+++ امام حسین علیه السلام فرمودند: هر یک از دو نفـرى که میان آنها نزاعى واقع شود و یکـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود. +++ رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد. +++ حذر کن از مواردی که باید عذرخواهی کنی ، زیرا مؤمن نه کار زشتی انجام می دهد و نه به عذرخواهی می پردازد، اما منافق همه روزه بدی می کند، و به عذرخواهی می پردازد. +++ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نـخستين كسى كــه روز قيامت بر خـداى عزيز جبّار وارد مى شود ، من هستم و كتاب او و اهل بيت من و سپس امّتم آن گاه از آنان مى پرسم كه با كتاب خدا و اهل بيت من چه كردند +++

لوگوی سایت بزرگ سرگرمی نودیها نسخه 1.0
لینکستان قراداد 2030 یونسکو - صوت،فیلم و عکس پوشاک ایرانی اسلامی برای کودکان سریال های رمضان ۹۶ تلویزیون دانلود تیتراژ ماه عسل 96 - محمد علیزاده دانلود تیتراژ آخر ماه عسل 96 - سینا شعبانخانی کلیپ تیکه مهران مدیری به حسن روحانی

صفحات نودی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

 
RSS صفحه اصلی سایت صفحه گوگل پلاس صفحه فیسبوک صفحه توییتر
 

ارتباط با ما

ایمیل: navadiha@chmail.ir

شناخت خدا ممنوع شد!!

0

ورود ممنوع

عده ای معتقدند انسان هر چه باشد و در هر سطحی باشد فکر وعقلش محدود است ، در حالی که ذات خداوند وصفات خداوند که عین ذات اوست نامحدود است و محدود نمی تواند درباره نامحدود فکر بکند.
بنابراین هر نوع ورودی در این بحث ها ممنوع است و جایز نیست و نباید وارد شد. این باور و اعتقادی است که افرادی که اصطلاحاً به آنها معطّله می گویند مطرح می کنند . طبیعی است این دیدگاه قابل قبول نیست چون ما مکلف به عبادت خدا هستیم و نمی شود خدایی را که نمی شناسیم عبادت کنیم. بنابراین به میزان فهم خود وبه اندازه ای که خداوند اجازه دادند و عقل توان دارد باید خدا را بشناسیم تا بتوانیم عبادت بکنیم.
دیدگاه دوم درست نقطه مقابل دیدگاه اول است این گروه معتقدند خداوند متعال هم مثل سایر موجودات نه تنها قابل شناسایی بلکه قابل تشبیه و تمثیل و تجسیم است مثلاً خدا را تشبیه می کنند به انسان که دست و سر دارد و استناد می کنند به آیه قرآن که می فرماید:” یدالله فوق أیدیهم ” و نتیجه می گیرند خداوند دست دارد. به این گروه مجسمه می گویند . تفکر این گروه هم قطعاً تفکر باطلی است و در این دیدگاه خدا وجودی محدود است و دیگر خدا نیست. این گروه در جنبه افراط در شناخت افتاده اند درست برعکس گروه قبل که دچار تفریط شدند.
دیدگاه سوم که دیدگاه و فکر معتدلی است پیروانش معتقدند که ما باید خدا را بشناسیم. منتها طبیعی است که هر کس به اندازه ظرفیت خودش می تواند معرفت الهی داشته باشد. پیامبر عظیم الشأن اسلام هم با همه عظمتش عرض می کند: “ما عرفت حقّ معرفتک و ما عرفتک حقّ معرفتک و ما عبدتک حقّ عبادتک ” خدایا من تو را آن مقدار که حق معرفتت هست نشناختم . بنابر این به هر میزان که انسان توان داشته باشد باید خدا را بشناسد این فکر و این نظر صحیح  و قابل پذیرش است.

مراتب شناخت

مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد:
۱- مرتبه واجب و ضروری است. در این مرتبه واجب است که انسان خدا را بشناسد و اختصاص به دانشمندان و غیر دانشمندان ندارد. هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است.

هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب است در حدی که لازم است بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی است

۲- مرتبه دوم آن جایی است که انسان بخواهد خدا را بیشتر از حد وجوب بشناسد. در این مرتبه از طریق براهین مختلف، با مطالعات فراوان، تزکیه نفس و ورزش های عقلی باید در این وادی وارد شد و در حدی فراتر از آن مقدار حد نصاب لازم خدا را شناخت. این مرتبه مستحب است یعنی مستحب است که انسان هر چه بیشتر خدا را بشناسد و به آن مقدار ضروری بسنده نکند.
۳- حد سوم حد حرام است یعنی در آن جایی انسان وارد بشود که فکر اصلاً به جایی نمی رسد و اینجا لغزشگاهی است که متأسفانه در بسیاری از افراد این لغزش وجود دارد. اگر انسان پرهیز نکند مکان بسیار خطرناکی است. برخی افراد جاهایی وارد می شوند و توجه ندارند که این تلاش به جایی نخواهد رسید. اینگونه تلاش در راه شناخت خدا نه تنها به معرفت منتهی نمی شود بلکه به گمراهی، تحیر، سرگردانی و حتی کفر و الحاد منجر می شود . انسان نباید وارد این بخش بشود.این بخش همان تکنّه و تفکر در ذات باریتعالی است
مرتبه اول ضروری است. هیچ کس نمی تواند بگوید من مومن و مسلمان هستم، خدا را عبادت می کنم ولی اصلاً نمی خواهم خدا را بشناسم. مرتبه دوم هم بسیار خوب است که انسان فراتر از آن چیزی که از او خواستند خدا را بشناسد یعنی یک قدم جلوتر برود و با براهین مختلف و بیشتر با خدا آشنا بشود. مرتبه سوم هم انسان به جایی نمی رسد و حرام است. دلیل حرمت آن این است که انسان به قلمرویی وارد می شود و می خواهد از ماهیت چیزی سر در بیاورد که ماهیت ندارد و این تلاش نتیجه ای ندارد.
فرض کنید ۳۰ لیتر شیر را بخواهید داخل یک طرف ۲ لیتری بریزید طبیعی است این کار امکان پذیر نیست و نتیجه اش هدر رفتن شیر یا سرخورد گی و ناراحتی است . انسان با فکر محدود خود می خواهد در یک قلمرو نامحدود وارد بشود اگر چه این مثال خیلی ناقص است ولی اینگونه شناخت دقیقاً مثل این است که انسان بخواهد در یک ظرف یک لیتری، ۳۰ لیتر شیر جا بدهد. قطعا این تلاش یکی از این دو نتیجه را دارد یا بعد از مدتی فکر کردن، تحیر و سرگردانی ، انسان چون به جائی نمی رسد خدا را انکار می کند و می گوید هر چه فکر کردم به جایی نرسیدم پس خدایی وجود ندارد ، یا یک خدای موهومی و یک موجود موهوم ومحدود و ناقص را در ذهن خود تجسم می کند و فکر می کند که این خداست و او را می پرستد که این هم کفر وشرک است.

