۱۱ توصیه فوق‌العاده کاربردی که روزی جانتان را نجات خواهد داد

اشتراک گذاری :

نودیها:مهارت‌های نجات بخش جزو واجبات زندگی هر شخصی بشمار می‌روند. زندگی مملوء از رخداد‌های غیر قابل پیش بینی است و گاهی شرایط دشواری به وجود می‌آید که انتظار آن را نداریم. مثلا آیا می‌دانید اگر در موج گرداب گرفتار شدید باید چه کنید یا زمانی که کسی در حال خفه شدن باشد؟

ما نمی‌دانیم که دقیقا چه زمانی چنین مهارت‌هایی به کارمان خواهد آمد، اما بدون شک همه‌ی ما باید این مهارت‌ها را یاد بگیریم. در اینجا به توصیه‌های مفیدی می‌پردازیم که روزی نجات بخش جان شما و دیگران خواهد بود.

۱- گرداب

گرداب‌ها جریان‌های شدید آب هستند که در جهت عکس ساحل حرکت می‌کنند و ممکن است حتی ماهرترین شناگر‌ها هم در آن‌ها گرفتار شوند. به همین دلیل باید شیوه‌ی نجات از آن را یاد بگیریم:

در چنین موقعیتی مهم‌ترین هدف، بازگشت به آب‌های آرام است. از آنجایی که گرداب‌ها معمولا باریک هستند و طول آن‌ها بیشتر از ۹ متر نیست، آب‌های آرام در اطراف گرداب قرار می‌گیرند. به همین دلیل باید به موازات ساحل شنا کنید.

نباید سعی کنید که خلاف جریان گرداب شنا کنید، چون شدت آن بیشتر از آن است که قادر به این کار باشید؛ بنابراین در جهت جریان گرداب شنا کنید.

به خاطر داشته باشید که گرداب شما را از ساحل دور خواهد کرد بنابراین نگران نباشید و تا زمانی که احساس کنید از قسمت خطرناک گرداب بیرون آمده اید، به شنا کردن در موازات ساحل ادامه دهید.

وقتی از گرداب خارج شدید، سعی کنید به شکل مورب به سمت ساحل شنا کنید، چون ممکن است گرداب دوباره شما را برگرداند.

۲- خفه شدن

بیشتر ما اگر کسی در حال خفه شدن باشد به پشت او ضربه می‌زنیم. با این حال شیوه‌ی دیگری هم وجود دارد که مؤثرتر و امن‌تر است:

پشت شخصی که در حال خفه شدن است بایستید.دست هایتان را دور بدن او حلقه یزنید. انگشت‌های شست تان باید در نقطه‌ای پایین‌تر از قفسه سینه‌ی شخص، اما بالاتر از ناف او قرار بگیرد. یکی از انگشت‌های شست تان را به شکلی که در تصویر بالا سمت چپ آمده قرار دهید.شکم او را محکم و سریع و به سمت بالا فشار دهید.این کار را تا بیرون آمدن شئ خارجی ادامه دهید.

۳- برق گرفتگی

اگر کسی در اطراف شما دچار برق گرفتگی شد، سعی نکنید با دستان خالی او را از منبع برق دور کنید. این کار زندگی شما را هم به خطر می‌اندازد.

دو شاخه‌ی وسیله‌ی برقی را جدا کنید.

با استفاده از وسیله‌ای که رسانای برق نباشد شخص را از دستگاه دور کنید. می‌توانید این کار را با یک دسته‌ی چوبی یا پلاستیکی (مثلا دسته‌ی جارو) یا با پوشیدن دستکش پلاستیکی انجام دهید.

اگر دیگر خطر برق گرفتگی وجود ندارد، به شخص آسیب دیده دست نزنید و با اورژانس تماس بگیرید.اگر خطر برق گرفتگی برای بار دوم وجود دارد، شخص را دست کم به اندازه‌ی ۹ متر از منبع برق دور کنید.

۴- سوختگی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند بعد از سوختگی باید به ناحیه‌ی آسیب دیده کرم یا حتی کره بزنند. پزشکان تأکید زیادی دارند که از چنین روش‌هایی استفاده نکنید، چون ممکن است باعث عفونی شدن جراحت شود.

بعد از سوختگی لازم است که به سرعت پوست تان را خنک کنید. می‌توانید از آب یا هر چیز سردی برای این کار استفاده کنید.
اگر پوست تان تاول زد، از آب استفاده نکنید تا عفونت نکند. در این حالت، سوختگی را با یک بانداژ استریل بپوشانید و به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است همیشه یک فوم مخصوص سوختگی در خانه داشته باشید. این فوم نه تنها درد را تسکین می‌دهد بلکه به ترمیم پوست هم کمک می‌کند.

۵- بریدگی و خونریزی شریانی

وقتی یکی از شریان‌ها صدمه می‌بیند، خون رنگ قرمز مایل به زرد پیدا می‌کند و به شکل جریان‌های تپنده به بیرون جاری می‌شود.

در خونریزی‌های شدید شریانی، باید در سریع‌ترین زمان ممکن شریان خود را از روی نقطه‌ی جراحت فشار دهید و بعد از یک شریان بند استفاده کنید.

