چه زمانی ورزش کنیم؟

اشتراک گذاری :

ورزش و فعالیت بدنی راز سلامت است و علاوه بر حفظ تناسب اندام به سلامت بدن هم کمک زیادی می‌کند، اما خیلی‌ها بر این باورند که ورزش تنها زمانی تأثیرگذار است که صبح‌ها انجام شود. آیا این باوری درست است؟

در واقع این عده فقط صبح‌های زود را زمان مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی می‌دانند. عده‌ای معتقدند بهتر است عصرها ورزش کنیم و بعضی دیگر به دلیل شاغل بودن و کمبود وقت ترجیح می‌دهند در وقت‌های اضافه و بیکاری ورزش کنند. از این رو شماری از محققان به این نکته اشاره می‌کنند که فعالیت بدنی و ورزش در هر زمانی از روز نسبت به بی‌تحرکی و عدم ورزش اولویت دارد. محققان در بررسی زمان فعالیت افراد و شیوه خواب شبانه به این نتیجه رسیدند که ورزش در ساعات اولیه روز و صبح، کیفیت خواب شبانه را به طور قابل‌توجهی بالا می‌برد.

ساعت بیولوژیک و ورزش

چرخه خواب و بیداری انسان در سیکلی موسوم به ساعت بیولوژیکی اتفاق می‌افتد و به نوعی تنظیم کننده دمای بدن، فشار خون، هوشیاری، سوخت و ساز و سایر عملکردهای فیزیولوژیکی بدن انسان است. این ساعت به طور ۲۴ ساعته عمل کرده و عملکردهای یک روز کامل انسان را تنظیم می‌کند، اما گاهی ممکن است به دلیل عوامل محیطی ایجاد شده به شکل متفاوتی تنظیم شود. بیدار شدن با زنگ ساعت، تنظیم زمان صرف غذا و حتی زمان ورزش و فعالیت بدنی می‌توانند باعث تنظیم دوباره ساعت بیولوژیکی بدن شوند. به عنوان مثال، آنهایی که بدنشان را به ورزش صبحگاهی عادت می‌دهند، دیگر عصرها قدرت صبح را برای ورزش و فعالیت ندارند. ساعت بیولوژیک برای ورزشکاران حرفه‌ای که برای مسابقات آماده می‌شوند اهمیت زیادی دارد. در واقع، زمان ورزش کردن برای ورزشکاران هر رشته ورزشی به زمان برگزاری مسابقات بستگی دارد، به طوری که اگر مسابقات عصرها برگزار می‌شود، زمان تمرین‌ها هم باید عصرها باشد، چنانچه زمان تمرین و مسابقه با هم هماهنگ نباشد، ورزشکار نمی‌تواند با قدرت در مسابقه حاضر شود.

بهترین زمان ورزش

مطالعات متعددی درخصوص زمان ورزش کردن و تاثیر مضاعف آن بر بدن انجام شده است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد بهترین زمان برای انجام حرکات ورزشی زمانی است که دمای بدن به بالاترین حد خود رسیده باشد؛ در بیشتر مردم ساعت ۴ تا ۵ عصر بیشترین درجه حرارت بدن به ثبت رسیده و در نتیجه این ساعت می‌تواند بهترین زمان برای ورزش کردن باشد. این در حالی است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب، بدن کمترین دما را دارد. پزشکان و محققان دریافته‌اند بدن عصرها در بالاترین و بیشترین قدرت خود قرار دارد. قدرت بدن در میانه روز حدود ۵ درصد بیشتر بوده و از این رو، عملکرد ورزشکاران ‌دوی‌سرعت، در اواخر عصر ۵ درصد بیشتر گزارش شده است. این زمان بهترین وقت برای انجام حرکات غیرهوازی است و علاوه بر این، عصرها پایداری بدن در مقابل فشار وارده حاصل از ورزش بیشتر شده و تا ۴ درصد افزایش پیدا می‌کند. در کنار فواید ورزش عصرگاهی، محققان معتقدند خطر آسیب‌های ورزشی در این زمان به کمترین حد خود می‌رسد. عصرها به دلیل بالاتر بودن دمای بدن، عضلات و ماهیچه‌ها گرم‌تر است و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و در نتیجه قدرت بالاتری را هم به کار می‌گیرند. بنابراین، خطر مصدومیت و آسیب‌های ورزشی در ورزش‌هایی که عصر انجام می‌شود به مراتب کمتر است. به طور طبیعی، ورزش کردن کیفیت خواب را بهتر می‌کند و هیچ دلیلی مبنی بر این که ورزش موقع عصر مانع از خواب راحت می‌شود، وجود ندارد.

منبع:جام جم آنلاین

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 22

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

احیای موی سر با بابونه

ی ژوئن 7 , 2015
یک پزشک عمومی با اشاره به اینکه مصرف گیاه بابونه برای افرادی که پوست سر آنها چرب است یا دچار خارش سر هستند مفید است، اظهارکرد: استفاده از عصاره این گیاه در شامپوها موجب رفع حساسیت‌های پوست سر و تقویت ریشه مو می‌شود. دکتر فاطمه ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...