ وَ مَا آتَاهُمْ مِنَ الدَّلَائِلِ الظَّاهِرَهِ وَ الْبَرَاهِینِ الْبَاهِرَهِ وَ الْآیَاتِ
الْغَالِبَهِ.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۷؛ بحارالأنوار، ج۵۰، ص۲۲۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۸.
خداوند متعال, خلق را بیهوده نیافریده و آنان را مهمل نگذاشته است, بلکه آنان را
به قـدرتـش آفریـده و بـراى آنها گـوش و چشـم و دل و عقل قرار داده, آن گاه
پیامبران راکه مژده دهنده و ترساننده هستنـد به سـویشان برانگیخت تا به
طاعتـش دستـور دهند واز نافرمانـى اش جلـوگیرى فـرمایند و آنچه را از امـر
خـداونـد و دینشان نمى دانند، به آنها بفهمانند. و بر آنان کتاب فرستاد و به
سـویشان فرشتگان بـرانگیخت تـا آنها میان خـدا و پیامبـران واسطه باشند، به
واسطه تفضّلـى که بـر ایشان روا داشته، از دلایل آشکار و برهان های قاطع و آیات
غالب که به ایشان داده است.
۶. ظهور حق
إِذَا أَذِنَ اللَّهُ لَنَا فِی الْقَوْلِ ظَهَرَ الْحَقُّ وَ اضْمَحَلَّ الْبَاطِلُ وَ انْحَسَرَ عَنْکُمْ وَ إِلَى اللَّهِ أَرْغَبُ فِی الْکِفَایَهِ وَ جَمِیلِ الصُّنْعِ وَ الْوَلَایَهِ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۹؛ بحارالأنوار، ج۵۰، ص۲۲۸و ج۵۳، ص۱۹۶؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۹.
هرگاه خداوند به ما اجازه دهد که سخن گـوییم, حق ظاهر شده و باطل از میـان خـواهـد رفت وخفقـان از سـر شمـا بـرطـرف خـواهـد شـد.
من به پشتیبانی و همراهی خداوند متعال امیدوارم و هم او برای ما کافی است و چه خوب وکیلی است . درود خدا بر محمدو آل محمد باد.۷. ظهور فقط به اذن خدا
فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ وَ ذَلِکَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَهِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلَاءِ الْأَرْضِ جَوْراً.
کمال الدین، ج۲، ص۵۱۶؛ غیبت شیخ طوسی، ص۳۹۵؛ إعلامالورى، ص۴۴۵؛ الصراط المستقیم، ج۲، ص۲۳۶.
ظهورى نیست, مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.۸. مدعیان دروغگو
سَیَأْتِی مِنْ شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَهَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَهَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَهِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.
کمال الدین، ج۲، ص۵۱۶؛ غیبت شیخ طوسی، ص۳۹۵؛ إعلامالورى، ص۴۴۵؛ احتجاج، ج۲، ص۴۷۸.
آگاه بـاشیـد به زودى کسانـى ادعاى مشاهده (نیابت خـاصه) مـرا خـواهند کرد. آگاه باشید هر کـس قبل از ((خروج سفیانى)) و شنیدن صداى آسمانى , ادعاى مشاهده مرا کند دروغگـو و افتـرا زننـده است. و حـرکت و نیرویـى جز به خـداى بزرگ نیست.۹. ذخیره الهی
أَنَا بَقِیَّهٌ مِنْ آدَمَ وَ ذَخِیرَهٌ مِنْ نُوحٍ وَ مُصْطَفًى مِنْ إِبْرَاهِیمَ وَ صَفْوَهٌ مِنْ محَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وسلم.
غیبت نعمانی، ص۲۷۹؛ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۳۹.
مـن باقیمانده از آدم و ذخیره نوح و برگزیده ابراهیم و خلاصه محمد (درود خـدا بر همگى آنان باد) هستم.۱۰. حجت الهی
زَعَمَتِ الظَّلَمَهُ أَنَّ حُجَّهَ اللَّهِ دَاحِضَهٌ وَ لَوْ أُذِنَ لَنَا فِی الْکَلَامِ لَزَالَ الشَّکُّ.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۴۴؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۳۰؛کشف الغمه، ج۲، ص۴۹۸.