به زمان تعویض و ترمیم شریان بند توجه داشته باشید. در دمای اتاق، بیشتر از ۱ ساعت آن را نگه ندارید. به علاوه، هر ۳۰ دقیقه کمی آن را شل کنید و بعد دوباره آن را ببندید.با اورژانس تماس بگیرید.با یک بانداژ استریل یا تکه پارچه‌ی تمیزی محل جراحت را ببندید.

۶- بریدگی و خونریزی سیاهرگی

در خونریزی‌های سیاهرگی (وریدی) خون به رنگ قرمز تیره در می‌آید، غلیظ است و بدون تپش به بیرون جاری می‌شود.اگر جراحت جدی نیست، تنها کافی است که از یک بانداژ فشاری استفاده کنید.اگر خونریزی شدید است، بعد از استفاده از بانداژ، با اورژانس تماس بگیرید.

۷- کبودی

در مورد کبود شدگی تنها کافی است که ناحیه‌ی مورد نظر را خنک کنید. برای مثال، یک کیسه‌ی یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی محل کبودی بگذارید.

اگر ناحیه‌ی مورد نظر شروع به متورم شدن کرد، یک بانداژ کش دار به دور آن بپیچید. در این حالت، باید به اورژانس مراجعه کنید.

۸- ضربه مغزی

اگر فردی مشکوک به ضربه مغزی است، به این صورت عمل کنید:با اورژانس تماس بگیرید.قبل از رسیدن آمبولانس، شخص آسیب دیده باید در یک حالت نیمه نشسته قرار بگیرد و دکمه‌ی شلوار او باز باشد.

اگر شخص احساس تشنگی کرد، به او کمی چای یا آب شیرین شده بدهید.برای سردرد‌های او از آسپیرین استفاده نکنید.
برای راحت‌تر کردن جای شخص آسیب دیده دائما بالش در اطرافش نگذارید. او باید بی حرکت و تا حد ممکن آرام بماند.

۹- خون دماغ شدن

در زمان خون دماغ شدن سرتان را عقب نگه ندارید. برای توقف خونریزی، باید سوراخ‌های بینی تان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار دهید.

بسیاری از افراد در سوراخ‌های بینی شان پنبه می‌گذارند. این روش هم مؤثر است، اما باز هم نباید سرتان را عقب نگه دارید.اگر خونریزی بیشتر از یک ساعت طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید.

۱۰- ماساژ غیرمستقیم قلب

اگر شخص آسیب دیده نبض ندارد، لازم است از ماساژ غیر مستقیم قلب استفاده کنید. ابتدا باید با اورژانس تماس بگیرید و تا زمان رسیدن آمبولانس به ماساژ غیر مستقیم قلب ادامه دهید. حتی اگر شخص هنوز هم نبض نداشته باشد، این ماساژ به تأمین شدن اکسیژن مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

کف دست هایتان را به شکل ضربدری روی دنده‌ی سوم قفسه سینه‌ی شخص قرار دهید.با بسامد یک بار در هر دقیقه شروع به فشار دادن کنید.

آرنج هایتان را خم نکنید، چون در اینصورت تمام وزن بدن تان را در هنگام ماساژ دادن دخیل می‌کنید.لازم است که همراه با ماساژ غیر مستقیم قلب، تنفس مصنوعی هم بدهید. در طول این کار، بینی شخص آسیب دیده باید مسدود شود و هوا را تنها از داخل دهان او وارد کنید.

اگر کار احیاء توسط دو نفر انجام می‌شود، نسبت فشار‌ها و نفس دادن‌ها باید به ترتیب ۵ به ۱ باشد.اگر کار احیاء را یک نفر انجام می‌دهد، نسبت آن باید ۱۵ به ۲ باشد (نفس دادن ۲ بار پشت هم).

۱۱- گزش کنه

اگر متوجه شدید کنه‌ای داخل پوست تان رفته، روی آن روغن نریزید. چون با این کار، کنه را می‌کشید و به این ترتیب نمی‌توانید به عفونی بوده یا نبودن آن پی ببرید.کنه را باید با موچین مخصوص بردارید.

اگر موچین مخصوص ندارید، بهتر است خودتان تلاشی برای بیرون آوردن آن از پوست تان نکنید و برای این کار به پزشک مراجعه کنید.همچنین در صورتی که بعد از گزش دچار تب شدید یا دانه‌هایی روی پوست تان پدیدار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بعد از بیرون آوردن کنه، باید آن را برای انجام آزمایش به یک آزمایشگاه مخصوص ببرید. در آنجا نه تنها حشره را مورد بررسی قرار می‌دهند بلکه خون شما را آزمایش می‌کنند تا از عفونی نبودن آن مطمئن شوند.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 74

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

حضور سوباسا در دیدار بلژیک- ژاپن

س جولای 3 , 2018
نودیها:در دیدار امشب در حالی دو تیم‌فوتبال ژاپن و بلژیک در مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸  در ورزشگاه روستوف به مصاف هم رفته‌اند که طرفداران تیم ملی ژاپن بنری بزرگ از تصویر کاپیتان سوباسا اوزارا شخصیت محبوب کارتون سوباسا را در استادیوم به نمایش گذاشتند. گفتنی است ژاپنی‌ها و بلژیکی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...