همزمان با لغو تحریم های ثانویه، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم ۱۳۵۹۹ علیه ایران را بروزرسانی کرد/ تراکنش‌ های دلاری بانک مرکزی و شرکت ملی نفت کماکان مسدود؛ دسترسی به دلار نفتی کماکان ممنوع!

اشتراک گذاری :

نودیها: خزانه داری آمریکا لیست جدیدی برای اعمال تحریمهای باقیمانده هسته ای منتشر کرد.

دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ در کوران پرونده هسته ای ایران در سال ۹۱ (۲۰۱۲) و به بهانه پولشویی  وضع شده است و مطابق آن، تمامی بانکهای ایران از جمله بانک مرکزی، بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و نهادهای دولتی ایران شامل شرکت ملی نفت مشمول توقیف دارایی در آمریکا هستند. بر اساس این تحریم تمامی تراکنشهای دلاری این نهادها در آمریکا مسدود میشود. همچنین امکان دسترسی به اموال بلوکه شده‌ای که به صورت دلاری در بانک‌های خارجی موجود است، برای این نهادها امکان‌پذیر نخواهد بود.

در همین ارتباط باید اشاره کرد که دستور اجرایی ۱۳۵۹۹ جزو تحریم‌هایی است که در برجام مورد توجه قرار نگرفته و در  دوران پسابرجام باقی می‌ماند و هیچ گاه حتی توقف موقت هم نمی شود.

امروز که خزانه داری آمریکا دستور تعلیق تحریمهای ثانویه هسته ای را صادر کرد، همزمان لیست تحریمهای هسته ای باقیمانده ۱۳۵۹۹ را نیز منتشر کرده که متن کامل این دستور در این‌جا  قابل مشاهده کنید.

این درحالی است که پیش از این محمد جواد ظریف با ادعای لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای گفته بود:
« ما فکر می کنیم که اجرای برجام یک فرصت بسیار خوبی برای مردم ایران است که از آن طریق همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت و همه قطعنامه های شورای حکام اژانس بین المللی انرژی اتمی پایان یابد و رسما لغو شود …… همه تحریم های ظالمانه ای که بخاطر موضوع هسته ای ایران اعمال شده است، انشاء الله امروز لغو خواهد شد و کنار گذاشته خواهد شد و این یک روز بسیار خوبی برای مردم ایران است.»

نکته جالب توجه آن است که با وجود تاکید منتقدان در ایام تصویب برجام  مبنی بر باقیماندن ساختار تحریمها و از جمله باقیماندن تحریم تراکنش دلار به عنوان یک نقیصه جدی،  اما تیم مذاکره کننده با استناد به اینکه تحریمهای ۱۳۵۹۹ از نوع اولیه است، آن را بدیهی و مفروض جلوه می‌داد.

به همین جهت باید دید تعلیق سایر تحریمها همراه با طرح کاهش موازی قیمت نفت چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هر کجا در برجام کوچک‌ترین امتیازی برای کاهش فشار اقتصادی به ایران داده‌اند در مقابل از مسیر کاهش قیمت نفت (ضربه به درآمدهای نفتی ایران) و با همکاری عربستان- شریک استراتژیک منطقه‌ای خود- اقدام به جبران آن کرده است.

منبع : رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

استاندار تهران هجمه به شورای نگهبان را کلید زد؟

د ژانویه 18 , 2016
استاندار تهران با بیان اینکه تصور می کردم شمار رد صلاحیت ها رقم متعادل تری باشد گفت: انتظار این تعداد رد صلاحیت ها را توسط هیات های نظارت بر انتخابات نداشتیم. به گزارش ایرنا سید حسین هاشمی روزیکشنبه در چهارمین دوره آموزشی اعضای شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان تهران در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...