ستمگران پنداشتند که حجت خدا از بین رفتنی است, در حالى که اگر به ما اجازه سخـن گفتـن داده مـى شـد, هـر آینه تمـام شکها را از بیـن مـى بـردیـم.۱۱. نماز, طرد کننده شیطان
فَمَا أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّیْطَانِ بِشَیْءٍ أَفْضَلَ مِنَ الصَّلَاهِ فَصَلِّهَا وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّیْطَانِ.
منلایحضرهالفقیه، ج۱، ص۴۹۸؛ تهذیب الاحکام، ج۲،ص۱۷۵؛ احتجاج، ج۲، ص۴۷۹.
هیچ چیز مثل نماز بینى شیطان را به خاک نمى مالد، پس نماز بخوان و بینى شیطان را به خاک بمال.۱۲. آزمایش الهی
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الْعَمَى بَعْدَ الْجِلَاءِ وَ مِنَ الضَّلَالَهِ بَعْدَ الْهُدَى وَ مِنْ مُوبِقَاتِ الْأَعْمَالِ وَ مُرْدِیَاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون.
کمال الدین، ج۲، ص۵۱۰؛ منتخب الانوار، ص۱۲۸؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص ۱۹۰.
پناه به خدا مى برم از نابینایى بعد از بینایى و از گمراهى بعد از راهیابـى و از اعمـال نـاشـایسته و فـرو افتـادن در فتنه ها.زیرا خداوند متعال می فرماید : آیا مردم گمان کردند به صرف این که گفتند ایمان آوردیم رها می شوند و آزمایش نمی شوند!۱۳. حق با ماست
أَنَّ الْحَقَّ مَعَنَا وَ فِینَا لَا یَقُولُ ذَلِکَ سِوَانَا إِلَّا کَذَّابٌ مُفْتَرٍ وَ لَا یَدَّعِیهِ غَیْرُنَا إِلَّا ضَالٌّ غَوِی.
کمال الدین، ج۲، ص۵۱۰؛ منتخب الانوار، ص۱۲۸؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص ۱۹۰.
حق با ما و در میان ماست, کسى جز ما چنین نگوید, مگر آن که دروغگو و افترا زننده باشد.۱۴. خدا برای ما کافی است
ِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَلَا فَاقَهَ بِنَا إِلَى غَیْرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدَ صَنَائِعِنَا.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶.
خداوند با ماست و جز خدا به چیزی نیاز نداریم. و حق نیز با ماست لذا اگر کسی هم با ما نباشد هرگز وحشتی نداریم. ما دست پرورده خدا هستیم و مردم نیز دست پرورده های ما می باشند.۱۵. با ما باشید تا سرگردان نشوید
یَا هَؤُلَاءِ مَا لَکُمْ فِی الرَّیْبِ تَتَرَدَّدُونَ وَ فِی الْحَیْرَهِ تَنْعَکِسُونَ، أَ وَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶.
ای گروه مردم شما را چه شده که در شک وتردید به سر می برید ودر حیرت سرگردانید؟ آیا سخن خدا را نشنیده اید که می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و رسولش و نیز از ولی امر خود اطاعت کنید.۱۶. نشانه های الهی
أَوَ مَا رَأَیْتُمْ کَیْفَ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ مَعَاقِلَ تَأْوُونَ إِلَیْهَا وَ أَعْلَاماً تَهْتَدُونَ بِهَا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى أَنْ ظَهَرَ الْمَاضِی (علیه السلام) کُلَّمَا غَابَ عَلَمٌ بَدَا عَلَمٌ وَ إِذَا أَفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمَّا قَبَضَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ أَبْطَلَ دِینَهُ وَ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ کَلَّا مَا کَانَ ذَلِکَ وَ لَا یَکُونُ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَهُ وَ یَظْهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَ هُمْ کَارِهُون.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶.