در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است

متأسفانه نتیجه دوم را دربسیاری از افرادی دیده می شود. وقتی صحبت می کنند می بینیم خدایی را در ذهن خود دارند که به همه چیز شبیه است جز خدا و بر همان اساس شروع می کنند  ایراد گرفتن و سوال کردن. این خطریست که مرحله سوم دارد.

 

خلاصه سخن

در زمینه امکان معرفت خدا یا لزوم معرفت خدا سه نظریه وجود داشت. یک نظریه این بود که امکان ندارد بنابراین نباید وارد شد و باید این بحث را تعطیل کرد. یک نظریه هم جنبه افراط داشت یعنی ما خدا را همان گونه می توانیم بشناسیم که انسان را می توانیم بشناسیم. این دو نظریه را قبول نکردیم. نظر سوم این بود که تا حدی می شود خدا را شناخت منتها بر حسب آنچه که براهین عقلی همراهی می کند. اصل شناخت خدا باید باشه اما نه به آن شکلی که مجسمه گفتند.
باید دانست در خداشناسی دست ما باز نیست و فکر نمی تواند هر جایی که می خواهد برود. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه یکی از آن دو مورد است یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک است.

منبع:تبیان

اشتراک گذاری :
برچسب ها :

  • آخرین بروزرسانی های نودیها

  • آخرین عکسهای شبکه های اجتماعی

  • آخرین آهنگ ها

    دانلود تیتراژ پایانی ماه عسل ۹۶ سینا شعبانخانی – کیفیت عالی دانلود تیتراژ پایانی ماه عسل ۹۶ سینا شعبانخانی – کیفیت عالی دانلود تیتراژ ابتدایی ماه عسل ۹۶ محمد علیزاده – با کیفیت عالی دانلود تیتراژ ابتدایی ماه عسل ۹۶ محمد علیزاده – با کیفیت عالی دانلود آهنگ حامد زمانی “بگذرد” – اردیبهشت ۹۶ – ۱۲۸ و ۳۲۰ کیفیت عالی دانلود آهنگ حامد زمانی “بگذرد” – اردیبهشت ۹۶ – ۱۲۸ و ۳۲۰ کیفیت عالی دانلود آهنگ جدید حامد زمانی بنام “زبون مادری” – با دوکیفیت و پخش آنلاین دانلود آهنگ جدید حامد زمانی بنام “زبون مادری” – با دوکیفیت و پخش آنلاین دانلود رپ جدید ۹۶ در مورد ربا و بانک دانلود رپ جدید ۹۶ در مورد ربا و بانک دانلود آهنگ آزادی با صدای حامد زمانی – آذر ۹۵ دانلود آهنگ آزادی با صدای حامد زمانی – آذر ۹۵ دانلود آهنگ جدید حامد زمانی “خادم الحسین” – با کیفیت عالی دانلود آهنگ جدید حامد زمانی “خادم الحسین” – با کیفیت عالی دانلود آهنگ «دل خون» با صدای «محسن چاوشی» دانلود آهنگ «دل خون» با صدای «محسن چاوشی» دانلود فایل صوتی که امیر تتلو به خاطر آن بازداشت شد دانلود فایل صوتی که امیر تتلو به خاطر آن بازداشت شد دانلود آهنگ منو دریاب از سید مجید بنی فاطمه – کیفیت عالی دانلود آهنگ منو دریاب از سید مجید بنی فاطمه – کیفیت عالی
  • دانلود بازی اندروید

    دانلود بازی flow dots نقطه بازی نو اندروید دانلود بازی flow dots نقطه بازی نو اندروید دانلود بازی اکشن ایرانی جنگاور اندروید دانلود بازی اکشن ایرانی جنگاور اندروید دانلود بازی Rocket racer سبک مسابقه ای با تیر و بمب اندروید دانلود بازی Rocket racer سبک مسابقه ای با تیر و بمب اندروید دانلود بازی Hub: Puzzle دانلود بازی Hub: Puzzle دانلود بازی Cube worm کرم به سبک سه بعدی اندروید دانلود بازی Cube worm کرم به سبک سه بعدی اندروید دانلود بازی Kick or die: Karate ninja دانلود بازی Kick or die: Karate ninja
  • طراحی سایت

    HTML tutorial HTML tutorial HTML tutorial HTML tutorial
  • گروه سایتهای اسلام مووی - نودیها 1386 - 1395