یکی از مضرات اینستاگرام

اشتراک گذاری :

سایت نودیها ؛ “اینترنت” دسترسی آدم‌ها را به جهانی از اطلاعات راحت کرده است، امروزه روز کمتر کسی پیدا می‌شود که سروکاری با این تکنولوژی نداشته باشد؛ اینترنت نیز مانند هر چیز دیگری مزایا و معایبی دارد که بر کمتر کسی پوشیده است اما مسئله اصلی این است که ما چرا باید مانند خیلی از چیزهای دیگر، بیشتر معایب این ابزار را نصیب خود کنیم!

پس از به‌وجود آمدن اینترنت، شبکه‌های اجتماعی یا نرم‌افزارهای مختلفی در این بستر به‌وجود آمد که هدف اولیه آن، آسان کردن راه‌های ارتباطی بین افراد در سراسر جهان بود؛ این نرم‌افزارهای اجتماعی خدمات زیادی را به بشر ارائه داده‌اند و نمی‌توان از آن چشم پوشید؛ در این گزارش به “اینستاگرام” که یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است می‌پردازیم.

اینستاگرام که خود را در زمره شبکه‌های اجتماعی نمی‌داند، یکی از پرطرف‌دارترین نرم‌افزارهای ارتباط جمعی است که در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و روزانه میلیون‌ها عکس و فیلم در آن به‌اشتراک گذاشته می‌شود اما مسئله مورد نظر این است که؛ هدف از ایجاد چنین برنامه‌هایی چه بوده و استفاده‌ای که الآن از آن می‌شود، چیست؟!

ثبت تصویر از لحظات خوش زندگی و به‌اشتراک گذاشتن آن، مکان‌های توریستی و سفر به نقاط دیدنی یا کشف‌نشده جهان از اهداف اولیه و اصلی اینستاگرام بود اما امروزه جایی برای تخلیه هیجان‌های کاذب جوانان شده که گاهی فجایعی جبران‌ناپذیر را به‌بار آورده است.

هرجا که شهرت و ثروت احساس شود، فساد را نیز به‌دنبال خواهد داشت، در اینستاگرام هم به‌دلیل وجود فالوور و لایک و… شهرت و چهره شدن به‌شدت مورد توجه کاربران آن قرار گرفته است، تا جایی که بسیاری از کاربران این شبکه به‌اصطلاح اجتماعی به‌دنبال جذب فالوور و کسب شهرت هستند و برای این هدف دست به کارهای مختلفی می‌زنند که بعضاً نامعقول نیز به‌نظر می‌رسد.

این مهم باعث شده که افرادی در اینستاگرام به اینفلوئنسر (سلبریتی فضای مجازی) یا به‌اصطلاح عامیانه خود، به شاخ مجازی تبدیل شوند! این شاخ‌های مجازی با بالا رفتن فالوور و کسب لایک و بازدید‌های بالا، در جذب تبلیغات موفق بوده‌اند و توانسته‌اند پول‌های زیادی را از این راه به‌دست آورند.

همین موضوع عامل تشویق دیگر کاربران عادی این نرم‌افزار شده و باعث می‌شود که افراد بسیار زیادی بخواهند به این شهرت و ثروت که از شاخ‌های مجازی سراغ دارند، برسند به همین دلیل فجایع اخلاقی، اجتماعی و ناهنجاری‌های به‌شدت خطرناکی از این افراد سر می‌زند.

این نرم‌افزار به‌اعتراف عموم کارشناسان و حتی انجمن سلطنتی بهداشت عمومی انگلیس، مخرب‌ترین و مستهجن‌ترین شبکه اجتماعی برای نوجوانان است؛ این در حالی‌است که به‌علت عدم اعتبار و ضعف قوانین داخلی، حتی حداقل اصول همچون رده‌بندی سنی اینستاگرام که مثبت۱۳ است در کشور ما رعایت نمی‌شود و کودکان و زیر سن ۱۳ سال به‌راحتی از این شبکه مخرب فرهنگی و اعتقادی استفاده می‌کنند.

این شبکه مجازی قربانیان زیادی داشته که متأسفانه همچنان به آمار آن‌ها افزود می‌شود، چه‌بسیار مادرانی که برای دیده شدن در اینستاگرام، فرزندان کوچک خود را دستمایه قرار می‌دهند! دخترانی که برای جذب فالوور به‌امید آنکه کانون توجه قرار گیرند، تن خود را در ویترین این شبکه به‌نمایش می‌گذارند، پسرانی که دست به کارهای ناشایست می‌زنند آن‌قدر زیاد هستند که با یک چرخیدن کوتاه در صفحه اکسپلور اینستاگرام می‌توان مشاهده کرد که برای دیده شدن دست به چه کارهایی که نمی‌زنند.

خودکشی، بی‌آبرو شدن، فحاشی، خیانت، ابتذال در اخلاق، روابط نامشروع جنسی و… تعدادی از خساراتی است که این شبکه اجتماعی به‌بار آورده است.

این‌که یک شبکه اینترنتی در دسترس عموم مردم از پیر، جوان، کودک و جوان قرار گیرد، به‌نظر می‌رسد کاری بسیار خطرناک است و باید برای این بحران بزرگ، چاره‌ای اندیشید؛ در هر کجای جهان، آدم‌های ساده‌لوح پیدا می‌شوند اما چنین بستری مانند اینستاگرام پدیده‌ای ساده‌لوح‌پروری است یعنی نه‌تنها باعث می‌شود افراد ساده‌لوح جامعه نمایان شوند بلکه پروژه‌ای بزرگ برای تبدیل کردن آدم‌ها به افراد ساده‌انگاری است که مشخص نیست در آینده که ممکن است سر عقل بیایند، چگونه می‌خواهند با گذشته‌ای سیاه که برای خود ساخته‌اند و خود را انگشت‌نمای خاص و عام کرده‌اند، کنار بیایند!

 

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 1]

Related Images:

Visits: 22

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

وقتی بزرگ و کوچک ، دولتی و غیر دولتی اصلاحات برای رضایت قتل نجفی پا درمیانی می کنند

ی آگوست 18 , 2019
سایت نودیها : محمود حاجلوئی یکی از وکلای خانواده مرحوم میترا استاد درباره اینکه روند مذاکرات برای اخذ رضایت از اولیاء دم به چه صورت بود و غیر از وکلاء و دختر آقای نجفی افراد دیگری هم مثل رجال سیاسی دراین مذاکرات نقشی داشتند؟ اظهار کرد: اینجانب و همکارم به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...