آیا توجه نکردید که خداوند متعال از زمان آدم تا کنون مراکزی را قرار داد تا به سوی آن ها بروید و نشانه هایی را برایتان نصب کرد تا به واسطه آن ها هدایت شوید؟ هرگاه نشانه ای گم شد، نشانه ای دیگر جایگزین آن می شود وهرگاه ستاره ای افول کرد ستاره ای دیگر طلوع می کند پس آن گاه که امام پیشین (پدرم) رحلت کرد گمان کردید که خداوند متعال دینش را باطل و واسطه ی میان خود و خلقش را از میان برداشت! هرگز چنین نبوده و نخواهد شد تا زمان ظهور که خداوند امر خود را آشکار می فرماید؛ در حالی که آنها دوست ندارند.۱۷. دانش حقیقی
الْعِلْمُ عِلْمُنَا وَ لَا شَیْءَ عَلَیْکُمْ مِنْ کُفْرِ مَنْ کَفَر.
غیبت شیخ طوسی، ص۳۷۳؛ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۵۰.
دانـش , دانـش مـاست و از کفـر کـافـر,گزنـدى بـر شمـا نیست.۱۸. علت تأخیر دیدار
وَ لَوْ أَنَّ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَهُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَهِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ وَ هُوَ حَسْبُنَا وَ نِعْمَ الْوَکِیل.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶؛ احتجاج، ج۲،ص۴۹۸؛ الخرائج والجرائح، ج۲، ص۹۰۲.
اگرشیعیان ماـ که خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفق بداردـ در وفاى به عهد و پیمان الهى، اتحاد و اتفاق مى داشتند و عهد و پیمان را محترم مـى شمردند, سعادت دیـدار مـا به تـأخـیـر نمـى افتـاد و زودتـر به سعادت دیـدار ما نـائـل مى شدند. که این نشانه صداقت ایشان نسبت به ماست. پس چیزی ما را از ایشان محبوس نمی کند مگرانجام آنچه را که ما دوست نداریم و از طرف آنان توقع و انتظار نداریم. از خداوند متعال یاری می طلبیم و فقط او برای ما کافی و خوب پشتوانه ای است.۱۹. پیروان نادان
قَدْ آذَانَا جُهَلَاءُ الشِّیعَهِ وَ حُمَقَاؤُهُمْ وَ مَنْ دِینُهُ جَنَاحُ الْبَعُوضَهِ أَرْجَحُ مِنْه.
احتجاج، ج۲،ص۴۷۳؛ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۶۶.
نادانان و کـم خـردان شیعه و کسانـى که بال پشه هم از دینـدارى آنان محکمتـر است مارا آزار می دهند.۲۰. کارگشایی مشکل مردم
اِرخَص نَفسَکَ وَ اجعَل مَجلِسَکَ فِى الدِّهلِیز وَ اقضِ حَوائِجَ الناسِ.
فرمایشان حضرت بقیه الله,ص ۱۷۰.
خودت را (بـراى خـدمت) در اختیار مـردم بگذار, ومحل نشستن خویش را در ورودى خـانه قـرار بـده , و حـوائج مـردم را بــرآور.۲۱. امنیت بخش زمین
إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا یَعْنِیکُمْ وَ لَا تَتَکَلَّفُوا عِلْمَ مَا قَدْ کُفِیتُم.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۸۰؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۸۳؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۹۰؛ کشف الغمه، ج۲، ص۵۳۱.
وجود من براى اهل زمین, سبب امان و آسایش است, همچنان که ستارگان سبب امان آسمان اند. پس از آنچه ارتباطی به شما ندارد سؤال نکنید و خود را به زحمت نیندازید برای چیزی که از شما نخواسته اند.۲۲. مراجعه به فقیهان
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاهِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّهُ اللَّهِ عَلَیْهِم.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۸۰؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۹۰؛ وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۱۴۰.
در پیشامـدهاى مهم اجتماعى به راویان حدیث ما مراجعه کنید, زیرا که آنان حجت مـن بـر شمـا هستنـد و مـن هـم حجت خـدا بـر آنـان هستم.۲۳. فایده غیبت امام
وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالِانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۹۲؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۸۳؛ کشف الغمه، ج۲، ص۵۳۱؛ اعلام الوری، ص۴۵۲؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۹ .
کیفیت بهره ورى از من در دوران غیبت, مانند کیفیت بهره ورى از آفتاب است هنگامى که ابر آن را از چشمها پنهان سازد.۲۴. گستره علم امام
إِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۴.
علـم ودانـش ما به خبرهاى شما احاطه دارد وچیزى از اخبار شما بر ما پـوشیده نمى ماند.۲۵. دعا برای فرج
وَ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۹۲؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۸۳؛ کشف الغمه، ج۲، ص۵۳۱؛ اعلام الوری، ص۴۵۲؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۹ .
براى تعجیل فرج زیاد دعا کنید, زیرا همین دعا کردن, فرج و گشایش شماست.۲۶. آخرین وحی
أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۰؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۴۱؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۴۶؛الدعوات، ص۲۰۷.
مـن آخـریـن نفـر از اوصیا هستـم, خـداوند به وسیله من بلا را از خاندان و شیعیانم بر طرف مى گرداند.۲۷. زمین بدون حجت خدا
أَمَا تَعْلَمُونَ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُورا.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۹۰؛ کمال الدین، ج۲، ص۵۱۰؛ منتخب الانوار، ص۱۲۸. و امام على(علیه السلام) فرمودند: اللهم إنک لا تخلی الأرض من حجه إما ظاهرا مشهورا أو خائفا مغمورا. غیبت طوسی، ص۲۲۱.
آیا نمی دانید که زمین هیچ گاه بدون حجت باقی نخواهد ماند؛ چه آن حجت، امام ظاهر و آشکار باشد و یا در پس پرده غیبت.۲۸. پرداخت حقوق مالی
أَنَّهُ مَنِ اتَّقَى رَبَّهُ مِنْ إِخْوَانِکَ فِی الدِّینِ وَ خَرَجَ عَلَیْهِ بِمَا هُوَ مُسْتَحِقُّهُ کَانَ آمِناً مِنَ الْفِتْنَهِ الْمُظِلَّهِ وَ مِحَنِهَا الْمُظْلِمَهِ الْمُضِلَّهِ وَ مَنْ بَخِلَ مِنْهُمْ بِمَا أَعَارَهُ اللَّهُ مِنْ نِعْمَتِهِ عَلَى مَنْ أَمَرَهُ بِصِلَتِهِ فَإِنَّهُ یَکُونُ خَاسِراً بِذَلِکَ لِأُولَاهُ وَ آخِرَتِه.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶؛ احتجاج، ج۲، ص۴۹۸ .
در قسمتی از نامه امام زمان (ع) به مرحوم شیخ مفید چنین آمده است :
اگر هر یک از برادران دینی تو تقوای الهی را رعایت نموده ، حقوق مالی که بر عهده اش می باشد را به مستحق واقعی آن برساند ، از فتنه های گمراه کننده به راه باطل، محفوظ خواهد ماند و از گرفتاری های تاریک که بر سر همه سایه می افکند در امان خواهد بود
واگر کسی بخل بورزد وآنچه از نعمت هایی که خداوند به رسم امانت در اختیار او قرار داده به مستحق آن و کسانی که باید به ایشان صله دهد نرساند، به این جهت حتما از زیان کاران در دنیا و آخرت خواهد بود .۲۹. راویان مورد وثوق
فَإِنَّهُ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ مِنْ مَوَالِینَا فِی التَّشْکِیکِ فِیمَا یَرْوِیهِ عَنَّا ثِقَاتُنَا.
بحارالأنوار، ج۵۰، ص۳۱۸؛ رجال کشّی، ص۵۳۵؛ وسائل الشیعه؛ ج۲۷؛ ص۱۴۹.
امام زمان در مورد علمای مورد وثوق خود می فرماید :
د ر مورد روایات واخباری که علمای مورد وثوق ما از جانب ما برای شیعیان نقل می کنند کسی حق تشکیک و تردید ندارد .۳۰. وظیفه شیعیان به هنگام ظهور
إِذَا بَدَتْ لَکَ أَمَارَاتُ الظُّهُورِ وَ التَّمْکِینِ فَلَا تُبْطِئُ بِإِخْوَانِکَ عَنَّا وَ بِأَهْلِ الْمُسَارَعَهِ إِلَى مَنَارِ الْیَقِینِ وَ ضِیَاءِ مَصَابِیحِ الدِّینِ تَلْقَ رُشْداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۳۵؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۴۸.
آنگاه که نشانه های ظهور برایت آشکار شد، سستی نکن و از برادران و دوستانت که به سوی ما می آیند عقب نمان، به سوی جایگاه نور و یقین و چراغ های پر فروغ دین به سرعت حرکت کن تا راه هدایت را بیابی، ان شاء الله.۳۱. نشانه های قیام
آیَهُ حَرَکَتِنَا مِنْ هَذِهِ اللُّوثَهِ حَادِثَهٌ بِالْحَرَمِ الْمُعَظَّمِ مِنْ رِجْسِ مُنَافِقٍ مُذَمَّمٍ مُسْتَحِلٍّ لِلدَّمِ الْمُحَرَّمِ یَعْمِدُ بِکَیْدِهِ أَهْلَ الْإِیمَانِ وَ لَا یَبْلُغُ بِذَلِکَ غَرَضَهُ مِنَ الظُّلْمِ لَهُمْ وَ الْعُدْوَانِ لِأَنَّنَا مِنْ وَرَاءِ حِفْظِهِمْ بِالدُّعَاءِ الَّذِی لَا یُحْجَبُ عَنْ مَلِکِ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ، فَلْیَطْمَئِنَّ بِذَلِکَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا الْقُلُوبُ وَ لِیَثِقُوا بِالْکِفَایَهِ مِنْهُ وَ إِنْ رَاعَتْهُمْ بِهِمُ الْخُطُوبُ وَ الْعَاقِبَهُ لِجَمِیلِ صُنْعِ اللَّهِ سُبْحَانَه.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶؛ احتجاج، ج۲، ص۴۹۸ .
نشانه آغاز حرکت و خروج ما از این وضعیت، حادثه ای است که در حرم امن الهی و مکه مکرمه توسط شخصی منافق و پست روی می دهد که او ریختن خون مسلمانان را حلال می شمرد و با مکر و فریب، براهل ایمان پیروز می شود ، لکن با وجود ظلم و ستمی که می کند و تجاوزاتی که انجام می دهد به مقصود و هدف خود نمی رسد؛ زیرا ما پشتیبان و دعاگوی شیعیان هستیم و دعای ما قطعی و به عنایت خداوند آسمان و زمین به اجابت می رسد.
بنابر این دل های شیعیان ما باید به این نصرت و پیروزی، محکم و آرام باشد. و مطمئن باشند که خداوند آنان را کفایت می نماید، هر چند در این راه ، سختی ها و مشکلاتی بر آن ها وارد خواهد شد.اما عاقبت زیبا همان است که خداوند سبحان بخواهد.۳۲. دخل و تصرف در مال امام
مَنْ یَسْتَحِلُّ مَا فِی یَدِهِ مِنْ أَمْوَالِنَا أَوْ یَتَصَرَّفُ فِیهِ تَصَرُّفُهُ فِی مَالِهِ مِنْ غَیْرِ أَمْرِنَا فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ نَحْنُ خُصَمَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ قَدْ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله وسلم): الْمُسْتَحِلُّ مِنْ عِتْرَتِی مَا حَرَّمَ اللَّهُ مَلْعُونٌ عَلَى لِسَانِی وَ لِسَانِ کُلِّ نَبِیٍّ مُجَابٍ، فَمَنْ ظَلَمَنَا کَانَ فِی جُمْلَهِ الظَّالِمِینَ لَنَا وَ کَانَتْ لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَیْهِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِین.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۸۲؛ کمال الدین، ج۲، ص۵۲۰؛ احتجاج، ج۲، ص۴۷۹؛ وسائل الشیعه، ج۹، ص۵۴۰.
اگر کسی بدون امر و اجازه در اموال ما که در اختیار اوست تصرف کند، آن چنان که در اموال خودش تصرف می کند، هر کسی چنین کند ملعون است و از رحمت خدا به دور می باشد و ما اهل بیت نیز در روز قیامت دشمن وی خواهیم بود. به تحقیق که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کسی حلال بداند آنچه را که خداوند برای اهل بیت حرام نموده است، مورد لعن و نفرین من و تمام پیامبران مستجاب الدعوه قرار می گیرند. پس هر کسی که در حق ما ظلم و ستم نماید در زمره ظالمان خواهد بود و به لعن و نفرین خداوند گرفتار خواهد شد ، زیرا قرآن کریم می فرماید : آگاه باشید که لعن و نفرین خداوند بر ظالمین و ستمگران است .۳۳. یاری خواستن از مردم
یَا أَیُّهَا النَّاسُ! إِنَّا نَسْتَنْصِرُ اللَّهَ وَ مَنْ أَجَابَنَا مِنَ النَّاسِ وَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ مُحَمَّدٍ وَ نَحْنُ أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله وسلّم)
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۳۷؛ غیبت نعمانی، ص۲۷۹؛ الاختصاص، ص۲۵۵.
ای مردم! ما از خداوند و از هر کسی که ما را اجابت نماید طلب یاری می کنیم .
ما اهل بیت پیامبرتان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و ما نزدیکترین مردم و سزاوارترین آنان به خدا و محمد صلی الله علیه و آله می باشیم .۳۴. مغتنم شمردن فرصت تا قبل از مرگ
مُرْ فُلَاناً لَا فَجَعَنَا اللَّهُ بِهِ بِمَا یَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنَ الصِّیَامِ عَلَى مَا أَصِفُ إِمَّا کُلَّ یَوْمٍ أَوْ یَوْماً وَ یَوْماً لَا أَوْ ثَلَاثَهً فِی الشَّهْرِ وَ لَا یَخْلُو کُلَّ یَوْمٍ أَوْ یَوْمَیْنِ مِنْ صَدَقَهٍ عَلَى سِتِّینَ مِسْکِیناً أَوْ مَا یُحَرِّکُهُ عَلَیْهِ النِّیَّهُ وَ مَا جَرَى وَ تَمَّ وَ یَسْتَعْمِلُ نَفْسَهُ فِی صَلَاهِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ اسْتِعْمَالًا شَدِیداً وَ کَذَلِکَ فِی الِاسْتِغْفَارِ وَ قِرَاءَهِ الْقُرْآنِ وَ ذِکْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ الِاعْتِرَافِ فِی الْقُنُوتِ بِذُنُوبِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْهَا وَ یَجْعَلُ أَبْوَاباً فِی الصَّدَقَهِ وَ الْعِتْقِ عَنْ أَشْیَاءَ یَسِمُهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ یُخْلِصُ نِیَّتَهُ فِی اعْتِقَادِ الْحَقِّ وَ یَصِلُ رَحِمَهُ وَ یَنْشُرُ الْخَیْرَ فِیهَا وَ نَرْجُو أَنْ یَنْفَعَهُ مَکَانُهُ مِنَّا وَ مَا وَهَبَ اللَّهُ مِنْ رِضَانَا عَنْهُ وَ حَمْدِنَا إِیَّاه.
بحارالأنوار، ج۵۵، ص۲۵۵؛ فرج المهموم، ص۱۱۴؛ مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۱۷۲.
به فلانی – که خدا ما را به مصیبت او مبتلا نکند – برسان، تا قدرت دارد طبق دستورالعمل ما روزه بگیرد :
۱ – یا هر روز را روزه بگیرد یا یک روز در میان و یا حداقل در هر سه ماه سه روز را روزه داشته با شد .
۲- هیچ روزی را بدون صدقه سپری نکند؛ یا یک روز در میان به شصت فقیر مسکین صدقه بدهد یا به همان مقداری که نیت کرده است .
۳- دائما خودش را به نماز در شب وروز مشغول سازد، خیلی زیاد .
۴- همچنین استغفار را زیاد انجام دهد.
۵- قرآن را زیاد تلاوت نماید.
۶- خدا را به یاد آورد.
۷- در دعاها و قنوت به گناهانش اعتراف کند و از آن ها استغفار نماید.
۸- برای رهایی از گناهی که به یاد می آورد، از صدقه دادن استفاده کند و یا بنده ای را آزاد نماید.
۹- در اعتقاد به امامت و در راه حق، نیت خود را خالص نماید.
۱۰- صله رحم کند و به آن ها بیشتر نیکی کند.۳۵. اراده الهی
وَ لَوْ لَا أَنَّ أَمْرَ اللَّهِ لَا یُغْلَبُ وَ سِرَّهُ لَا یَظْهَرُ وَ لَا یُعْلَنُ لَظَهَرَ لَکُمْ مِنْ حَقِّنَا مَا تَبْهَرُ مِنْهُ عُقُولُکُمْ وَ یُزِیلُ شُکُوکَکُمْ، لَکِنَّهُ مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ منتخب الانوار، ص۱۱۸.
(اراده خداوند بر این قرار گرفته که فضایل و اسرار ما فاش نشوند) پس اگر چنین نبود که امر و اراده خدا مغلوب نمی شود و اسرارش فاش نمی گردد، هر آینه عظمت حق ما چنان آشکار می گشت که عقل های همگی را مبهوت خود می کرد و شک و تردید ها را از بین می برد، لکن هر چه خدا بخواهد همان می شود و برای هر کاری وقت معینی است.۳۶. دعای عافیت
عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الْمَهَالِکِ وَ الْأَسْوَاءِ وَ الْآفَاتِ وَ الْعَاهَاتِ کُلِّهَا بِرَحْمَتِهِ، فَإِنَّهُ وَلِیُّ ذَلِکَ وَ الْقَادِرُ عَلَى مَا یَشَاءُ وَ کَانَ لَنَا وَ لَکُمْ وَلِیّاً وَ حَافِظا.
بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵.
خداوند متعال همه ما و شما را به رحمت و عنایت خودش از تمام مهلکه ها، بدی ها، آفت ها و شرورها دور نماید، چرا که همه چیز به دست او و بر هر چه بخواهد قادر می باشد و اوست که سر پرست و حافظ ما و شماست .۳۷. وقت ظهور
أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ وَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۱۱؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۹؛ غیبت شیخ طوسی، ص۲۹۰؛ کمال الدین، ج۲، ص۴۸۳.
اما در مورد زمان ظهور، بدانید که آن فقط به دست خداست و کسانی که برای ظهور، وقت تعیین کنند، دروغ میگویند .۳۸. دعای زمان غیبت جهت فرج
از دعاهایى است که امام زمان فرمودند در زمان غیبت بخوانید:
َ اللَّهُمَّ فَثَبِّتْنِی عَلَى دِینِکَ وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ وَ لَیِّنْ قَلْبِی لِوَلِیِّ أَمْرِکَ وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَکَ وَ ثَبِّتْنِی عَلَى طَاعَهِ وَلِیِّ أَمْرِکَ الَّذِی سَتَرْتَهُ عَنْ خَلْقِکَ فَبِإِذْنِکَ غَابَ عَنْ بَرِیَّتِکَ وَ أَمْرَکَ یَنْتَظِرُ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ غَیْرُ مُعَلَّمٍ بِالْوَقْتِ الَّذِی فِیهِ صَلَاحُ أَمْرِ وَلِیِّکَ فِی الْإِذْنِ لَهُ بِإِظْهَارِ أَمْرِهِ وَ کَشْفِ سِرِّهِ وَ صَبِّرْنِی عَلَى ذَلِکَ حَتَّى لَا أُحِبَّ تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ وَ لَا تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ وَ لَا أَکْشِفَ عَمَّا سَتَرْتَهُ وَ لَا أَبْحَثَ عَمَّا کَتَمْتَهُ وَ لَا أُنَازِعَکَ فِی تَدْبِیرِکَ وَ لَا أَقُولَ لِمَ وَ کَیْفَ وَ مَا بَالُ وَلِیِّ أَمْرِ اللَّهِ لَا یَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلَأَتِ الْأَرْضُ مِنَ الْجَوْرِ وَ أُفَوِّضُ أُمُورِی کُلَّهَا إِلَیْک.
بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۸۷؛ جمال الاسبوع، ص۵۲۱.
خدایا پس مرا در دین خود ثابت قدم بدار و به اطاعت و عبادتت مشغولم ساز ، دلم را برای پذیرش ولایت ولی امر نرم کن، و از امتحانات و ابتلائات سایر مردم عافیت بده ، و بر اطاعت از ولی امرت که او را غایب نموده ای ، پایدار بدار ، همان امامی که با اذن تو از مردمان غایب شده و منتظر امر و فرمان توست. و فقط تو می دانی و بهتر از همه می دانی وقت و زمانی که مصلحت است تا به ولی خودت امر فرمایی که امامت خود را ظاهر و اسرار خود را آشکار نماید . خدایا در این انتظار مرا صبری ده تا تعجیل آنچه را که مؤخر نمودی را درخواست نکنم و نخواهم تاخیر آنچه را مقدم نمودی و نیز آنچه را که تو پنهان نمودی آشکار نکنم و از آنچه که مخفی کردی جستجو نکنم ، در تدبیر تو چون و چرا نکرده ، نگویم چرا ؟ چگونه؟ پس چطور ولی امرت ظهور نمی کند ؟ در حالی که ظلم و ستم تمام زمین را فرا گرفته است. بنابر این تدبیر همه امورم را به تو می سپارم.۳۹. از دستورات امام زمان است که هنگام غیبت این دعا را بخوانید
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی اللَّهُمَّ لَا تُمِتْنِی مِیتَهً جَاهِلِیَّهً وَ لَا تُزِغْ قَلْبِی بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنِی.
کمال الدین، ج۲، ص۵۱۲؛ مصباح المتهجّد، ص۴۱۱؛ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۱۸۷؛ جمال الاسبوع، ص۵۲۱؛ البلدالأمین، ص۳۰۶.این دعا از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است.خدایا! خودت را به من بشناسان ؛ چرا که اگر تو خودت را به من معرفی نکنی، پیامبرت را نخواهم شناخت .
خدایا! فرستاده ات را به من بشناسان؛ زیرا که اگر پیامبرت را به من معرفی نکنی، حجت تو بعد از او را نخواهم شناخت .
خدایا! حجت خود را به من بشناسان ؛چرا که اگر حجت خود را به من معرفی نکنی، از دین خود گمراه خواهم شد .
خدایا! (به سبب عدم شناخت حجت) مرا به مرگ جاهلیت نمیران و قلب و دلم را پس از هدایت شدن ، گمراه نفرما.۴۰. نجات از فتنه ها
عافانَا اللهُ وَ إیّاکُم مِنَ الفِتَنِ وَ وَهَبَ لَنا ولَکُم روحَ الیَقینِ وَ اَجارَنا وَإیّاکُم مِن سُوءِالمُنقَلِب.
غیبت شیخ طوسی، ص۲۸۵؛ احتجاج، ج۲، ص۴۶۶؛ بحار الانوار، ج۵۳، ص۱۷۸؛ منتخب الانوار، ص۱۱۷
خداوند متعال ما و شما را از فتنه ها و آشوب ها محفوظ بدارد و به شما روح یقین عطا فرماید و همگی را از بد عاقبتی حفظ نماید.
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ ﴿۵﴾قصص
و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دستشده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم (۵)منبع : halgheoshagh.blogfa.com